Scams
Scams
Dames en heren,
Iedereen heeft het vast wel eens meegemaakt; lokale oplichters die met liefde jou vakantie/reis proberen te verzieken. Wat zijn jullie ervaringen hierin? Dit is overigens niet om reizigers af te schikken, meer om mensen bewust te maken van de 'donkere' kant van een reis of bestemming.
Ik trap zelf af: Een poging in Barcelona. Ik draag op reis vrijwel altijd een daypack waar niet veel waardevols in zit. Samen met mijn vriendin stond ik rustig in de metro wanneer er drie heren last minute binnen kwamen. Deze heren hadden het idee opgevat om precies om mijn plek te gaan staan waardoor ze wel erg dicht op mij kwamen staan. Zeker geen probleem, aangezien ik al lang door had wat ze wilde gaan doen. Uiteraard binnen enkele seconden was het raak. Helaas voor één van de heren betekende zijn dappere poging een vrij harde kennismaking met de metrodeur. Een snelle uittocht was het resultaat.
Ik was al van deze scam op de hoogte, dus ik zag hem aankomen. Verder gelukkig nooit iets meegemaakt wat mij geld of materiaal heeft gekost.
Andere ervaringen?
Iedereen heeft het vast wel eens meegemaakt; lokale oplichters die met liefde jou vakantie/reis proberen te verzieken. Wat zijn jullie ervaringen hierin? Dit is overigens niet om reizigers af te schikken, meer om mensen bewust te maken van de 'donkere' kant van een reis of bestemming.
Ik trap zelf af: Een poging in Barcelona. Ik draag op reis vrijwel altijd een daypack waar niet veel waardevols in zit. Samen met mijn vriendin stond ik rustig in de metro wanneer er drie heren last minute binnen kwamen. Deze heren hadden het idee opgevat om precies om mijn plek te gaan staan waardoor ze wel erg dicht op mij kwamen staan. Zeker geen probleem, aangezien ik al lang door had wat ze wilde gaan doen. Uiteraard binnen enkele seconden was het raak. Helaas voor één van de heren betekende zijn dappere poging een vrij harde kennismaking met de metrodeur. Een snelle uittocht was het resultaat.
Ik was al van deze scam op de hoogte, dus ik zag hem aankomen. Verder gelukkig nooit iets meegemaakt wat mij geld of materiaal heeft gekost.
Andere ervaringen?
Re: Scams
Zelfde ervaring als jij maar dan in Madrid. Drie mannen staan in tussenstuk. Metro remt hard af, eentje valt tegen mij aan en blokkeert zo ook mijn vluchtweg. Vriendin dook alleen net voor de ander waardoor ik achter haar metro Kon uit springen. Ook ik had rugzakje met alleen flesje water.... Dus uiteindelijk niets kwijt maar fijn voelde het ook niet. Zag het aankomen maar je moet snel handelen. Afgelopen weekend in Parijs was ik heel alert want hoorde daar vreselijke verhalen over maar niets overkomen gelukkig. Zag wel bepaalde patronen die ik herkende van scams maar daardoor extra waakzaam. Alleen sacre coeur is echt zo irritant. Stonden die bekende Afrikaanse kerels en die proberen je letterlijk klem te zetten...komen ineens op je af met hun armbandjes en omsingelen je. Gelukkig zag ik het bij toerist voor mij hoe het ging en heb ik kordaat met mijn vader de trap op gestampt. Probeerden ze alsnog beet te pakken.
Sacre Coeur is inderdaad erg vervelend. Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt, wel gezien. Trouwens, ben je op de Champs-Elysees geweest? Daar heb je ook veel groepjes die toeristen aanspreken of aan tafeltjes komen zitten bij de MacDonalds. Vooral bij jonge dames. Deze gasten hebben een behoorlijk agressieve benadering en zijn behoorlijk goed met andermans spullen heb ik begrepen .menasil schreef:Zelfde ervaring als jij maar dan in Madrid. Drie mannen staan in tussenstuk. Metro remt hard af, eentje valt tegen mij aan en blokkeert zo ook mijn vluchtweg. Vriendin dook alleen net voor de ander waardoor ik achter haar metro Kon uit springen. Ook ik had rugzakje met alleen flesje water.... Dus uiteindelijk niets kwijt maar fijn voelde het ook niet. Zag het aankomen maar je moet snel handelen. Afgelopen weekend in Parijs was ik heel alert want hoorde daar vreselijke verhalen over maar niets overkomen gelukkig. Zag wel bepaalde patronen die ik herkende van scams maar daardoor extra waakzaam. Alleen sacre coeur is echt zo irritant. Stonden die bekende Afrikaanse kerels en die proberen je letterlijk klem te zetten...komen ineens op je af met hun armbandjes en omsingelen je. Gelukkig zag ik het bij toerist voor mij hoe het ging en heb ik kordaat met mijn vader de trap op gestampt. Probeerden ze alsnog beet te pakken.
Gekopieerd uit mijn artikel over Kairouan:
We waren hiervoor gewaarschuwd en jawel, er kwam een man de bus in, liep op ons af en riep dat dit de halte was waar we uit moesten stappen.Wees op je hoede voor mannen die bij een van de eerste haltes in Kairouan de bus instormen en naar je roepen dat je er hier uit moet. Ga hier niet op in, zij zullen je blijven achtervolgen en lastigvallen of je overdragen aan een 'vriend', die jou vervolgens -tegen betaling- de hele stad wil laten zien. Stap uit bij het eindpunt, of vlakbij de Grote Moskee. Beide zijn niet te missen. Het is misschien handig om niet aan de instapkant van de bus te gaan zitten, zodat deze mannen je niet zo snel zien.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Wij zijn gescamd in Buenos Aires.
Een taxi rit van 15 pesos betalen met 100 pesos biljet. Hier had de chauffeur niet van terug. Wij met moeite 15 pesos bij elkaar gezocht en betaald.
Vervolgens op het terras onze drankjes betalen met het biljet van 100. Bleek deze vals te zijn. Taxi chauffeur had snel het biljet omgewisseld. Achteraf een duur taxi ritje van Boca naar Recoleta.
Een taxi rit van 15 pesos betalen met 100 pesos biljet. Hier had de chauffeur niet van terug. Wij met moeite 15 pesos bij elkaar gezocht en betaald.
Vervolgens op het terras onze drankjes betalen met het biljet van 100. Bleek deze vals te zijn. Taxi chauffeur had snel het biljet omgewisseld. Achteraf een duur taxi ritje van Boca naar Recoleta.
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Niet echt gescamd, maar als ik niet had opgelet had er vanalles kunnen gebeuren:
In New Delhi in een riksja stappen, prijs afspreken en op het punt van vertrekken stapt er ineens een man in die naast de bestuurder gaat zitten. Ik vraag de man ferm of hij wil uitstappen, chauffeur probeert mij 'gerust te stellen' dat dit een vriend van hem is die ook in dezelfde wijk moet zijn. Ik stel voor dat die vriend dan de helft van mijn afgesproken prijs betaalt, of anders uitstapt en eigen vervoer gaat zoeken. Mannen blijven zitten en lachen iets te gemaakt naar me.
Ik geef aan dat ik de Tourist Police wel even bel, stap uit de riskja en noteer het kenteken. Bij het woord Police kijken de mannen verschrikt op en bieden me zelfs geld (!) om niet te bellen.
Uiteindelijk geen geld aangenomen, niet gebeld en met een andere riskja verder gegaan.
Moraal van het verhaal: ga NOOIT akkoord met 'een vriend' die zomaar instapt. Zeker niet als vrouw in India.
In New Delhi in een riksja stappen, prijs afspreken en op het punt van vertrekken stapt er ineens een man in die naast de bestuurder gaat zitten. Ik vraag de man ferm of hij wil uitstappen, chauffeur probeert mij 'gerust te stellen' dat dit een vriend van hem is die ook in dezelfde wijk moet zijn. Ik stel voor dat die vriend dan de helft van mijn afgesproken prijs betaalt, of anders uitstapt en eigen vervoer gaat zoeken. Mannen blijven zitten en lachen iets te gemaakt naar me.
Ik geef aan dat ik de Tourist Police wel even bel, stap uit de riskja en noteer het kenteken. Bij het woord Police kijken de mannen verschrikt op en bieden me zelfs geld (!) om niet te bellen.
Uiteindelijk geen geld aangenomen, niet gebeld en met een andere riskja verder gegaan.
Moraal van het verhaal: ga NOOIT akkoord met 'een vriend' die zomaar instapt. Zeker niet als vrouw in India.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Door het verhaal van Berd herinner ik me ook weer een scam. Ook in New Delhi! Een Riksja genomen om van ons hotel naar een bezienswaardigheid te komen. Alleen wisten we niet precies waar deze was. Alles ging goed en werden gedropt op een plek waar de bezienswaardigheid vlakbij zou moeten zijn. Al hadden we al een vermoeden dat dit niet helemaal klopte. We kijken meestal mee hoe wat en waar we naar toe gaan.
Eenmaal ergens gedropt wisten we niet waar we waren. Erg vervelend. Maar we waren sowieso niet in de buurt van de bezienswaardigheid. Vervolgens kwamen vrienden van Rikja meneer 1 om te vragen waar we naar toe moesten om ons wél naar de goede plek te brengen. Grappig hoe volhardend ze kunnen zijn en ze als je er op let zo veel over je weten (wat ze niet kunnen weten). Uiteindelijk het laatste stuk maar te voet afgelegd
Eenmaal ergens gedropt wisten we niet waar we waren. Erg vervelend. Maar we waren sowieso niet in de buurt van de bezienswaardigheid. Vervolgens kwamen vrienden van Rikja meneer 1 om te vragen waar we naar toe moesten om ons wél naar de goede plek te brengen. Grappig hoe volhardend ze kunnen zijn en ze als je er op let zo veel over je weten (wat ze niet kunnen weten). Uiteindelijk het laatste stuk maar te voet afgelegd

Ja, daar ben ik geweest. Had van te voren al het eea gelezen maar ik heb gek genoeg die hanggroepen niet gezien. Sterker nog, ik liep er vrij ontspannen overheen. Dit in tegenstelling tot Sacre Coeur waar ik soort continu op m'n hoede was! Herken dit wel van de Ramblas in Barcelona, daar zijn ze vliegensvlug idd als het om terrasjes gaat.RutFok schreef:Sacre Coeur is inderdaad erg vervelend. Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt, wel gezien. Trouwens, ben je op de Champs-Elysees geweest? Daar heb je ook veel groepjes die toeristen aanspreken of aan tafeltjes komen zitten bij de MacDonalds. Vooral bij jonge dames. Deze gasten hebben een behoorlijk agressieve benadering en zijn behoorlijk goed met andermans spullen heb ik begrepen .menasil schreef:Zelfde ervaring als jij maar dan in Madrid. Drie mannen staan in tussenstuk. Metro remt hard af, eentje valt tegen mij aan en blokkeert zo ook mijn vluchtweg. Vriendin dook alleen net voor de ander waardoor ik achter haar metro Kon uit springen. Ook ik had rugzakje met alleen flesje water.... Dus uiteindelijk niets kwijt maar fijn voelde het ook niet. Zag het aankomen maar je moet snel handelen. Afgelopen weekend in Parijs was ik heel alert want hoorde daar vreselijke verhalen over maar niets overkomen gelukkig. Zag wel bepaalde patronen die ik herkende van scams maar daardoor extra waakzaam. Alleen sacre coeur is echt zo irritant. Stonden die bekende Afrikaanse kerels en die proberen je letterlijk klem te zetten...komen ineens op je af met hun armbandjes en omsingelen je. Gelukkig zag ik het bij toerist voor mij hoe het ging en heb ik kordaat met mijn vader de trap op gestampt. Probeerden ze alsnog beet te pakken.
Grappig, ik heb precies hetzelfde meegemaakt in Bikaner, maar ik ervoer dit heel anders. Het was wel een beetje vreemd natuurlijk, maar ik vond het typisch iets voor het land. Uiteindelijk zat er natuurlijk wel iets achter, maar dat was gewoon simpelweg dat hij een persoon was die, samen met de riksja-chauffeur, een rondleiding kon geven door hun woonbuurt om wat kleine tempels bij langs te gaan. Maar inderdaad, als vrouw is dit natuurlijk een heel ander geval.Bird schreef:Niet echt gescamd, maar als ik niet had opgelet had er vanalles kunnen gebeuren:
Wij werden in Mumbai wel voor vrij grote bedragen afgezet door taxi-chauffeurs. Verder een keer een Costa-Ricaanse gids voor Corcovado Nacional Parc die het dubbele vroeg en natuurlijk een heleboel nare mensen die je spullen proberen te pakken wanneer je ergens met een boot heen moet, maar dat is niet echt scam

Het hoort er allemaal bij en maakt het allemaal wat 'spannender'

Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Bij mij hebben ze al een paar keer de "ketchup" scam geprobeerd.
Deze scam is volgens mij vooral in Zuid-Amerika populair.
Er wordt een prutje, meestal ketchup of mosterd, van achteren op je gespoten.
Vlak daarna wordt je aangesproken door een local, die je wel wil helpen om het te verwijderen.
Ze hopen dan dat je je rugzak neerzet, zodat deze dan door een handlanger die ook in de buurt is, weggenomen kan worden.
De laatste keer in Buenos Aires kon ik er wel om lachen, want het mannetje bleef maar vol houden dat de groene mosterd uit de bomen kwam. Wel jammer dat m'n hele spijkerbroek onder zat.
Deze scam is volgens mij vooral in Zuid-Amerika populair.
Er wordt een prutje, meestal ketchup of mosterd, van achteren op je gespoten.
Vlak daarna wordt je aangesproken door een local, die je wel wil helpen om het te verwijderen.
Ze hopen dan dat je je rugzak neerzet, zodat deze dan door een handlanger die ook in de buurt is, weggenomen kan worden.
De laatste keer in Buenos Aires kon ik er wel om lachen, want het mannetje bleef maar vol houden dat de groene mosterd uit de bomen kwam. Wel jammer dat m'n hele spijkerbroek onder zat.
Bezoek ook eens mijn website:
http://www.dutchbackpacker.nl
http://www.dutchbackpacker.nl
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik liep een keer in Antwerpen toen ik door instinct wist dat de jongen die mij tegemoet kwam lopen mijn handtas wilde stelen. Ik was gelukkig sneller... in Rotterdam echter wel gerold.. ineens wist ik dat mijn telefoon weg was.. dus je hoeft niet heel ver weg 
In Thailand wordt je ook wel eens bij "bevriende" restaurants enzo afgezet en hebben daar eens dikke ruzie met een tuktuk bestuurder gehad.. We moesten voor de opleiding naar een duur hotel om daar een rondleiding te krijgen. We hadden dus een tuktuk naar die straat genomen en vooraf prijs afgesproken. Toen wij er eenmaal waren wilde hij ineens meer geld en begon hij te dreigen.. wij hadden gelukkig afgesproken bedrag contant en hebben hem geen cent meer dan afgesproken betaald..

In Thailand wordt je ook wel eens bij "bevriende" restaurants enzo afgezet en hebben daar eens dikke ruzie met een tuktuk bestuurder gehad.. We moesten voor de opleiding naar een duur hotel om daar een rondleiding te krijgen. We hadden dus een tuktuk naar die straat genomen en vooraf prijs afgesproken. Toen wij er eenmaal waren wilde hij ineens meer geld en begon hij te dreigen.. wij hadden gelukkig afgesproken bedrag contant en hebben hem geen cent meer dan afgesproken betaald..
-
- Reisexpert
Zonet onze eerste Indonesische boete gehad op bali. .. veel te veel verkeer op straat en veel te druk