HELP! Woon Al Jaren In Het Buitenland En GBA Ingeschreven!

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
zenuwinzinking

HELP! Woon Al Jaren In Het Buitenland En GBA Ingeschreven!

Bericht door zenuwinzinking »

Hallo,

Ik ben 26 jaar en heb momenteel een heftige zenuwinzinking want ik vermoed dat ik een gigantisch probleem heb. I ben eind 2009 naar Canada vertrokken om met mijn Canadese partner te wonen en had na 6 maanden besloten daar te blijven en dat we zouden sparen voor een verblijfsvergunning die we vanuit Canada dachten aan te vragen, wat wij nog steeds niet gedaan hebben omdat wij steeds haar familie hielpen. Al die tijd dacht ik stom genoeg dat mijn informatie op orde was aangezien ik voor een sponsorship geen status perse nodig hebt. Nu is het eind 2014 en verloopt mijn Nederlandse paspoort in maart 2015 en kan ik deze niet vernieuwen bij de ambassade omdat ik geen legitieme status meer hebt... Ik ben nog altijd ingeschreven bij de gemeente en betaal maandelijks voor een basisverzekering en ontvang zorgtoeslag (beetje inkomen via internet is heel laag). Mijn verzekeraar gaf mij geloof ik 3 jaar geleden een basisverzekering wanneer ik stopte met verzekerd zijn onder mijn vader en hun vervolgens had verteld had dat ik in het buitenland woon want zij zeiden dat zolang ik niet een Canadese burger bent ik verzekerd moet blijven tot ik mijn permanente verblijfsvergunning hebt. Ik heb ook allang geen DigId meer. We willen gaan trouwen, maar ik denk dat ik echt terug moet naar Nederland.

Ik denk dus dat wij nu geld moet sparen om terug te komen naar Nederland voordat mijn paspoort verloopt. Vervolgens dan een goedkoop kamertje te regelen ergens in Nederland en een baan te vinden terwijl ik tijdelijk leef van het geld dat we opsparen. Mijn ouders willen mij al helemaal niet helpen. Ik ben alleen bang dat ik onbewust keihard de wet hebt overtreden en dat ik een hele hoge boete moet betalen die ik mij enkel kan veroorloven als ik een baan weet te vinden. Dat ik ondanks mijn verzekeraar niet verzekerd had moeten zijn en dus alle zorgtoeslag binnen 12 maanden moet terug betalen + 30% boete + 350 euro omdat ik mij niet had laten uitschrijven bij de gemeente wat ik geeneens kon doen vanuit Canada. Ik heb nog een kleine hoop dat ik alles kan rechtzetten zolang ik terug kom naar Nederland voordat mijn paspoort verloopt.

Wat er ook gebeurd en hoe lang het ook zal duren ik zal er alles aan doen om weer samen te kunnen zijn met de liefde van mijn leven. Ik hoop dat ik hier behulpzaam advies kan ontvangen. Bij voorbaat dank!
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Re: HELP! Woon Al Jaren In Het Buitenland En GBA Ingeschreve

Bericht door stevenl »

Naar Nederland gaan, niets zeggen, paspoort vernieuwen, uitschrijven uit GBA en officiele banden met Nederland verbreken, inclusief zorgverzekering en zorgtoeslag.

Dat lijkt mij op basis van wat je schrijft de beste koers.
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

Ik snap niet waarom jij je Nederlandse paspoort niet kan verlengen bij een ambassade. In het GBA in geschreven staan heeft helemaal niets met je paspoort te maken. Sterker nog, je moet heel veel moeite doen om je Nederlandse nationaliteit op te kunnen zeggen en dus geen recht meer op een Nederlands paspoort te hebben. Gewoon naar de ambassade gaan paspoort vernieuwen. Contact opnemen met de gemeente waar je ingeschreven staat en dan uitschrijven (kan vaak wel met een officiele brief).
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ja, dat dacht ik ook, metor. Ik heb vorig jaar m'n paspoort laten vernieuwen in Kuala Lumpur terwijl ik gewoon in NL stond ingeschreven. Gewoon omdat ik op reis was en m'n paspoort bijna verlopen was. Geen enkel probleem en niemand die er raar van opkeek of vragen stelde.

Succes!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

Travelator schreef:Ja, dat dacht ik ook, metor. Ik heb vorig jaar m'n paspoort laten vernieuwen in Kuala Lumpur terwijl ik gewoon in NL stond ingeschreven. Gewoon omdat ik op reis was en m'n paspoort bijna verlopen was. Geen enkel probleem en niemand die er raar van opkeek of vragen stelde.

Succes!
+1
Om dezelfde reden als jou mijn paspoort probleemloos vernieuwd in Australie.
Plaats reactie