Flores combineren met noord Sumatra?

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
tessje6

Flores combineren met noord Sumatra?

Bericht door tessje6 »

Hoi allen!
Mijn vriend en ik willen komende oktober naar Indonesië voor vier weken. Ik ben er ondertussen achter dat we echt flinke keuzes moeten gaan maken en dat dit hoogstwaarschijnlijk niet mijn laatste trip gaat zijn (zoveel te doen, zoveel te zien!). Ondanks dat ik mijn best doe om het mezelf zo makkelijk maar leuk mogelijk te maken zit ik wel met wat logistieke problemen.

Ik wil erg graag naar Flores en daar de route van Labuanbajo naar Ende, of de andere kant op, afleggen. Vooral omdat dit eiland veel van onze wensen vervult (duiken, komodo, vulkanen). Mijn vriend wil echter onwijs graag oeran oetangs zien, en dat bracht ons op het idee naar noord Sumatra te gaan.

Ik kamp nu met het probleem dat de enige manier om van medan naar Flores te geraken via vliegtuig is. Nu vind ik vliegen niet erg, maar heb ik me flink verkeken op de prijzen van deze vlucht. Een snelle zoektocht leert me dat een enkele vlucht zo al 100 euro kost...

Nu dan eindelijk mijn vraag: wie heeft er tips over deze route? Is het te doen en zo ja hoe het beste? Of hebben jullie andere tips?

^O^
Jenny
Reisexpert

Re: Flores combineren met noord Sumatra?

Bericht door Jenny »

Overland van Sumatra naar Flores in 4 weken is niet mogelijk, dus je zal inderdaad moeten vliegen. Als je een enkeltje van Sumatra naar Flores vind voor 100 euro zou ik niet te lang wachten met boeken, meestal betaal je meer. Gezien de afstand is dat te begrijpen (3-4 uur vliegen, en er gaan geen prijsvechters als air Asia naar Flores).

Mocht je de vluchten te duur vinden, dan kan je overwegen op Sumatra te blijven. Duiken bij Pulau Weh (goedkoper dan bij Flores, je zit niet zo lang op de boot), vulkanen bij bijvoorbeeld Berastagi (prima te beklimmen) en orangutans bij Ketambe of Bukit Lawang.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Nog een kleine toevoeging:

Rond oktober start het regenseizoen. Kan wat eerder, kan wat later, maar gemiddeld is het weer in oktober droger dan in november. Op grond daarvan zou ik eerst naar Sumatra gaan.

Als het regent schuilen de orangutans en is het lastiger ze te zien. In Bukit Lawang worden ze gelokt met suikerwater, maar als er voldoende vruchten rijp zijn en er overal regenwater ligt dan laten ze zich niet altijd lokken.
tessje6

Bericht door tessje6 »

Bedankt voor je reactie! Zie alleen dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest over de ticketprijzen. Ik had namelijk een enkeltje gevonden van ende naar Denpasar voor 100 dus vanaf daar nog verder wordt dan nog duurder..

Thnx voor je tip over het regenseizoen. Ga ik in mijn achterhoofd houden! Is het duiken op Flores zoveel duurder, ja? Als jij zou moeten kiezen zou je dus voor Sumatra gaan, ipv Flores? Weet je iets over de begaanbaarheid van Kalimantan? Is dat beter te doen vanaf Flores?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Kijk even op de websites van bijvoorbeeld lumba-lumba (Pulau Weh, Sumatra) en reefseekers (Labuan Bajo, Flores) voor actuele prijzen voor duikpakketen. Die weet ik echt niet uit m'n hoofd :)

Reizen naar Kalimantan is niet makkelijker of goedkoper dan reizen naar Sumatra. Of je moet de veerboot willen pakken (pelni) vanuit Flores, maar die gaat maar eens in de drie weken en doet er een aantal dagen over. Gezien de beperkte tijd die je hebt zou ik dat nooit doen.

Is vliegen naar Ende goedkoper dan naar Maumere? Naar Maumere is nl meer concurrentie.

Ik doe verder geen uitspraak over of je naar Flores of naar Sumatra zou gaan. Beide vond ik zeer de moeite. Dorpen, vulkanen, duiken. Alleen: voor de Komodoveraan zul je echt naar Komodo moeten, en voor de orangutan naar Sumatra :)

Zie m'n website voor verdere tips. Groet uit Papua.
Plaats reactie