nikon d5300

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Plaats reactie
travelgek
Vakantieganger

nikon d5300

Bericht door travelgek »

Hey Hallo,

Ik vroeg me af of er mensen bekend zijn met de nikon d5300, ik heb momenteel een nikon 1 maar naar deze een aantal jaar gebruikt te hebben ben ik opzoek naar een nieuwe camera met meer opties en instel mogelijkheden.

Zijn er mensen die de d5300 zelf hebben zodat wat is jullie ervaring ermee is het een goede volgende stap na een nikon j1 of kan ik beter naar een nog iets betere 'duurdere' kijken?

Graag zie ik jullie reactie.

Met vriendelijke groet,
Bas
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: nikon d5300

Bericht door WizardOfOss »

Ik heb sinds 2,5 jaar een D5100, de voorloper dus van de D5300. Op zich een prima camera, mits je niet continu op de M-stand fotografeert, want dan zal je een tweede instelwieltje zeker missen. Ten opzichte van m'n oude D70 mis ik wel de hulplijntjes in de zoeker, maar die heeft de D5300 inmiddels weer wel. Verder zit alles erop en eraan, duurdere camera's bieden voornamelijk meer snelheid, een robuustere (maar ook zwaardere!) metalen body en hele specifieke opties die je nu waarschijnlijk nog niet zal missen.

Wel iets om rekening mee te houden: ik weet niet of je je J1 ook gebruikt voor filmpjes, maar daarvoor is een DSLR minder geschikt. De kwaliteit an sich is uitstekend, maar met name scherpstellen blijft lastig, zeker als het om bewegende objecten gaat.
travelgek
Vakantieganger

Bericht door travelgek »

Bedankt voor je reactie!

Als het goed begrijp is de d5300 dus een prima keuze? Waar ik weer een aantal jaar mee vooruit kan, en meer zelf in kan stellen?
Ik ga hem alleen gebruiken voor foto's te maken!
Voor het filmen heb ik een gopro.

Met vriendelijke groet,
Bas
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Wat mij betreft in ieder geval wel. Overigens zijn vrijwel alle DSLR's op zich gewoon goed, het is kiezen tussen veel knoppen en instelmogelijkheden, of nog meer knoppen en instelmogelijkheden. Zolang je voornamelijk de P, A of S-standen zal gebruiken zal je met elke DSLR goed kunnen werken, maar zoals gezegd is bij veelvuldig gebruik van de M-stand (dus volledig handmatige belichting) een tweede wieltje wel prettig. Duurdere camera's hebben bijvoorbeeld specifieke knoppen voor ISO, lichtmeting of scherpstelmodus, maar afgezien van de ISO is het maar de vraag hoe vaak je die wilt wijzigen. Veel camera's (ook de D5300) hebben een instelbare Fn-knop, welke je dan bijvoorbeeld voor die ISO kan gebruiken. Voor andere opties moet je dan wel het menu in duiken, wat altijd wat omslachtiger is. Maar ten opzichte van zo'n J1 is het al een flinke stap voorwaarts.

Mocht het ineens allemaal heel complex klinken, bedenk dan dat ook DSLR's gewoon een automatische modus hebben, dan is het ondanks alle knoppen net zo simpel als een compactcamera. Maar hoe beter je je camera kent, hoe beter je je aan kan passen aan de omstandigheden en hoe beter je foto's zullen worden.

Zo'n camera heeft eigenlijk slechts twee nadelen: formaat en gewicht. Het vormt al snel een bepalend deel van je handbagage, en met een beetje lens erop (ik gebruik de 18-105 VR) ga je al snel richting de kilo die om je nek hangt, en dat voel je. Ik gebruik met mijn D5100 een BlackRapid RS-7 schouderband, niet goedkoop maar wat mij betreft oneindig veel fijner dan een traditionele nekriem.
Plaats reactie