Roadtrip Oost Europa

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
menasil
Reisexpert

Re: 14 dagen Oostblok, wie denkt mee?

Bericht door menasil »

JonathanM schreef:
Thanks for the tips!
Verder, de risico's. Kan je me daar wat over vertellen. Nu zijn we met z'n vieren, waarvan 1 agent is en de andere twee meerdere vechtsporten hebben beoefent (even aanduidend dat we er niet uitzien als easy-targets) is er veel straat criminaliteit, clubs bezoeken verstandig, altijd op de hoofdwegen blijven of je kan je lekker afdwalen zonder risico door de landschappen?
Wat Krakow betreft zou ik Nowa Huta wijk vermijden, zeker als de schemer invalt. Daar houden knokploegen huis. Maar als je in het centrum bent, rondom het Rynek, dan kun je daar gerust stappen en moet je de regels in acht nemen die je ook in een grote stad in NL in acht zou nemen. Het is daar niet anders dan hier. Ik zou ook zeker in je hostel vragen om aanraders voor clubs. Die weten ook meer te vertellen wat leuk is en wat niet en wat aan te raden is.

Wat Warschau betreft zou ik Praha vermijden (ligt aan de overkant van de rivier vanaf het centrum gezien), ook hier geldt dat het in de avond minder aantrekkelijke wijk wordt. idem voor suburbs maar daar zul je niet zo snel komen. Er is ook nog een stukje minder aantrekkelijke wijk waar o.a. het Hilton hotel zit. Kan dat wel even voor je opzoeken waar het precies is. Qua clubs heb ik hier niet echt een tip, omdat ik in Warschau nooit echt uit ben geweest.

Platteland in Polen: Koop een goede kaart of zorg voor een TomTom. De plattelandswegen zijn niet altijd van dusdanige kwaliteit. Als je overdag reist, zit je altijd goed. In zuid west Polen is het niet altijd veilig met een buitenlands kenteken de auto achter te laten met bagage erin zonder toezicht maar ik verwacht gezien je route, dat je niet lang op het platteland in Polen zal verblijven ;)

Ter illustratie: Ik ben als meisje alleen nu ruim 5 weken door Polen rondgereisd (in 2 reizen) en ga komende zomer weer alleen. Ik ga er altijd met plezier heen :) Ook 3x samen met anderen geweest.
JonathanM

Bericht door JonathanM »

goedkoopvliegenclub schreef:In de grotere badplaatsen aan het Balatonmeer zijn ook veel uitgaansvoorzieningen met dames enz. Dus dat lijkt mij voor julllie de perfecte bestemming
Klinkt sappig, thanks!
Hague8

Bericht door Hague8 »

In Warschau stappen hoef je eigenlijk niet echt uit te kijken. Er zijn alleen wel vrouwen die op je af kunnen komen en later op de avond ineens veel geld vragen. En er zijn ook veel polen die het leuk vinden om een drankje met je te doen maar je merkt snel genoeg of het goed zit! Maar al ga je Warschau zou ik zeker Club Opera en The Bank mee pakken gratis entree en goede sfeer. Alvast. Veel plezier met plannen
JonathanM

Bericht door JonathanM »

Thanks voor alle toffe reacties!

Kan iemand mij trouwens inlichten over eventuele visums?
Graag rijden wij van Leiden naar Praag, Krakau, Budapest en dan weer naar Leiden. Naar mijn weten heb je een vignet nodig voor Oostenrijk. Verder heb je in deelstaten van Germany milieu stickers nodig. Maar hoe zit dit in Tsjechië, Polen en Slovakia en Hongarije?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

In Polen heb je niets nodig aan vignetten/stickers. Wel mag je Krakow dus deels niet in met auto.maar dat is alleen het hart van de stad.

op de anwb site staat denk ik ook wel dit soort info? Heb je daar al gekeken?
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

In Tsjechië, Slowakije en Hongarije heb je tolvignetten nodig, deze kun je kopen bij de tankstations vlak voor of over de grens. De duur varieert van enkele dagen tot enkele weken. Je hoeft geen visa aan te vragen.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Nog nabrander, er zijn in Polen dus 3 "super"snelwegen. Deze snelwegen betaal je tol op. De limiet op deze wegen is ook hoger dan op de wegen erom heen. Ik dacht 140 km/u. De wegen zijn: A1, de A2 en de A4. De A staat voor Autostrady en dat betekent autosnelweg.

De A1 loopt vanaf Gdansk via Torun naar beneden richting Lodz via Czestochowa, Katowica naar grens in het Zuiden.
De A2 loopt vanaf de Duitse grens via Poznan en Warschau tot aan de Belarus grens
De A4 loopt vanaf de grens langs Wroclaw, Katowice en Krakow tot aan de grens.

Een S weg is geen tolweg en geen autosnelweg. Maximum snelheid is daar 120 km/u.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Jaa! Krakau en Boedapest zijn echt aanraders! Vergeet dan natuurlijk ook niet een bezoek aan Auschwitz vanuit Krakau. Ik vind dat echt een must!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Tijnec

Road trip richting Oost Europa

Bericht door Tijnec »

Goedenavond allemaal,

Sindskort hebben wij, ik met een nog niet duidelijk aantal vrienden (waarschijnlijk 6 a 7) het plan om een road trip te maken richting Oost Europa. Wij zijn allen volledig onbekend op dit terrein en zijn daarom al flink rond aan het kijken op het internet voor tips. Ik heb al flink wat op dit forum rond zitten neuzen maar kon op een aantal van mijn vragen nog geen duidelijk antwoord vinden, vandaar dit nieuwe topic.

Het plan staat nog in de kinderschoenen, maar het ziet er tot dusver als volgt uit:
Wanneer we met meer dan 5 mensen zijn, wat het geval is zoals het er nu naar uit ziet, zijn we van plan een busje te gaan huren via goroadtrip.nl. Dit kan hier relatief goedkoop, mochten we met minder zijn kunnen we een auto lenen. We willen een mix gaan maken van zowel cultuur snuiven als uitgaan en als het kan ook nog relaxen. Het idee is om zo'n 2 weken te gaan, eind juli, dit kan natuurlijk altijd iets meer of iets minder worden, afhankelijk van de planning. Tot slot hebben we ieder een budget van zo'n 1000 euro, liefst minder natuurlijk ;).

Naar aanleiding van onze interesses en informatie die we op hebben gedaan op verschillende fora hebben we een lijstje (en route) gemaakt van steden die we willen gaan bezoeken, dit ziet er als volgt uit:

Nijmegen - Berlijn - Krakow - Budapest - Balatonmeer (Siofok) - Praag - Nijmegen

In eerste instantie hadden we Berlijn niet als plan, echter hebben we hier zo veel lovende woorden over gehoord dat we het alsnog hebben toegevoegd, voorlopig. Ons lijkt het, zeker ten opzichte van sommige andere steden, een vrij dure stad. Krakow hebben we een hoop goede verhalen over gehoord en gelezen dus hier willen we zeker graag heen, daarnaast is ook het plan om Auschwitz te bezoeken. Budapest schijnt ook een must te zijn en Siofok lijkt ons heerlijk om een paar dagen te relaxen aan het Balatonmeer en te combineren met stappen. Als laatste Praag, deze stond eerst op de plek van Berlijn toen die nog niet in het plan voorkwam, echter vanwege de route staat dit nu als laatste op de planning. Ik ben hier zelf al 2x geweest en vond het een prima stad, alleen zou dit voor mij geen must zijn om heen te gaan. Het probleem is vooral om in 1 teug van Hongarije naar Nederland te rijden, ondanks dat we meerdere bestuurders hebben lijkt ons dit niet relaxed. Het plan is om in hostels te overnachten, en wellicht in Siofok (of in de buurt) een camping te zoeken. We denken voor zo'n 20 euro per nacht wel hostels te kunnen boeken.

We hebben ook naar interrailen gekeken, dit lijkt ons echter niks en daarnaast scheelt het financieel ook niet bijster veel.

Zouden jullie steden schrappen of toevoegen aan de lijst ? Weet iemand hoe het zit met parkeren in die grote steden ? Heeft iemand voor de rest nog tips voor een of meerdere steden? Zoals gezegd gaan we op zn tijd graag uit, maar beseffen we dat we dit, zowel qua kosten als qua intensiviteit, natuurlijk niet elke avond kunnen doen.
Als laatste zitten we nog te twijfelen aan de planning qua boeken, aan de ene kant is het natuurlijk wel spannend en avontuurlijk om nog niet alles vooruit te boeken zodat je ook nergens aan vast zit en tegen die tijd nog wat kan veranderen qua planning. Bijvoorbeeld een dag langer in een stad blijven omdat het zo leuk is. Aan de andere kant hebben we een beetje de angst om tegen die tijd geen slaapplek meer te kunnen regelen, het is immers toch het hoogseizoen en we zijn niet met een kleine groep. Hoe denken jullie hierover ?

Ik ben benieuwd naar de reacties !

Mvg, Tijn
Erik
Site Admin

Re: Road trip richting Oost Europa

Bericht door Erik »

Leuk plan! Ik heb even gekeken en sommige afstanden zijn best ver, maar altijd wel in een dag te doen. Wat ik niet uit je verhaal kon opmaken is hoeveel tijd je hebt.

Berlijn is best goedkoop voor een Europese grote stad. Eten kan voor een paar euro en ook openbaar vervoer is goed betaalbaar. Als ik me niet vergis hebben ze ook een camping in de buurt liggen van de stad.

Omdat je met zo'n grote groep bent lijkt het mij gemakkelijker wanneer je zou kamperen. Met twee grote tenten kun je gemakkelijker 7 man kwijt dan wanneer je aankomt in een klein hostelletje. Ligt er ook aan in welke tijd je gaat. Waarschijnlijk is kamperen ook wat goedkoper, zeker met zo'n grote groep. Het maakt het stappen e.d. wel weer wat lastiger omdat je dan verder van de stad zit meestal :).
nicolle007
Reiziger

oost europa 3 weken eind augustus eerste 2 weken september

Bericht door nicolle007 »

hallo, ik ben van plan om 3 weken te gaan interrailen door oost europa. ik zag een erg goedkope vlucht richting krakow. en ben dus ook van plan om dit te boeken. mijn plan is om vandaar uit verder te reizen niet echt een idee waar heen :) is dit een beetje een goede reistijd? en heeft iemand nog tips voor leuke plekken? ik hoor het graag!
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Re: oost europa 3 weken eind augustus eerste 2 weken septemb

Bericht door goedkoopvliegenclub »

Ik denk dat in Oost Europa losse trein en / of bustickets goedkoper zijn dan de dure internetkaart. Maar voor wij tips gaan aandragen, wat wil je, Stad en cultuur, zuipvakantie, Natuur of misschien iets heel anders?
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
Tijnec

Bericht door Tijnec »

Erik schreef:Leuk plan! Ik heb even gekeken en sommige afstanden zijn best ver, maar altijd wel in een dag te doen. Wat ik niet uit je verhaal kon opmaken is hoeveel tijd je hebt.

Berlijn is best goedkoop voor een Europese grote stad. Eten kan voor een paar euro en ook openbaar vervoer is goed betaalbaar. Als ik me niet vergis hebben ze ook een camping in de buurt liggen van de stad.

Omdat je met zo'n grote groep bent lijkt het mij gemakkelijker wanneer je zou kamperen. Met twee grote tenten kun je gemakkelijker 7 man kwijt dan wanneer je aankomt in een klein hostelletje. Ligt er ook aan in welke tijd je gaat. Waarschijnlijk is kamperen ook wat goedkoper, zeker met zo'n grote groep. Het maakt het stappen e.d. wel weer wat lastiger omdat je dan verder van de stad zit meestal :).
We zijn van plan om zo'n 2 weken te gaan. We zijn nog aan het twijfelen over kamperen of hostels idd, het nadeel van kamperen is weer de extra bagage... Het nadeel van het hostel is natuurlijk wellicht de beperkte plaatsen. We vinden het lastig dit in te schatten, via internet is er nu al het een en ander te boeken, dit verkleint natuurlijk wel de vrijheid om van planen te wijzigen.
nicolle007
Reiziger

Re: oost europa 3 weken eind augustus eerste 2 weken septemb

Bericht door nicolle007 »

hallo ik wil graag een aantal steden bezoeken ik zit dus te denken aan krakow omdat ik daar naar alle waarschijnlijkheid mijn reis begin gezien het goedkope ticket. verder lijkt boedapest me leuk en miss belgardo? voor de rest natuur cultuur en een paar chill dagen een het strand. omdat ik alleen ga en reis is gezelligheid wel leuk. ik ben overigens al in vele continenten buiten europa geweest ook alleen. met name azie. maar dit jaar leek het me leuk om eens het avontuur wat dichterbij huis te zoeken ik wil idd geen interrail pas gezien mijn leefttijd 31 is dat idd niet voordelig. ik wil dus vanaf ned met een goedkope airline ergens op vliegen bijv krakow. en dan vandaar uit verder te reizen. wat zijn leuke badplaatsjes in kroatie? of andere tips?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Voor wat betreft Krakow:
Je kunt daar in het oude centrum niet terecht met je auto. Zie bijvoorbeeld deze websites voor meer informatie: http://www.krakow-info.com/driving.htm en http://www.local-life.com/krakow/articl ... king-zones. Maar je hebt bv ook hostels in de wijk Kazimierz waar je dus wel met je auto mag komen en dat is circa 20 minute minuten lopen naar het centrum maar zijn ook nog trams e.d. Het ligt er beetje ook waar je precies zit in Kazimierz. Campings zitten vrij ver weg van de bezienswaardigheden, bijvoorbeeld deze http://www.smok.krakow.pl/. Ik weet verder niet hoe de camping is. Kan je nog veel meer tips geven over deze stad maar laat even weten wat je dan wil weten want dan kan ik wat gerichter advies geven!

Omdat je maar 2 weken hebt en je wil toch wel het eea zien, kan even plannen wellicht raadzaam zijn? Ook gezien de afstanden die je wilt afleggen. Stel je doet de steden 3 nachten dan ben je met 4 steden al 12 nachten zoet en dan heb je al bijna je 2 weken vol.
Wat ik nog wel eens doe is iets boeken wat nog tot op de dag van aankomst online te annuleren is.
Vraag is ook of je met z'n allen continu in hetzelfde hostel wil zitten of het ook niet erg vind als je verspreid in groepjes zit? In Krakow zitten in het centrum diverse hostels in dezelfde straat. Als je dat niet erg vind, kun je er ook voor kiezen later te boeken en dus verspreid zitten. Maar ik denk dat je toch niet ontkomt aan enige planning. Je bent best met een wat grotere groep namelijk.
Plaats reactie