Beestjes in mijn souvenir uit Vietnam!!!

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
sannie23
Reisexpert

Beestjes in mijn souvenir uit Vietnam!!!

Bericht door sannie23 »

Vandaag vond ik (na 8 maanden terug te zijn uit Vietnam) in een bamboe souvernir een aantal bamboo boktorren. Die hadden allemaal kleine gaatjes gegeten in de bamboe en kwamen daardoor al bijna naar buiten. Ik had het gelukkig op tijd in de gaten. Je wilt deze beestjes echt niet in je huis of tuin hebben.
Heb gelezen dat de larven in dood bamboe nestelen en na 1,5 a 2 jaar uitkomen. Deze leggen dan weer eitjes en het einde is zoek.

Nu zaten ze bij mij op een plek waar ik ze niet kon zien, maar het bewijst maar weer dat je heel snel ongewenst iets raars uit het buitenland kan meenemen.

Dus mijn advies: check je bagage/souvenirs goed voordat je op het vliegtuig naar huis stapt.
Op de plekken waar ik overnacht sluit ook ook altijd gelijk weer mijn backpack als ik er wat uit heb gehaald.
Eenmaal thuis gekomen pak ik mijn grote backpack altijd in mijn tuin uit, en klop hem goed uit.
En hang mijn tas altijd nog een dagje buiten.
Bijlagen
bamboe boktor.jpg
bamboe boktor.jpg (73.86 KiB) 726 keer bekeken
Erik
Site Admin

Re: Beestjes in mijn souvenir uit Vietnam!!!

Bericht door Erik »

Eeek! Zulke beesten wil je inderdaad niet vinden in je huis (of in je souvenirs). Wij hebben een tijdje nadat we een mooi bootje in Guatemala gekocht hadden ook allerlei hout korreltjes rondom het bootje liggen. De oplossing voor dit probleem bleek de boot een lange tijd in de vriezer te leggen. Hierdoor gaan de beestjes ook dood. Het lijkt gewerkt te hebben want nadat we het bootje uit de vriezer hebben gehaald geen nieuwe hout korreltjes meer gezien.
sannie23
Reisexpert

Re: Beestjes in mijn souvenir uit Vietnam!!!

Bericht door sannie23 »

Kreeg net een bezorgd telefoontje van een bevriende tuinder van me. Advies: doodmaken en souvenir verbranden. Als de larven eenmaal in je tuin zitten kan het aan alle bomen in de omgeving schade brengen.
Of in je huis de houten vloer en meubels.

Nu is dit een beestje die van dode bamboe leeft maar je weet maar nooit.

De vriezer is een goede tip maar ga toch het risico niet nemen.
Plaats reactie