Spanje in December (blablacar)

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
Travelator
Reisexpert

Spanje in December (blablacar)

Bericht door Travelator »

Ik ben op dit moment op bezoek bij vrienden in Calp, Spanje (Costa Blanca, vlakbij Benidorm) en wil de komende week/weken graag een beetje gaan rondtoeren. Wellicht plaatsen als Malaga, Granada, Cordoba en Sevilla aandoen. Mogelijk Madrid en Barcelona. Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit...
Maar ik kom erachter dat het ov in Spanje erg duur en ook onpraktisch is en van stad naar stad vliegen vind ik geen geweldig alternatief.

Heeft iemand nog goede tips om de kosten een beetje te drukken of zijn er wellicht mensen die op dit moment (evt met een auto) door Spanje aan het toeren zijn en bij wie ik misschien kan aansluiten?

Alvast bedankt!

Groeten,
Siem
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Jenny
Reisexpert

Re: Spanje in December

Bericht door Jenny »

Treinen zijn duur, maar de bussen zijn volgens mij een stuk goedkoper. Maar wel erg langzaam ;)

En een auto huren?
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Travelator
Reisexpert

Bedankt Jenny!
Heb zojuist blablacar ontdekt. .. Dat lijkt een goede optie! : )

Travelator
Reisexpert

Voor de liefhebbers; blablacar werkt echt fantastisch!
Het is een super manier om van A naar B te komen als je geen eigen vervoer hebt.
Voor mensen die willen liften is het ook een ideale back-up voor als het liften niet wil lukken.
De site heeft nog wel een paar hikjes...
Zo is het bijvoorbeeld verstandig om in te loggen op de site van het land waar je bent.
Ik probeerde een rit te vinden van Benidorm naar Granada en logde in op blablacar.nl. Daar stonden maar 2 ritten op.
Toen een Spaanse vriendin keek op blablacar.es, vonden we opeens wel 20 ritten.
Als je de taal niet spreekt, kun je met google translate eea voor jezelf vertalen.

Ook de communicatie verloopt niet altijd even soepel.
In sommige gevallen kun je de contactpersoon/chauffeur direct een bericht sturen. Je krijgt dan een telefoonnummer te zien. Waarschijnlijk stelt degene die de rit plaatst dit zo in, maar daar ben ik nog niet achter. De site heeft echter pas ingevoerd dat je online een plaats in een auto kan reserveren en daar vangen ze commissie voor.
Soms kun je dan alleen een openbaar bericht sturen. Dit bericht verschijnt dan op de website zelf en iedereen kan het lezen. Maar omdat blablacar wil dat je online boekt zodat zij de commissie vangen, mag je in de openbare berichten je telefoonnummer niet plaatsen, om te voorkomen dat je direct met elkaar communiceert en alles onderling regelt. Een team van mensen controleert alle berichten handmatig (!!) voor ze op de site verschijnen. Dit betekent dat het soms uren duurt voor je bericht geplaatst wordt. Niet echt handig als je een last-minute ritje wilt boeken.
Ik heb ook een keer gehad dat ik de chauffeur vroeg of ik cash mocht betalen in plaats van via de site. Dit bericht is nooit geplaatst, omdat je ook niet mag onderhandelen over de prijs of de betaling. Je kunt de richtlijnen lezen voordat je een bericht plaatst. Houd je daaraan als je je rit niet wilt missen.

Verder is een geweldig concept, vind ik. Echt een aanrader!
^O^

Travelator
Reisexpert

Re: Spanje in December (blablacar)

Blablacar heeft inmiddels gereageerd op mijn mailtje.
Ze denken dat die lange wachttijden worden veroorzaakt door het feit ik met een Nederlandse account op de Spaanse website zit. Het is in ieder geval niet gebruikelijk dat mensen zó lang moeten wachten.
Wellicht belangrijk voor mensen die er gebruik van willen maken in het buitenland...
Ze gaan samen met mij kijken hoe we dit kunnen oplossen. Toch netjes : ) ^O^

zaratoestra
Reisexpert

Re: Spanje in December (blablacar)

Bericht door zaratoestra »

Service...top van hen
Plaats reactie