In Mei dit jaar heb ik vanuit Thailand redelijk spontaan een werkvisum aangevraagd met als doel mijn reis te verlengen. Ik ben toen vanaf Bangkok naar Melbourne gevlogen. Op dit moment had ik nog steeds een retourvlucht naar Nederland openstaan vanaf Thailand op 18 Juni, ik was niet van plan die te gebruiken.
In Melbourne aangekomen verschillende vrienden bezocht die ik op andere reizen heb ontmoet, en magertjes naar werk gezocht. Ik heb me er niet echt voor ingezet omdat ik waarschijnlijk niet in Melbourne wilde blijven. Vervolgens naar Brisbane gevlogen, een paar dagen met vrienden gekampeerd die me vervolgens in Lismore (vlakbij Byron) bij andere vrienden hebben afgezet. Ik wist op dat moment dat ik echt eens werk moest gaan zoeken omdat m'n geld op begon te raken. Weer een ander vriend vertelde mij dat hij ging verhuizen naar Darwin, ik kon gratis met hem mee in zijn busje op de roadtrip naar het noorden. Onderweg konden we dan bij verschillende locaties op zoek naar werk. Na veel twijfelen ben ik uiteindelijk toch met hem mee gegaan, en heb niet te veel naar werk gezocht

Eenmaal aangekomen in Darwin had ik nog 300 Euro op mijn rekening staan, en 5 dagen tot mijn vlucht naar huis vanuit Bangkok. De kans op een baan, laat staan een eerste salaris voordat mijn geld op was was nihil. De enigste optie die ik nog zag was naar Bangkok te vliegen en vanaf daar mn orginele vlucht naar huis te pakken. Dit heb ik toen gedaan. Ik denk dat ik op het moment ook geen zin had om te werken, en nog thuis wilde zijn ivm een overleden familielid vlak voor vertrek.
Op dit moment zit ik wel op de blaren van deze keuze. Mijn visa loopt half/begin Mei af (zou ik even mijn ticket voor moeten opzoeken) en zoals jullie allemaal weten en het niet mogelijk een nieuwe aan te vragen tenzij je 3 maanden op een boerderij hebt gewerkt.
Ik ben op dit moment aan het sparen voor een studie in Mumbai, die 18 Augustus begint en een jaar duurt. Maar omdat ik toch graag de mogenlijkheid zou willen hebben terug te keren naar Australië om daar nog te werken zit ik serieus te overwegen binnenkort terug te keren om op een boerderij te werken. Mocht ik dan in Augustus niet genoeg geld hebben voor de studie in Mumbai kan ik altijd nog een jaartje in Nederland studeren.
Nu mijn vraag,
Tijdens mijn verblijf in Australie ben ik maar sporadisch op zoek gegaan naar farm work, maar kwam veelal bureau's tegen die claimen voor 100 dollar inschrijfgeld iets voor je te regelen (iets wat ik absoluut niet vertouw). verder hoorde ik veel dat het het beste is gewoon op te komen dagen bij de boerderij. Ik zal alleen niet zelf bezitten over eigen vervoer of wat dan ook, iets wat dit redelijk lastig maakt. Wat is de beste manier om zulk werk te vinden? Ik geloof wel dat ik veel offers aan kwam speciaal voor mensen waarvan hun visa bijna afliep zodat zij in aanmerking konden komen voor een nieuwe.
Alle tips en advies zijn welkom!
Alvast superbedankt voor de reacties!