Rondreis Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
ketting
Reisexpert

Re: Rondreis Australie

Bericht door ketting »

Dat kan, maar als je ook nog rustig e.e.a. wilt zien zou ik het niet doen. Is zonder omrijden voor bezienswaardigheden al zo'n 5000km. Dan zit je van de 4 weken dus al een week in de auto. Uitstapje naar Uluru en je kunt er alweer 500 km bij optellen, Kakadu NP idem dito. Tussen Port Augusta en Darwin kun je opzich wel lekker opschieten, is niet heel veel te zien onderweg.
jony

Bericht door jony »

Bedankt voor je reactie. Port Augusta - Darwin is een heel eind waarin dan niet veel te zien is onderweg. Ik lees veel uiteenlopende reacties over reis Sydney - onderlangs - naar Darwin. Is dan alleen de route Sydney - Adelaide, het gebied rond Alice Springs en rond Darwin de moeite waard? Heb je andere suggesties? Ik heb nog ruim de tijd, ik ga volgend jaar oktober pas.
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

Tussen Port Augusta en Darwin vindt je op omgeving Alice Springs na, alleen Coober pedy, Tennant Creek en Katherine, waar je je alleen in Coober pedy nog wel een dag kunt vermaken (oud mijnwerkersstadje). De outback daartussen is wel heel gaaf om te ervaren, maar is vooral een lange lege rechte weg.

Hoe lang ga je in totaal weg? Heb je al die tijd een auto? En is het je eerste keer Australie?
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Ik ben het helemaal met Ketting eens. Natuurlijk is het te doen (bijna alles is altijd 'te doen'), maar je zit wel heel erg veel in de auto en raast allemaal plekken voorbij die de moeite waard zouden kunnen zijn om te stoppen.
Denk bijvoorbeeld ook aan de prachtige Flinders Ranges en tel voor een bezoek aan Uluru en alles eromheen ook zo een dag of twee, drie. Bij Katherine kun je prachtig wandelen of varen in Katherine Gorge en Kakadu NP is zeker een bezoek van minimaal twee a drie dagen waard. En dan zie je alles echt snelsnelsnel.
Het zou mijn keuze persoonlijk niet zijn, vreselijk veel rijden. Kun je het rijden afwisselen? Ga je met iemand samen? Want die lange rechte wegen kunnen echt een beetje link worden als je alleen bent en alleen maar doorrijdt.
En wil je in die vier weken ook Sydney en omgeving (bv Blue Mountains) zien?
Hoeveel tijd heb je? En wat wil je allemaal zien/meemaken?
jony

Bericht door jony »

Bedankt Ketting en Francine voor jullie reactie,

Ik ga samen met iemand, rijden dus samen, en dan 4 weken in oktober (pas in 2015). We hebben al (ongeveer) besloten om van Sydney naar Alice Springs te gaan, of andersom. Gezien de vele informatie, ook op andere sites, lijkt dit haalbaar te zijn.
Pannadinho
Contacteer:

Rondreis Australie, route + enkele vragen.

Bericht door Pannadinho »

Beste forumleden,

wij, mijn vriendin en ik, zijn een rondreis van 5 weken aan het plannen door Australië in oktober van dit jaar (vertrek omstreeks 6 oktober). Wij hadden zo'n beetje de volgende route in gedachten. De vraag hierbij is of dit haalbaar is in 5 weken tijd en of we voor deze route moeten kiezen.

Dag 1 Vertrek
Dag 2-4 Aankomst en verblijf Sydney
Dag 5 Vlucht van Sydney naar Alice Spring
Dag 6 - 11 Alice Springs - Ayers Rock - Tennant Creek - Kings Canyon
Dag 12 Vlucht naar Cairns
Dag 13 - 14 Cairns /Port Douglas
Dag 15 - 30 Van Cairns naar Brisbane
Dag 31 Brisbane
Dag 32 Vertrek
Dag 33 Terug in Nederland

Bedoeling is om the Red Centre georganiseerd te doen en het stuk tussen cairns en brisbane met een huur auto of camper.

Daarnaast nog een aantal andere vragen omtrent deze route:

1. Zijn er specifieke plekken die we op de autoroute niet mogen missen?
2. Kunnen we het voordeligst ter plekke een auto/camper huren of is het handig om dit op voorhand te doen?
3. We hebben ons laten vertellen dat wanneer je een vlucht boekt met Qantas je er een gratis binnenlandse vlucht bij krijgt? Kan iemand dit bevestigen?

Alvast bedankt voor jullie feedback en hulp!
Metor
Wereldreiziger

Re: Rondreis Australie, route + enkele vragen.

Bericht door Metor »

Gezien je niet in het hoogseizoen zit zou ik ter plekke kijken voor een camper. De prijzen zakken als ze voertuigen hebben staan en vaak is dan vooruit boeken wat duurder.
De rest qua reis ziet er goed uit. Persoonlijk zou ik in Alice Springs een camper huren en zelf een toer doen. Is voor mij 1 van de mooiste plekken in Oz die ik gezien heb. En je kan wild kamperen die rust en sterrenhemel kom je niet vaak tegen. En je kan het zal dan misschien ook nog wel goedkoper zijn.
Pannadinho
Contacteer:

Bericht door Pannadinho »

Beste Metor,

bedankt voor je reactie. Moeten we in oktober ook rekening houden met stingers?
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

Geen idee. Google zal dat antwoord vast wel ergens hebben.
Zelf in januari in de buurt van Byron Bay eens te pakken genomen door een bluebottle, maar weet niet de seizoenen.
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

De route is te doen. Je kunt met gemak veel meer tijd doorbrengen op die route, maar dat lukt natuurlijk niet voor iedereen.
Bij de reis naar the red centre snap ik het 'uitstapje' (1000km) naar tennant creek niet zo erg. Dat zal coor de devilsmarbles zijn, maar dat is echt een flinke omweg en extra dag. Wil je dat?

Twee weken voor cairns-brisbane is niet heel veel. Wat willen jullie nog zien en doen? Ik zou het denk ik in stappen doen. Het noorden is prachtig en daar zou ik ook zeker tijd doorbrengen. Dus: snorkelen bij Cairns, cape tribulation, atherton tablelands, mission beach. Dan even een flinke rijdag richting bv airlie beach voor de whitsundays.
Dan door naar hervey bay. Voor walvissen zit je net een beetje aan de late kant, maar fraser island is een hoogtepunt.
Vervolgens is noosa nog een leuke stop vanwege de koala's die hier zitten.
Er zijn nog heel veel andere plekken te noemen, maar zo heel veel tijd hebben jullie niet. Brisbane is, vind ik, weinig interessant, dus kom daar zo laat mogelijk aan. Ga niet te snel wel uit het noorden, want dat is het mooist. Als het moet kun je snel in brisbane zijn. Het zijn goede wegen, dus liever relaxt doen en dan snel even naar birsbane doorrijden, dan daar nog 5 dagen over hebben!
Stingers zitten er vooral vanaf ong november. Nog niet zo erg. Snorkelmaatschappijen hebben stingersuits. Op het rif is het niet zo heel erg, meer als je gaat surfen.
Camper/auto: omdat je niet heel veel tijd hebt, zou ik volgens mij van tevoren boeken. Op de totale kosten van de reis, zal het niet zo heel veel uitmaken en het gemak is dat je zeker weet dat je een auto hebt en deze klaarstaat waardoor je eerder weg kan.
Maritaaaa

Vragen over rondreis Australië

Bericht door Maritaaaa »

Hallo allemaal!

Begin 2016 wil ik in mijn eentje een week of 6 door Australië gaan reizen.
Ik heb eerder alleen gereisd, maar doordat Australië zo groot en uitgestrekt is, weet ik even niet zo goed waar ik moet beginnen.
Ik heb dus best heel wat vragen en hoop dat er hier wat mensen zijn die me op weg willen helpen?

Daar komt ie;
1. Wat raden jullie aan, alleen reizen of georganiseerd?
2. Als ik wel alleen ga, wat zijn volgens jullie echte aanraders en afraders m.b.t. bezienswaardigheden?
3.De route die ik nu grofweg heb uitgestippeld is Sydney-Melbourne-Adelaide-Alice Springs-Darwin-Cairns-Brisbane-Sydney. Ik vertrek waarschijnlijk tussen Februari en April, kan ik deze route dan het beste linksom maken of rechtsom? gezien het klimaat?
4.Ik zal denk ik vooral met de Greyhound reizen. Sowieso een binnenlandse vlucht tussen Darwin en Cairns. Wat zijn jullie ervaringen met de Greyhound? Op de website van Greyhound zie ik de trajecten, maar daar mis ik een stuk tussen Mebourne en Alice Springs, ik kan dus net geen heel rondje maken. Hoe los ik dit op?
5. Is het altijd makkelijk om overal een hotelkamer te vinden? Ik wil namelijk het liefst op de bonnefooi heen, en ter plekke een kamer regelen. Of is het aan te raden om van te voren dingen vast te leggen? Kun je hotelkamers in Australië alleen met creditcard boeken of ook gewoon cash betalen?

Als jullie naast mijn vragenvuur nog tips,adviezen of ideeën hebben, ik sta overal voor open en hoor het graag!
Alvast bedankt!
ketting
Reisexpert

Re: Vragen over rondreis Australië

Bericht door ketting »

Ik vind het een erg ambitieus plan. Ik heb deze route ook gedaan (behalve het stuk tussen Alice Springs en Melbourne) en heb hier 11 weken over gedaan. Ik denk dat je voor jouw plan minstens 3 maanden moet uittrekken. Het is (excl. binnenlandse vlucht Darwin - Cairns) zo'n 10.000km wat je zult afleggen over de weg, daar gaan aardig wat reisdagen aan verloren.

Ik zou georganiseerd reizen sowieso afraden. Australie is helemaal ingesteld op backpackers en het alleen reizen is ontzettend makkelijk en geeft veel meer vrijheid. Het enige voordeel van georganiseerd is dat het wellicht iets sneller gaat maar je beleeft het ook allemaal een stuk minder. Bovendien ben je niet flexibel en zal het een stuk duurder zijn.

Aan te raden bezienswaardigheden/gebieden die zo even bij me opkomen:
Sydney, Blue mountains, Hunter valley, Byron bay, Fraser Island (paar dagen met 4x4 auto en kamperen), Noosa (surfen), Australia Zoo, Whitsunday Islands (meerdaagse zeiltrip), Magnetic island, Cairns, Atherton Tablelands, Great Barrier reef (duiktrip/duikcursus), Kuranda, Port Douglas, Mossman Gorge, Daintree rainforest NP, Darwin, Kakadu NP, Arnhem Land, Litchfield NP, katherine gorge, Alice Springs, Ayers Rock, Kings' canyon, the Olga's, Coober Pedy, Kangaroo Island, cleland wildlife park, Great Ocean road, Melbourne, Grampians NP, Alpine NP.

Gezien je het in korte tijd wilt doen maakt het niet zoveel uit of je links- of rechtsom gaat. Ik zou een lichte voorkeur hebben voor linksom. Het koelt iets af in het zuiden dus zou daar in het begin wat meer tijd doorbrengen. Zou op Sydney vliegen. Tussen Brisbane en Sydney is niet zoveel interessants en het zou niet zo erg zijn als het dan iets koeler is. Bovendien wil je het liefst zo laat mogelijk (richting de winter) in het noorden zitten vanwege de hitte en luchtvochtigheid.

Mijn ervaring met Greyhound is erg goed. Doen wat ze moeten doen en rijden op tijd. Wordt door backpackers veel gebruik van gemaakt.

Hotels geen idee van, lijkt me geen probleem. Alleen even feestdagen en lokale evenementen in de gaten houden. Ik heb vrijwel alleen in hostels verbleven en dan was op de bonnefooi geen probleem. Elk plaatsje dat voor reizigers ook maar enigszins interessant is heeft één of meer hostels.
alexander93

Rondreis tips/informatie gezocht: Australië en Nieuw-Zeeland (2 personen)

Bericht door alexander93 »

mijn vriendin en ik willen in september 2016 een rondreis gaan maken door Australië en Nieuw-Zeeland. We zijn ons natuurlijk al druk aan het oriënteren en zijn maar al te graag opzoek naar tips/trucs en handige informatie!

Hoe wij onze reis voor ogen zien:
- Na 19 september 2016 willen wij gaan vliegen naar Melbourne. Vervolgens willen wij in een maand de tijd de Oost-kust van Australië hebben bezocht. Vervolgens willen we vanuit Cairns doorvliegen naar Auckland (NZ), rondom oktober 20 dus.
- Nieuw-Zeeland trekt ons beide het meeste en we willen daar graag het langste blijven. De duur is volledig afhankelijk van ons budget en de mogelijkheid (en de zin hebben om) te werken. Wij hebben nu in gedachte om 2/3 maanden in NZ rond te trekken en de Noorder- en Zuider-eilanden te ontdekken.

Transport:
- Het lijkt ons fantastisch om een eigen camper te hebben om mee rond te reizen. We zijn er nog niet helemaal uit wat uiteindelijk goedkoper is: camper huren en kamperen op (free) campings of met OV/Bus rondreizen van hostel naar hostel. We hebben een sterke voorkeur om in NZ een camper te hebben. In Australië zouden we het ook prima vinden om rond te reizen met OV/bus, daar zitten we immers maar een maandje.
- Ikzelf dacht ook aan een camper te kopen in NZ en later weer te verkopen. Wij komen aan voor het hoogseizoen en gaan wsk in het hoogseizoen weg. Iemand hier ervaring mee?

Vliegtickets:
- Ondertussen al 1001 en websites afgespeurd (natuurlijk in Incognito), maar de prijzen van tickets liggen ontzettend ver uit elkaar. Dit is tot nu toe ons grootste struikelblok. Wat voor vliegtickets moeten we kopen; enkeltjes, retour met extra plaatsen bijboeken, multi-stops??

Visum:
- Voor Australië gaan we voor een toeristen visum
- Voor Nieuw-Zeeland gaan we voor een Working-Holiday visum

Budget:
- Ons budget ligt voor de gehele reis op €7.000 p.p. (vast budget voor mijn vriendin, ik kan wel iets hoger indien nodig)
- Mogelijkheid om het budget te vergroten door te gaan werken in Nieuw-Zeeland.

Nu ik ons reisplan heb omschreven zou ik graag jullie ervaren reizigers / backpackers om informatie willen vragen. Hieronder daarom een aantal vragen:

- Is onze rondreis reëel hoe wij deze voor ogen zien? Met oog op budget, reisplannen etc.
- Vliegtickets! Where to start? Voor wat voor vliegticket moeten we gaan (enkel/retour + extra stops?/multi-stops)? Waar moeten we gaan zoeken: welke aanbieders etc.
- Is het verstandig om nu eerst direct Visums te regelen en daarna opzoek te gaan naar vliegtickets, of kan dat bijv. tegelijkertijd?
- Australië transport: camper huren / bus?
- Nieuw-Zeeland transport: camper huren / camper kopen / bus?
- Werken in Nieuw-Zeeland: hoe snel vind je werk? Wat voor werk is dit voornamelijk? Hebben afgeronde opleidingen in NL voordeel bij het zoeken naar werk in NZ? Ikzelf: Bachelor of Business Adminstration. Vriendin: Leekracht basisonderwijs (PABO afgerond).

Bedankt voor het lezen! Ik ben ontzettend benieuwd naar al jullie informatie en hoop dat jullie mijn vragen willen beantwoorden!

Groeten,
Alexander
Erik
Site Admin

Re: Rondreis tips/informatie gezocht: Australië en Nieuw-Zeeland (2 personen)

Bericht door Erik »

Lang verhaal :) Ik heb er even overheen gelezen en een paar dingetjes vallen mij op. Het eerste is dat je wilt werken in Nieuw-Zeeland, over het algemeen is het gemakkelijker werk vinden in Australië en wordt je beter betaald én is de munt wat sterker. Dit allemaal bij elkaar kan dus betekenen dat je meer in Australië kunt verdienen in dezelfde tijd.

Misschien dat @Moira jullie wat Nieuw Zeeland tips kan geven aangezien zij daar woont. Twee of drie maanden in Nieuw Zeeland lijkt mij lang genoeg. Zelf hebben we met eigen vervoer beide eilanden bekeken in 5 weken tijd. Dat is zo'n beetje het minimum. Als je wat korter gaat (tot 5 weken?) is het huren van een camper praktischer omdat je niet hoeft te wachten op een koper. Het hangt dus een beetje van je tijd af. Ik denk dat het wat goedkoper kan zijn dan met het OV reizen omdat je met z'n tweeën bent. Kopen en verkopen zou ik niet zo snel aanraden voor deze korte tijd.

Met vliegtickets zou ik kijken naar tickets vanaf Londen. Vanaf daar zijn de tickets naar Australië over het algemeen het goedkoopst. Hopelijk heb je wat aan deze tips.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Re: Rondreis tips/informatie gezocht: Australië en Nieuw-Zeeland (2 personen)

Bericht door Moira »

Hoi,

Ik heb je post gelezen en dan vraag ik me af waar begin ik.
Laat ik beginnen met werk zoeken ik denk dat met je opleiding je alleen wat kan als je hier permanent zou komen wonen. Als leraar kun je niet veel omdat je namelijk moet aanmelden bij de overheid en dan goedkeuring moet krijgen hier heb je een grote papierwinkel voor nodig waaronder ook een IELTS en je diploma die geaccepteerd moet worden in NZ. andere optie zou aupair werk zijn dit zou je kunnen vinden via een bureau google kan je daar wel in helpen.
Ik denk dat het seizoenswerk eerder iets is waar je naar kunt kijken. Dit is te vinden via http://www.trademe.co.nz of hier http://www.backpackerboard.co.nz/index. ... elcome.csn

Als je langere tijd in NZ verblijft zou ik eigen vervoer regelen het kan namelijk zijn dat je langere tijd ergens verblijft aangezien je daar werk vind.
Ik heb geen ervaring met iets kopen en hoe snel je dat weer kunt verkopen. Ik zie vaak advertenties via deze pagina van facebook https://www.facebook.com/groups/7616986 ... 9/?fref=ts

Budget weet ik ook niet goed aangezien ik niet weet hoeveel je hier nodig hebt om rond te reizen en te leven. Ik weet wel dat het hier niet goedkoop is boodschappen zijn hier flink aan de prijs. Zo goedkoop als het is in Nederland is het hier zeker niet kwa boodschappen.

Weet wel dat als je een working holiday visa voor NZ hebt je moet aan kunnen tonen dat je genoeg saldo heb en dat is 4200 NZD (2750 euro) per persoon. Dit kun je aantonen met een recente bankafschrift.

Vliegtickets je zult voor Australie moeten aantonen dat je het land verlaat aangezien je op een touristenvisum daar binnen komen. Voor Nieuw Zeeland mag je met een enkele reis binnenreizen maar je moet dus bovenstaande funds hebben. Als je de vrijheid wilt zou ik een enkele reis boeken van Australie naar Nieuw Zeeland. Goedkoop zou kunnen via Airasia die vliegt van de gold coast naar Auckland. Soms kost dit maar rond de 100 euro per persoon als je een goeie deal vind.

Mocht je nog meer vragen hebben laat maar weten. Ik zelf woon inmiddels 5 jaar in Nieuw Zeeland en weet aardig wat maar niet alles.
Plaats reactie