Chiangmai -> Chiang rai, pai en sukothai
-
- Wereldreiziger
Re: Chiangmai -> Chiang rai, pai en sukothai
Veel van je vragen, zoals is er een vliegveld enz., worden beantwoord als je Travel Survival Kit doorleest. Staat het haarfijn in.
Chiang Mai/Chiang Rai zou ik zeker niet per tuktuk doen. Leuke karretjes maar wel voor een korte afstand. Het openbaar vervoer tussen deze plaatsen is, net zoals overal in Thailand prima en spotgoedkoop. Als je met een lange afstandsbus reist van bijvoorbeeld Bangkok naar Krabi kun je een plaats reserveren in een bus met extra beenlengte en een hapje eten onderweg. Vervoer met een gehuurde motor of brommer kan, maar alleen als je daar in Nederland ook ervaring mee hebt. Zo niet, dan kan je meemaken hoe een Thais ziekenhuis er van binnen uitziet. Het is buiten de steden niet heel erg druk, maar de stijl van rijden wijkt wel af van de onze en die kun je al niet netjes noemen.
Voor Chiang Mai zou ik niet een hele week reserveren. Is er erg druk, wordt overlopen door toeristen. Pak een paar dagen in Mea Hong Son. Kan per bus. Kun je de omgeving inclusief de 'langnekken' bekijken. Van daaruit kan je terugvliegen naar Chiang Mai en met de nachtbus naar Bangkok. Veel plezier.
Chiang Mai/Chiang Rai zou ik zeker niet per tuktuk doen. Leuke karretjes maar wel voor een korte afstand. Het openbaar vervoer tussen deze plaatsen is, net zoals overal in Thailand prima en spotgoedkoop. Als je met een lange afstandsbus reist van bijvoorbeeld Bangkok naar Krabi kun je een plaats reserveren in een bus met extra beenlengte en een hapje eten onderweg. Vervoer met een gehuurde motor of brommer kan, maar alleen als je daar in Nederland ook ervaring mee hebt. Zo niet, dan kan je meemaken hoe een Thais ziekenhuis er van binnen uitziet. Het is buiten de steden niet heel erg druk, maar de stijl van rijden wijkt wel af van de onze en die kun je al niet netjes noemen.
Voor Chiang Mai zou ik niet een hele week reserveren. Is er erg druk, wordt overlopen door toeristen. Pak een paar dagen in Mea Hong Son. Kan per bus. Kun je de omgeving inclusief de 'langnekken' bekijken. Van daaruit kan je terugvliegen naar Chiang Mai en met de nachtbus naar Bangkok. Veel plezier.
Dit is onze planning tot nu toe, Kan eventueel dagje minder BKK in het begin. En dan dagje langer eilanden. De vluchten zijn nog niet geboekt. Weet nog niet goed wat gunstigste tijd is om Ams/Bru - BKK te boeken is.
1 bangkok vliegveld.
2 bangkok
– bijkomen, stad verkennen. (overnachting eastin makkasan)
3 bangkok
– fietstocht co van kessel, koninklijk paleis.
4 bangkok – kanchanburi
– in de ochtend vertrekken naar kanchanburi
– riverkwai
5 kanchanburi
– erawan watervallen
6 kanchanburi – ayutthaya
– in de ochtend vertrekken, dag doorbrengen in ayutthaya.
– nachttrein naar CHIANG MAI
7 tm 13 CHIANG MAI
pai
zipplines, en elephant nature.
sukothai
chiang rai
14 CHIANG MAI – suratthani
surrat thani, koh tao
15 tm 18 koh tao i
Duik cursus
Dagje rond kijken
19 Koh tao – koh sok
20 tot 21 koh sok
Tree tops
Meren
Kano tocht
Trekking
21-25 eilanden,
koh phi phi
Koh lipe
26 VLUCHT krabi terug naar bangkok
27 bangkok
– khoa san road
28 bangkok amsterdam.
1 bangkok vliegveld.
2 bangkok
– bijkomen, stad verkennen. (overnachting eastin makkasan)
3 bangkok
– fietstocht co van kessel, koninklijk paleis.
4 bangkok – kanchanburi
– in de ochtend vertrekken naar kanchanburi
– riverkwai
5 kanchanburi
– erawan watervallen
6 kanchanburi – ayutthaya
– in de ochtend vertrekken, dag doorbrengen in ayutthaya.
– nachttrein naar CHIANG MAI
7 tm 13 CHIANG MAI
pai
zipplines, en elephant nature.
sukothai
chiang rai
14 CHIANG MAI – suratthani
surrat thani, koh tao
15 tm 18 koh tao i
Duik cursus
Dagje rond kijken
19 Koh tao – koh sok
20 tot 21 koh sok
Tree tops
Meren
Kano tocht
Trekking
21-25 eilanden,
koh phi phi
Koh lipe
26 VLUCHT krabi terug naar bangkok
27 bangkok
– khoa san road
28 bangkok amsterdam.
Ziet er goed uit, alleen snap ik Sukothai niet tussen de steden Pai en Chiang Rai 
Tip:
Mijn dochter heeft het prima naar haar zin gehad bij Impian Divers op Koh Tao. Nederlandse leiding en gratis verblijf tijdens cursus!

Tip:
Mijn dochter heeft het prima naar haar zin gehad bij Impian Divers op Koh Tao. Nederlandse leiding en gratis verblijf tijdens cursus!
-
- Reisexpert
Ik vind het een erg krappe en volle planning en hier en daar zelfs wat onrealistisch...
Ik heb vooral het idee dat jullie de afstanden wat onderschatten. Of jullie vinden het gewoon fijn om bekaf weer thuis te komen : )
De tripjes die je in Chiang Mai wilt doen, zijn dat dagtrips?
Sukhothai - Chaing Mai is volgens Google Maps een uur of vier enkele reis. Tel er dan dus nog maar minstens een uurtje bij op. Dat zou ik niet als dagtrip doen. Dan zie je ter plaatse niet echt veel, denk ik. Hetzelfde geldt voor Pai en Chiang Rai. De bus naar Pai doet er 3 tot 4 uur over. Volgens mij wilde jij met de brommer. Dan ben je óf nog langer onderweg, of je racet naar Pai en weer terug en ziet niks van de omgeving. Pai is een leuk plaatsje om even te blijven hangen. Het is zonde, als je toch gaat, om daar niet lekker de tijd voor te nemen.
Klinkt een beetje als lijstje afvinken zo. Als je er echter wel meer tijd voor neemt, heb je weer geen tijd voor Chiang Mai. Daarom zou ik een van die opties wegstrepen. Aangezien je al naar Ayutthaya gaat, zou ik dan voor Sukhothai kiezen.
Voor rondkijken heb je weinig tijd tijd als je een duikcursus doet. Die dingen zijn namelijk vrij intensief en doodvermoeiend. Bovendien is Ko Tao best groot. Om één dag "rond te kijken" zou ik niet helemaal naar Ko Tao gaan.
Dan zou ik de duikcursus elders doen (kan ook prima op een van de andere eilanden) of de andere eiland(en) laten zitten.
Khao Sok vond ik schitterend en indrukwekkend! Zeker niet overslaan.
Voor Khao Sok zou ik je aanraden om zo'n alles-in-een ding te boeken. Dan slaap je in een hutje op het meer en afhankelijk van de aanbieder doe je er nog van alles bij, zoals een trekking of een kanotocht.
Er is ook een bedrijf dat trips op maat organiseert naar Khao Sok. De naam ben ik even kwijt
maar misschien vind je op Google iets...
Khao Sok en je eilanden overlappen elkaar een dag.
Voor alles wat jij wilt, heb je wel twee nachten Khao Sok nodig, dus kom je op de 22 of laat op de 21 op de eilanden aan.
Dan reken je 5 dagen voor Phi Phi en Lipe. Heb je al op de kaart gekeken...? Dat is echt totaal niet realistisch.
Als je dan ook nog op de 26e van Krabi naar Bangkok wil vliegen, mag je wel vroeg opstaan, want van Lipe naar Krabi ben je ook nog wel even onderweg. Voor zover ik weet, gaat er geen directe ferry. Van Lipe moet je eerst naar de Pak Bara pier, vandaar naar Trang en dan met de minivan naar Krabi.
Ik zou een ander eiland kiezen of gewoon lekker 5 dagen op een plek uitrusten van je toch al zo volle programma...
Succes!
Ik heb vooral het idee dat jullie de afstanden wat onderschatten. Of jullie vinden het gewoon fijn om bekaf weer thuis te komen : )
De tripjes die je in Chiang Mai wilt doen, zijn dat dagtrips?
Sukhothai - Chaing Mai is volgens Google Maps een uur of vier enkele reis. Tel er dan dus nog maar minstens een uurtje bij op. Dat zou ik niet als dagtrip doen. Dan zie je ter plaatse niet echt veel, denk ik. Hetzelfde geldt voor Pai en Chiang Rai. De bus naar Pai doet er 3 tot 4 uur over. Volgens mij wilde jij met de brommer. Dan ben je óf nog langer onderweg, of je racet naar Pai en weer terug en ziet niks van de omgeving. Pai is een leuk plaatsje om even te blijven hangen. Het is zonde, als je toch gaat, om daar niet lekker de tijd voor te nemen.
Klinkt een beetje als lijstje afvinken zo. Als je er echter wel meer tijd voor neemt, heb je weer geen tijd voor Chiang Mai. Daarom zou ik een van die opties wegstrepen. Aangezien je al naar Ayutthaya gaat, zou ik dan voor Sukhothai kiezen.
Voor rondkijken heb je weinig tijd tijd als je een duikcursus doet. Die dingen zijn namelijk vrij intensief en doodvermoeiend. Bovendien is Ko Tao best groot. Om één dag "rond te kijken" zou ik niet helemaal naar Ko Tao gaan.
Dan zou ik de duikcursus elders doen (kan ook prima op een van de andere eilanden) of de andere eiland(en) laten zitten.
Khao Sok vond ik schitterend en indrukwekkend! Zeker niet overslaan.
Voor Khao Sok zou ik je aanraden om zo'n alles-in-een ding te boeken. Dan slaap je in een hutje op het meer en afhankelijk van de aanbieder doe je er nog van alles bij, zoals een trekking of een kanotocht.
Er is ook een bedrijf dat trips op maat organiseert naar Khao Sok. De naam ben ik even kwijt

Khao Sok en je eilanden overlappen elkaar een dag.
Voor alles wat jij wilt, heb je wel twee nachten Khao Sok nodig, dus kom je op de 22 of laat op de 21 op de eilanden aan.
Dan reken je 5 dagen voor Phi Phi en Lipe. Heb je al op de kaart gekeken...? Dat is echt totaal niet realistisch.
Als je dan ook nog op de 26e van Krabi naar Bangkok wil vliegen, mag je wel vroeg opstaan, want van Lipe naar Krabi ben je ook nog wel even onderweg. Voor zover ik weet, gaat er geen directe ferry. Van Lipe moet je eerst naar de Pak Bara pier, vandaar naar Trang en dan met de minivan naar Krabi.
Ik zou een ander eiland kiezen of gewoon lekker 5 dagen op een plek uitrusten van je toch al zo volle programma...
Succes!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl

Dankje voor de uitgebreide reactie. Het sukothai, chiang rai, pai word een keuze. 1 van de 3. Op het moment gaat voorkeur uit naar Pai. Omdat dat blijkbaar mooie route is op een motor. En dat vinden mijn vriendin en ik allebei een pluspunt.
We zouden dan ook een overnachting in pai doen. Koh lipe gaat hem dan niet worden. Koh tao willen we per se heen. Dan doen we koh tao, dan naar Khoa Sok en door naar Phi Phi.
Is dat beter te doen?
Verder doen we na Kachanaburi terug naar Bkk en dan vliegen naar chiang mai. En terug vliegen naar Surat thani en Ook weer terug naar bkk. Aangezien de vluchten niks duurder zijn dan trein reizen.
Als het volgens jullie echt te druk is. Denk ik kachanaburi schieten. Of een echte aanrader ook?
Gr
Nog een vraag, Khoa Sok. Excursie 4 dagen zit aan de 300 euro of meer. bij greenwood. Is het goedkoper als ik het gewoon daar boek?
-
- Reisexpert
Andaman Discoveries, zo heet het bedrijf...Er is ook een bedrijf dat trips op maat organiseert naar Khao Sok. De naam ben ik even kwijtmaar misschien vind je op Google iets...
Geen ervaring mee, alleen contact mee gehad, dus geen idee of het goed is.
Besloten om chiang mai te laten zitten. Dat was vooral voor de olifanten en dat kan ook wel in Khoa Sok. Motor of brommertje huren kan ook ergens anders
Dus wordt bangkok. Dan wel naar river kwai. En van daar uit naar het zuiden.
We kunnen altijd nog een keer terug voor de noordelijke helft van thailand en dan laos cambodia erbij bij.
Dus wordt bangkok. Dan wel naar river kwai. En van daar uit naar het zuiden.
We kunnen altijd nog een keer terug voor de noordelijke helft van thailand en dan laos cambodia erbij bij.
Schema als volgt:
1 ams - bkk
2 bkk
3 bkk - kachanaburi
4 kachanaburi
5 kachanburi - bkk
6 bkk - koh tao
7 tm 11 koh tao
12 koh tao - khoa sok
13 khoa sok
14 khoa sok phi phi
15 phi phi
16 phi phi
17 phi phi - koh muk
18 koh muk
19 koh muk - bak bara/koh lipe
20 tm 23 koh lipe
24 koh lipe - trang/bkk
25 bkk
26 bkk - ams
Nog in twijfel om 1 dag minder kachanaburi te doen en 1 dag mee Khoa sok
we gaan de maand juli/aug
Meningen?
1 ams - bkk
2 bkk
3 bkk - kachanaburi
4 kachanaburi
5 kachanburi - bkk
6 bkk - koh tao
7 tm 11 koh tao
12 koh tao - khoa sok
13 khoa sok
14 khoa sok phi phi
15 phi phi
16 phi phi
17 phi phi - koh muk
18 koh muk
19 koh muk - bak bara/koh lipe
20 tm 23 koh lipe
24 koh lipe - trang/bkk
25 bkk
26 bkk - ams
Nog in twijfel om 1 dag minder kachanaburi te doen en 1 dag mee Khoa sok
we gaan de maand juli/aug
Meningen?
-
- Reisexpert
Ik vraag me af of je in juli/augustus überhaupt wel op Ko Muk en Ko Lipe kunt komen. En zo wel, of dat wel leuk is.
Het is daar in die tijd laagseizoen, en dat betekent veel regen en ruige zeeën.
Veel boten varen dan niet of nauwelijks naar de kleinere eilandjes en er is ook veel dicht.
Ko Phi Phi kun je denk ik altijd wel bereiken, omdat het zo toeristisch is, maar je moet wel mazzel hebben met het weer.
Ter illustratie; ik heb twee jaar geleden in juli/augustus twee maanden op Ko Lanta (vlak bij Phi Phi) gezeten en in die maanden zag het er bijna dagelijks zo uit: In het hoogseizoen is het daar zo (deze foto is genomen op dezelfde plek): Misschien moet je je afvragen of je dat wel wilt. Op Lanta was er toen wel het een en ander open, maar bijna niets aan het strand, omdat de woeste zee en de wind veel hutjes en strandtentjes hadden verwoest. Het was toen echt een beetje een troosteloze boel daar.
Ook herinner ik me dat je destijds Ko Muk alleen kon bereiken met de ferry van Krabi naar Lanta. Die stopte toen halverwege om passagiers voor Muk over te laten stappen op longtail boten. Die ferry vaart naar mijn weten niet in het laagseizoen. Misschien is het tegenwoordig anders, maar check het even voor de zekerheid.
Ook voor Lipe kan ik me herinneren dat de boten niet altijd voeren, omdat het gewoon te gevaarlijk was in het regenseizoen.
Nogmaals, je kunt mazzel hebben, maar ook pech. Ik zou zelf het risico niet nemen en aan de andere kant blijven (Tao, Pha Ngan, Samui).
Even googelen...
Het is daar in die tijd laagseizoen, en dat betekent veel regen en ruige zeeën.
Veel boten varen dan niet of nauwelijks naar de kleinere eilandjes en er is ook veel dicht.
Ko Phi Phi kun je denk ik altijd wel bereiken, omdat het zo toeristisch is, maar je moet wel mazzel hebben met het weer.
Ter illustratie; ik heb twee jaar geleden in juli/augustus twee maanden op Ko Lanta (vlak bij Phi Phi) gezeten en in die maanden zag het er bijna dagelijks zo uit: In het hoogseizoen is het daar zo (deze foto is genomen op dezelfde plek): Misschien moet je je afvragen of je dat wel wilt. Op Lanta was er toen wel het een en ander open, maar bijna niets aan het strand, omdat de woeste zee en de wind veel hutjes en strandtentjes hadden verwoest. Het was toen echt een beetje een troosteloze boel daar.
Ook herinner ik me dat je destijds Ko Muk alleen kon bereiken met de ferry van Krabi naar Lanta. Die stopte toen halverwege om passagiers voor Muk over te laten stappen op longtail boten. Die ferry vaart naar mijn weten niet in het laagseizoen. Misschien is het tegenwoordig anders, maar check het even voor de zekerheid.
Ook voor Lipe kan ik me herinneren dat de boten niet altijd voeren, omdat het gewoon te gevaarlijk was in het regenseizoen.
Nogmaals, je kunt mazzel hebben, maar ook pech. Ik zou zelf het risico niet nemen en aan de andere kant blijven (Tao, Pha Ngan, Samui).
Even googelen...
Dankjewel voor je reactie. Dit heb ik dus al vaker gehoord. Hier baal ik eigenlijk wel van. We wouden naar koh tao om Padi open water te halen en dan door naar de andaman om daar mooi te gaan duiken. Misschien maar eens bedenken om misschien in december te gaan.
Of het hele plan om gooien en misschien thailand in zijn geheel op te schuiven.
Vietnam, laos, cambodja, Indonesie zijn zelfde regen klimaat in Juli-Augustus?
Of het hele plan om gooien en misschien thailand in zijn geheel op te schuiven.
Vietnam, laos, cambodja, Indonesie zijn zelfde regen klimaat in Juli-Augustus?
-
- Reisexpert
Als je in de Andaman zee wilt gaan duiken is het zonde om niet naar de Similan eilanden te gaan.
Deze zijn echter elk jaar gesloten van +- half mei tot begin november.
Vanavond ga ik met vriendin lief in gesprek om het te verzetten naar december. En dan in de zomer maar een stedentripje te doen. Ben eens verder gaan zoeken. En aan ruwe zee, niet helder, veel wind veel regen. Zitten we beiden niet op te wachten. We willen wel wat zien zoals je ziet in ons plan(kachanaburi, Khoa sok) maar toch ook wel echt het kraakheldere water, witte stranden, leuke strand tentjes en Padi halen.Travelator schreef:Als je in de Andaman zee wilt gaan duiken is het zonde om niet naar de Similan eilanden te gaan.
Iemand enig idee waar dit is?
https://www.youtube.com/watch?v=6XqU1pKdnXQ En dan bedoel ik de berg op 4.45 ofzo
https://www.youtube.com/watch?v=6XqU1pKdnXQ En dan bedoel ik de berg op 4.45 ofzo
-
- Reisexpert
Ja, dat is de Tiger Cave temple in Krabi.gemonde schreef:Iemand enig idee waar dit is?
Zonder tijgers overigens. Wel met een heleboel agressieve en irritante aapjes : )
En 1237 traptreden... haha