Backpacken door Zuidoost-Azië in tussenjaar

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
DerekMark

Vier maanden door zuidoost Azië

Bericht door DerekMark »

Lieve mensen,

Wij zijn van plan om vier maanden door zuidoost Azië te reizen. Wij gaan eerst twee maanden in Zuid-Afrika reizen en dan vliegen wij van Kaapstad naar Bangkok(of een andere stad). De landen die wij in deze vier maanden sowieso willen zien zijn: Thailand, Cambodja, Laos en Vietnam. Wij vragen ons af of we er Maleisië(vooral Orang-Oetans in Borneo bekijken) aan vast kunnen plakken of dat wij dan te weinig tijd hebben. Na wat rond gezocht te hebben zijn wij globaal tot de volgende reisroute gekomen:

Van Kaapstad naar Bangkok
Via noord Thailand naar noord Laos
Van noord Laos richting zuid Cambodja
Dan de grens over naar zuid Vietnam richting Hanoi
Vanaf Hanoi weer naar Amsterdam.

Onze reistijd in Azië zal liggen van november tot en met februari. Dit betekent dat wij rond de jaarwisseling ook ergens aan het backpacken zijn. Een aantal vrienden van ons willen graag in de kerstvakantie langskomen en oud en nieuw met ons vieren. Hebben jullie tips hoe wij dit het beste kunnen aanpakken? Zijn er steden op de route waar wij het goed kunnen vieren of kunnen wij beter met bijvoorbeeld de bus of het vliegtuig tussendoor richting Bangkok oid? Verder vragen wij ons af of deze reisroute een logische is of dat wij beter een andere route kunnen kiezen. Wij zijn vooral heel erg gek op dieren, hebben jullie nog tips waar wij deze vooral tegen kunnen komen? Ook willen we graag de full moon parties in Thailand meemaken, maar dit past niet helemaal op de route zoals wij die nu hebben. Hebben jullie tips/ideeën hoe we deze hierin kunnen passen (of wat we evt kunnen schrappen om hier toch tijd voor vrij te krijgen)?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reactie(s)!

Groetjes,

Mark en Derek
Jenny
Reisexpert

Re: Vier maanden door zuidoost Azië

Bericht door Jenny »

Je route lijkt heel erg op de route die ik een aantal jaar geleden afgelegde. Niks mis mee ;)

Mocht je perse maar een fullmoon party willen, dan kun je dat denk ik het beste aan het begin van de trip doen. Omdat je dan in de buurt bent. Wat je ook kan doen is in plaats van een open-jaw ticket AMS-BKK en Hanoi-AMS om een retourtje BKK te kopen, en dan met Air Asia van Vietnam naar Thailand te vliegen en dán je party te doen. Misschien zelfs goedkoper?

Ik vond oud en nieuw in BKK geen aanrader, dus ik zou kiezen voor een andere plek.

Heb je trouwens een uitreisticket voor Thailand binnen 30 dagen na aankomst, of ga je in NL een visum aanvragen? Je krijgt officieel namelijk geen visumvrije entree bij aankomst als je geen uitreisticket binnen 30 dagen hebt.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
DerekMark

Bericht door DerekMark »

Hoi Jenny,

Hartstikke bedankt voor je reactie! We wilden voor Thailand idd een visum aanvragen van 60 dagen, maar we zagen dat je dan ook een bewijs moet hebben dat je binnen die dagen het land uit gaat. Maar omdat we op "doorreis" zijn hebben we dat dus niet. Hoe heb jij dat opgelost? Of had jij wel een bewijs?
Je tip over een retourtje BKK is ook een hele handige die we in overweging gaan nemen. Bedankt!
We hebben ook gelezen dat in Cambodja oud en nieuw wel goed gevierd kan worden, heb jij of hebben anderen daar toevallig ervaring mee?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De laatste jaren dat ik in Thailand was had ik altijd een doorreisticket.

(Toen ik zelf in 2006 van Thailand naar Laos reisde golden nog andere regels.)
Torra
Reisexpert

Bericht door Torra »

Wij gaan al een paar jaar ook zo'n beetje net zo lang als jullie richting ZO Azië en dan kiezen we er voor om Kerst en Oud&Nieuw in Sihanoukville, Cambodja door te brengen. Kerst is niet bijzonder daar, maar Oud&Nieuw is elk jaar een spektakel met kermis, veel feesten, vuurwerk etc. Ook veel locals komen daar speciaal voor naar toe van heel Cambodja.
Ook makkelijk af te spreken met je vrienden. Onze kinderen zijn ook overgevlogen voor 2 weken rond die tijd.
tewouwie

100 dagen zuidoost Azië

Bericht door tewouwie »

Hallo,
Ik ga in april voor 100dagen naar zuidoost Azië, daarbij zal ik op Bangkok vliegen. Daar een paar dagen verblijven en dan noord Thailand ontdekken. Vervolgens met de nachttrein terug naar Bangkok en vliegen naar Hanoi. Daar een motor kopen en in 4 weken naar ho chi min rijden. Vervolgens twee weken Cambodja en dan paar weken naar de eilanden van thailand. Ondertussen steek in de grens over naar Langkawi, Maleisië voor visum en retour vlucht naar kuala lumpur.

0.5 week Bangkok
2 weken noord Thailand /////////Ayutthaya- Chiang mai- Chiang rai
4 weken Vietnam/////////////////Hanoi-Ha long bay- Thanh hoa- Vinh-Hue- Hoi an- Da lat- Phan thiet- Ho chi minh
2 weken Cambodja///////////////Phnom penh- Sihanoukville- Siem riep- bangkok
1,5 week zuid Thailand//////////Bangkok- ? - langkawi
1,5 week Maleisië/////////////////Langkawi-kuala lumpur-Langkawi
1,5 week zuid Thailand///////////Langkawi- ? - Bangkok

Mijn budget hiervoor is
Vliegticket €600,-
Dag besteding+trips 30 per dag *100= €3.000,-
Overige €400,-

• Wat vinden jullie van deze reis?
• Hoe grote backpack is voldoende? 50 Liter?
• Is een backpack van lowe alpine goed? de Lowe Alpine Rugzak Cholatse II 55:65
Of hebben jullie tips voor een goede ander voor rond de €100,-
• Geeft een flightbag voldoende bescherming tegen regen, zeker achter op de motor?
• Hebben jullie nog goede tips die ik vooraf moet regelen/kan kopen?

Weet dat ik visum voor Vietnam al in Nederland moet regelen.
Weet dat het illegaal is motor te rijden in Vietnam, maar veel reizigers komen er mee weg, dus hoop ik ook.
Travelator
Reisexpert

Re: 100 dagen zuidoost Azië

Bericht door Travelator »

2 weken Cambodja inclusief de reis naar Bangkok is misschien wat kort met alle stops die je aangeeft.
Maar ik ben wel een trage reiziger, dus misschien hebben anderen daar een andere mening over.

Wil je gaan vliegen van Langkawi naar KL of over land? Als je over land gaat, is 1,5 week om van Langkawi naar KL te komen en weer terug veel te kort. Vergis je niet, het is best een eind. Zo mis je een hoop leuke dingen (Penang, Melaka, Ipoh; juist de leuke plekjes) en raas je alleen maar met de bus/trein door het land.
Denk dat je in 1,5 week weinig zult zien zo.

Je hebt in totaal 3 weken in zuid-Thailand te besteden. Heerlijk! Maar hou er wel rekening mee dat je dan net buiten het seizoen begint te vallen...
+- Half mei begint het regenseizoen, wat inhoudt dat de boten naar sommige eilanden niet meer varen en dat bijvoorbeeld de Similan Eilanden (een aanrader, zeker als je van duiken/snorkelen houdt) niet meer toegankelijk zijn.
Als ik zo even goed reken, begin je ongeveer half mei in Zuid-Thailand en ben je begin/half juni weer terug. Dan kan het al aardig regenen en ook guesthouses kunnen hier en daar al gesloten zijn, zeker op de (kleinere) eilanden.
Aan de oostkant (Pha Ngan, Samui en Tao) heb je hier trouwens minder last van.
Ik weet niet hoe het klimaat precies is in Vietnam en Cambodja, maar misschien kun je kijken of je de boel kunt omdraaien?
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
kevinmp
Reisexpert

Re: 100 dagen zuidoost Azië

Bericht door kevinmp »

Als ik jou was zou ik bangkok aan het einde doen.

Opzich zou je planning wel kunnen, plan alleen niet te veel. Ik zie dat je overal ongeveer al een idee bij hebt..
Ik kan je een ding vertellen dat plannen met zoveel dagen eigenlijk geen zin heeft.
Wellicht vind je een plek lekker in het begin en weg planning;)

Je hebt tijd zat.
Hoe ga je canaf chiang rai naar Hanoi? Vliegen?

Vwb de eilanden, hoe ff goed het plaatselijke weerbericht in de gaten..
Budget is mijns inziens prima..

Flightback helpt wel redelijk maar uren in de regen is natuurlijk niet de bedoeling.

Vietnam visa kan je ook on arrival doen.. google er maar eens op.. Dan ligtie klaar op het vliegveld:D
ItsvandenBerg

Logische route? Advies gevraagd

Bericht door ItsvandenBerg »

Hallo allemaal!

Allereerst hulde voor dit forum, top! Gigantisch veel info en daar goed gebruik van kunnen maken voor/tijdens mijn trip naar Thailand vorig jaar.
Nu heb ik het reis virus ook goed te pakken en heb ik vanaf februari 5-6 maanden de tijd om dat virus z'n gang te laten gaan!

Alleen ik zit nog een beetje te twijfelen over mijn route die ik in gedachte heb. Het moet een route zijn die logisch is, waar ik genoeg backpackers tegen kom (die dezelfde kant op gaan) en prijstechnisch (visum, vervoer) ook nog redelijk is.

Ik heb het volgende plan:

Ik begin 6 februari in Thailand, reis met een bekende naar het noorden, daarna gaat de reis alleen verder en wil dan weer terug naar Bangkok. Om te voorkomen dat ik een visum voor Thailand moet hebben boek ik van te voren een vliegtuig naar Ho Chi Minh, Vietnam. Vanuit daar wil ik op m'n gemakje naar het noorden reizen.
Vanuit het noorden van Vietnam naar Laos reizen en mijn weg naar het zuiden maken. Eenmaal daar aangekomen doorsteken naar Cambodja, zodra ik daar genoeg gezien hebt terug naar Bangkok, Thailand.
In Bangkok een visum regelen voor Myanmar en dan richting Myanmar reizen (vliegtuig, bus, ect.). Vanuit daar, als ik nog tijd heb, zien we het wel...

- Met deze route voorkom ik een visum voor Thailand
- Heb ik een vlucht naar Vietnam (46 euro)
- Kom ik aan per vliegtuig in Vietnam, dus visa on arrival (i.c.m. letter of approval)

Is het plan wat ik nu in gedachte heb (prijs technisch) logisch, zie ik geen dingen over het hoofd?
En is dit wel een veel genome route, of gaat iedereen van Thailand - laos - vietnam - cambodja en is mijn route precies het tegenovergestelde van wat de meeste backpackers doen?

En zie ik nog wat dingen over het hoofd waar ik absoluut rekening mee moet houden (denk aan visum, vervoer)?

Ik hoor het graag!
Jenny
Reisexpert

Re: Logische route? Advies gevraagd

Bericht door Jenny »

GELUKKIG reist niet iedereen dezelfde route in het zelfde tempo. Het is geen groepsreis :)

Jij blijft misschien op de ene plek wat langer hangen, een ander op een andere plek, maar je zal genoeg mensen tegenkomen onderweg.

Ik heb net als jij Vietnam van zuid naar noord gedaan en Laos van noord naar zuid. Ik denk dat voor Vietnam de omgekeerde route iets logischer is, met name voor mensen die alleen naar Vietnam gaan. Maar als gezegd, je komt echt genoeg mensen tegen en ik zou lekker de route volgen die je in gedachte hebt.
ItsvandenBerg

Re: Logische route? Advies gevraagd

Bericht door ItsvandenBerg »

Haha, gelukkig is geen groepreis nee..

Ik vlieg 19 februari richting Ho Chi Minh en ga het vanaf daar wel lekker zien!

Bedankt voor je berichtje!
Rutgerzegveld

5 maand door Zuidoost Azië, tips voor flexibele planning ??

Bericht door Rutgerzegveld »

Beste forumleden,

Ik ben Rutger 23 jaar en wil volgend jaar vanaf half maart tot half augustus alleen naar zuid oost Azië. Landen die ik zeker niet mis wil lopen zijn Thailand, Laos, combodja, Vietnam, Maleisië, Borneo, Bali, Java. Mijn plan is alleen een enkeltje te kopen naar Bangkok en vanuit daar mijn reis te beginnen. Ik wil niks tot vrij weinig plannen om zo lekker flexibel te zijn en te doen en zien wat op mijn pad komt. Globaal maak ik een route om wel beetje logisch te reizen. Het enige waar ik wel mee zit is dat ik wel aardig wat dingen niet wil missen tijdens mijn Reis, hebben jullie tips voor mij om toch flexibel te zijn maar aan de andere kant ook te zorgen dat ik niks mis. Hoe hebben andere dat gedaan of van plan om te doen. Geef maar een voorbeeld een boekje maken voor mijzelf met daarin de plekken en highligts van die omgeving wat ik niet wil missen ?

Mocht iemand nog tips hebben let me know !!

Bijvoorbaat dank Rutger.
Jenny
Reisexpert

Re: 5 maand door Zuidoost Azië, tips voor flexibele planning

Bericht door Jenny »

Belangrijk is dat je weet wat de visumeisen voor de verschillende landen kent. Thailand kom je meestal niet binnen met een enkele reis, je zelf een visum aan moeten vragen voor verrek of een uitreisticket binnen 30 dagen moeten hebben voor een visumvrije entree.

Voor bezienswaardigheden kijk ik het liefst in de lonely planet. Googelen op reisverhalen Thailand of bezienswaarheden Thailand levert ook een schat aan informatie op. Kijken naar de route van groepsrondreizen van bv. sawadee of shoestring geeft ook een indicatie, al ligt het tempo daar vaak aan de hoge kant.

Je wilt nu vrij veel landen doen in een te korte tijd. Ik raad je aan je een beetje in te lezen en prioriteiten te stellen en een deel door te schuiven naar een volgende reis.

Zie mijn website voor meer tips over de route.
Kir87
Reiziger

Bericht door Kir87 »

Hi Rutger,

Zoals Jenny ook al zegt zijn het behoorlijk veel bestemmingen voor een tijd van vijf maanden. Ik zou hierin zeker keuzes maken als ik jou was. Voor veel landen zou ik al zeker een maand uittrekken.
Wij maakten in 2013/2014 een reis door (zuid-oost) Azie en planden van te voren erg weinig. Het enige dat wij wisten was dat we in Bangkok zouden beginnen en daarna lag alles op. We hebben voornamelijk geluisterd naar andere reizigers die we onderweg tegenkwamen en inderdaad veel informatie gehaald uit de LP (Souteast Asia on a shoestring hadden wij mee). Verder bepaalden we per dag wat we wilden doen. Zin in een bestemming aan de kust? Huppa, in de bus/trein. Zin om een nog een dag of meerder dagen ergens te blijven hangen? Ook prima.

Wij hoorden onderweg bijvoorbeeld ontzettend veel enthousiaste verhalen over Nepal en zo besloten we om vanuit Kuala Lumpur naar Kathmandu te vliegen..

Laat het vooral lekker op je af komen! Overal zijn mooie plekken!
Febr'15 - Keulen
Maart'15 - Gdansk, Polen
Mei'15 - Roadtrip de Balkan (Macedonie, Albanie, Kosovo)
Juli'15 - Londen
Okt5 - Barcelona
Reisverhalen en tips nu online --> http://www.travelaar.nl (Veel info over Azië & Europa)
GinoT
Wereldreiziger

Bericht door GinoT »

Er is genoeg te doen en is er vaak te weinig tijd om alles te bezoeken. Hoe meer je je inleest, des te meer (landen) je wilt bezoeken, des te meer je bezig blijft met het aanpassen van je planning. Neem een beslissing welke landen je wilt bezoeken.
Je kunt per land en/of per regio al gauw 4 weken voor kwijt zijn. Dan ligt het er ook weer aan welke route je wilt gaan reizen en hoe je wilt gaan reizen, i.e. bus, land, vliegtuig, boot, fiets, etc. Zoals eerder gezegd moet je jezelf prioriteiten stellen en op de hoogte zijn van de visumvereisten per land. Probeer niet te ver vooruit te plannen/kijken is mijn advies. Ik zou het houden bij een globale planning en probeer het te houden bij een logische volgorde van reizen. Mits mogelijk.

Belangrijk om je te laten weten is dat ik vaak van dag tot dag mijn beslissingen nam. Vaak zag ik wel wat de dag bracht. Als de bus of trein vandaag niet vertrok, dan morgen wel.

De eerste keer dat ik in Azie ging reizen had ik 5 maanden te besteden en de enige planning die ik had was om in elk land plusminus 1 maand te zijn. Ik had me enkel ingelezen hoe te reizen en welke bezienswaardigheden te doen/zien zijn. Voordat ik het wist was ik hier al vanaf geweken. Een keer bewust en 2 maal moest ik afwijken van mijn planning. Zo verbleef ik 2 maanden in Indonesie (startpunt), 3 dagen in Singapore, 4 weken in Vietnam en 3 weken in Maleisië en besloot ik een maand eerder richting Australie te vertrekken. Zelf is 4 weken bij mij de minimale tijd die ik neem als ik een land wil bezoeken. Dit is anders als ik alleen een bepaald gedeelte van een land wil bezoeken.

Let op of er goede (directe) luchtverbindgen zijn met andere landen/steden/eilanden. Zodat je in een logische volgorde kan reizen. De eerste keer zou ik Indonesie verlaten via Jakarta naar KL, maar omdat ik mijn visum in Indonesie ging verlengen had ik een nieuwe vliegticket Bali - Singapore gekocht. Zowel AirAsia als TigerAir (beide budget) hebben beide een uitgebreid vliegnetwerk.

Als laatste adviseer ik je aandacht te besteden met welk vervoermiddel ik ga reizen. Soms loont het meer, bijv. met de fast ferry i.p.v. slow ferry te reizen of met het vliegtuig i.p.v. de bus/trein. Zelf prefereer ik om te reizen over land, maar dit moet dan wel opwegen tegenover tijdbesparing, totale uitgaven en/of de reis over land echt de moeite waard is.

Ik heb een link van als je wilt reizen over land per trein en/of met de bus in ZOA toegevoegd. Dit is toevallig Thailand, maar de andere landen van ZOA zijn ook vertegenwoordigd:

http://seat61.com/Thailand.htm

Eventueel zou je een AirAsia Asean Pass kunnen aanschaffen. Ik heb de link toegevoegd:

http://www.airasia.com/my/en/book-with- ... -pass.page

Heel veel plezier en succes!
Plaats reactie