Eerste backpackreis, vrouw alleen

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Jessica92

Eerste backpackreis, vrouw alleen

Bericht door Jessica92 »

Hoi!

Ik heb wat door de topics gekeken en online het een en ander gelezen, maar zie vrij tegenstrijdige berichten.

Graag zou ik volgend jaar (na februari) een reis maken in mijn eentje. Backpacken lijkt me gaaf om te doen, aangezien mijn normale reizen vaak vliegvakanties naar één plek of een roadtrip met een auto binnen europa (ook erg mooi!) betreffen. Niet met een al te hoog budget helaas, maar wie weet welke opties er zijn..

Wat ik graag zou willen weten is welke budgetbestemmingen veilig zijn voor vrouwen. Het ene moment lees ik bijvoorbeeld dat India prima te doen is, het volgende moment lees ik dat het voor vrouwen alleen onprettig is. Hopelijk hebben jullie ideeën of feedback, ik hoor toch liever van personen dan van onpersoonlijke websites.

Alvast bedankt!
Jenny
Reisexpert

Re: Eerste backpackreis, vrouw alleen

Bericht door Jenny »

Veel reizigers hebben best persoonlijke websites...

India heb ik nog niet bezocht, en daar hoor ik wisselende verhalen over. Misschien daarom niet ideaal voor de eerste keer.

Thailand is echter een prima bestemming voor beginnende backpackers.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
franren

Bericht door franren »

Hoi Jessica,

ik reis al jaren alleen. gestart ooit in India, weliswaar het Zuiden, maar toch. Veel landen in Azië zijn echt uitstekend te doen, mits je je gezonde verstand meeneemt. Dus realiseer je de dingen die je wel kunt doen en de dingen die je niet moet doen. Leuke boottripjes in je uppie met een aardige visser, niet doen. nachtleven in je uppie, niet doen. kleed je gepast, scheelt echt een heel stuk. Kijk goed waar je gaat slapen, slot op de deur etc. En luister ook vooral naar je intuïtie. Maar vooral geniet van de fantastische ontmoetingen die je hebt als je alleen reist, want juist omdat je alleen bent heb je vaak aanspraak. Eerlijk gezegd, ik had in India wel een verhaal over een man die in Mumbai logeerde en een zoon die thuis hard aan het studeren was, maar dat was alleen omdat ik op mijn 40e wat moeilijk uit te leggen vond dat ik niet meer bij mijn vader en moeder woonde enkel en alleen omdat ik niet getrouwd ben. Het voordeel van India is trouwens dat je in de trein speciale coupes voor vrouwen hebt.
In de lonely planet staat vaak wel een aardige paragraaf over alleen reizende vrouwen. Lees die ook vooral.

En tot slot, ik heb ook wel vaak reisgenoten. Mensen die ik onderweg ontmoet waar ik een tijdje mee optrek. Super ervaring kan ik je vertellen.
lees gerust mijn verhalen op mijn website. het geeft je denk ik wel een idee van wat je tegenkomt.
groet
Francien
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Hallo,
Jessica heeft het goed omschreven en wil mij daar bij aansluiten. India is een fantastisch land om te bereizen, ben er viermaal geweest van noord naar zuid en oost naar west. Maar pas op; en hoewel het vervelend klinkt, begin er mee om mensen die je al te vriendelijk benaderen te wantrouwen. Ze willen vaak wat van je en wat dat 'willen' is, dat moet je maar afwachten. Realiseer je verder dat het in India vroeg donker is, zo rond de klok van zes. Wil je in de avonduren nog iets ondernemen, zorg voor een goede chaperonne, een medereiziger(ster) bijvoorbeeld. Wat kleding betreft, in India is men zeer preuts. Te ruime armsgaten. doorschijnende rokjes e.d. wordt soms als een uitnodiging gezien, terwijl jij je van geen kwaad bewust bent. Zet je westerse normen overboord. Doe een gladde ring om en wek in ieder geval de indruk dat je niet alleen reist. Als ik jou was, zou ik India ook niet als eerste bestemming op mijn lijstje zetten. Ga eerst naar Thailand of Laos, doe daar wat reiservaring op om vervolgens af te sluiten in India, want is de moeite waard ondanks alle onverkwikkelijke zaken die zich daar de laatste tijd hebben afgespeeld. Overigens moet je, niet wat gebeurd is maar de aantallen ook relativeren. Op een miljard inwoners praat je over een kans van 1 op 0,0000000000000000000000001 % dat je iets overkomt.
Jessica92

Bericht door Jessica92 »

Bedankt voor de tips! Thailand lijkt me ook een mooi land en ik had ook al positieve verhalen over Cambodja en Maleisië gehoord. Een blik op de reisadviezen van de rijksoverheid vertelt me dat die landen als 'veiliger' worden gezien dan India. Ik zal jullie tips in acht nemen, wist niet dat iets als te wijde armsgaten al aanstootgevend kon zijn. Natuurlijk ga ik me wel in de cultuur verdiepen van de landen die ik uiteindelijk op mijn lijstje zet, maar om dat nu al voor elk land te doen leek me zo tijdrovend.

Nogmaals bedankt.
Saskia85
Vakantieganger

Bericht door Saskia85 »

Ik zou India echt maar van mijn lijstje schrappen.
Ik ben er zelf een paar jaar geleden geweest met een groepsreis en toen werden we met een groep van 7 vrouwen al geïntimideerd, lastig gevallen en op een paar maal zelfs gediscrimineerd (voordringen, uitgelachen worden, niet bediend worden in een hotelbar). Het was geen drama maar ik zou me alleen wel onveilig gevoeld hebben.
India is trouwens een vrij heftig land als je nog niet zoveel (niet-westerse) reiservaring hebt.
Thailand is een goede optie. Of Indonesië.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Ik zou niet naar India gaan als eerste reis. Zelfs met mijn vader en ik erbij werden mijn moeder, zus en zusje aardig wat lastiggevallen. Het is beter om eerst wat reiservaring op te doen in andere landen zodat je wat beter gevaren in kunt schatten.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Jessica92

Bericht door Jessica92 »

Bedankt voor jullie adviezen, India schrap ik sowieso maar voorlopig. Naar aanleiding van de verhalen zie ik dat niet meer zitten, in ieder geval niet voor een eerste keer.

Indonesië heb ik nog niet veel backpack verhalen over gehoord van kennissen (vooral Thailand), zou je daar eens wat over willen delen Saskia?
Saskia85
Vakantieganger

Bericht door Saskia85 »

Ik ben met een vriendin naar Jakarta gevlogen. Van daaruit in ongeveer 10 dagen naar het oostelijke puntje van Java gereisd en toen met de boot naar Bali. Op het laatst nog een paar nachten op de Gili Islands geweest. Dat is echt het paradijs! Op Java is het erg leuk om met de trein te reizen, je ziet onderweg prachtige landschappen en het is erg comfortabel. Indonesië is een van de mooiste landen waar ik geweest ben. Het heeft de perfecte combinatie van cultuur, natuur, zon, zee en strand. Ook het eten is erg lekker. De mensen zijn superaardig en het is goedkoop. Onderweg kun je prima alles regelen bij lokale reisbureautjes. Hoogtepunten waren Yogjakarta, Borobudur, Bromo vulkaan, Ijen plateau, een aantal plaatsen op Bali en Gili Trawangan. Bekijk maar wat plaatjes op google dan ben je meteen om.. :)
Debsjen

Bericht door Debsjen »

Ja Thailand is een heel goed land om te beginnen met backpacken, en het hoeft daar ook niet zo duur te zijn. Ik was 19 of 20 toen ik daar heen ben geweest met een vriendin voor 7 weken. Het was mijn eerste buitenlandse vakantie met alleen een vriendin. We hebben het zeer naar ons zin gehad, maar achteraf heb ik een beetje spijt gehad met wie ik daarheen was gegaan. Ik was nog een stuk bedeesder en ging een beetje mee in hoe en wat zij wilde, dus hebben we voornamelijk gefeest en lang niet zoveel gezien als ik graag had gewild. Dus ik wilde terug alleen om het allemaal echt te zien, maar er zijn ook nog zat andere landen die ik wil zien.

Thailand is gemakkelijk reizen en de sfeer is geweldig, alles is goedkoop, maar zoals dat voor geldt je kan het zo duur maken als je wilt. Japan is het meest veilige land om te reizen alleen, maar is erg duur. Zoals altijd alleen reizen is duurder dan met een reisgenoot omdat hotel kosten worden gesplitst.

Maar eind maart op 28 maart om precies te zijn ga ik een rondreis voor een jaar alleen maken, te beginnend in Japan, 18 april zal ik in Thailand zijn(ja het is de warmste tijd dan in Thailand). Dan ga ik van Thailand naar laos, Cambodja, Vietnam en dan China. Vanuit China zelf of Hongkong zal ik naar de Verenigde Staten vliegen en dan daar rondreizen en dan te eindigen met een werkvakantie in Australie en Nieuw Zeeland. Datums per land staan nog niet zo vast en ik zie waar de wind me heen waait.
Ik denk dat mijn familie nerveuzer is dan ik ben ahahaha.
Ik wacht nou al dik een jaar voor ik kan gaan dus ik wil weg.
Plaats reactie