Route op Flores
Route op Flores
Dag allemaal,
Deze zomer willen wij naar Indonesie gaan.
Ivm Idul Fitri wilen wij eerst naar Flores gaan.
Planning is als volgt (periode 5 t/m12 aug 2013)
Dag 1:
Vlucht van Jakarta naar Ende (aankomst volgens planning 14.00 uur)
Vervolgens naar Moni
Dag 2:
Bezoek Kelimutu vulkaan (ochtend vroeg)
Middag reis naar Riung
Dag 3:
Riung
Dag 4:
Reis naar Bajawa
Dag 5:
Reis naar Ruteng
Dag 6:
Reis naar Labuan Bajo
Dag 7:
Dag 8:
Overdag Labuan Bajo
Avond boot voor tocht naar Rinca en vervolgens naar Lombok
Vragen:
Is dit een goede route?
Wij zijn van plan veel te doen met 'travel car'. IS dit een goede optie en goed te regelen?
Of is het handig op delen vd route een prive chaffeur te regelen (uitstappen tussendoor)? Zo ja, welke delen? Is dit ter plaatste ook goed te regelen?
Dag 7 is nog niet ingedeeld. Raden jullie ergens een extra stop aan of in welke plaats zullen we een extra dag blijven (Bajawa?)?
Andere tips zijn naruurlijk ook welkom.
Alvast bedankt
Deze zomer willen wij naar Indonesie gaan.
Ivm Idul Fitri wilen wij eerst naar Flores gaan.
Planning is als volgt (periode 5 t/m12 aug 2013)
Dag 1:
Vlucht van Jakarta naar Ende (aankomst volgens planning 14.00 uur)
Vervolgens naar Moni
Dag 2:
Bezoek Kelimutu vulkaan (ochtend vroeg)
Middag reis naar Riung
Dag 3:
Riung
Dag 4:
Reis naar Bajawa
Dag 5:
Reis naar Ruteng
Dag 6:
Reis naar Labuan Bajo
Dag 7:
Dag 8:
Overdag Labuan Bajo
Avond boot voor tocht naar Rinca en vervolgens naar Lombok
Vragen:
Is dit een goede route?
Wij zijn van plan veel te doen met 'travel car'. IS dit een goede optie en goed te regelen?
Of is het handig op delen vd route een prive chaffeur te regelen (uitstappen tussendoor)? Zo ja, welke delen? Is dit ter plaatste ook goed te regelen?
Dag 7 is nog niet ingedeeld. Raden jullie ergens een extra stop aan of in welke plaats zullen we een extra dag blijven (Bajawa?)?
Andere tips zijn naruurlijk ook welkom.
Alvast bedankt
Re: Route op Flores
Ik vind dat je te veel reisdagen achter elkaar hebt. Je komt vaak eind van de dag pas aan, en dan heb je geen tijd om iets van de omgeving te ontdekken. Misschien op bepaalde trajecten toch maar investeren in een auto met chauffeur? Of eventueel je route een beetje aanpassen?
Houd er rekening mee dat het OV 's ochtends reist, en dat het heel moeilijk is om na tweeen een bus te vinden. Ook de meeste travels vertrekken maar een keer per dag, en dan in de vroege ochtend. Het is niet heel moeilijk om een travel te vinden op de meeste trajecten, je losmen kan je daar bij helpen. Het stuk van Moni naar Ruteng zou lastig kunnen zijn 's middags. Moni is echter geen straf om te blijven, je kan er prachtig wandelen.
Ik ben in 2007 naar Flores geweest. Zie hier mijn reisverhaal: http://www.ikreis.net/main.php?cid=185. Achteraf was ik veel te kort op Flores, ik had er makkelijk een paar dagen extra kunnen blijven. Ruteng paste niet in mijn planning, in Riung ook niet. Had me mooi geleken. Ik ben wel twee volle dagen in Bajawah geweest om daar een aantal animistische dorpen en watervallen te bezoeken. Zeker een aanrader.
Gezien de talrijke vertragingen op Flores en de roadblocks die soms door de regen ontstaan (zelfs in juli buiten het regenseizoen) zou ik de extra dag speling in Labuan Bajo aanhouden.
Houd er rekening mee dat het OV 's ochtends reist, en dat het heel moeilijk is om na tweeen een bus te vinden. Ook de meeste travels vertrekken maar een keer per dag, en dan in de vroege ochtend. Het is niet heel moeilijk om een travel te vinden op de meeste trajecten, je losmen kan je daar bij helpen. Het stuk van Moni naar Ruteng zou lastig kunnen zijn 's middags. Moni is echter geen straf om te blijven, je kan er prachtig wandelen.
Ik ben in 2007 naar Flores geweest. Zie hier mijn reisverhaal: http://www.ikreis.net/main.php?cid=185. Achteraf was ik veel te kort op Flores, ik had er makkelijk een paar dagen extra kunnen blijven. Ruteng paste niet in mijn planning, in Riung ook niet. Had me mooi geleken. Ik ben wel twee volle dagen in Bajawah geweest om daar een aantal animistische dorpen en watervallen te bezoeken. Zeker een aanrader.
Gezien de talrijke vertragingen op Flores en de roadblocks die soms door de regen ontstaan (zelfs in juli buiten het regenseizoen) zou ik de extra dag speling in Labuan Bajo aanhouden.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Re: Route op Flores
Dank je voor je reactie. Leuk site heb je.
We zitten (zoals bijna iedereen) met beperkte tijd. Hierdoor hebben we op flores slechts een beperkt aantal dagen beschikbaar.
We zullen nog eens goed kijken of we iets kunnen laten vallen, hoe jammer dat ook is natuurlijk.
En zoals ik al schreef overwegen we deels een auto met chaffeur. Kun je dit ook gewoon per dag regelen of is het slimmer om een aantal dagen met één en dezelfde chauffeur te gaan?
Misschien dat we dan het beste Ruteng kunnen laten zitten en dan 2 dagen Bajawa pakken en dan bv de route Bajawa naar Labuan Bajo op één dag doen (is wel een lange rit van een uur of 8 dan) met de prive chauffeur zodat we onderweg de mogelijkheid hebben om te stoppen en dingen te bekijken.
Het blijft een leuke puzzel! Dus we gaan gewoon verder met puzzelen...
We zitten (zoals bijna iedereen) met beperkte tijd. Hierdoor hebben we op flores slechts een beperkt aantal dagen beschikbaar.
We zullen nog eens goed kijken of we iets kunnen laten vallen, hoe jammer dat ook is natuurlijk.
En zoals ik al schreef overwegen we deels een auto met chaffeur. Kun je dit ook gewoon per dag regelen of is het slimmer om een aantal dagen met één en dezelfde chauffeur te gaan?
Misschien dat we dan het beste Ruteng kunnen laten zitten en dan 2 dagen Bajawa pakken en dan bv de route Bajawa naar Labuan Bajo op één dag doen (is wel een lange rit van een uur of 8 dan) met de prive chauffeur zodat we onderweg de mogelijkheid hebben om te stoppen en dingen te bekijken.
Het blijft een leuke puzzel! Dus we gaan gewoon verder met puzzelen...
Re: Route op Flores
Ik ben ook van Bajawah naar Labuan Bajo gereden op een dag, en het is zeker te doen. Van wat ik me kan herinneren deed de bus er langer dan 8 uur over. Toen we bijna in LB waren werden we uit de grote bus gezet (iedereen trouwens) en moesten we per bemo verder. Dat duurde eindeloos.
Ik vond het landschap bij met de spinnenwebvormige rijstvelden heel mooi, zelfs al vanuit de bus. Een eigen auto is een goed idee, dan kun je beter stoppen en je benen strekken en van het uitzicht genieten. De busreis is best zwaar, je hebt totaal geen beenruimte want de bus zit voller dan vol, inclusief wat vee.
Ik vond het landschap bij met de spinnenwebvormige rijstvelden heel mooi, zelfs al vanuit de bus. Een eigen auto is een goed idee, dan kun je beter stoppen en je benen strekken en van het uitzicht genieten. De busreis is best zwaar, je hebt totaal geen beenruimte want de bus zit voller dan vol, inclusief wat vee.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Re: Route op Flores
Ok dank je.
Ik denk dat we dan 2 dagen in Bajawah kijken en daar bekijken of we in één keer doorgaan (met prive chauffeur) of toch nog een overnachting in Ruteng nemen.
Dan hebben we wat meer rust met 2 x 2 overnachtingen op dezelfde plaats.
Ik denk dat we dan 2 dagen in Bajawah kijken en daar bekijken of we in één keer doorgaan (met prive chauffeur) of toch nog een overnachting in Ruteng nemen.
Dan hebben we wat meer rust met 2 x 2 overnachtingen op dezelfde plaats.
- bolletjeom
- Reisexpert
- Berichten: 11085
- Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
- Locatie: amersfoort
Re: Route op Flores
Met je reisdagen ben je echt volle dagen kwijt. En ik vond het geen comfortabele reisdagen.
Bajawa moet je wel echt een dag geven.
Met een schema van 5 reisdagen op rij ga ik me bijna afvragen waarom je niet van A naar B vliegt.
Bajawa moet je wel echt een dag geven.
Met een schema van 5 reisdagen op rij ga ik me bijna afvragen waarom je niet van A naar B vliegt.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Re: Route op Flores
Dank voor je reactie.
Indien je in de ochtend vroeg vertrekt moet het toch lukken om in principe begin vd middag op plaats van bestemming te komen (gemiddeld 4 uur per rit)?
Daarnaast blijven we dan 2 nachten in Riung en 2 nachten in bajawa.
Vervolgens hebben we dat 2 nachten in Labuan Bajo, waarbij deze rit dan met prive chauffeur doen om onderweg ook dingen te kunnen bekijken.
Vanaf Labuan Bajo gaan we met de perama boot 2 dagen varen en doen Rinca aan, Vervolgens bezoeken we delen van Lombok en Bali.
Van A naar B vliegen lijkt me geen optie, want dan zie je niks onderweg...
NIEUW SCHEMA IS NU:
Dag 1:
Vlucht van Jakarta naar Ende (aankomst volgens planning 14.00 uur)
Vervolgens naar Moni
Dag 2:
Bezoek Kelimutu vulkaan (ochtend vroeg)
Middag reis naar Riung
Dag 3:
Riung
Dag 4:
Reis naar Bajawa
Dag 5:
Bajawa
Dag 6:
Reis naar Labuan Bajo met prive chauffeur
(evt kunnen we beslissen ter plekke om toch in Ruteng te overnachten, afhankelijk vd omstandigheden)
Dag 7:
Labuan Bajo
Dag 8:
Overdag Labuan Bajo
Avond boot voor tocht naar Rinca en vervolgens naar Lombok
Indien je in de ochtend vroeg vertrekt moet het toch lukken om in principe begin vd middag op plaats van bestemming te komen (gemiddeld 4 uur per rit)?
Daarnaast blijven we dan 2 nachten in Riung en 2 nachten in bajawa.
Vervolgens hebben we dat 2 nachten in Labuan Bajo, waarbij deze rit dan met prive chauffeur doen om onderweg ook dingen te kunnen bekijken.
Vanaf Labuan Bajo gaan we met de perama boot 2 dagen varen en doen Rinca aan, Vervolgens bezoeken we delen van Lombok en Bali.
Van A naar B vliegen lijkt me geen optie, want dan zie je niks onderweg...
NIEUW SCHEMA IS NU:
Dag 1:
Vlucht van Jakarta naar Ende (aankomst volgens planning 14.00 uur)
Vervolgens naar Moni
Dag 2:
Bezoek Kelimutu vulkaan (ochtend vroeg)
Middag reis naar Riung
Dag 3:
Riung
Dag 4:
Reis naar Bajawa
Dag 5:
Bajawa
Dag 6:
Reis naar Labuan Bajo met prive chauffeur
(evt kunnen we beslissen ter plekke om toch in Ruteng te overnachten, afhankelijk vd omstandigheden)
Dag 7:
Labuan Bajo
Dag 8:
Overdag Labuan Bajo
Avond boot voor tocht naar Rinca en vervolgens naar Lombok
Re: Route op Flores
Gemiddeld 4 uur per rit haal je absoluut niet!
Als je met de bus of travel reist, dan word je soms bij je hotel opgepikt, maar soms moet je na een verzamelpunt of bustation buiten de stad. Dat kost tijd.
Het voertuig rijdt, maar onderweg moeten er nog mensen en/of bagage opgepikt worden. Soms gaat dat voorspoedig, maar als je pech hebt ben je al anderhalf uur rondjes aan het rijden voordat je echt vertrekt.
Onderweg stop je om te tanken, te lunchen en te plassen.
In de stad van bestemming herhaalt het rondjes rijden zich weer, en vaak moet je overstappen op een taxi of bemo.
Reken op reistijden van 6-8 uur per dag. Van Bajawa naar Labuan Bajo is meer dan 12 uur.
Vandaar ook m'n tip om minder plekken te bezoeken... Na een reisdag ben je helemaal gaar. Je zit niet comfortabel, en je wordt helemaal door elkaar geschud. Welkom op Flores
Een prachtig eiland, mits je je aanpast.
Als je met de bus of travel reist, dan word je soms bij je hotel opgepikt, maar soms moet je na een verzamelpunt of bustation buiten de stad. Dat kost tijd.
Het voertuig rijdt, maar onderweg moeten er nog mensen en/of bagage opgepikt worden. Soms gaat dat voorspoedig, maar als je pech hebt ben je al anderhalf uur rondjes aan het rijden voordat je echt vertrekt.
Onderweg stop je om te tanken, te lunchen en te plassen.
In de stad van bestemming herhaalt het rondjes rijden zich weer, en vaak moet je overstappen op een taxi of bemo.
Reken op reistijden van 6-8 uur per dag. Van Bajawa naar Labuan Bajo is meer dan 12 uur.
Vandaar ook m'n tip om minder plekken te bezoeken... Na een reisdag ben je helemaal gaar. Je zit niet comfortabel, en je wordt helemaal door elkaar geschud. Welkom op Flores

ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
- bolletjeom
- Reisexpert
- Berichten: 11085
- Lid geworden op: 05 okt 2006 11:04
- Locatie: amersfoort
Re: Route op Flores
ik sluit me aan bij Jenny
Heb net even mijn verslagen terug gelezen.
Labuan Bajo naar Ruteng. Feitelijke rijtijd 4 uur. ( was een rit met heel veel haarspelden en zieke mensen in de bus)
Ik kan me herinneren dat ik behoorlijk groen er uit kwam en de rest van de dag niet veel waard was. We hebben in de namiddag toen nog wel even wat tijd gehad om een stukje Ruteng te zien
2 dagen later wilde we doorreizen maar er vertrokken die dag geen bussen meer. Dit was om 10.00 's ochtends. Toen moesten we dus een dag langer blijven.
Volgende dag vertrokken we om 6.00 met de bus. 1.5 uur hebben we rondjes gereden in de stad om mensen op te halen voordat we werkelijk vertrokken richting Bajawa. Ik kan niet terug vinden hoe lang die rit duurde maar wel dat we ongeveer een half uur voordat we aan zouden komen een stop hadden waar een uur werd gewacht en dat we daarna een uur rond rijden in Bajawa om iedereen thuis af te zetten voordat wij ergens gedropt werden.
Ik heb verder geen verslag geschreven over die dag dus ik vermoed dat die voornamelijk bestond uit die rit
Van Bajawa naar Riung was 3 uur
Riung naar Ende stond omschreven als een pittige rit. slecht wegdek en veel geslinger. en in de namiddag tijd om info te zoeken over boten naar Timor. Dus die rit zal geen hele dag geduurd hebben.
Daarna heb ik een prachtig stuk geschreven over de rit Ende Moni. Komt ie:
Heb net even mijn verslagen terug gelezen.
Labuan Bajo naar Ruteng. Feitelijke rijtijd 4 uur. ( was een rit met heel veel haarspelden en zieke mensen in de bus)
Ik kan me herinneren dat ik behoorlijk groen er uit kwam en de rest van de dag niet veel waard was. We hebben in de namiddag toen nog wel even wat tijd gehad om een stukje Ruteng te zien
2 dagen later wilde we doorreizen maar er vertrokken die dag geen bussen meer. Dit was om 10.00 's ochtends. Toen moesten we dus een dag langer blijven.
Volgende dag vertrokken we om 6.00 met de bus. 1.5 uur hebben we rondjes gereden in de stad om mensen op te halen voordat we werkelijk vertrokken richting Bajawa. Ik kan niet terug vinden hoe lang die rit duurde maar wel dat we ongeveer een half uur voordat we aan zouden komen een stop hadden waar een uur werd gewacht en dat we daarna een uur rond rijden in Bajawa om iedereen thuis af te zetten voordat wij ergens gedropt werden.
Ik heb verder geen verslag geschreven over die dag dus ik vermoed dat die voornamelijk bestond uit die rit
Van Bajawa naar Riung was 3 uur
Riung naar Ende stond omschreven als een pittige rit. slecht wegdek en veel geslinger. en in de namiddag tijd om info te zoeken over boten naar Timor. Dus die rit zal geen hele dag geduurd hebben.
Daarna heb ik een prachtig stuk geschreven over de rit Ende Moni. Komt ie:
Ik hoop dat je hier iets aan hebt"Even relativeren
Voor alle nederlanders die mopperen over de files en klagen over de vertragingen van de NS volgt nu een veslag van 52 kilometer met de bus in Flores ( 52 kilometer!!!!!!)
Om 9.00 worden we opgehaald bij ons guesthouse. Een service die we in Nederland helaas niet kennen. We rijden de halve stad af om mensen voor hun huis af te zetten (de keerzijde van de medaille). 35 minuten later staan we bij de benzine pomp waar 30 minibusjes in de rij staan te wachten. Diesel kost hier 0.16 euro en de tank moet vol! Tot 6 keer toe hangen er 4 jongens aan de bus te schudden in de hoop dat er daarna nog een beetje meer benzine in wil.
Ik ben nog nooit eerder zeeziek geworden in een stilstaande bus.
De bus zet zich om 9.45 weer in beweging. Weer maken we een rondje door de stad waar we soms moeten wachten op een passagier die nog even een boodschap doet. Om 9.55 lijken we de stad uit te rijden. We hebben te vroeg gejuicht. Er wordt gestopt want de chauffeur gaat eten. 20 minuten later zit er weer vaart in. Na 6 minuten stoppen we bij de busterminal. Hier wachten we 55 minuten.... op niets. Wel is het de bedoeling dat je in de bus blijft zitten. Terwijl we gaar stomen zit iedereen om ons heen te eten en te roken met de daarbij behorende geluiden en geuren.
Ok. Het is dus iets na elven, het tijdstip waarop we volgens onze bronnen en boekjes in Moni hadden moeten zijn. In werkelijkheid zijn we 3 kilometer op geschoten. Nu begint de echte rit. Nog 49 kilometer te gaan... en de muziek gaat aan. Het gaat weer zo hard dat de boxen kraken en alles vervormt en dan blijft de cassette ook nog regelmatig hangen. We prijzen onszelf heel gelukkig dat we, de waarschijnlijk tenenkrommende, tekst van de locale Jantje Smit niet kunnen verstaan en die dus ook niet in ons hoofd kan blijven hangen.
Het landschap waar we doorheen rijden is prachtig met veel rijstvelden tegen de groen heuvels.
om 12.30 zijn we in Moni. Dat is dus een gemiddelde van 15 km/h!
Voor de mensen die bijna medelijden met ons hebben: Deze rit kostte ons €1.50 en daarvan kun je in Nedeland nog geen liter benzine halen..... "
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Re: Route op Flores
Ik was afgelopen zomer op Flores en heb voor jouw eerste planning bijna 3 weken nodig gehad.
Ik ben wel eerst nog van Ende oostwaarts gegaan om een paar dagen te duiken.
De trajecten duren allemaal veel langer dan aangegeven in de LP.
Als ik jouw 2e planning even bekijk:
Dag 1:
Je zal op de luchthaven wel prive transport vinden naar Moni, maar ze zullen je vet laten betalen.
550.000 roepies is zowat het tarief voor een hele dag met prive chauffeur na sterk afdingen (duurder dus dan Java of Bali).
Dag 2:
Je gaat in het regenseizoen de Kelimutu bezoeken. Kans is groot dat je niets te zien krijgt.
Ik was er in het droge seizoen en heb de Kelimutu 2x beklommen om hem in volle glorie te kunnen aanschouwen.
Zou dus jammer zijn als je maar een voormiddag bleef en niets te zien zou krijgen. De wolken blijven daar gewoon hangen zodat je echt in de mist zit. Het kan lonend zijn daarboven gewoon te wachten tot de mist open trekt.
Ik heb het geluk gehad de zonsopgang en -ondergang te mogen meemaken, en die zijn erg mooi.
Het zal ook niet makkelijk zijn dezelfde dag nog openbaar vervoer naar Riung te vinden. Dit is een niet veel bereden route. Opnieuw vet betalen dus voor een travel.
Dag 3:
Best regel je de avond van te voren reeds je snorkeltour zodat je een betere prijs kunt bedwingen.
Dezelfde ochtend zullen ze zien dat je hopeloos aan 't zoeken bent en ... laten ze je vet betalen.
Dag 4:
Hele dag onderweg en net voldoende tijd om slaapplaats te vinden, te eten en eventueel met een gids te praten.
(je zal zien dat die je vet zal willen laten betalen)
Dag 5:
Huurt een brommer voor weinig geld, laat je een plannetje uittekenen en bezoek de dorpjes die allemaal aan dezelfde slingerweg liggen.
Voor de warmwaterbron zou ik passen in het regenseizoen. Te modderig, gevaarlijk, moeilijk te vinden, niet de moeite, en er loopt daar een kerel rond die je banden lek steekt
Dag 6:
Dit zal een hele hele lange dag worden. Maar met een prive chauffeur kan je er inderdaad een sight seeing tour van maken (spinneweb rijstvelden, oud dorpje in Ruteng e.d.).
Goed idee om een overnachting Ruteng over te slaan. Mooie rijstvelden en vergezichten, maar dat is ook alles. De dorpjes waren niet mooier dan die in Bajawa.
Dag 7:
In LB zelf is totaal niets te beleven, behalve eindelijk eens fatsoenlijk eten en drinken.
Om iets te zien, moet je weg met de boot (vertel ik dadelijk over).
Als ik jou was, zou ik Riung links laten liggen. Riung zelf stelt niets voor. Er is niet eens een deftige eettent. De eilandjes zijn dan wel lekker verlaten en het snorkelen is mooi, maar dat kan je op zoveel plaatsen ter wereld, er is echter maar één Kelimutu. Ik zou dus jouw dag 3 als extra reserveren voor Moni. Mocht je het geluk hebben de Kelimutu op één voormiddag te kunnen zien, kan je gewoon verder gaan met de planning van dag 4 en die gewonnen dag elders spenderen.
Elke middag heb je vanuit LB bvb een boot naar Kanawa Island. Een eilandje met een 15-tal bungalows en één restaurant (er wonen verder geen mensen). Daar was het Bounty gevoel veel groter dan in Riung en tijdens het snorkelen, zagen wij daar meer dan in Riung (witpunt rifhaai, schildpad, enkele pijlinktvissen, een 10-tal lion fish bij elkaar). De boot terug is 's morgens.
Hou er rekening mee dat Flores duurder is dan bvb Bali of Java. Flink onderhandelen over de prijs van een travel of een prive chauffeur is aangeraden. Hopelijk speelt je reisdatum wat dat betreft in je voordeel.
Ik heb enkele foto's in het fotohoekje geplaatst, moest het je interesseren.
Veel fun met de voorbereidingen en laat je zeker niet ontmoedigen door mijn verhaal. Flores is zeker de moeite!
PS: ik herken me helemaal in het busverhaal van Bolletje
Ik ben wel eerst nog van Ende oostwaarts gegaan om een paar dagen te duiken.
De trajecten duren allemaal veel langer dan aangegeven in de LP.
Als ik jouw 2e planning even bekijk:
Dag 1:
Je zal op de luchthaven wel prive transport vinden naar Moni, maar ze zullen je vet laten betalen.
550.000 roepies is zowat het tarief voor een hele dag met prive chauffeur na sterk afdingen (duurder dus dan Java of Bali).
Dag 2:
Je gaat in het regenseizoen de Kelimutu bezoeken. Kans is groot dat je niets te zien krijgt.
Ik was er in het droge seizoen en heb de Kelimutu 2x beklommen om hem in volle glorie te kunnen aanschouwen.
Zou dus jammer zijn als je maar een voormiddag bleef en niets te zien zou krijgen. De wolken blijven daar gewoon hangen zodat je echt in de mist zit. Het kan lonend zijn daarboven gewoon te wachten tot de mist open trekt.
Ik heb het geluk gehad de zonsopgang en -ondergang te mogen meemaken, en die zijn erg mooi.
Het zal ook niet makkelijk zijn dezelfde dag nog openbaar vervoer naar Riung te vinden. Dit is een niet veel bereden route. Opnieuw vet betalen dus voor een travel.
Dag 3:
Best regel je de avond van te voren reeds je snorkeltour zodat je een betere prijs kunt bedwingen.
Dezelfde ochtend zullen ze zien dat je hopeloos aan 't zoeken bent en ... laten ze je vet betalen.
Dag 4:
Hele dag onderweg en net voldoende tijd om slaapplaats te vinden, te eten en eventueel met een gids te praten.
(je zal zien dat die je vet zal willen laten betalen)
Dag 5:
Huurt een brommer voor weinig geld, laat je een plannetje uittekenen en bezoek de dorpjes die allemaal aan dezelfde slingerweg liggen.
Voor de warmwaterbron zou ik passen in het regenseizoen. Te modderig, gevaarlijk, moeilijk te vinden, niet de moeite, en er loopt daar een kerel rond die je banden lek steekt

Dag 6:
Dit zal een hele hele lange dag worden. Maar met een prive chauffeur kan je er inderdaad een sight seeing tour van maken (spinneweb rijstvelden, oud dorpje in Ruteng e.d.).
Goed idee om een overnachting Ruteng over te slaan. Mooie rijstvelden en vergezichten, maar dat is ook alles. De dorpjes waren niet mooier dan die in Bajawa.
Dag 7:
In LB zelf is totaal niets te beleven, behalve eindelijk eens fatsoenlijk eten en drinken.
Om iets te zien, moet je weg met de boot (vertel ik dadelijk over).
Als ik jou was, zou ik Riung links laten liggen. Riung zelf stelt niets voor. Er is niet eens een deftige eettent. De eilandjes zijn dan wel lekker verlaten en het snorkelen is mooi, maar dat kan je op zoveel plaatsen ter wereld, er is echter maar één Kelimutu. Ik zou dus jouw dag 3 als extra reserveren voor Moni. Mocht je het geluk hebben de Kelimutu op één voormiddag te kunnen zien, kan je gewoon verder gaan met de planning van dag 4 en die gewonnen dag elders spenderen.
Elke middag heb je vanuit LB bvb een boot naar Kanawa Island. Een eilandje met een 15-tal bungalows en één restaurant (er wonen verder geen mensen). Daar was het Bounty gevoel veel groter dan in Riung en tijdens het snorkelen, zagen wij daar meer dan in Riung (witpunt rifhaai, schildpad, enkele pijlinktvissen, een 10-tal lion fish bij elkaar). De boot terug is 's morgens.
Hou er rekening mee dat Flores duurder is dan bvb Bali of Java. Flink onderhandelen over de prijs van een travel of een prive chauffeur is aangeraden. Hopelijk speelt je reisdatum wat dat betreft in je voordeel.
Ik heb enkele foto's in het fotohoekje geplaatst, moest het je interesseren.
Veel fun met de voorbereidingen en laat je zeker niet ontmoedigen door mijn verhaal. Flores is zeker de moeite!
PS: ik herken me helemaal in het busverhaal van Bolletje

Re: Route op Flores
dank voor de nuttige info.
We gaan het schema weer heroverwegen....
We gaan het schema weer heroverwegen....
Re: Route op Flores
Hallo!
Wat is uiteindelijk je route geworden? Heb vergelijkbare plannen voor augustus 2014, dus ben erg benieuwd! Hoe ging het met het vinden van vervoer (en kosten hiervan) en accomodatie?
Groetjes!
Wat is uiteindelijk je route geworden? Heb vergelijkbare plannen voor augustus 2014, dus ben erg benieuwd! Hoe ging het met het vinden van vervoer (en kosten hiervan) en accomodatie?
Groetjes!
Re: Route op Flores
Hallo,
Wij kwamen Met de Perama boot aan in Labuan Bajo en overnachten daar in Golo Hilltop (2 nachten).
Vervolgens hadden wij een prive chauffeur voor de verdere route. We hadden alle accomodatie van tevoren vastgelegd.
Eerste stop was Bajawa (Hotel Happy Happy). We verbleven daar 2 nachten en bezochten de omgeving.
Vervolgens 2 nachten Moni (Bintang Lodge) met bezoek Kelimutu etc. Vervolgens een transfer naar Ende (Grand Wisata Hotel).
Dit was een leuke schema dat met prive chauffeur goed te doen was, waarbij we onderweg veel gezien hebben. De trip Lubuan Bajo-Bajawa is redelijk lang, maar wel te doen, met enkele stops onderweg.
Voor 5 dagen chauffeur waren we rond de 250 euro kwijt. Duurder dan op Bali of Lombok, maar op Flores is alles duurder en we hadden een goede en betrouwbare chauffeur.
Grt Nathan
Wij kwamen Met de Perama boot aan in Labuan Bajo en overnachten daar in Golo Hilltop (2 nachten).
Vervolgens hadden wij een prive chauffeur voor de verdere route. We hadden alle accomodatie van tevoren vastgelegd.
Eerste stop was Bajawa (Hotel Happy Happy). We verbleven daar 2 nachten en bezochten de omgeving.
Vervolgens 2 nachten Moni (Bintang Lodge) met bezoek Kelimutu etc. Vervolgens een transfer naar Ende (Grand Wisata Hotel).
Dit was een leuke schema dat met prive chauffeur goed te doen was, waarbij we onderweg veel gezien hebben. De trip Lubuan Bajo-Bajawa is redelijk lang, maar wel te doen, met enkele stops onderweg.
Voor 5 dagen chauffeur waren we rond de 250 euro kwijt. Duurder dan op Bali of Lombok, maar op Flores is alles duurder en we hadden een goede en betrouwbare chauffeur.
Grt Nathan
Re: Route op Flores
Hey,
Dankjewel voor je reactie! Was het makkelijk om een privechauffeur te vinden? En vind je het een aanrader om de accomodatie vooraf vast te leggen?
En nog een vraagje: is het ook nodig om de Perama boot vooraf te boeken? (Wij willen trowuens van Labuan Bajo naar Lombok) of is er wel genoeg plek op de boot..
Groetjes, Judith.
Dankjewel voor je reactie! Was het makkelijk om een privechauffeur te vinden? En vind je het een aanrader om de accomodatie vooraf vast te leggen?
En nog een vraagje: is het ook nodig om de Perama boot vooraf te boeken? (Wij willen trowuens van Labuan Bajo naar Lombok) of is er wel genoeg plek op de boot..
Groetjes, Judith.
Re: Route op Flores
Wanneer ga je? Ben je flexibel (dus kun je 3 of 6 dagen wachten op een volgende boot)?bryan88 schreef: En nog een vraagje: is het ook nodig om de Perama boot vooraf te boeken? (Wij willen trowuens van Labuan Bajo naar Lombok) of is er wel genoeg plek op de boot..
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten