Vier dagen met vader naar Parijs tips

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
menasil
Reisexpert

Vier dagen met vader naar Parijs tips

Bericht door menasil »

Ik ga in juni samen met mijn vader 4 dagen naar Parijs waarvan we op de eerste dag halverwege de middag aankomen en één avond bezet zijn vanwege een concert. Op de vertrekdag vliegen we om 20:15 dus hebben we ook nog behoorlijk wat tijd. Ik ben zelf op de basisschool en middelbare school al eens naar Parijs geweest en voor mijn gevoel de meeste highlights al van buiten gezien. Toch herinner ik me er vrij weinig van en zeker omdat m'n analoge camera tijdens de paar dagen dat ik er zat, besloot dat het goed was geweest, heb ik eigenlijk amper foto's. Ik wil dus zeker in die dagen dat ik er ben de highlights op de gevoelige plaat vast leggen :P We hebben geluk dat het nog lang licht is dan!

Verder zit ik te denken aan het Louvre. Maar zie beetje op tegen de rijen... Heb al gehoord dat je er vroeg moet zijn. Heeft iemand toevallig ervaring met het aanschaffen van tickets online? Dat zou moeten kunnen volgens de site van het Louvre.... En Versailles, is dat te doen in de tijd die we hebben? Of is het dan beter om wat rond te wandelen in Parijs? Heb zelf Versailles al eens gezien maar mijn vader nog niet.
mwammes

Re: Parijs

Bericht door mwammes »

En vergeet niet de echte originele macarons te proeven bij Laduree, er zijn meerdere vestigingen in Parijs http://fabricantdedouceurs.laduree.com/en_fr/#!houses
RutFok
Vakantieganger

Bericht door RutFok »

Hey Menasil,

Nog niet zo lang 5 dagen in Parijs geweest. 't Louvre heb je normaal gesproken een paar dagen nodig om alles te zien, echter zijn we er vrij selectief doorheen gegaan en koste het ons een ochtend en middag. Versaille heb je in een ochtend en middag ook gezien. In beide gevallen heb je wel goede schoenen nodig en moet je er bijzonder vroeg zijn, mocht je niet in een enorme rij willen staan. In de avond hebben wij een tour gedaan over de Seine, ook geweldig, aangezien de stad dan 'aan' gaat en de Eiffeltoren ook licht gaat geven. Een andere avond zijn we naar de wijk Saint Germain geweest. Hele levendige wijk met gezellige restaurantjes/barretjes en natuurlijk heb je daar de Moulin Rouge nog altijd met haar shows. Verder zijn we bij de Congergerie (Gevangenis Marie Antoinette - geen rijen), Palais de Luxembourg en Hotel de Ville geweest (beiden geen rijen). Stuk voor stuk had het een ander verhaal en was het weer een goede aanvulling op wat we al hadden gezien. Lekker aan dagje rondwandelen en genieten van de prachtige architectuur is daarentegen een stuk goedkoper, heeft geen wachtrijen en is ook erg leuk :).

Ik vond de Arc de Triomphe en de Champs-Elysee daarentegen een heel vervelende sfeer hebben. Heel driegend met veel hanggroepjes en een bende op straat. Helemaal in de avond. Ze gaan gewoon naast toeristen lopen of spreken ze aan. Absolute afrader wat mij betreft.

Hoop dat je er iets aan hebt. In ieder geval veel plezier met het concert.
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ga 's avonds zeker de lichtshow op de eiffeltoren kijken!

Ik vond ook de begraafplaats Pere Lachaise bijzonder.

sacre coeur en de wijk montmartre vind ik ook erg leuk.

Versailles heb ik wel echt een dag voor uitgetrokken.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Die boottocht over de Seine klinkt heel leuk! Ga ik eens naar kijken!

Lichtshow is OP de Eiffeltoren of moet je daar in de buurt van zijn om het te zien? Mijn vader heeft hoogtevrees dus die krijg ik niet de Eiffeltoren op ben ik bang ;)

Ga nog even goed nadenken over Versailles!

Wij zitten vlakbij de Sacre Coeur in een hotel dus dat gaan we zeker zien:)
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

De eiffeltoren wordt verlicht dus beste is van een afstandje bekijken ;)
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Heb al jullie tips opgeschreven! Het gaat waarschijnlijk één dag ontzettend slecht weer worden, dan zal het Louvre wel propje vol zijn!

Ben nu aan het puzzelen met een voordelige metrokaart. Merk dat Londen in dat opzicht toch iets overzichtelijker is qua soorten ;) Omdat ik vanaf Charles de Gaulle moet reizen, vallen aantal soorten dagkaarten al af omdat ze niet geldig zijn voor reizen naar het vliegveld 8)7
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik weet niet hoe fit je vader is, maar ik zou ook niet al te lange afstanden van de ene naar de andere bezienswaardigheid gaan lopen, eventueel met kaart :-p
Ik vind niets leuker dan in Parijs gewoon een beetje door de straten dwalen.
Als je goed je best doet om te verdwalen, kom je vaak in hele leuke kleine straatjes en steegjes terecht, met bijbehorende leuke winkeltjes...
Ik stopte de kaart altijd onderin m'n rugzak en probeerde echt te verdwalen. Als ik dan moe werd, kon ik opzoeken waar ik was en de metro pakken : )
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Rondwandelen gaat lukken :) enige is dat Stade France wat te ver is hahahaha dus vandaar dat ik ging neuzen naar dagkaarten. Vooralsnog is dat de enige dag dat het loont om dagkaart te nemen. Los 4,40 voor retour, dagkaart is tussen de 6 en 7 euro voor die zones.
menasil
Reisexpert

Re: Vier dagen met vader naar Parijs tips

Bericht door menasil »

Ik ben inmiddels alweer terug! De tip om rond te wandelen was een zeer goede Trav! We hadden namelijk alle dagen heerlijk weer! Hier even kort verslagje van wat we hebben gedaan, ook voor mensen om er later nog wat aan te hebben ;)

We vlogen begin van de middag maar hebben ontzettend lang erover gedaan om van Charles de Gaulle vliegveld naar ons hotel (Hotel Chatillon) te komen. Het hotel lag in Montparnasse vlakbij het metrostation Alesia. Dit bleek echt een goede uitvalsbasis te zijn. Het is niet echt toeristisch maar de metrolijn 4 brengt je overal. Binnen 15 minuten stonden we bv op Citer. En de prijzen liggen in Montparnasse wat lager. Ik had in eerste instantie een gunstig geprijsd hotel in Monmartre maar na het lezen van wat nieuwe recensie en ik ook meer had gelezen over de metrostations/buurt waar we inzaten, bleek ik het meest slechte stuk te hebben gekozen. En dat terwijl overall het hotel niet zo'n slecht cijfer had maar ja uiteindelijk 2 dagen van te voren dus nog van hotel gewisseld en dat bleek gouden zet. Het was een heerlijk hotel waarin we zaten en het lag aan een doodlopend pleintje dus ook rustig. Er was een staking van de RER lijn B gedurende alle dagen dat ik er was in Parijs en dat was echt een hel. Er moeten heel veel mensen met deze RER mee en wij hebben er dus tijdens de avond van het concert niet ingekund. Gelukkig wist ik nog een alternatieve metro route. Verder was het heel onzeker of en wanneer de RER zou rijden. Op de heenweg overdag van het vliegveld was het ook propvol. De terugweg hebben we dus voor een taxi gekozen want de kans dat we niet in de RER zouden passen of dat er niets zou rijden was heel groot. Ik kwam achter deze staking omdat ik op het forum van Tripadvisor keek want op de vervoerswebsite stond het niet (bleek dus op een andere site te staan omdat de RER lijn B door 2 bedrijven wordt beheerd..).

De eerste dag bleef er dus weinig tijd over maar omdat het lang licht was zijn we naar metrostation St Michel gegaan en vanaf daar naar Notre Dame gelopen en door Quartier Latin naar Jardin du Luxembourg. Wat een heerlijk park is dat zeg! De tweede dag hebben we soort metro rondje gedaan met een dagkaart. Begonnen bij Dom les Invalides. Wat is dat mooi! Alleen jammer dat je voor het graf van Napoleon gewoon 9,50 betaald omdat je dan ook het museum mag bezoeken maar 'even' het graf bekijken zit er dus niet in. Vanaf daar naar de Eiffeltoren gelopen en toen met de metro naar Arc de Triomphe. De Champs Elyssee af en tussendoor de metro gepakt om te lunchen in Quartier Latin. Toen vervolgens gewandeld naar het Louve en Place de la Concorde. Daarna was het tijd voor het concert met alle vervoersgedonder erom heen :P De derde dag zijn we begonnen met Le Pere Lachaise. We hebben zo'n 2 uur op de begraafplaats rond gewandeld. Het was nu ook wat minder weer. Eigenlijk was het plan te starten met de catacomben maar die rij was niet grappig! We kwamen metrostation uit en daar stond een rij letterlijk om het hele plein van het gebouw heen. Of nou ja plein... het was meer soort vierkant met daarbinnen het gebouw en hekken van een parkje. 's middag zijn we nog naar Montmartre geweest, Sacre Coeur en Trocadero. Op zondag hebben we Marais verkend, mooie wijk. Place des Voges is prachtig! Ook nu weer rondgeslenterd rondom Quartier Latin/Saint Germain des Pres. Daarna was het al snel tijd naar het vliegveld te gaan.

Zoals jullie zien... niets gedaan van Versailles, Louvre e.d. De rijen bij Louvre waren inderdaad heel lang en omdat het zaterdag wat minder weer was, dachten we te starten bij de catacomben. Het hotel was er vlakbij maar het was zo druk dat de keuze snel was gemaakt. 2 uur in een rij staan of gewoon buiten rondwandelen. Is ook nog veel goedkoper ;) We hebben uiteindelijk ons geen moment verveeld en hadden echt geluk met het goede weer want anders ga je niet zoveel wandelen als wij deden.

Bij de metro is de Mobiles card heel handig. Deze kost 6,70 en is dan geldig in zone 1 en 2 en je mag dan alle vervoermiddelen gebruiken. Wel even een pen mee want je moet de naam en datum erop schrijven. Lekker ouderwets want je moet hem ook valideren natuurlijk....

Qua eten zijn we bijna altijd naar Quarter Latin geweest. Daar had je diverse straatjes met veel restaurants met menu's voor 12 uur. Ik vond een gedeelte heel schreeuwerig maar straatje Rue Grégoire de Tours was wat rustiger. Verder zat aan de Rue Mazarine een leuke brasserie.

Verder vond ik de sfeer bij Sacre Coeur en eigenlijk het hele stuk vanaf metro station bedroevend.... Ook merkte ik dat boven de rivieren richting Gare du Nord het publiek echt anders werd. Champs Elysee hadden we geen last van groepen hangjongeren. Dat was gewoon leuk rondwandelen.
Plaats reactie