Moeilijke keuze: Noorden of Zuid Oosten Nicaragua

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
SusanneP

Moeilijke keuze: Noorden of Zuid Oosten Nicaragua

Bericht door SusanneP »

Goedenavond,

Ik lees regelmatig mee, maar heb me nu toch geregristreerd want ik kom er niet helemaal uit. We vliegen 16 aug naar Managua en vliegen 4 sept weer terug naar NL. Omdat we dus niet heel veel tijd hebben en er zoveel moois te zien is, willen we vantevoren een globale route maken. We willen graag mooie natuur en wildlife bekijken, wandelen, paardrijden, canopy tour, relaxen, leuke steden bezoeken, maar we willen niet haasten dus dan maar keuzes maken. Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen.

Het lijkt ons leuk om sowieso Granada en Leon te bezoeken. Vanuit daar leuk tripjes naar bijv. Masaya, vulkaan Mobatcho, laguna de apoya, cerro de negro. Dan zit je al gauw op een aantal dagen. We zijn niet heel ervaren in backpacken (eerste ervaring in Maleisie) en kunnen geen spaans. (oefen nog wel wat van te voren, woordenboekje en aanwijsboekje nemen we mee) Is het handiger, ook gezien de regenperiode, om de hoek Estelli/Somoto/Matagalpa te pakken of vliegtuig vanaf managua naar San Carlos en dan daar Rio San Juan afreizen richting San Jaun de Nicaragua. Is het zuidoosten voor natuur en wildlife beter?

Als laate willen we graag eaan het einde nog even relaxen voor we teruggaan naar het drukke NL. Zijn de Corn Islands te doen in bijv 3 dagen rond eind aug/sept of is het weer dan echt verschrikkelijk? De Pacifische kust schijnt minder mooi te zijn, maar wel beter weer (en schildpadden spotten bij bijv Refugoi de Vida Silvestra La Flor).

Als laatste; hebben jullie kledingtips? Bijv 3 korte broeken en 2 lange? En is het als man zijnde echt 'not done' om in korte broek te lopen?

Ik hoop dat jullie ons wat verder kunnen helpen.

Groeten Susanne
Erik
Site Admin

Re: Moeilijke keuze: Noorden of Zuid Oosten Nicaragua

Bericht door Erik »

Welkom om het forum!

Ik ben vorig jaar naar Nicaragua geweest net iets later dan jij nu gaat. Dit is mijn reisroute door Nicaragua geweest voor 26 dagen.

Weet niet of je dit topic hebt gezien maar daar staat de reisroute met nog wat meer detail beschreven.

In dat reisschema kun je zien dat je niet zo heel veel dagen nodig hebt. Alles ligt relatief dichtbij en je zou als je tijd wilt winnen ook kunnen overwegen een auto te huren. Dit zou betaalbaar moeten zijn als we andere reizigers mogen geloven.

Ik weet niet precies hoe het zit met het regenseizoen, maar als het regent kan het best lastig zijn tours te ondernemen in het gebied bij Matagalpa. Het is wel echt heel mooi en allemaal nog heel authentiek. Maar omdat je daar naar toe gaat voor de jungle moet het weer wel een beetje droog zijn? Bij regen zijn de hike routes glad en lastig te begaan. Somoto is ook erg gaaf. Hier kun je ook leuke tours doen in de canyon.

De andere plaatsen zijn wij niet geweest. Wat ik me daar nog van herinner is dat we daar meer tijd voor nodig dachten te hebben. Maar misschien dat iemand anders daar wat zinnigers over kan zeggen :)

Corn Island moet je ook even kijken hoe het weer in die periode is. Wij zaten er in het staartje van het orkaan seizoen en dan kan het zijn dat het dagen achter elkaar slecht weer is, maar je kunt ook geluk hebben en volop zon. Er is weinig over te zeggen.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Vergeet Isla de Ometepe niet, een prachtig vulkaaneiland waar de tijd stil lijkt te staan. Na 5 dagen was ik er nog niet uitgekeken. Samen met Little Corn Island was dat mijn hoogtepunt van mijn maand in Nicaragua.

Ik ben in tegenstelling tot Erik juist niet in het noorden geweest, maar heb voor Rio San Juan (El Castillo en Islas Solentiname) gekozen. Riviergebied is prachtig, krokodillen gezien en een tocht door de jungle gemaakt. Islas solentiname was saai. Als ik wat zou moeten skippen op mijn route, was het toch wel rio san juan geweest, heb namelijk iets soortgelijks op Borneo gezien.

Mijn globale route (30 dagen) was Granada (dagtrip naar o.a. Masaya, Apoyo) - Isla de Ometepe - El Castillo 2 dagen - Islas Solentiname 2 dagen - Leon/Las Penitas 2 dagen - Little Corn (week) - Leon (+ Telica vulkaan en cerro negro vulkaan) en omdat we tijd over hadden San Juan Del Sur 4 dagen.

Op mijn website staat wat info over mijn reis door Nicaragua (4 artikelen momenteel), maar er komen er nog veel meer bij.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
SusanneP

Bericht door SusanneP »

Bedankt voor jullie reacties! Ik lees ze later nog even goed door! Ik kwam gisteren via pinterest bij dit hostel uit: http://www.posterojo.com/index.html Lijkt me ook erg gaaf! Volgens toursnicaragua.com is augustus een goede maand om het gebied bij Rio San Juan te bezoeken. Ik zal me van het weekend even beter verdiepen in de reistijden en kosten voor binnenlandse vlucht. Anders wordt het denk ik het noorden + isla de ometepe en als afsluiting de corn eilanden. (als het weer mee zit)
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Dat hostel wilde ik ook graag doen, maar uiteindelijk niet voor gekozen.

Binnenkort zet ik mijn route op mijn blog met info over hoe ik van a naar b ben gegaan en hoelang die reisjes duurden, dus dan zet ik hieronder wel even een linkje neer tegen die tijd!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
SusanneP

Bericht door SusanneP »

Beetje laat, maar we hebben een geweldige vakantie gehad in Nicaragua! Hieronder een kort reisverslagje.

We hebben de eerste nacht geslapen in Managua omdat we redelijk laat aankwamen. Ik had het hotel via internet geboekt met gratis airport pickup dus dat was ideaal! 's Ochtends zijn we met de bus naar Léon gegaan. Hier hebben we geslapen in het Lazy Bones Hostel, een aanrader! Schone kamers en een heerlijke plek om te relaxen. We hebben op eigen houtje Léon ontdekt. Een mooie en ruige stad. We hebben onze ogen uitgekeken. Heerlijk op straat gegeten achter de cathedraal. Via het hostel hebben een vulcanoboardingtrip geboekt. Ook een aanrader. Achterin de jeep reden we naar cerro negro. Na een warme klim naar boven hebben we eerst genoten van het prachtige uitzicht. In een te klein overal, duikbril op, monddoek om zijn we naar beneden gegaan op een houten bord. Het ging hard!

Vanuit Léon zijn we naar playa jiquillo gegaan. Hier sliepen we bij hostel Tranquillo. We belandden midden in een verjaardagsfeest van de eigenaresse, dus we hebben een paar avonden gezellig aan de bar gezeten. Normaal gesproken is het hier wat rustiger. Hier moet je echt komen voor de rest en de natuur. We hebben een boottocht gemaakt door het mangrovegebied. Prachtig!

Daarna zijn we naar Estelli gereisd. We hebben een dagtocht in Miraflor gemaakt. Pittige wandeling, maar wederom weer prachtig! We hebben gezwommen in een rivier, geklommen over steile rotsen en gegeten bij locals. Al met al een superdag! Estelli is heel anders dan Léon, maar heeft ook wel weer wat. Geen mooie gebouwen, maar wel lekker eten en het was levendig. 's Avonds hebben we met locals gezellig drankjes gedronken in de cafés. We sliepen in hostel Luna. Weer een schone kamer, lauwe douche en gratis koffie.

Met de bus zijn we verder gegaan naar Managua. De avond daarvoor hadden we doorgehaald in Estelli, dus dit was een lekker rustig dagje. Managua is een 'boerenstad'. Leuk om even te kijken, weer een andere indruk dan Estelli. Ik weet zo even niet meer in welk hotel we hadden geslapen, maar dat was ook prima. Vanuit Managua zijn we naar selva negra geweest. Dit was een dure tour (50 dollar pp!) maar het was wel de moeite waard. Met een gids zie je toch veel meer dan op eigen houtje. Ook zijn we naar Castillo de cacao geweest. Een klein chocoladefabriekje vlak buiten Managua. Was leuk om te zien en natuurlijk lekker om warme chocolade te proeven.

Onze volgende stop was Granada. Wat een verschil met de rest wat we hadden gezien! Het centrum is heel toeristisch en ook veel duurder. We sliepen in hostel Mochilles. Superleuk hostel van een Nederlandse eigenaresse. Met haar zijn we een dag op pad geweest naar San Juan del Oriente, Catarina en Laguna de Apoyo. Een heerlijke dag. Vanuit Granada hebben we ook een night tour gedaan naar vulkaan Massaya. Prachtige ervaring. Helaas geen lava gezien, maar we zijn wel in de vleermuisgrotten geweest.

Vanuit Granada zijn we naar Isla de Ometepe gegaan. Hier sliepen we in hospedaje Central in Moyogalpa. Een leuke hippie tent om te eten, maar niet om te slapen. Douche deed het regelmatig niet, matrassen waren echt doorgezakt en roken muf.. Verder houden de vrijwilligers wel van een feestje maar het is heel luidruchtig dus als je vroeg op moet is dat niet zo fijn. We hebben hier wel een aantal nachten geslapen omdat we vanuit Moyogalpa het eiland hebben verkend. We hebben een motor gehuurd voor een paar dagen en hebben zo veel kunnen zijn. Paardgereden rondom Maderas, naar waterval gelopen, naar aqua de oyo, naar afgelegen strandjes en natuurlijk lekker toeren. Enige rijervaring is wel vereist want de wegen op een groot gedeelte van het eiland zijn heel slecht.

Als laatste zijn we naar San Juan del Sur gegaan. We kwamen hier voor de schildpadden aangezien het broedseizoen zou zijn. Helaas waren er geen schildpadden toen wij er waren. Er komen hier heel veel Amerikanen om te feesten en te surfen. Hier moet je echt van houden. We zijn via een ander hostel naar playa Maderas gegaan waar we boogie boards hebben gehuurd. We hebben een lekker dagje strand gehad.

De drie weken vlogen echt voorbij! We zijn echt blij dat we naar Nicaragua zijn gegaan. We hebben heerlijk gerelaxt, mooie natuur gezien en gezellige mensen (locals en reizigers) ontmoet. Ondanks dat we geen Spaans praten ging het reizen met openbaar vervoer prima.

Groetjes!
Plaats reactie