Rondreis van 3 weken door Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
InTheClouds
Reiziger

Re: Dilemma's (3 weken Indonesië 2014)...

Bericht door InTheClouds »

Ivo1988 schreef:

Dus Hans reef is een kanshebber als ik schildpadden wil zien hehe...

In Bali hea: Had je daar dan in Kuta een hotel voor bijvoorbeeld 4 dagen en ging je rondreizen met je kleine rugzak en ergens anders ter plekke overnachten of ging je elke avond terug naar kuta om vervolgens ergens anders heen te rijden de volgende dag?
Ja, we verbleven in Suka Beach Inn. Gelegen aan Lane Poppies II in Kuta.
Prima backpackershotel, 1-persoonskamers voor +- 7 euro per nacht. Dat is dan inclusief Wi-Fi, ontbijt en een zwembad.

Een scooter huur je voor ongeveer 4 euro per dag. Wanneer je voor langere tijd een scooter huurt kun je afdingen naar 3 euro per dag.

Hans Reef is inderdaad een kanshebber, maar dat zijn de andere dive sites ook wel zoals hier boven vermeld.
Heb zelf ook schildpadden en haaien gezien bij de Komodo's...

Gili Trawangan is inderdaad vrij toeristisch, veel backpackers die daar komen om overdag te relaxen en 's avonds te feesten. Dat moet je een beetje liggen...

Veel plezier in ieder geval!
Zo dat is goedkoop. Dus Kuta beviel je wel.... Ik las dat het er een beetje drukjes was en dat Nusa de rustigere versie was. 7 euro is wel goedkoop zeg :).

Ik sprak gisteren met iemand en ze vertelde me dat ik bij de anwb een internationaal rijbewijs kan kopen ivm met scooters of een auto huren dus dat moet ik even doen want als dat in bali kan is dat toch wel handig.
Worden de plekken met borden aangegeven of moet je zelf zoeken waar alles ligt of steeds vragen?

Dank je ik ga er zoveel mogelijk van proberen te genieten voordat de tijd voorbij is.
InTheClouds
Reiziger

Wie heet er trouwens watervallen bezocht en waar heb je ze gezien en welke zijn de moeite waard ook buiten het regenseizoen?

Ik blijf maar komen met vragen haha. Vind het leuk om ervaringen te lezen :D
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Vorige week waterval bij Munduk bezocht, die was wel mooi. Ook Gitgit is mooi. Beide liggen op Bali.

Wat borden betreft: die zijn er weinig. Je kan wel kaarten inlezen op je telefoon.

Vorige week heb ik een dodelijk ongeval gezien met een scooter op Bali, wees dus voorzichtig. Houd er ook rekening mee dat de Balinese brommers eigenlijk schakelmotoren zijn voor de NL-se wet.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
InTheClouds
Reiziger

Jenny schreef:Vorige week waterval bij Munduk bezocht, die was wel mooi. Ook Gitgit is mooi. Beide liggen op Bali.

Wat borden betreft: die zijn er weinig. Je kan wel kaarten inlezen op je telefoon.

Vorige week heb ik een dodelijk ongeval gezien met een scooter op Bali, wees dus voorzichtig. Houd er ook rekening mee dat de Balinese brommers eigenlijk schakelmotoren zijn voor de NL-se wet.
Over telefoons gesproken. Welke provider is het beste daar? Dus je hebt een soort googlemaps op je telefoon in indonesie jenny?

Oe ja inderdaad voorzichtig rijden en de drukke plekken zoveel als kan vermijden. Hoe moet je er rekening mee houden? Bedoel je dat je daar niet voor verzekerd bent?

A beter dus niet opgedroogd. I love watervallen kan er naar blijven staren haha...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik neem altijd telkomsel. Die hebben meestal goed bereik. Voor 100.000 rp koop je daar data.

Kaarten met Google Maps kost veel data. M'n vriend heeft een app (bv. gps nav&maps) waar je offline kaarten in kan gebruiken. Met het gps signaal van je telefoon weet je waar je bent op de kaart.

Wat de scooter betreft: ik zag een ongeluk net ten noorden van Bedugul. Dat is geen hele drukke weg.

De meeste Nederlanders zijn niet verzekerd als ze een voortuig besturen waar ze geen rijbewijs voor hebben. Voor de meeste verzekeringen is een Balinese brommer een motor. Voor een motor moet je een rijbewijs hebben.

Als buitenlander krijg je meestal de schuld, lekker makkelijk verdiend.

Ik ben meer dan 10 keer in indonesie geweest, maar ik rijd nooit zelf.
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

Ik kwam de afgelopen dagen in Jakarta in het hostel een Brits meisje tegen met een gebroken arm en een lelijke wond op haar been: brommer/scooter ongeluk op Lombok. Met blote benen en zonder enige rijervaring op zo'n ding stappen... ik vind het naïef. En dan heb ik het niet eens over het gedoe dat dit verzekeringstechnisch oplevert.

Groeten uit Cianjur ;)
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
hutje
Vakantieganger

Bericht door hutje »

Wij hebben besloten om niet zelf te rijden (met de auto) vanwege evt. problemen als er iets zou gebeuren. Daarom dus een driver genomen op alle drie de eilanden (bali, lombok, flores). Op Lombok wel een scooter gehuurd. Maar dat was relatief een stuk rustiger dan bijv. Bali en goed te doen. Op Lombok ook een stuk met de auto gereden ivm vermoeiheid van onze chauffeur, ook goed te doen, maar onze keuze had toente maken met het feit dat als er iets gebeurd je daar waarschijnlijk de schuld van krijgt.
Bird schreef:Ik kwam de afgelopen dagen in Jakarta in het hostel een Brits meisje tegen met een gebroken arm en een lelijke wond op haar been: brommer/scooter ongeluk op Lombok. Met blote benen en zonder enige rijervaring op zo'n ding stappen... ik vind het naïef. En dan heb ik het niet eens over het gedoe dat dit verzekeringstechnisch oplevert.

Groeten uit Cianjur ;)
InTheClouds
Reiziger

@Jenny, Bird en Hutje.

Jullie hebben wel gelijk dat mocht er wat gebeuren dat het allemaal lastig wordt en dat kan ook veel tijd van je vakantie nemen.
Ik ga voor de zekerheid een internationaal rijbewijs halen mocht ik een keer ergens rijden en ga extra voorzichtig doen maar ik al zoizo niet zo heel vaak rijden want soms is het makkelijker om een gids erbij te huren die de weg kent.

In Maleisie heb ik ook gereden en dat links rijden is wel eventjes wennen haha, maar daar was het wel iets minder druk da Indonesie waarschijnlijk is.

Oke ik ga die provider dan ook gebruiken aangezien je wel genoeg ervaring hebt qua bereik enzo :).
Die app ken ik niet maar wel super handig dat je zonder wifi ook op gps je kaarten kan gebruiken. Ik ga eens zoeken of die ook te vinden is op mijn iphone. atijd handig..

Gisteren was mijn reisgenootje er en we hebben besloten niet naar flores te doen en niet te gaan haasten en toevallig hadden bijna dezelfde dingen die we wilden gaan zien dus dat komt goed uit :D

Heb er zin in :D
Ivo1988
Reiziger

Bericht door Ivo1988 »

InTheClouds schreef:Wie heet er trouwens watervallen bezocht en waar heb je ze gezien en welke zijn de moeite waard ook buiten het regenseizoen?

Ik blijf maar komen met vragen haha. Vind het leuk om ervaringen te lezen :D
Wil je alleen watervallen zien of er ook vanaf springen?
De Gitgit watervallen heb ik gezien, maar vond de watervallen bij Sambangan een stuk mooier.
Hier sprongen we vanaf namelijk, denk dat de hoogste daar +- 15 meter is.

http://sambanganamazing.com/
Kan je ook een telefoonnummer geven van de gids die we daar vorig jaar hebben gehad.
Die werkt bij Kantin21 in Lovina, vanaf daar half uurtje rijden naar de watervallen.

Het internationale rijbewijs zou ik zeker wel doen, ook zou ik van zuid naar noord rijden met de scooter. Mooie ervaring op zich en je kunt het combineren met de Gitgitwaterval, Sambangan en bijvoorbeeld de hot springs: http://www.northbali.info/nature/hot_springs_banjar.php

Succes met verder uitstippelen!
InTheClouds
Reiziger

ojaaaa dat is wel vet jah als je er ook vanaf kan springen :O
Ja is goed geef het nummer maar wie weet komt het te pas.

Ik ben nu een beetje aan het kijken waar ik eventueel zou kunnen overnachten op de plaatstje waar we een aar dagen blijven zoals lovina en ubud enzo.

Ik ga de links als ik thuis ben bekijken. Leuk :D

Thanx
InTheClouds
Reiziger

Kawah ijen is toch mooier in de nacht of is het met zonsondergang het beste zodat je twee in 1 hebt?
InTheClouds
Reiziger

Het is bijna zoverrrrrr :D
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik was net na zonsopkomst bij Ijen. Ik weet ook niet of je echt gelukkig wordt als je in het donker naar boven moet klimmen?

Hoe dan ook, je moet niet 's middags gaan, want dan trekt de vulkaan dicht. Alle tourtjes gaan echter 's ochtends. De precieze tijd kan wat variëren - maar dat is gebruikelijk in indonesie.
InTheClouds
Reiziger

Is de ijen mooi overdag?

Zie je dan ook de blue fire?

Ik had eerst als planning om 2 nachten in Surabaya en 2 nachten in Yogjakarta te doen en dan de bromo en de Ijen te zien...
Ik lees nu echter dat het handiger is om in een dorpje vlakbij de vulkanen te overnachten in verband met het vroege vertrekken om boven te zijn met de zonsopkomst.

Ik vraag me dus af hoe ver het is van de vulkanen naar 1 van die steden.
Weet iemand dat of heeft iemand een handige site ervoor?

Groetjes
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Kijk even in de Lonely Planet of de zoekfunctie van dit forum....

Surabaya als uitvalsbasis is niet echt handig (zie kaart van Java). De meeste mensen bezoeken de Bromo vanuit Malang of Probolinggo. Zelf heb ik beide gedaan, zie mijn website voor mijn ervaringen. In het Indonesie kletstopic op deze site heb ik hier een paar dagen geleden ook het één en ander over geschreven.

Ja, de Ijen is mooi in de vroege ochtend. Wederom, zie m'n website, daar staan wat foto's. Google eens voor meer foto's ;)

Ik heb het blauwe licht niet gezien. Ik weet niet of dat er iedere nacht is. Nogmaals: tours vertrekken net wat later. Ik zou niet in het donker omhoog willen lopen (ik liep in de schemering).
Plaats reactie