Malaria Borneo
Malaria Borneo
Als ik de malariakaart van Maleisich Borneo bekijk zie ik als je aan de kust van Sarawak en het westelijke deel van Sabah blijft, geen Malariatabletten hoeft te slikken. In de andere delen zal ik toch echt moeten slikken.
Heb ergens gelezen dat in Mulu National Park waar ik ca 4 dagen zal verblijven geen malaria voorkomt omdat er miljoenen vleemuizen zijn. Klinkt logisch!
Maar is dat wel zo?
Hier ga ik al redelijk in het begin van mijn reis naar toe en zal dan via Brunei naar kota Kinabalu reizen waar slikken niet nodig is. Daarna ga ik wel malariagebied in.
Mocht het toch nodig zijn in Mulu te slikken zal ik niet zomaar kunnen stoppen omdat je altijd nog een aantal dagen door moet slikken.
Dus weet iemand of het wel/niet nodig is in Mulu malariatabletten te slikken?
Het ligt een beetje in een grijs gebied qua malaria.
Heb ergens gelezen dat in Mulu National Park waar ik ca 4 dagen zal verblijven geen malaria voorkomt omdat er miljoenen vleemuizen zijn. Klinkt logisch!
Maar is dat wel zo?
Hier ga ik al redelijk in het begin van mijn reis naar toe en zal dan via Brunei naar kota Kinabalu reizen waar slikken niet nodig is. Daarna ga ik wel malariagebied in.
Mocht het toch nodig zijn in Mulu te slikken zal ik niet zomaar kunnen stoppen omdat je altijd nog een aantal dagen door moet slikken.
Dus weet iemand of het wel/niet nodig is in Mulu malariatabletten te slikken?
Het ligt een beetje in een grijs gebied qua malaria.
Re: Malaria Borneo
Het is iedere keer weer een overweging - wel of geen malariamedicijnen slikken. Artsen en experts geven reizigers adviezen, maar die verschillen soms voor dezelfde destinatie zo van elkaar, dat je je afvraagt, waar ze hun info vandaan halen. Je zou toch zeggen dat richtlijnen voor gezonde mensen overal gelijk zouden moeten zijn. Een voorbeeld is, dat ik voor Vietnam de raad kreeg om malarone te slikken voor de hele reis en een vriend van me een week later te horen kreeg, dat er vrijwel geen malaria in Vietnam was en je prima kon volstaan met DEET/bescherming tegen muggebeten.
Het advies dat hij kreeg was gebaseerd op info uit Duitsland. Volgens Deutsche Gesellschaft für Tropenmedizin is het nl. al een aantal jaren voldoende om in dat gebied te zorgen dat je medicijnen bij je hebt voor noodgevallen. Zij baseren hun aanbevelingen op info van WHO. Als je tijd hebt zou je http://www.dtg.org/uploads/media/DTG-Malaria_2014.pdf kunnen lezen. Voor een globaal overzicht kun je op http://www.dtg.org/uploads/media/DTG-Ma ... e-2014.jpg kijken.
Het advies dat hij kreeg was gebaseerd op info uit Duitsland. Volgens Deutsche Gesellschaft für Tropenmedizin is het nl. al een aantal jaren voldoende om in dat gebied te zorgen dat je medicijnen bij je hebt voor noodgevallen. Zij baseren hun aanbevelingen op info van WHO. Als je tijd hebt zou je http://www.dtg.org/uploads/media/DTG-Malaria_2014.pdf kunnen lezen. Voor een globaal overzicht kun je op http://www.dtg.org/uploads/media/DTG-Ma ... e-2014.jpg kijken.
Je hebt gelijk. Bij de instanties weten ze het ook niet goed hoor. Bij ons hanteren ze het kaartje en adviezen van de website van de traveldokter.
Maar daar staan geen namen van gebieden op.
Vind je nergens trouwens.
Vorig jaar in Vietnam alleen op pu quoc eiland malaria geslikt. Voor de rest was het niet nodig werd er verteld. Kwam andere reizigers tegen die wel malariatabletten aan het slikken waren.
Ik ben wel zo dat ik bij echt twijfel liever wel ga nemen. Want je slaat jezelf voor je kop indien het fout mocht gaan. En muggen weten mij op een of andere manier altijd te vinden.
Ik denk dat ik er verstandig aan doe wel te beginnen voor ik naar mulu park ga en geen risico's te nemen.
Maar daar staan geen namen van gebieden op.
Vind je nergens trouwens.
Vorig jaar in Vietnam alleen op pu quoc eiland malaria geslikt. Voor de rest was het niet nodig werd er verteld. Kwam andere reizigers tegen die wel malariatabletten aan het slikken waren.
Ik ben wel zo dat ik bij echt twijfel liever wel ga nemen. Want je slaat jezelf voor je kop indien het fout mocht gaan. En muggen weten mij op een of andere manier altijd te vinden.
Ik denk dat ik er verstandig aan doe wel te beginnen voor ik naar mulu park ga en geen risico's te nemen.
- stevenl
- Reisexpert
- Contacteer:
Het beste advies zul je krijgen van een lokale arts. De plaatselijke medici zijn de enigen die precies weten hoe groot het risico is.
Als ik bijvoorbeeld naar Thailand kijk, zijn er gebieden waar sommige Europese websites en artsen prophylaxen voorschrijven, terwijl de lokale artsen dat om diverse redenen niet aanraden en zelfs afraden.
Als ik bijvoorbeeld naar Thailand kijk, zijn er gebieden waar sommige Europese websites en artsen prophylaxen voorschrijven, terwijl de lokale artsen dat om diverse redenen niet aanraden en zelfs afraden.
Vanuit Nederland is het volgens mij niet makkelijk om er achter te komen hoe de artsen in het buitenland de richtlijnen hanteren van bijvoorbeeld wel of niet slikken van malariatabletten,
Eenmaal daar ga je ook niet naar een arts om dit uit te zoeken.
En net als hier in Nederland zullen daar de meningen onderling ook verschillen.
Het blijft een lastig probleem.
Eenmaal daar ga je ook niet naar een arts om dit uit te zoeken.
En net als hier in Nederland zullen daar de meningen onderling ook verschillen.
Het blijft een lastig probleem.

Er is volgens mij wel het LCR, maar niet iedereen houdt zich aan dezelfde richtlijnen.
-
- Reisexpert
Vorig jaar voor Sulawesi het advies gekregen om wel te slikken. Niet gedaan, want ik wilde 3 maanden blijven en dat wilde ik m'n lijf niet aandoen...
Eenmaal daar heel vaak over malaria gesproken met de locals en iedereen beweerde dat er op Sulawesi helemaal geen malaria was...
Wel hadden veel mensen het over Raja Ampat. Iedereen zei dat je daar op moest passen. De meeste mensen kenden wel iemand daar die wel eens malaria had gehad. Het fenomeen was ze dus ook niet vreemd of zo.
Zo zie je maar.... Geen pijl op te trekken soms.
Eenmaal daar heel vaak over malaria gesproken met de locals en iedereen beweerde dat er op Sulawesi helemaal geen malaria was...
Wel hadden veel mensen het over Raja Ampat. Iedereen zei dat je daar op moest passen. De meeste mensen kenden wel iemand daar die wel eens malaria had gehad. Het fenomeen was ze dus ook niet vreemd of zo.
Zo zie je maar.... Geen pijl op te trekken soms.
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl
Ik ga maar 1 maand naar Borneo en heb voor mezelf toch besloten vanaf mijn bezoek aan Mulu Park de tabletten te nemen.
Dat betekent voor mij dat ik totaal 4 weken (incl 1 week doorslikken) aan de malariatabletten ga.
Dit is wat anders dan jij travelator, dat je 3 maanden moest gaan slikken. Zou ik denk ik ook niet gedaan hebben.
Het blijft toch troep wat je slikt.
Op Sulawesi heb ik alleen de laatste 2,5 week malaria geslikt. Advies was toen vanaf Posolake en noordelijker.
Een Nederlandse vrouw die daar woont en waar we een paar dagen verbleven waarschuwde ons ook voor malaria.
Ik denk ook dat de lokale mensen een beetje voorzichtig zijn met het vertellen van de waarheid.
Of misschien weten ze het echt wel niet. Kan ook!!
Maar het is natuurlijk geen goede reclame voor hun land/gebied.
En wij zijn natuurlijk als toeristen voor vele wel een deel van hun inkomen.
Heb dit vaker meegemaakt dat lokalen je zeggen dat gebieden veilig zijn om te reizen
(dit gaat dan niet over malaria, maar toch).
Nou, ik kan bijna een boek schrijven over hoe (in 1992) onveilig bijvoorbeeld Jamaica was om zelfstandig te reizen.
Heb daar wel wat angstige/onveilige momenten meegemaakt.
En dat was mijn allereerste verre reis. Maar heb daar wel heel veel van geleerd.
Dat betekent voor mij dat ik totaal 4 weken (incl 1 week doorslikken) aan de malariatabletten ga.
Dit is wat anders dan jij travelator, dat je 3 maanden moest gaan slikken. Zou ik denk ik ook niet gedaan hebben.
Het blijft toch troep wat je slikt.
Op Sulawesi heb ik alleen de laatste 2,5 week malaria geslikt. Advies was toen vanaf Posolake en noordelijker.
Een Nederlandse vrouw die daar woont en waar we een paar dagen verbleven waarschuwde ons ook voor malaria.
Ik denk ook dat de lokale mensen een beetje voorzichtig zijn met het vertellen van de waarheid.
Of misschien weten ze het echt wel niet. Kan ook!!
Maar het is natuurlijk geen goede reclame voor hun land/gebied.
En wij zijn natuurlijk als toeristen voor vele wel een deel van hun inkomen.
Heb dit vaker meegemaakt dat lokalen je zeggen dat gebieden veilig zijn om te reizen
(dit gaat dan niet over malaria, maar toch).
Nou, ik kan bijna een boek schrijven over hoe (in 1992) onveilig bijvoorbeeld Jamaica was om zelfstandig te reizen.
Heb daar wel wat angstige/onveilige momenten meegemaakt.
En dat was mijn allereerste verre reis. Maar heb daar wel heel veel van geleerd.