Maya route, tips

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
RondjeAzie
Vakantieganger

Maya route, tips

Bericht door RondjeAzie »

ik heb vakantie van 5 januari tot en met 25 januari. Dit zijn een kleine 3 weken en we willen hiervan 2.5 week gaan backpacken door een deel van Guatemala, Belize & Mexico. De welbekende Maya route, maar dan met als start en eindpunt Guatemala stad of eventueel een open jaw ticket.
Hieronder is eventueel de link te vinden om welke route het eventueel zou gaan.

[verwijderd]

Zoals jullie zien hebben we dus niet zoveel tijd om de hele route af te leggen, en we willen natuurlijk ook genieten van alles om ons heen en niet dagenlang in de bus te zitten.

We hebben nog geen concreet reisplan, maar wel een aantal high lights op papier.
het belangrijkste voor ons zou zijn Guatemala & Belize. (Mexico zou leuk zijn, maar door de reisperiode halen we dit denk ik niet.

dag 1 vlucht Amsterdam - Guatemala stad
dag 2 Antigua (beklimmen van pacaya vulkaan
dag 3 Panajachel meer van atitlán
dag 4 Panajachel *bezoek van markt chichicastenango
dag 5 reizen????
dag 6 copán (Honduras) is dit de moeite waard?

Zoals ik al zei, we hebben nog geen reisplan, maar we willen vanuit daar dan onze reis vervolgen richting Rio dulce, livingston, Tikal, Flores --> de grens over naar Belize. *in Belize hebben we minimaal 2 dagen nodig voor het duiken*

we zijn 2 personen die graag actief bezig willen zijn, vulkanen, jungle, sportieve tours / excursies.
een tempel willen we ook wel zien, maar niet gelijk 10!
hebben jullie tips of eventuele suggesties? of wellicht een heel ander idee waar we zelf nog niet eens aan gedacht hadden.

ik hoor het graag!

liefs,
Ralph
Reisexpert

Re: Maya route, tips

Bericht door Ralph »

Waarom niet vanaf Cancun naar huis vliegen?
RondjeAzie
Vakantieganger

Hoi Ralph,

We hebben maar 2.5 week voor Guatemala en Belize en weten niet of we Mexico erbij kunnen betrekken.
in verband met de korte reisperiode. het zou zeker een mogelijkheid kunnen zijn.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Tijd technisch zou de route volgens mij wel haalbaar moeten zijn. Maar zoals Ralph aangeeft zou terugvliegen vanaf Cancun wel efficienter zijn. Je reist sneller in Mexico dan in Belize en Guatemala. Kijk ook even in dit topic waar veel van de vragen overeen komen: rondreis-vanaf-cancun-mexico-t28888.html
Ook kun je daar een verwijzing vinden naar ons reisschema om te zien hoe lang het ons heeft gekost om door Guatemala en Belize te reizen.
RondjeAzie
Vakantieganger

Hoi erik,

Bedankt voor je reactie. ik had het reisschema inderdaad al eerder voorbij zien komen. en zo ook al verschillende topics bekeken.
ik zie echter wel dat jij 4 weken reistijd had over dezelfde afstand die wij willen gaan afleggen.

Aangezien ik dacht dat Mexico het te druk zou maken met Guatemala & Belize.
Heb ik dat geskipt, wellicht kan ik het alsnog combineren met jullie tips. wij hebben namelijk 3 weken vakantie, dus kunnen een 2.5 week ongeveer op reis.
Het gaat ons vooral op Guatemala & duiken op Belize. Als mexico of eventueel Copan in honduras er bij te combineren is zou dat mooi zijn.

als ik jullie goed begrijp, bedoelen jullie om vanuit cancun richting merida en palenque te reizen, vanuit daar naar san christobal las casas --> antigua, tikal, rio dulce, flores en vanuit daar naar Belize. of een andere route?

lijkt me erg krap, of niet? ik hoor het graag!
RondjeAzie
Vakantieganger

Antigua, Panajachel, Copan (Honduras), Rio Dulce, Flores, tikal,  (Belize)  Tulum, Chichen itza/merida, Terugvlucht vanuit Cancun.

zou dit haalbaar kunnen zijn in 19 a 20 dagen?
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Desiree1993 schreef:Antigua, Panajachel, Copan (Honduras), Rio Dulce, Flores, tikal,  (Belize)  Tulum, Chichen itza/merida, Terugvlucht vanuit Cancun.

zou dit haalbaar kunnen zijn in 19 a 20 dagen?
Ik denk van wel, al ligt Panajachel een beetje uit de route. Of Copan een bezoek waard is weer ik niet. Verder heb ik nooit gedoken in Belize, maar de grotten in Tulum en de zee bij Isla Mucheres zijn top.

Wellicht ook een optie is deze route:
Aankomst
Antigua > 2 dagen > terrace hostel
Reizen > 1 dag
Livingston \ Rio Dulce > 1 dag > verblijf in Finca Tatin (ligt tussen beide plaatsen in, komen je ophalen met boot)
Reizen > 1 dag
Lanquin > 2 dagen (grotten en dag relaxen) > verblijf bij zephyr voor feestje en el retiro voor relaxen \ goed eten!
Reizen > 1 dag
Flores > 2 dagen (Tikal en dag relaxen\stadje bekijken) > verblijf in los amigos
Reizen > 1 dag
Palenque > 1 dag (ruines) > verblijf in jungle lodges net buiten de stad.
Nachtbus
Tulum > 2 dagen (Tulum voor grotten/cenotes duiken en 1 dag voor omgeving / tulum ruines of wellicht Chitzen Itza) > verblijf in the weary traveller
Isla Mucheres > 3 dagen (2 dagen duiken, 1 dag relaxen voor het vliegen / Chitzen Itza) > verblijf in pocna
Terugvliegen (afhankelijk van vliegtijd vanaf Isla Mucheres naar het vliegveld gaan).

Andere mogelijke opties \ zaken om rekening mee te houden:
Guatamala heeft (zover ik weet) maar 1 veilige nachtbus, die gaat van Guatamala city naar Flores.
Puerto Barios (langs Livingston\Rio Dulce) heeft boten naar Belize, maar hierbij kan ik geen route verzinnen die Tikal erbij heeft.

Hier en daar kan je wellicht met 1 dag volstaan, maar ligt aan de reistijden en wat je zelf wil. Het kan b.v. best zo zijn dat je met mijn route s'middags in Lanquin aankomt. Dan zou je eraan kunnen denken om een dag minder te doen. Ik kan je wel garanderen dat de route veel variatie biedt (relaxen\cultuur\activiteiten\duiken). Zelf zou ik Lanquin niet willen missen met de grotten en semuc champey (https://www.google.nl/search?q=lanquin& ... =isch&sa=X)

Ik heb in 3,5 week dit gedaan:
Tulum > Cheturmal > LANGE RIT > Flores > Lanquin > Rio Dulce \ Livingston > LANGE RIT > Antigua > Cancun.

Van Antigua naar Cancun was een lange lange rit: Bus naar Guatamala stad > nachtbus van guatamala stad naar flores, dag bus naar cheturmal, avond bus naar cancun, 5 uur in busstation op bankje, 5 uur ochtend boot naar Isla Mucheres, slapen 3 uurtjes in hangmat op het strand tot het hostel open ging.

Nu moet ik zeggen dat Antigua erg gezellig was en ik eigenlijk best tussendoor even naar Panajachel had kunnen gaan, maarja :@ Hier ben ik volgens mij 5 dagen gebleven.

Btw, jetairfly heeft meestal erg goedkope tickets vanaf cancun > brussel (zeker als je de week van tevoren kan boeken).
RondjeAzie
Vakantieganger

Bedankt voor je reactie Ralph,

wij hebben besloten om een open jaw ticket te boeken, vliegen vanaf amsterdam naar guatemala stad en terug via Cancun.
we zullen bovenstaande route aanhouden.

Antigua, Panajachel, Copan (Honduras), Rio Dulce, Flores, tikal, - (Belize) - Tulum, Chichen itza/merida, Terugvlucht vanuit Cancun. in 19 a 20 dagen.

hoe lang we op iedere plaats zijn is nog even de vraag.
de belangrijkste dingen zijn toch wel het meer van atitlán, pacaya vulkaan, semuc champey, jungle in tikal.
we zullen 1/2 dagen gaan duiken in Belize. we hebben al ons open water dive brevet! de tempel in chichen itza.
verder zijn we sportief en denken we dat we hangbruggen, raften eventueel wel super leuk zullen vinden.
zijn deze mogelijkheden er in guatemala? daar heb ik me nog niet helemaal verder in verdiept.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik ben ook naar Belize geweest om te duiken, heb er uiteindelijk van afgezien om dat bij de meeste bedrijven de groepen erg groot waren. Wanneer ze niet groot waren was de prijs meestal weer een stukje hoger. Ook word er niet op iedere dag gedoken op alle plekken. Dit is misschien iets waar je rekening mee wilt houden als je de planning maakt.
RondjeAzie
Vakantieganger

wat is duurder? we hebben beide ons brevet. ik heb gezien dat er best wel veel padi duikscholen in Belize zitten.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Lees dit artikel even: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/be ... si470.html
Mijn opmerkingen gaan dan ook met name over duiken op de Blue Hole.
RondjeAzie
Vakantieganger

Wie wilt ons even uit de brand helpen!!
we hebben helaas het nieuws gekregen dat we vakantie hebben van zaterdag 03-01 tot en met zondag 18-01
ons hele reisplan loopt dus in de soep! de tickets zijn heel erg duur als ik naar een open jaw ticket kijk.
03-01 vliegen van Amsterdam naar guatemala stad
17-01 vliegen van Cancun naar Amsterdam (prijs €1157) wij dachten zelf aan maximaal 1000 euro.

retour Amsterdam - Cancun voor dezelfde datum kost maar €860,-
alleen zitten we dan in de knoei met onze route.

ons plan was namelijk om vanuit Antigua-panajachel-rio dulce-semuc champey-flores-tikal-Belize (duiken) en via cancun weer terug te vliegen.

fox vakanties bied de route inclusief San Christobal Las Casas en Palenque (dus het rondje van vliegen op cancun en terug op cancun) aan in 16 dagen.

verkort zou dus eventueel mogelijk zijn hoop ik dan maar.. kort is het sowieso maar we hebben geen andere keus.
Hou zouden jullie dit aanpakken? alternatieven wat betreft land mag altijd nog.. we zijn actieve reizigers over het algemeen. Costa Rica leek ons namelijk ook heel erg mooi, alleen volgens mij konden we daar nou niet echt bepaald mooi duiken.
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

Dus feitelijk betekent dat dan een dag of 14 de tijd.
Dat is opzich niet erg veel. Wil je per se duiken? Anders zou je belize wellicht over kunnen slaan.

Palenque en san cirstobal zijn wel leuk maar ik vind het nog niet zo super geweldig. Ik vond dan Guatemala vele malen mooier en leuker.. behalve rio dulce en dan vooral livingston vond ik eigelijk niets aan. Dat kan je zomaar skippen. De excursie die er naar toe gaat met de boot dropt je af en je loopt een paar rondjes maar er is helemaal niks aan in Livingston.. Rio Dulce is voor even chillen wel leuk, zijn wat leuke hotelletjes maar voor de rest weinig te beleven..

als ik je een advies mag geven ga sws naar panajachel voor lago atitlan en semuc champey. Verder mag tikal niet ontbreken en antigua ook niet.. Flores hoef je eigenlijk alleen maar aan te doen om naar tikal te gaan als dag excursie.

Wil je wel op Antigua aankomen?
RondjeAzie
Vakantieganger

Heenreis: zaterdag 03-01-2015

Amsterdam – Madrid 07:40 – 10:25 IB 3721
Madrid – Guatemala stad 11:40 – 16:30 IB 6341

Terugreis: vrijdag 16-01-2014

Cancun – Philadelphia 13:55 – 18:30 BA8958
Philadelphia – Amsterdam 20:50 – 10:30 BA2298 (aankomst, zat)

Prijs: €1107,33

of

Heenreis: zaterdag 03-01-2015

Amsterdam – Madrid 07:40 – 10:25 IB 3721
Madrid – Guatemala stad 11:40 – 16:30 IB 6341

Terugreis: zaterdag 17-01-2014

Cancun –Londen Gatwick 19:50 – 10:55 BA2202
Londen Gatwick– Amsterdam 13:45 – 16:00 BA2760 (aankomst, zon)

Prijs: €1071,38

ik zelf heb die maandag erna waarschijnlijk nog wel vrij, echter moet mijn vriend die maandag al werken.
onze reisperiode is al kort en we willen inderdaad op guatemala stad aangekomen en terug vanuit Cancun.

ik heb zelf op een reisbureau gewerkt in het verleden en denk ook echt dat dit de 2 laatste opties zullen zijn voor het goedkoopste en het gunstigste.
panajachel pakken we sowieso mee voor het meer van atitlan en de pacaya vulkaan.

duiken willen we wel echt graag doen ja, 1 of 2 dagen is meer dan genoeg in Belize denk ik voor het duiken.

tips zijn welkom!
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

Ja soms moet je dan maar de knoop doorhakken..
Ik denk altijd maar zo. Beter een duurder ticket wat een paar 100 duurder is dan helemaal niet gaan;)

Pacaya vulkaan kan ook vanuit antigua, althans daar heb ik het gedaan.

Als je op GC aankomt zal ik lekker of een pick up regelen of een taxi naar antiqua en vanaf daar het rondje richting cancun starten.

GC is niet echt een leuke stad, mis je niks aan..

GC-Antigua-Panajachel-Semuc Champey-Tikal-Belize-Playa del Carmen/Cancun

Wellicht zoiets
Plaats reactie