Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Ik en mijn vriend willen 17 of 21 dagen een rondreis Singapore-Maleisie doen. We zijn van plan alleen een hotel of hostel van te voren te boeken bij aankomst in singapore.
Ik maak vrijwel uitsluitend gebruik van hostels, zijn in beide landen goed te doen hoewel Singapore iets duurder is. Kijk bijv. Op hostelbookers, daar staan genoeg goedkope accomodaties tussen.
Reizen met de bus is in Maleisië uitstekend. Veel aanbod qua bussen.Luxe bussen die voor weinig geld door het land reizen. Bussen zijn gewoon te boeken aan het loket bij het busstation. Is dus zeer goed te doen. (Ook vanuit Singapore naar maleisie)
Ik heb het gered met 25 euro per dag in Singapore maar dan moet je echt heel zuinig doen. Dan is er geen plaats voor ev. een biertje of iets dergelijks als een dierentuin bezoeken. Misschien kun je daar dan iets ruimer gaan zitten qua budget. Kijk op internet eens naar een tourist pass voor Singapore.
Met name voor ov is dat heel gunstig.
Ik doe nu voornamelijk de westkant van het vaste land ivm regentijd. Misschien kun je je daar op focussen.
Als je de uitgaven een beetje in de gaten houdt, moet dat goed te doen zijn imo. Als ik er dan van uit ga dat dat exc. Vlucht is?
Ik en m'n vriendin hebben twee jaar geleden ongeveer 1500-2000 euro besteed voor een maand (31dagen) Singapore en Maleisië. Je kan veel besparen door in dorms te verblijven, iets wat wij toentertijd niet hebben gedaan. Double rooms zijn toch wat duurder, maar bieden een stuk meer privacy. Per nacht waren we in Singapore ongeveer 20 euro kwijt en in Maleisië was het rond de 15 euro per nacht. Daarnaast dronken we regelmatig een cocktail/biertje en gingen we ook wel eens uit eten. Andere woorden, we leefden absoluut niet low budget haha. Hostelword, agoda en hostelbookers zijn prima websites om veel goedkopere ho(s)tels te vinden.
Zoals Pjiteir ook al aangeeft, reizen met bus is perfect. Er gaan ontzettend veel bussen naar alle uithoeken van het land. De bussen beschikken over airco en de wegen zijn in goede staat. Op Borneo is dit wel iets minder goed geregeld, maar ook hier zijn genoeg mogelijkheden.
Voor vier dagen Singapore ben je ongeveer 300 euro kwijt denk ik. Ligt eraan wat je gaat doen. Het kan natuurlijk een stuk goedkoper. Als je als lunch een zak brood met chocopasta haalt en s'avonds goedkoop ergens wat eet, kan je ook wel voor 200-250 euro rondkomen denk ik. De Botanic Gardens, Ochard road, Holland road, Little India en Chinatown zijn leuk om doorheen te gaan en kosten niks.
Wanneer wil je gaan? In de komende maanden is de oostkust niet echt te bezoeken. Dan is het regenseizoen en zijn sommige eilanden niet eens te bereiken. De westkust is dan een leuke optie. Melakka, KL, Penang, Langkawi, Pangkor, Cameron Highlands en Taman Negara zijn weliswaar super toeristisch (lees duur), maar wel leuk en bieden veel. Allemaal in 16 dagen is misschien iets te ambitieus, maar het zijn wat ideetjes. Borneo is ook heel mooi, maar is behoorlijk uitgestrekt en het wegennetwerk is niet heel goed.
Al met al, 1500 euro (exl. tickets) is goed te doen als je niet super de lux wilt gaan reizen.
Het budget van 1500 voor twee personen is meer dan genoeg. Zelf gaven mijn vriend en ik in Maleisie zo'n 20 euro per persoon uit, maar we reisden wel erg low budget. Reizen per bus gaat prima. De bussen zijn soms zelfs luxer dan in Nederland.
Ik heb mijn route door Azië op mijn website staan (waaronder dus Maleisie en Singapore). Deze brengt je langs alle mooie plekken.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.