Tax back Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Erik
Site Admin

Re: Tax back Australië bijbetalen in plaats van terugkrijgen

Bericht door Erik »

Zolang het legale dingen zijn, waarom niet gewoon in het topic hieronder plaatsen in plaats van via PM? Zo hebben meer mensen er wat aan.
kapotski

Re: TAX probleem

Bericht door kapotski »

Mocht je er over denken het door een Australische belasting agent te doen, neem dan even contact op. Mijn ervaringen zijn dat ze niets extra voor je doen, daarmee je zelfs benadelen in wat je eigenlijk terug had kunnen claimen.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

kapotski schreef:Mocht je er over denken het door een Australische belasting agent te doen, neem dan even contact op. Mijn ervaringen zijn dat ze niets extra voor je doen, daarmee je zelfs benadelen in wat je eigenlijk terug had kunnen claimen.
Mijn ervaring is het tegenovergestelde omdat accountants over het algemeen het belastingstelsel erg goed kennen. Ligt er ook aan wie je hebt...
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

kapotski schreef:Nog een aantal tips:
Je belastingkantoor in Australie doet, op een uitzondering na, helemaal NIETS voor je. Ik kan zo een aantal tips geven van te claimen kosten, ook zonder bonnen, of als men bijvoorbeeld in een bepaald gebied heeft gewerkt. Daarnaast kan het je ook een voordeel opleveren als je niet het hele jaar in Australie geweest bent, want dan kun je namelijk een gedeelte van de medicare levi (verplichte bijdrage ziekenfonds) wegwerken. Voornamelijk voor de personen die meer gewerkt dan gereisd hebben is dit interessant.

Voor iedereen die liever de medicare levi niet betaald, zijn er andere manieren om onder dubbele verzekeringen uit te komen ;)
Hi,

Dit zijn jouw persoonlijke ervaringen, wat niet perse voor iedereen geldt. Belasting is zelf terug te vragen online maar er zijn een aantal dingen waar veel mensen niet van op de hoogte zijn en het is niet altijd even makkelijk!

Accountants kunnen over het algemeen je belastingteruggave beter voor je invullen dan je zelf kunt. Zij zijn ook op de hoogte wat je kunt claimen en je mag in principe niets zonder bonnen claimen, maar als je onder de $250 claimt zal het niet snel gecheckt worden. De medicare levy wordt automatisch berekend en terugbetaald via je belastingteruggave, en je krijgt zeker een deel terug als je onder een bepaald bedrag hebt verdiend en/of prive bijverzekerd bent. En ook het werken in uitzonderlijke "tax zones" zoals de tropen is iets wat je accountant hoort te vragen en in te vullen. En je krijgt hoe dan ook een deel terug als je niet het hele jaar werkt, net als in Nederland, aangezien je belasting betaalt alsof je het hele jaar werkt.

Daarnaast zijn de kosten van de accountant "tax deductible" dus uiteindelijk kost het je niet veel. En wanneer je je belasting via een accountant doet, is het veel minder waarschijnlijk dat je gecheckt wordt later via een audit.

Ik heb door de jaren heen 1x een accountant gehad die niet erg kundig was waardoor ik in dezelfde situatie ben beland als hierboven is beschreven, maar verder allemaal zeer positief. Ik heb ook jaren zelf belasting teruggevraagd online maar kwam er later achter dat ik veel meer had kunnen terugkrijgen...

Groetjes
kapotski

Bericht door kapotski »

Ja, een goede accountant weet alles, en ik neem aan, omdat je al een langere periode in Australië woont, je een goede hebt.

Voor backpackers, ongeacht of je 2 jaar alleen maar werkt, doen ze echter meestal niets behalve zelf de rekening innen. Voorbeeld alleen al dat mensen een lease moeten laten zien. De volgende voorbeelden claimen ze vaak miet voor je:

Alles zonder bonnen
Werk Reiskilometers
Telefoonkosten
Grotere aankopen die jaarlijks afschrijven (voorbeeld laptop)
Tax zone offset
Medicare korting bij korter verblijf dan het volledige belastingjaar.

Nou maakt dit natuurlijk weinig uit voor iemand die onder de 18000 verdient, maar als je in de hogere belastingklassen komt te vallen scheelt het zo een paar duizend dollar.

Als je onder de 18000 verdient hebt kan ik me ook niet voorstellen dat je een accountant nodig hebt omdat je aangifte zo ongecompliceerd is.
kapotski

Bericht door kapotski »

Hey kims,

Het wordt een beetje gecompliceerd zo in twee forums, maar dit zijn niet alleen mijn bevindingen, met mij veel anderen. Mijn eerste accountant kostte mij 210 dollar, vulde gegevens in op een licht aangepaste versie van e-tax, en deed niets behalve werkschoenen, kleding, en t totaal op m'n summary, niet eens de bank savings.. Door het later zelf te doen heb ik duizenden dollars bespaard.

Zoals in mijn andere post aangegeven, je woont er al langer, dan vind je een goeie, die wil dat je elk jaar terugkomt. Voor iemand op een working holiday visum steken ze de nek niet zo ver uit.

Ja de accountant is tax deductible, maar als je 200 dollar betaald, en je het volgende jaar tot 37000 verdient betekent dit dat je hierop 19 procent terug krijgt, heb je nog wel mooi 160 betaald.

Je kan zeker wel claimen zonder bonnen, officieel tot 300 dollar. Maar ook andere punten aangegeven in het andere forum.

In Australië is "tax minimisation" de norm. Iedereen betaald belasting, maar wel zo laag mogelijk. Hiermee zeg ik niet dat je illegale dingen moet doen.

Erik, waarom schrijf ik niet alles eronder, dat wil ik best doen, maar dat wordt uitgebreid, terwijl als iemand de persoonlijke situatie uitlegt, ik daarop snel en gepast kan reageren
Laatst gewijzigd door kapotski op 25 sep 2014 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Als je buitenlander bent en engels niet je eerste taal is kun je ook en officiele tax office inlopen van ATO itself. Je kunt hier hulpvragen bij het invullen van je tax en het is gratis :)
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

kapotski schreef: Nick, waarom schrijf ik niet alles eronder, dat wil ik best doen, maar dat wordt uitgebreid, terwijl als iemand de persoonlijke situatie uitlegt, ik daarop snel en gepast kan reageren
Ik neem aan dat je mij bedoelt :) Laten we kijken of we van alle informatie in de verschillende topics één goed artikel en overzicht kunnen maken waar mensen mee geholpen zijn. Hiervoor wil ik best een aanzet doen en misschien dat een aantal van jullie hierbij willen helpen.

Zoals iedereen al aangeeft is het ingewikkelde materie, maar met genoeg mensen moeten we toch een zo goed mogelijke "handleiding" kunnen maken nietwaar?
kapotski

Bericht door kapotski »

Erik schreef:
kapotski schreef: Nick, waarom schrijf ik niet alles eronder, dat wil ik best doen, maar dat wordt uitgebreid, terwijl als iemand de persoonlijke situatie uitlegt, ik daarop snel en gepast kan reageren
Ik neem aan dat je mij bedoelt :) Laten we kijken of we van alle informatie in de verschillende topics één goed artikel en overzicht kunnen maken waar mensen mee geholpen zijn. Hiervoor wil ik best een aanzet doen en misschien dat een aantal van jullie hierbij willen helpen.

Zoals iedereen al aangeeft is het ingewikkelde materie, maar met genoeg mensen moeten we toch een zo goed mogelijke "handleiding" kunnen maken nietwaar?
Update: naam aangepast ;) waar haal ik Nick vandaan...

Mijn idee exact! Ik pak binnenkort etax er even bij zodat ik ook exact kan aangeven waar en hoe je bepaalde deductions of offsets kan claimen. Heeft iemand ervaring met mytax toevallig? Ik heb dit jaar etax weer gebruikt omdat, hoewel uitgebreid, ik er alles in kan vinden.
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Weet wel dat je geen e-tax kan gebruiken als je voor het eerste keer je tax regelt O-) Je moet dan gewoon de papieren versie opsturen.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Rebec schreef:Weet wel dat je geen e-tax kan gebruiken als je voor het eerste keer je tax regelt O-) Je moet dan gewoon de papieren versie opsturen.
Daar kwam ik inderdaad ook achter toen ik het verleden jaar voor mijn zusje online wilde doen... 0_0
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Hoi Jeanine, als je in een grotere stad zit kun je ook even een officiele ATO (australian tax office) inlopen. Omdat je buitenlands bent en engels niet je moedertaal is, kun je hier gratis advies vragen. Als het je eerste keer is dat je je tax regelt moet je even bellen naar het nummer en kun je om een formulier vragen die ze per email naar je toesturen.
kapotski

Bericht door kapotski »

Rebec schreef:Weet wel dat je geen e-tax kan gebruiken als je voor het eerste keer je tax regelt O-) Je moet dan gewoon de papieren versie opsturen.
Alweer fout.. Het kan wel zijn dat dit vorig jaar nog niet kon.

Als je nu voor het eerst belastingaangifte zou doen, over afgelopen jaar, moet je eerst een mytax account aanmaken. Dit is simpel. Daarna moet je de service linken met de ATO. Hiervoor moet je reeds bekende gegevens invullen. Die heb je nog niet omdat het de eerste keer is, dus moet je bellen met de ATO en ben je zo geverifieerd. Nu kun je gewoon etax gebruiken. Heb dit ook voor twee personen geregeld dit jaar.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

kapotski schreef: Alweer fout.. Het kan wel zijn dat dit vorig jaar nog niet kon.
Kon verleden jaar zeer zeker niet. Heb ik met de belastingdienst over gebeld toen en die zeiden dat. Mooi als dat nu opgelost is.
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Dat zou zeker mooi zijn maar ik heb het dit jaar nog geprobeerd en toen kon het helaas nog niet, omdat ik te weinig verificatiepunten had.
Plaats reactie