Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?

Plaats hier je overige vragen over Afrika die je bij de andere sub-forums niet kwijt kunt. (Bijvoorbeeld: Lesotho, Swaziland, Mozambique, Zimbabwe, Botswana, Namibië)
Shirley82

Re: Backpacken in Oeganda en Rwanda.. tips?

Bericht door Shirley82 »

Ook ik ben alweer even terug, maar misschien leuk voor toekomstige reizigers om te laten weten dat het een hele mooie, bijzondere reis was. Zowel Uganda als Rwanda waren prachtig, maar totaal verschillend. Zelfstandig met de bus rondreizen was prima te doen. De mensen waren ontzettend aardig en nog niet zo aan toeristen gewend, wat het erg leuk maakte. Nogmaals bedankt voor alle tips!
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Hoi,

Ik lees hiervoor wat berichten over Rwanda en de mogelijkheid om ook DRC en Burundi te bezoeken. Mocht je erover denk om de grens over te gaan naar DR Congo - bijvoorbeeld vanaf Gisenyi (Rwanda) naar Goma check dan eerst of het veilig is. Op dit moment wordt er weer gevochten in Congo, met name in de regio van Lake Kivu. Het is absoluut niet veilig om naar Goma te reizen als toerist. De veiligheidssituatie kan uiteraard weer veranderen.Hetzelfde geldt voor Burundi. Over land reizen richting Burundi wordt door veel organisaties in Rwanda op dit moment afgeraden. Rebellen vallen soms bussen aan. Je kunt evt. vliegen naar Bujumbura. In Bujumbura wordt aangeraden niet alleen over straat te lopen, altijd een taxi te nemen, 's avonds na zonsondergang in je hotel te blijven. Rwanda is echter hartstikke veilig. Je kunt hier ook 's avonds veilig over straat. Uiteraard wel je gezonde verstand gebruiken!

Je kunt een ticket voor de Gorilla's inderdaad ter plaatse boeken, maar je moet dan wel geluk hebben dat er plaats is. In het hoogseizoen is vaak alles al weken of maanden van te voren volgeboekt. Wil je zeker weten dat je de Gorilla's kunt bezoeken boek dan ruim van te voren een ticket. Wanneer je na 1 juni 2012 boekt kost een ticket $750. Mocht je dit bedrag er niet voor over hebben, wat ik me heel goed voor kan stellen. Dan kun je ook voor $100 een trekking doen naar de Golden Monkey's er bestaat een kleine kans dat je dan bij toeval ook de gorilla's ziet. Zo niet dan zie je in ieder geval andere apen en Vulcano National Park.
Revolucion
Wereldreiziger

Bericht door Revolucion »

Zo ik vind nu dit topic, wow! dus kick!

Na de orang oetans op Sumatra is het wat ons betreft tijd om ook de gorilla's te bezoeken. Ze staan al enige tijd hoog op ons lijstje, dus moeten we nog maar eens serieus induiken.

Wat een goede info Maf, dank je wel.

Thanx!
Revolucion
Wereldreiziger

@maf en anderen

Ik heb een weetje gezocht naar info over oeganda en ik word helemaal enthousiast...

Ik heb alleen een prangende vraag...bij welke organisatie, cq hoe, kun je het beste een safari regelen? Mag goedkoop, dus basic, ik weet dat de permits gewoon een hap budget nemen, maar dat maakt niet uit. Bijv. In thailand hebben we bij greenleaf een paar dagen tour gedaan in Kao Yai N.P.

Hopelijk kan iemand me helpen. Ik heb overigens kabiza.com gevonden ziet er wel goed uit, maar wie wee heeft iemand nog goede tips. Wat zijn verder nog must sees in uganda behalve wildlife?
MirandaW

Qreply

Bericht door MirandaW »

Hoi allemaal,
wat een leuke berichtjes zeg! Ik dacht dat Rwanda en Oeganda misschien niet helemaal veilig waren om alleen te bezoeken maar dat valt dus best mee?! Ik, vrouw van 31, wil in oktober circa 4 weken backpacken.
Wat ben ik ongeveer kwijt wanneer ik met het lokale OV reis, in hostels (eenpersoonskamer) slaap, niet te veel besteed aan eten en wel veel parken (en gorilla's) wil zien?!
Ben benieuwd!
Groetjes,
Miranda
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Mooi dat dit topic zo leeft. In de toekomst hoop ik de landen ook eens aan te mogen doen.

Oeganda lijkt me erg bijzonder. Al hoop ik wel dat men daar normaal gaat doen m.b.t. de behandeling van mensen die toevalig niet op het andere geslacht vallen maar op mensen van het eigen geslacht.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Margot2

Bericht door Margot2 »

Hi maf, geebs en shirley,
Dank voor alle bovenstaande vragen en antwoorden. Ik Dacht dat reizen in uganda en Rwanda gevaarlijk zou zijn maar ben helemaal om!!!
Shirley, hoe was je reis?
Mijn doel in Rwanda/uganda is de apen bekijken.
Ik kom vanuit kenia, met z'n 2-en. Aangezien we ook parken in kenia willen doen wil ik een auto huren. raden jullie aan om met die auto naar uganda/Rwanda te rijden of is het slimmer om backpack style te gaan?

Ben benieuwd naar jullie tips! Dank!
Revolucion
Wereldreiziger

Ik vertrek over 4 weken naar Oeganda.

Het schijnt goed te doen te zijn met de auto, maar houd rekening met minder goed begaanbare wegen (wat ik heb gelezen). een 4x4 is toch wel benodigd.

backpack style kan ook, maar als je bijvoorbeeld ook Queen Elizabeth NP wil doen... hoe ga je je game drive regelen? Wanneer wil je gaan? Juli/augustus is namelijk hoogseizoen, dus veel auto's zullen vol zitten.

Van A naar B is goed te doen, maar ter plekke een park verkennen wordt dan lastiger.

Ik zou nog even kijken of je ergens de Bradt Guide Uganda kunt pakken, erg informatieve gids.
Plaats reactie