Werkvisa loopt af in Mei, niet gewerkt

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Bjorn123
Reisexpert

Werkvisa loopt af in Mei, niet gewerkt

Bericht door Bjorn123 »

Hallo allemaal,

In Mei dit jaar heb ik vanuit Thailand redelijk spontaan een werkvisum aangevraagd met als doel mijn reis te verlengen. Ik ben toen vanaf Bangkok naar Melbourne gevlogen. Op dit moment had ik nog steeds een retourvlucht naar Nederland openstaan vanaf Thailand op 18 Juni, ik was niet van plan die te gebruiken.

In Melbourne aangekomen verschillende vrienden bezocht die ik op andere reizen heb ontmoet, en magertjes naar werk gezocht. Ik heb me er niet echt voor ingezet omdat ik waarschijnlijk niet in Melbourne wilde blijven. Vervolgens naar Brisbane gevlogen, een paar dagen met vrienden gekampeerd die me vervolgens in Lismore (vlakbij Byron) bij andere vrienden hebben afgezet. Ik wist op dat moment dat ik echt eens werk moest gaan zoeken omdat m'n geld op begon te raken. Weer een ander vriend vertelde mij dat hij ging verhuizen naar Darwin, ik kon gratis met hem mee in zijn busje op de roadtrip naar het noorden. Onderweg konden we dan bij verschillende locaties op zoek naar werk. Na veel twijfelen ben ik uiteindelijk toch met hem mee gegaan, en heb niet te veel naar werk gezocht 8)7 Onderweg zijn we bij 2 melon farms en een supermarkt gestopt om werk te vinden, maar die hadden allemaal net andere mensen aangenomen.

Eenmaal aangekomen in Darwin had ik nog 300 Euro op mijn rekening staan, en 5 dagen tot mijn vlucht naar huis vanuit Bangkok. De kans op een baan, laat staan een eerste salaris voordat mijn geld op was was nihil. De enigste optie die ik nog zag was naar Bangkok te vliegen en vanaf daar mn orginele vlucht naar huis te pakken. Dit heb ik toen gedaan. Ik denk dat ik op het moment ook geen zin had om te werken, en nog thuis wilde zijn ivm een overleden familielid vlak voor vertrek.

Op dit moment zit ik wel op de blaren van deze keuze. Mijn visa loopt half/begin Mei af (zou ik even mijn ticket voor moeten opzoeken) en zoals jullie allemaal weten en het niet mogelijk een nieuwe aan te vragen tenzij je 3 maanden op een boerderij hebt gewerkt.

Ik ben op dit moment aan het sparen voor een studie in Mumbai, die 18 Augustus begint en een jaar duurt. Maar omdat ik toch graag de mogenlijkheid zou willen hebben terug te keren naar Australië om daar nog te werken zit ik serieus te overwegen binnenkort terug te keren om op een boerderij te werken. Mocht ik dan in Augustus niet genoeg geld hebben voor de studie in Mumbai kan ik altijd nog een jaartje in Nederland studeren.

Nu mijn vraag,

Tijdens mijn verblijf in Australie ben ik maar sporadisch op zoek gegaan naar farm work, maar kwam veelal bureau's tegen die claimen voor 100 dollar inschrijfgeld iets voor je te regelen (iets wat ik absoluut niet vertouw). verder hoorde ik veel dat het het beste is gewoon op te komen dagen bij de boerderij. Ik zal alleen niet zelf bezitten over eigen vervoer of wat dan ook, iets wat dit redelijk lastig maakt. Wat is de beste manier om zulk werk te vinden? Ik geloof wel dat ik veel offers aan kwam speciaal voor mensen waarvan hun visa bijna afliep zodat zij in aanmerking konden komen voor een nieuwe.

Alle tips en advies zijn welkom!

Alvast superbedankt voor de reacties!
Bjorn123
Reisexpert

Re: Werkvisa loopt af in Mei, niet gewerkt

Bericht door Bjorn123 »

Wil er nog even bij vermelden dat ik vorige keer niet beschikte over een laptop of telefoon met internet, dat maakt het zoeken naar werk ook wel wat moeilijker.

Ook heb ik op dit moment een superleuke baan in Amsterdam, die ik dan zou moeten opgeven. Ik run een hostel op een boot in het weekend, waar ik alle vrijheid heb om alles op m'n eigen manier aan te pakken. Een baan als dit vind je niet snel meer, maar een jaartje werken in Australie gaat ook niet snel meer lukken zonder nu terug te gaan.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben nooit in Australië geweest, dus van mij geen praktisch advies.

Je twijfelt nu al een tijdje. Waarom wil je in Australië werken? Waarom perse Australië?

Je gaat in India studeren, leuk voor je buitenlandervaring. Met een diploma kan je wellicht gekwalificeerd werk doen ergens op deze aardbol (niet dat er wat mis is met farmwork in Australië, maar er zijn meer manieren om in het buitenland aan de slag te gaan). Of je werkt in NL en spaart, en gaat dan naar het buitenland voor vrijwilligerswerk of WOOFen.

Als je écht naar Australië wilt dan moet je nu gaan. Maar in je berichtjes kom je niet over als iemand die dat echt wilt, en kom je met name met excususes om het niet te doen/waarom je het niet hebt gedaan.

Niks moet, het is jouw leven!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Ik zou graag na mijn opleiding in India de mogelijkheid hebben nog een jaar te werken in Australie en met dat geld verder te reizen. Natuurlijk kan ik ook werken in Nieuw Zeeland.

Het is idd waar dat ik niet goed weet wat ik wil. Ja, reizen, dat weet ik wel, maar je moet natuurlijk ook wel een soort van carriere hebben. Op dit moment heb ik geen enkele opleiding voltooid of enige kwalificaties. Na elke reis kom ik weer thuis bij m'n moeder en daar word je ook een beetje moe van. Ik moet toch iets hebben om op eigen benen te kunnen staan. Ik ben veel bezig met fotografie, ook al zitten er vaak periodes tussen dat ik hier totaal niet mee bezig ben.

Ik wil nu dus foto journalistiek gaan studeren in India. Dit heeft verschillende redenen;

-Ik ben veel bezig met fotografie
-Journalistiek vind ik ook interessant
-India is tot nu toe mijn favoriete land en wil het graag beter leren kennen
-Ik ben Hindi aan het leren

Fotograaf is een onzeker vak, en of ik dat de rest van mijn leven wil doen weet ik niet, maar dat hoeft ook helemaal niet natuurlijk. Ik heb dan iig wel iets om op terug te vallen.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Vervelend als je niet precies weet wat je wilt. Kan me dan ook voorstellen dat je voor wat lastige keuzes staat. Wat betreft je keuze voor fotografie wil ik je het volgende meegeven (van verhalen van mensen waarmee ik werk). Het is erg lastig om op dit moment met fotografie of journalistiek je geld te verdienen. Je zal er met je werk er echt uit moeten springen. Daarnaast zal je veel tijd moeten stoppen in het opbouwen van een goed netwerk om aan werk te komen.

Hoewel fotografie natuurlijk een hele gave opleiding is, moet je jezelf wel afvragen of je situatie veranderd na het afronden van deze opleiding.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Hi bjorn

Australië loopt niet weg....ga je niet als werkende met working holiday visa dan ga je als toerist of al wooffend. Ik zou me niet blind staren op die 90 dagen. We ontmoeten verschillende mensen die er 4 a 5 maand over deden om die 90 dagen te volbrengen omdat er weinig werk was. Aja hoeft niet enkel farm work te zijn. Je kan ook in een bar of hostel of weet ik veel werken in rural areas. Dit telt ook als farm work aangezien het buiten de steden is
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Je "moet" wel erg veel van jezelf...carrier maken, op je eigen benen staan, geld verdienen in Australie etc... Misschien een idee om eens te bedenken wat je echt wil. Niets moet namelijk! Zoals eerder gezegd, het is jouw leven en dat kun je invullen zoals jij wilt. Ik zou me niet vast pinnen op 1 ding of idee...

Eventueel kun je later trouwens ook nog een WHV voor Canada aanvragen tot en met je 30e... weer een optie erbij ;)

Succes ermee! ^O^
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Erik schreef:Vervelend als je niet precies weet wat je wilt. Kan me dan ook voorstellen dat je voor wat lastige keuzes staat. Wat betreft je keuze voor fotografie wil ik je het volgende meegeven (van verhalen van mensen waarmee ik werk). Het is erg lastig om op dit moment met fotografie of journalistiek je geld te verdienen. Je zal er met je werk er echt uit moeten springen. Daarnaast zal je veel tijd moeten stoppen in het opbouwen van een goed netwerk om aan werk te komen.

Hoewel fotografie natuurlijk een hele gave opleiding is, moet je jezelf wel afvragen of je situatie veranderd na het afronden van deze opleiding.
Ik ben me daar heel goed van bewust idd, en dat is me heel vaak verteld. Het is zelfs de reden dat ik er 2 jaar geleden niet aan begonnen ben. Maar als ik zo zou blijven denken begin ik helemaal nergens aan. Zoals ik al zei, ik heb iig iets wat ik leuk vind om tijd an te besteden, is het niet om geld mee te verdienen dan is het wel een goede investering in de hobby, en een goede manier om India beter te leren kennen. Ook nu verdien ik af en toe wat bij met m'n fotografie maar dat is idd nihil op dit moment. Het blijft toch altijd een leuk extratje.
Kims schreef:Hi,

Je "moet" wel erg veel van jezelf...carrier maken, op je eigen benen staan, geld verdienen in Australie etc... Misschien een idee om eens te bedenken wat je echt wil. Niets moet namelijk! Zoals eerder gezegd, het is jouw leven en dat kun je invullen zoals jij wilt. Ik zou me niet vast pinnen op 1 ding of idee...

Eventueel kun je later trouwens ook nog een WHV voor Canada aanvragen tot en met je 30e... weer een optie erbij ;)

Succes ermee! ^O^
Het is niet dat ik persé eem carriere moet maken, ik geef er zelfs vrij weinig om eigenlijk. Maar wat ik zelf wel echt wil, niet eens zo zeer moet, is op eigen benen kunnen staan. Wat ik echt wil is blijven reizen, maar wat ik écht niet wil is telkens terug thuis moeten komen bij m'n moeder. Ik zou het mezelf financieel kunnen veroorloven uit huis te gaan op dit moment, maar dan houd ik geen cent meer over, en kan reizen dus wel vergeten.

Wat ik bedoel is dat ik niet eeuwig kan blijven reizen en bij terugkomst weer bij mama thuis crashen, iet's wat ik ook absoluut niet wil. Ik ben 21 op dit moment en vind zeker dat het tijd word eruit te gaan. Begrijp me niet verkeerd, ik heb het goed thuis, maar we botsen te veel.

Ik ben inmiddels 2, misschien wel bijna 3 jaar geleden gestopt met een studie werktuigbouwkunde omdat ik het niet leuk vond, en sinds dien aan het reizen. Elke keer zou ik naar deze reis iets nieuws beginnen, maar ja je gaat natuurlijk niet weer iets doen wat je niet leuk vind.

Ik ben trouwens ook totaal niet materialistisch ingesteld, ik geef echt helemaal niks om het hebben van een auto, de nieuwste gadgets of een groot huis. Ik krijg ook vaak de vraag hoe ik het voor elkaar krijg zo veel te reizen, maar ik maak keuzes. Ik heb geen auto, zelfs geen rijbewijs, koop niet vaak nieuwe/dure kleding, en geef bijna geen geld uit aan uitgaan bvb. Wat dat betreft heb ik wel bepaald wat ik echt belangrijk vind.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Hier zeg je:
Bjorn123 schreef:Wat ik bedoel is dat ik niet eeuwig kan blijven reizen en bij terugkomst weer bij mama thuis crashen, iet's wat ik ook absoluut niet wil. Ik ben 21 op dit moment en vind zeker dat het tijd word eruit te gaan. Begrijp me niet verkeerd, ik heb het goed thuis, maar we botsen te veel.
Je wilt op je eigen benen staan en voldoende geld verdienen om dit mogelijk te maken. Dat is het doel dat je als ik je post goed begrepen heb na probeert te streven. Vervolgens schrijf je:
Bjorn123 schreef:Ik ben me daar heel goed van bewust idd, en dat is me heel vaak verteld. Het is zelfs de reden dat ik er 2 jaar geleden niet aan begonnen ben. Maar als ik zo zou blijven denken begin ik helemaal nergens aan. Zoals ik al zei, ik heb iig iets wat ik leuk vind om tijd an te besteden, is het niet om geld mee te verdienen dan is het wel een goede investering in de hobby, en een goede manier om India beter te leren kennen. Ook nu verdien ik af en toe wat bij met m'n fotografie maar dat is idd nihil op dit moment. Het blijft toch altijd een leuk extratje.
Als je deze opleiding gaat doen dan heb je inderdaad iets achter de hand, maar waarschijnlijk niet iets waarmee je op korte of middellange termijn op je eigen benen kunt staan. Dan vraag ik mij af (als iemand aan de zijlijn) of dit dan wel de beste keuze is?

Het lijkt mij wanneer je iets (anders) zoekt dat je leuk vind en op een normale manier inkomsten genereert, je daarna vaker en sneller kunt reizen. Ook kun je dan geld investeren in een fotografiecursus of opleiding die je tijdens deze reizen kunt gebruiken en daarnaast misschien een extra zakcentje kunt verdienen. Dit houdt natuurlijk helemaal geen rekening met het gevoel dat je nu misschien heb, maar is meer een logische beredenering van wat je hebt geschreven en eigenlijk zelf ook al weet.

Aangezien je reizen leuk vind heb je al eens overwogen om in de reisbranche aan de slag te gaan. Ook hiermee verdien je niet heel veel maar je kunt in ieder geval naar die plekken afreizen waar het op dat moment economisch goed gaat.
Plaats reactie