Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Ik wil deze zomer graag een reis maken door China met een trip naar Tibet, ik heb zo'n 3/4 weken de tijd. De dingen die ik graag wil zien:
-Hong Kong (hoeft niet heel lang, ben ik al geweest)
-Shanghai
-Beijing
-Xi'an (schijnt heel vet te zijn?!)
-Tibet
Dat lijkt me een prima rondje, ik heb in China alleen HK al gezien dus voor de rest is alles nieuw en ik sta open voor wijzigingen in de route. Hebben jullie tips mbt de route en de tijd die ik er voor heb en ook niet geheel onbelangrijk hoeveel geld moet ik hier voor uit trekken (Ik ga reizen met een vriend, en we willen gewoon in hostels slapen en op straat eten etc.)
Als je in de zomer reist hou er dan rekening mee dat je flexibel blijft. De studenten hebben dan vakantie en is het erg lastig om treinkaartjes (nodig om de lange afstanden te overbruggen) te krijgen. Het kan wel maar vaak niet op de dag/route/manier hoe je het had gepland. Uiteraard kan je altijd vliegen, kost alleen vaak wat meer.
Een route die kan in 4 weken is HK - Shenzen - Guilin - Shanghai - Beijng - Xian - Chengdu - Tibet
Dan hou je nog ruimte over om 1 of 2 tussenstops ergens anders te maken.
Zonder Tibet en zonder te vliegen waren wij met zijn tweeen €35 pppd kwijt.
Ik lees dat je ook naar Tibet wil. Hou er rekening mee, dat je voor Tibet een aparte permit nodig hebt. En die krijg je alleen als je je reis in Tibet van te voren regelt en voor iedere dag in Tibet een gids hebt en voor iedere dag buiten Lhasa eigen vervoer met chauffeur. Dit maakt het reizen in Tibet duur. En eenmaal in Tibet kun je je reisplan niet meer wijzigen. Als je een budget- reiziger bent, dan kun je je het beste aansluiten bij een groeps tour door Tibet. Alleen een reisagent in Lhasa kan je permit voor Tibet regelen. Dus kun je het best je reis direct met een reisagent in Lhasa regelen. Maar ook bijvoorbeeld diverse hostels in Chengdu bieden reizen in Tibet aan (de reis loopt dan wel via een reisagent in Lhasa). Hou er verder rekening mee dat het zo'n drie weken tijd kost om de permit voor Tibet te regelen.
Ik ben me er inderdaad van bewust dat je met een gids moet reizen in Tibet en was van plan aan te sluiten bij een groep vanaf Chengdu oid. Hoe zit het met die drie weken wachttijd? Op sommige sites lees ik ook dat het binnen enkele dagen geregeld kan zijn (via hostel), en mocht het drie weken duren kan ik het dan ook van te voren aanvragen of moet ik echt 21 dagen van te voren in Chengdu zijn om het aan te vragen?
We zijn nu ook iets breder aan het kijken: Nepal zou ook tot de opties behoren, dit zou wel betekenen dat we de tijd in China in korten (iets minder steden). Is Nepal goed te doen? Is het betaalbaar?
Daarnaast heb ik nog helemaal niet nagedacht over de weersomstandigheden, China is vrij heet rond die tijd (half juli t/m half augustus) en ook zal het regenseizoen rond die tijd vallen in Nepal/Tibet/(oosten van china?). Heeft er iemand ervaring met het reizen rond die periode? Is het echt te warm/vochtig en is de regen enigsinds te doen?
Bedankt!
Ook zit ik nog een beetje in mn hoofd met het plan Delhi>Kathmandu>Lhasa>Chengdu en dan richting Hong Kong of Peking. Is dit ook eventueel haalbaar?
Het kost de laatste jaren zo'n 3 weken tijd om een permit voor Tibet te regelen en niet een paar dagen. Maar je kunt je Tibet-trip van te voren, vanuit Nederland dus, via de e-mail regelen. Dat betekent dat je in Nederland al bij een reisagent in Lhasa (of een hostel in Chengdu) je Tibet trip kunt boeken. Als je dan naar de reisagent een scan van je paspoort en je Chinese visum mailt, dan zal de reisagent zorg dragen voor het verkrijgen van de permit. Daarvoor hoef je dus niet in Chengdu te zijn of te wachten. Als je vervolgens naar Tibet vliegt, stuurt de reisagent de originele permit naar je hotel in China. Want die moet je laten zien voordat je aan boord van het vliegtuig naar Lhasa mag. Als je de trein naar Lhasa neemt, dan volstaat het dat je een kopie hebt van de permit.
Half juli/half augustus is het inderdaad moessontijd in (zeker) Nepal en ook enigszins in Tibet. Hoewel Tibet achter het Himalaya-gebergte ligt, bergen die veel regen tegen houden, valt er dan wel wat regen in Tibet. Er is dan op zich zeker wel goed te reizen in Tibet maar er zal vaker bewolking zijn en de kans om dan de witte Himalaya toppen te zien is kleiner dan in de periode april t/m juni of half september/oktober. Of die periode ook te heet is om in China te reizen, is iets wat je zelf moet bepalen. De een kan beter tegen de warmte dan de ander.
Over Nepal kan ik weinig zeggen. Behalve dat reizen in Nepal goedkoper is dan in Tibet. En je bent niet verplicht met gids en auto met chauffeur te reizen, zoals in Tibet.
Joost92 schreef:Ook zit ik nog een beetje in mn hoofd met het plan Delhi>Kathmandu>Lhasa>Chengdu en dan richting Hong Kong of Peking. Is dit ook eventueel haalbaar?
Voor 3/4 weken zou ik die trip niet doen. Drie landen in die korte tijd en ook nog eens gigantische afstanden zijn wel erg intens en veel. In India/Nepal of China alleen kun je je prima 3 weken vermaken (en nog veel langer).
Tibet wordt ook regelmatig afgesloten voor toeristen door de Chinese regering, hou daar rekening mee. Het is een onderdrukt gebied. Als je graag in de bergen wil zijn, is Nepal ook geweldig of de uitlopers van de Himalaya in Sichuan/Yunnan in China. Daar vind je ook Tibetaanse dorpen met Tibetanen die een stuk vrijer zijn dan in een groot deel van Tibet.
Succes met je planning!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Ja, Tibet kan onverwachts worden afgesloten voor buitenlandse toeristen doordat er opeens geen permits meer worden verstrekt. Dus is het handig als je naar Tibet wilt gaan om een plan B achter de hand te hebben. Maar ondanks dat Tibet en de Tibetanen niet "vrij" zijn, is het toch een regio die prachtig is om te bezoeken. Ik geniet er iedere keer weer. En de Tibetanen zijn heel aardige en vrolijke mensen, die graag buitenlandse toeristen ontvangen.
Naar Kham - d.w.z. Tibetaans gebied in de Chinese provincies Sichuan/Yunnan gaan is op zich ook een optie. Ik ben zelf afgelopen oktober in Kham geweest en het is een prachtig en erg Tibetaans gebied. Je kunt zo rondreizen in Kham. Daar heb je geen permit en geen vooraf georganiseerde reis met gids en auto met chauffeur voor nodig. Maar reizen in Kham is daardoor feitelijk ook wat minder eenvoudig. Zeker als je weinig tijd hebt om daar rond te reizen. De infrastructuur in de zin van wegen en (openbaar) vervoer is niet op buitenlands toerisme ingesteld. Daarom kost het backpackers veel tijd om daar rond te reizen. Ook wordt daar niet veel Engels gesproken, dus daar moet je je ook op instellen. Er reizen in Kham trouwens erg weinig buitenlandse toeristen rond. Wel veel Chinese toeristen. Ik heb in Kham rondgereisd met eigen gids en eigen auto met chauffeur en dan is het daar goed rond te reizen. Ik heb daar een prachtige reis gehad en enorm veel moois gezien!
Na veel gelezen te hebben (waaronder de LP) heb ik een aantal keuze's gemaakt en ook een ticket geboekt. Mijn plan is als volgt:
Heen vlieg ik op HK, dan via Guangxi & Yunnan (exacte bestemmingen in die regio moet ik nog uitzoeken) naar Chengdu vanuit daar naar Tibet en vervolgens naar Kathmandu: vanuit daar vlieg ik terug. Ook de reistijd heb ik aangepast, ik heb +- 6 weken, moet te doen zijn volgens mij.
Als je inhoudelijk vragen hebt over Tibet, stel ze me maar. Ik heb tot nu toe 8 keer in Tibet rondgereisd en ga binnenkort voor de negende keer. Heb er dus heel wat gezien. Foto's van mijn reizen en mijn reisroutes aldaar kun je vinden op mijn website www.ellenebens.nl. Succes met het voorbereiden van je reis.
Het enige wat ik nog nodig heb voor Tibet is een aanbeveling voor een (goedkope) tourorganisatie maar zag al ergens op je website dat je daar geen ervaringen mee hebt.
Verder: hoe kan ik het best een visum krijgen voor China? Zijn er bureaus die bijv. ook de accommodatie etc voor je 'verzinnen', zou weer een hoop boeken etc schelen.. Iemand aanraders mbt visumbureaus?
Ik kan inderdaad geen (goedkope) reisagent voor Tibet aanbevelen. Of je je visum voor China nu zelf aanvraagt of dit via een visumburo doet, je moet de basisinformatie zelf aanleveren. Is op zich niet moeilijk. Je moet wel je vluchten naar en van China geboekt hebben (kopie e-tickets meesturen), een persoonlijk reisplan bedenken met bijvoorbeeld 4 Chinese steden er op (in het engels), daarbij bijvoorbeeld via booking.com of hostelworld.com qua data corresponerende hotels boeken en de bevestigingen daarvan via de e-mail krijgt ook meesturen bij je aanvraag. Let er bij het boeken op dat je de hotels gratis weer kunt annuleren. Dat doe je vervolgens zodra je je visum ontvangen hebt. Even wat werk maar het valt best mee.
Dus eigenlijk kan ik het net zogoed zelf doen? De kosten die ik zou betalen bij een bureau is dus eigenlijk enkel voor het inleveren van de papieren?
Oke, het klinkt niet heel lastig, maar nu het volgende: ik heb een vliegticket naar Hong Kong en van Kathmandu terug, dan zou ik dus ook china weer uit moeten, kan ik dan gewoon in een reisplan zetten dan ik vanaf Hong Kong naar Vietnam reis oid? In werkelijkheid ga ik natuurlijk via Tibet maar dat wordt niet zo gewaardeerd geloof ik, wil het risico niet lopen dat ik mn visum niet krijg..
Als ik zeg dat ik China per trein verlaat, moet ik dan ook daadwerkelijk een trein ticket hebben ofzo?
Ik zelf vraag mijn visum altijd aan via een visumburo. Zij doen de laatste check en hebben de laatste info (voor als regels wijzigen). Bovendien woon ik zover weg, dat ik toch zelf niet langs kan gaan om persoonlijk mijn visum aan te vragen en op te halen. Maar je kunt het inderdaad ook zelf doen. En inderdaad, je mag in je visumaanvraag beslist niet vermelden dat je naar Tibet gaat! Dan wordt je visum zeer waarschijnlijk geweigerd. Als je dus van Tibet naar Kathmandu reist, dat heb je voor je visumaanvraag een probleem. Ik reis altijd heen en terug via Chengdu en heb dat probleem zelf niet en ook dus geen ervaring met hoe het op te lossen. Een treinticket kun je volgens mij niet lang van te voren boeken, dus daar zul je bij je visumaanvraag geen kopie van kunnen overleggen. The Land of Snows (een Amerikaan die al jarenlang in Tibet/Tibetaans gebied woont en werkt) heeft recentelijk op zijn website over dit probleem een stuk geschreven. Dus kijk hier eens: http://www.thelandofsnows.com/chinese-v ... -to-nepal/
Dankje, heel bruikbaar artikel! Vraag me wel af of dit de enige oplossing is, er zijn toch veel mensen die de tour vanaf chengdu naar kathmandu doen.. Ga nog wel eens verder zoeken en anders boek ik een ticket via de link in het artikel.
Leuke planning in de vooruitzicht! Je kan je visum heel makkelijk zelf regelen per post rechtstreeks met de ambassade in Den Haag! https://www.visaforchina.org/HAG_EN/
Verder, vermeld niet op je visumaanvraag dat je Tibet op de planning hebt staan, hierdoor kunnen ze je een visum weigeren!
Ik weet trouwens wel een goedkope lowbudget en gezellige groep om mee te gaan, helaas hebben ze alleen fixed data. (http://www.yejocircle.com/)