Voor het eerst Backpacken in Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
Martijn24

Voor het eerst backpacken in Australië

Bericht door Martijn24 »

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om dit jaar voor ongeveer 3 maanden te gaan backpacken in Australië. Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik ga backpacken en heb daarom wat tips nodig en antwoord op een paar vragen.

Ik heb zelf al een idee waar ik naartoe wil; ik zat zelf te denken om vanuit Nederland naar Sydney te vliegen, daar een paar dagen te blijven in een hotel of hostel (ik las dat sommige bijna een week bleven om zo van de jetlag af te komen) daarna richting Cairns te gaan en naar Cape Tribulation te gaan.

Aangezien dit voor mij de eerste keer is heb ik geen flauw idee waar ik moet beginnen met plannen, is de route te doen in 3 maanden (of is het juist te kort?) en hoe ga ik daar komen? Het beeld dat ik bij backpacken krijg is iemand die met een backpack zoveel mogelijk liftend of lopend te doen, maar aangezien Australië aardig groot is lijkt me dat niet zo’n goed idee. Zelf was ik van plan om zoveel mogelijk met het openbaar vervoer te doen, en ik las op het forum dat je een buskaartje kunt kopen van Sydney naar Cairns dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Een andere vraag is hoeveel geld heb je ongeveer nodig? Ik zelf ga er vanuit dat m’n budget rond de 6000 euro ligt inclusief ticket. Ik heb op cheaptickets.nl gekeken voor een ticket en daar kreeg ik een prijs van ongeveer 1600 euro. Hebben jullie misschien nog tips voor een goedkoper ticket of dingen waar ik aan moet denken? En is de rest van m’n budget dan genoeg om het 3 maanden vol te houden?

Ook ben ik aan het kijken wat voor visum ik aan moet vragen voor ±3maanden in Australië. Omdat het mij leuk lijkt om onderweg misschien wat te werken, heb je een Working Holiday Visum nodig. Maar is dat wel de goede keuze, want ik ben maar kort in Australië en ik maak er dus niet optimaal gebruik van aangezien je zo’n visum maar 2x aan kan vragen.

Dan is er natuurlijk nog de backpack. Ik heb een paar producttests gelezen op de website, maar hoe groot moet de backpack eigenlijk zijn? Je mag bij de meeste vliegmaatschappijen maar 20kg aan bagage inchecken dacht ik. Heeft iemand nog een tip om de juiste backpack aan te schaffen?

Op dit moment heb ik even geen vragen meer. Als iemand nog tips heeft over hoe ik deze reis het beste kan plannen (wat doe ik eerst etc.) of algemene tips, dan zijn die natuurlijk altijd welkom.

Alvast Bedankt!

- Martijn
Erik
Site Admin

Re: Voor het eerst backpacken

Bericht door Erik »

De route die je gekozen hebt is de meest gangbare en meest gemakkelijke. Dit is dus zeer handig voor je eerste trip omdat vervoer, mensen die willen helpen en hostels zowat op iedere hoek van de straat te vinden zijn mocht je even niet meer weten wat je moet doen.

3 maanden is opzich een mooie tijd. Zeker wanneer je alleen de oostkust gaat doen (en misschien een uitstapje naar uluru). Ik zou er zelf voor kiezen om in Nederland te werken en het daar uit te geven. In Nederland verdien je meer en geef je minder uit omdat waarschijnlijk je ouders nog de huur e.d. betalen. Daarnaast is het op dit moment niet zo heel gemakkelijk om aan werk te komen als ik de berichten moet geloven. Je kunt met €1000 tot €1200,- een heel eind komen (denk ik). Het vliegticket kan volgens mij nog wel wat goedkoper, zeker wanneer je een overstap zou maken. Veel mensen vliegen met AirAsia vanaf Londen, je zou eens kunnen kijken wat je daar aan kosten kwijt bent.

Laatst zag ik ook dat je voor minder dan €300,- vanuit Istanbul naar Australië kon vliegen dus misschien kun je met wat puzzelen daar nog wat geld besparen.

Wanneer je dus niet hoeft te werken kun je ook een goedkoper visum nemen (die van 3 maanden) Wil je eventueel langer blijven kun je altijd nog een uitstapje maken naar Nieuw Zeeland en opnieuw een visum aanvragen (Dit zou dan ook het WHV kunnen zijn).

Wat de backpack betreft is het vooral wat je zelf fijn vind. Niet te groot en niet te klein :) Zorg vooral dat je in de winkel de backpack gaat passen. 20kg aan bagage is best veel, zeker als je moet bedenken dat je dat 3 maanden lang iedere dag moet mee slepen. Hoe minder je mee kunt nemen hoe beter. Veel dingen zijn namelijk ook prima te verkrijgen in Australië dus kun je ze ook kopen wanneer je het nodig hebt.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik sluit me aan bij erik.
Je kunt beter op een toeristenvisum gaan. die zijn gratis overigens en dan mag je 3 maanden het land in. Werk vinden in A. is niet heel makkelijk op het moment en aangezien je ook wat van het land wilt zien ben je maar heel kort beschikbaar. Daar zitten ze vaak niet op te wachten

tickets kunnen een stuk goedkoper. populair is inderdaad het ticket van Londen naar Kuala Lumpur en dan naar Australie met een serie tickets van Airasia. Ik heb dingen als 400 euro voor een retour gehoord!!
Anders moet je eens kijken wat Joho of Tunafish voor je kunnen regelen. die hebben directe vluchten. vaak voor rond de 1000.

met je budget zit je wel goed. en met je tijd en route ook.
Wat betreft de rugzak. ga passen in de winkel want iedere rug is anders en probeer niet meer dan 15 kilo mee te nemen. 70 liter is over het algemeen zat
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Jetlag lijkt me per persoon verschillend. Ik heb er zelf nauwelijks last van, beetje goed timen. Ik zou een Hostel in Sydney boeken voor de eerste twee nachten. Dan heb je voldoende tijd om daarna eventueel iets anders te zoeken mocht het je niet bevallen.

De meeste mensen die ongeveer drie maanden hebben voor Australie en er nog nooit zijn geweest doen de route die jij wilt doen (of andersom, ligt aan het seizoen). Twee maanden zou hiervoor ook voldoende zijn. Dan heb je nog een maand over en kun je bijvoorbeeld van Cairns naar Darwin vliegen en vanaf daar naar Alice-Springs reizen, daar kun je eventueel weer een vliegtuig pakken.

Je zou in Sydney een busticket kunnen kopen naar Cairns. Met premier of Greyhound is dit ongeveer 400 dollar.

Budget lijkt me voldoende toereikend. Vliegtickt moet inderdaad wat goedkoper kunnen.

Zolang je geen tent en grote slaapzak meeneemt lijkt een 60L backpack me voldoende maar dit is natuurlijk ook voor iedereen verschillend. Neem ook een Daypack (+- 15L) mee voor een fles water, camera, zonnebrand en wat andere kleine zaken.

Veel plezier!
Theo54au
Contacteer:

Bericht door Theo54au »

Wat ik nooit zo goed begrijp is dat de meeste backpackers\reizigers non-stop naar de eindbestemming vliegen.
Naar Australia is dat 22-25 uur vliegen plus de nodige stop-overs. Ja komt gebroken aan ;( en hebt 2 dagen nodig om te acclimatiseren. Dit zijn in principe "verloren" dagen. Australia is niet zonder stop-over te doen, dus waarom dan niet een paar dagen rondneuzen in eeen andere nieuwe stad waar je nog nooit geweest bent, nieuwe ervaringen opdoen etc. :)
Daarmee bereik je een paar doelen: Je jet-leg is veel minder; Je ziet nog een ander land voor de zelfde prijs, en je komt veel uitgeruster op de eindbestemming aan. Singapore is een geweldige stad om een stop-over te maken, maar ook Kuala Lumpur, Bangkok Tokyo of Hong Kong. Ik heb voorgenoemde steden allemaal gezien, en allemaal tijdens een gratis stop-over. Kost je dus niets en bovendien zijn overnachtingen, excursies en vertier hier veel goedkoper dan in Australia. Veel plezier Martijn! ^O^
kelly1990

Voor het eerst Backpacken in Australië

Bericht door kelly1990 »

Beste medereizigers,

Ik heb een vraag?

Wij willen heel graag gaan backpacken in Australie en we hebben het een en ander al uitgezocht.
Nu vroegen we ons af hoe je het best kunt reizen in Australie. Wat is eigenlijk een goede backpack route.
Of kies je daar pas een route??

Groetjes Kelly
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Re: Voor het eerst Backpacken in Australië

Bericht door Rebec »

Dat ligt er helemaal aan hoe lang jullie gaan en wat je graag wilt zien en doen. Wil je ook gaan werken of alleen reizen? Hou rekening met de seizoenen. Kijk eens bij reisinformatie op deze site. Daar kun je al veel informatie vinden.
EmielT

Bericht door EmielT »

De route die het meest gedaan wordt door andere backpackers is de route van Cairns naar Brisbane of door naar Sydney en vice versa. Deze route loopt onder andere langs het Great Barrier Reef, de Whitsunday Islands, Fraser Island en Byron Bay. Verder is de Great Ocean Road, ten westen van Melbourne een absolute aanrader. Maar er zijn tal van andere mooie plekken, Kanagaroo Island, The Grampians, Ayers Rock, Litchfield National Park en dan noem ik nog steeds maar een klein gedeelte van de mogelijkheden. Reizen kan op tal van manieren, wanneer je iets meer budget hebt kun je een auto of camper huren, zeker een camper biedt je de mogelijkheid om in je eigen tempo te reizen en te slapen waar je wilt (wel op een camping). Anders zijn de greyhound bussen een goede optie of kijk eens op couchsurfing.org, hier worden ook veel reismaatjes gezocht ter plekke om zo met een auto naar een volgende bestemming te reizen en de benzinekosten te delen.
kelly1990

Bericht door kelly1990 »

Wij willen graag voor een half jaar naar Australië. We zijn wel van plan om te gaan werken. Bedankt voor de tip ik ga zeker op deze site kijken. Ben jij zelf ook naar Austalie geweest? Hoelang? Voor ons is het voor het eerst dat we zo lang weg gaan naar een ver land? Heb je toevallig meer tips??

Dankje wel :)
kelly1990

Bericht door kelly1990 »

Bedankt voor de tips die routes gaan we zeker bekijken. Je hebt eigenlijk geen vaste route en je moet eigenlijk zelf bekijken wat je mooi vind:)

Dankje wel :)
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Voor mij was het ook mijn eerste verre reis alleen naar de andere kant van de wereld. Maar weet je, als je daar het vliegtuig uitstapt voelt het niet anders dan Spanje, Turkije of Marokko. Voor mij dan. Ik wist niet hoe lang ik weg zou blijven en ben uiteindelijk een jaar weg gebleven. Alles wijst zich daar uit. Een route had ik vooraf wel een beetje vastgelegd ivm seizoenen, maar uiteindelijk ging ik langer dan gepland en werd de route vanzelf aangepast. Daarnaast wilde ik heel graag terug naar Melbourne en ik moet zeggen. Winter in Melbourne kan ook prachtig zijn. Voor werk: kijk eens rond op gumtree. Daar is al veel werk op te vinden. Ik heb zelf heel veel vrijwilligerswerk gedaan waar ik kost en inwoning gratis kreeg. Zo bespaar je geld en kom je te wonen bij Australiers die super gastvrij zijn. Ik vond de mengelmoes van Backpacken, wonen in de outback, wonen in een stad en roadtrippen de perfecte combinatie om van alles te ruiken en te proeven. Maar het ligt helemaal en jullie en wat jullie willen! Het mooie aan Australie is: jullie zijn vrij om te doen wat jullie willen en als het niet bevalt ga je verder en is het fijn blijf je wat langer. Succes met de voorbereidingen!
Lianne2207
Reiziger

Bericht door Lianne2207 »

Het is denk ik goed om te bedenken wat je wilt zien. Belangrijk is ook, in welke tijd van het jaar ga je. Niet elk deel van Australië is het gehele jaar door goed te bereizen. Wat betreft het backpacken zelf, daar is Australië natuurlijk hèt land voor. Ik ben zelf twee keer in Australië geweest. De eerste keer tien jaar geleden, toen heb ik van Melbourne naar Cairns gereisd, alles met de bus (Greyhound pass). Dit jaar zijn we naar Perth gevlogen, daar een camper gehuurd (van tevoren geboekt) en naar Darwin gereden. Het grote verschil tussen oost en west is dat het oosten veel toeristischer is dan het westen. Het is vooral waar je naar op zoek bent qua reis etc. Heb je zelf al een beetje bedacht wat je wilt gaan doen?
Plaats reactie