Kazachstan / Astana
Kazachstan / Astana
Eind februari ga ik naar Astana in Kazachstan. Hoewel het nou niet echt een hotte vakantiebestemming is, ben ik wel benieuwd of iemand hier toevallig al is geweest? Ik weet dat ik mijn dikste winterkleding mag meenemen 

Re: Kazachstan / Astana
Ik ben er niet geweest, maar er staat wel een heel uitgebreid artikel in de nieuwste Columbus. Ik heb nooit aan Kazachstan gedacht als bestemming, maar dat artikel heeft me op andere gedachten gebracht!
Ben niet in Astana geweest, maar wel in Semey (meer zuid-oost en vraag me niet waarom), was er in gesprek met een lokale jongen in een restaurantje en naar het schijnt is -40°C daar normaal. Dus ik vermoed dat je voor Astana ook een dikke trui in je valies moet steken 

Artikel had ik inderdaad over gehoord maar ging niet specifiek over Astana. Wij zullen in Astana verblijven.
Die trui komt goed van pas, evenals andere lagen kleding
Die trui komt goed van pas, evenals andere lagen kleding

Ik ben in Astana geweest, zij het in een andere periode.
De stad is gescheiden in het "oude deel" met het voorlopige regeringscentrum en het nieuwe deel met het huidige regeringscentrum. Voor die tijd was het niet veel meer dan een provinciestadje.
Veel musea zijn er niet, een opmerkelijke is het museum van de eerste (en huidige) president Nazerbayev. Gevestigd in het voormalig presidentieel paleis.
In de zomer is er volop strandplezier op de oevers van de rivier die de stad doorsnijdt. Je waant je met alle zitjes, parasols etc compleet langs de Turkse kust.
Ga je alleen naar Astana of ook de omgeving?? Een absolute aanrader is het Gulag en repressie museum Alzhir 30 km buiten de stad.
Groetjes,
Jeroen
De stad is gescheiden in het "oude deel" met het voorlopige regeringscentrum en het nieuwe deel met het huidige regeringscentrum. Voor die tijd was het niet veel meer dan een provinciestadje.
Veel musea zijn er niet, een opmerkelijke is het museum van de eerste (en huidige) president Nazerbayev. Gevestigd in het voormalig presidentieel paleis.
In de zomer is er volop strandplezier op de oevers van de rivier die de stad doorsnijdt. Je waant je met alle zitjes, parasols etc compleet langs de Turkse kust.
Ga je alleen naar Astana of ook de omgeving?? Een absolute aanrader is het Gulag en repressie museum Alzhir 30 km buiten de stad.
Groetjes,
Jeroen
Alzhir wil ik graag zien maar hoe kom je daar makkelijk? Georganiseerd? Of alleen? Met gids lijkt mij wel handig voor de info.
We slapen in oude deel trouwens vlakbij dat museum dat jij noemt
Dank voor je info!
We slapen in oude deel trouwens vlakbij dat museum dat jij noemt

Dank voor je info!
Tsja, wij zijn altijd met eigen vervoer dus letten nooit op hoe je ergens het beste met openbaar vervoer kan komen. Er is een giga P-plaats bij en ik denk dat er wel een bus heen gaat ook.
Een gids meenemen hoeft niet perse, er zijn meestal studenten die uitstekend Engels spreken om je rond te leiden.
Groetjes,
Jeroen
Een gids meenemen hoeft niet perse, er zijn meestal studenten die uitstekend Engels spreken om je rond te leiden.
Groetjes,
Jeroen
Nog even een korte terugblik van Astana! De stad heeft mij echt op een positieve manier verrast! Ik vond het daar geweldig! We hebben uiteindelijk toch een tour geboekt naar Alzhir omdat ons dat het meest makkelijk leek en dat was ons goed bevallen. Zo krijg je veel meer mee dan wanneer je op de bonnefooi gaat. Toen wij er waren, was er werkelijk niemand die je zou kunnen rondleiden trouwens. Verder in de stad zelf zowel oude als nieuwe deel verkend. In het oude deel heb je echt leuke restaurants en zeker aan de Kenesary vind je veel tentjes. Het museum van Nazabayev vond ik indrukwekkend en interessant. Verder de Baytarek toren op geweest, mooi uitzicht. En Khan Shatyr was ook leuk om door heen te struinen. Ze hebben echt veel shoppingmalls. Ook nog verbaasd over 'restaurant ally', een straat met alleen maar mega grote restaurants. Zo staat er een moskee die wij kennen van de plaatjes van Samarkand maar dat is dus een Oezbeeks restaurant. De nieuwe moskee, Hazret Sultan, hebben we ook van binnen gezien. Ziet er mooi uit. We hadden geluk dat het nagenoeg elke dag strak blauwe lucht was dus dat was ideaal. Ik weet zeker dat het in de zomer ook mooi moet zijn als alle fonteinen aan zijn. De mensen waren ook ontzettend vriendelijk en aardig. Kortom, was een mooie trip!