Tax back Australië

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Kims
Reisexpert

Re: Tax back Australië

Bericht door Kims »

lizcrmrs schreef:Dus even kort samengevat, als je reist en werkt op je Working Holiday Visum betaal je 30% belasting en werk je dus eigenlijk voor minder dan 10 dollar, 7 euro, per uur??? Is dit echt waar? Waarom werken we dan eigenlijk nog in Australië?
Het minimum uursalaris is meer dan $16 dus hou je er netto meer aan over. Veel baantjes betalen meer. En omdat de meeste backpackers maar een deel van het jaar werken, krijgen zij het grootste deel van de betaalde belasting terug. De tax free threshold is rond $18.500 en dus krijg je tot dat verdiende bedrag zo goed als al je betaalde belasting terug. En je werkgever betaalt 9% van je brutoloon aan je superannuation, een soort pensioenfonds. Ook dat geld kun je voor een deel terugkrijgen als je als backpacker het land verlaat.

Best lucratief dus al met al.
En daarnaast is de ervaring inderdaad onvergetelijk :Y
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Michelle89
Reisexpert

Bericht door Michelle89 »

Edit;
Nevermind, weet al wat er niet goed is gegaan.

Het accountant kantoor waar ik mn tax deed heeft me aangemeld als foreign, ipv resident. Daarom moest ik opeens 2000 dollar betalen ipv dat ik het terugkreeg.

Kan nu pas vanaf eind september aangifte doen omdat ik dan pas een half jaar in het land ben.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Michelle89 schreef:Kan nu pas vanaf eind september aangifte doen omdat ik dan pas een half jaar in het land ben.
Bedoel je dat je dan pas je aangifte kan aanvechten of dan pas je jaarlijkse aangifte kan doen? Heb je die info van de belastingdienst of je accountant?

Groetjes
Michelle89
Reisexpert

Volgens een ander kantoor (die ik in eerste instantie had benadert) kan ik pas vanaf 27 september aangifte doen, omdat ik dan een half jaar in het land ben.

Voor het accountantkantoor heb ik gevraagd of ze me willen bellen om alles recht te zetten, want anders cancel ik gewoon alles bij hun en dan ga ik het zelf doen.
Michelle89
Reisexpert

Wat een gezeur met dat kantoor zeg. Ze wilden maar niet geloven (of omzetten) dat ik een resident for tax purposes ben. Ze móeten een leasecontract van mn kamer zien voor minstens 6 maanden, anders moet ik dus die 2000 dollar betalen.

Pff het is dat ik ze al 70 dollar heb betaald anders had ik het gecancelled en het zelf allemaal gedaan.

Het stomme is dat als ik op de website van de overheid zo'n test invul over je status van residency, ik wél uitkomt op (temporary) resident. Dus dat kantoor spreekt de overheid eigenlijk tegen. :? Nou het zal allemaal wel, volgend jaar doe ik het mooi zelf.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Michelle, zou jij misschien eens willen kijken of je alle opgedane kennis en tips en tricks in een artikel kunt verwerken? Hopelijk kan daarmee de frustratie bespaart blijven voor andere reizigers.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi Michelle,

Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met de Australian tax office (ato), heb ik destijds ook gedaan en toen was het vrij snel geregeld.

Succes ermee!
Michelle89
Reisexpert

@kims; bedankt voor de tip! Ik heb helaas het kantoor al betaald, dus ik maak het maar af bij hun :{ Volgend jaar doe ik het zeker weten zelf!

@Erik; ja wil ik best doen! Ik merk dat ook hier ontzettend veel onduidelijkheid is over wat te doen met je tax. Ik heb vanaf 2 oktober vrij, zou je me dan weer helpen herinneren? O-)

Ik besprak dit vandaag met een Ierse collega van mij, zij regelt ook wel eens de papieren op het kantoor van de boerderij (vanwaar ik in het cafe werk). Op de boerderij werken een aantal jongens ongeveer 3 maanden in totaal. Zij zijn dus straks inderdaad de 'sjaak' met de belasting omdat ze niet 6 maanden op 1 plek hebben gewoond. Het schijnt dus dat je binnen je WHV jaar dus ergens 6 maanden aaneengesloten op 1 plek te moeten zijn om als resident for tax purposes te worden gezien.

Nu is het zo dat veel van die kleine kantoortjes de papieren niet (of niet goed) checken en daardoor krijgen veel backpackers idd hun belasting geld gewoon terug. Mijn kantoor schijnt ervaren te zijn met backpackers en de regels en dus erg voorzichtig met de papieren doorsturen.

Uiteindelijk allemaal erg krom wat als je wil kun je overal mee sjoemelen.. en een eerlijke werker ( :P ) zoals ik word gewoon een beetje tegen gewerkt. Ik heb echt geluk gehad dat ik hier 6 maanden blijf, anders had ik kunnen fluiten naar mn geld..
Eloyvanrijn

Bericht door Eloyvanrijn »

Hey,

Ben er allemaal ook uit mezelf achter gekomen.

Hoe het dus werkt als ik mijn accountant geloof, dat wanneer je zegt tegen de Goverment dat je de intentie hebt om in Australie te blijven je dus het recht hebt om jezelf als resident aan te merken.

Dus met een kleine leugen voor je eigen best wil heb je het recht om a je geld terug te krijgen.

Bij mij was het een veschil tussen 3700 dollar betalen of 7500 dollar terug krijgen. Makkerlijke keuze voor mij
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Eloyvanrijn schreef:Hoe het dus werkt als ik mijn accountant geloof, dat wanneer je zegt tegen de Goverment dat je de intentie hebt om in Australie te blijven je dus het recht hebt om jezelf als resident aan te merken.

Dus met een kleine leugen voor je eigen best wil heb je het recht om a je geld terug te krijgen.
Het is geen leugen want met een working holiday visum ben je een tijdelijke resident en dus een resident. De belastingdienst maakt geen onderscheid tussen tijdelijke of permanente residents! Ze vragen namelijk letterlijk in je belastingteruggave: "Are you an Australian resident for tax purposes?" waarop je dus "ja" hoort te antwoorden. Dit heb ik bevestigd gekregen door de belastingdienst!
Michelle89
Reisexpert

Idd, mijn werkgever heeft mij opgegeven als resident for tax purposes, waardoor ik dus ook op die manier tax heb betaald.
Echter, het accountantkantoor wilde dit niet aannemen (gaven mij op als non-resident, waardoor je dus meer belasting moet betalen, waardoor ik dus nog een belastingschuld had staan) en na een hoop papierwerk en bewijzen leveren (contracten, huurovereenkomst) ben ik eindelijk resident for tax purposes en krijg ik mn geld terug.
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Re: Tax back Australië bijbetalen in plaats van terugkrijgen

Bericht door Rebec »

Update: Ik heb net mijn bericht gehad dat ik mijn tax terug krijg! Ik heb via de ATO website een nieuw formulier uitgeprint waarmee je wijzigingen kan aanbrengen aan je gelodgde tax return. Ik heb groot op het formulier gezet dat ik alleen dat puntje wilde veranderen: foreign resident naar resident, omdat er niet echt een optie was op het formulier zelf om het aan te passen. En het is gelukt! Dankjewel Kims. Had stiekem al op mijn early taxback resident ingevuld, dus dat moet ik nog terugkrijgen en dan alleen nog maar mijn super!
Michelle89
Reisexpert

Dat is fijn!

Ik heb ondertussen ook mn geld al gestort gekregen, blij!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Dank je wel voor jullie terugkoppeling!
kapotski

Bericht door kapotski »

Toevallig vond ik vandaag deze thread, en tijdens mijn verblijf in Australie is het mij opgevallen hoeveel fabeltjes er rond gaan over de belasting.

In het geval van TS was het duidelijk, non tax resident ingevuld, en dus betaal je dan 29% op alle inkomen.

Hoe werkt tax residency?
Even voor het extreme geval dat je op 1 juni in Australie arriveert, en ook begint te werken, het belasting jaar loopt tot 31 juni, en je zou je belasting gelijk terugvragen, vul je TAX RESIDENT in, want dit ben je al als je VAN PLAN bent langer dan 6 maanden (criteria) in Australie te blijven.

Nog een aantal tips:
Je belastingkantoor in Australie doet, op een uitzondering na, helemaal NIETS voor je. Ik kan zo een aantal tips geven van te claimen kosten, ook zonder bonnen, of als men bijvoorbeeld in een bepaald gebied heeft gewerkt. Daarnaast kan het je ook een voordeel opleveren als je niet het hele jaar in Australie geweest bent, want dan kun je namelijk een gedeelte van de medicare levi (verplichte bijdrage ziekenfonds) wegwerken. Voornamelijk voor de personen die meer gewerkt dan gereisd hebben is dit interessant.

Voor iedereen die liever de medicare levi niet betaald, zijn er andere manieren om onder dubbele verzekeringen uit te komen ;)

stuur gerust een pm met basis gegevens en ik kijk even of er meer te halen valt
Plaats reactie