Ben je van plan om binnenkort te vertrekken dan zit je goed met deze backpacker informatiesite. Vind hier het backpackers forum met de meeste gestelde vragen wat betreft voorbereidingen, tours en achtergrond informatie
Eind juli vertek ik richting Indonesië. Ik kom 24 juli aan en de 28e is het Suikerfeest. Ik ben van plan om de eerste tijd op Bali te blijven, en vraag me af of ik hier rekening mee moet houden. Ondervind ik hinder in het zoeken van slaapplek en/of met verder reizen?
Het zal beslist drukker zijn op Bali. Zowel door Javanen die een paar dagen op vakantie gaan naar zuid Bali, als ook door toeristen die de drukte op Java ontvluchten. In het zuiden kunnen budget en middenklassen hotels zeker voller zijn.
Daarnaast gaan de prijzen omhoog. Reken op zeker 1,5-2x zoveel als het laagseizoen.
Ook zal het verkeer drukker zijn. Wederom met name de toegangswegen naar het zuiden. Deze staan altijd al vrij dicht, maar rond Idul Fitri al helemaal.
Tot slot schijnt er meer gestolen te worden omdat mensen het dure suikerfeest (en de ramadan) moeten bekostigen. Ik weet niet of dit echt zo is of niet, maar let in ieder geval op je spullen.
Thnx voor je reactie. Ik heb nog geen exacte plek in gedachte, maar het is wellicht verstandig om het zuiden even te ontwijken? Tips waar ik na aankomst dan eerst heen kan gaan?
Vorige zomer ben ik naar Indonesië geweest tijdens de ramadan. Ik heb hier weinig hinder van ondervonden.
En ik verwacht dat je in de 5 dagen die je tijdens de ramadan op Bali bent, dit ook niet zult hebben. Bali is een hindoeïstisch eiland, dus ze vieren geen suikerfeest. Het zal wel druk zijn met inwoners van andere eilanden die op vakantie gaan op bali. De prijzen zullen hierdoor inderdaad hoger liggen. Maar dat liggen ze in de tijd dat jij er bent sowieso. Ook qua vervoer naar een ander eiland. Wij wilde rond het suikerfeest vliegen van Bali naar Jakarta om de vlucht naar huis te pakken. Toen hadden we wel echt pech en hebben we 105 euro moeten neerleggen. Soms kun je dit gewoon niet voorkomen, maar je kunt er wel op letten door dingen iets beter te plannen (toen ik dezelfde vlucht een paar maanden eerder opzocht, was die rond de 30 pp). Maar laat je hier niet door afschrikken, gewoon veel navraag doen bij reisbureautjes, hotels als locals en probeer verder gewoon met de flow mee te gaan.. ik zou als ik jou was denk ik voor de eerste twee nachten wel een ho(s)tel boeken en dan gewoon kijken hoe het loopt.. zelf vind ik het juist bijzonder om zulke feestdagen mee te maken en hierdoor soms voor onverwachte situaties komen te staan.
Sommige accommodatie gooit er rond Idul Fitri een extra schepje bovenop qua prijzen. Een hotel wat normaal 225.000 rp kost, kost in de zomer al snel 300.000 rp. Met Idul Fitri zag ik dat zelfde hotel omhoog schieten naar 360.000 rp.
Tijdens het suikerfeest zelf zijn veel mensen vrij en zul je merken dat het soms lastiger is om excursies te maken. Ook de wegen zijn vaak verstopt door alle mensen die naar familie gaan, net als hoe dat in Nederland met Kerst gebeurd.
Daarvoor, tijdens Ramadan zal je niet zoveel hinder ervaren. Er zullen wat restaurantjes gesloten zijn, maar de vele eettentjes maken dat meer dan goed!
Meer informatie over onder andere Indonesie tijdens de Ramadan lees je op onze blog [verwijderd].