Mexico, Guatemala, Belize: route?
Mexico, Guatemala, Belize: route?
Ha allemaal,
een soortgelijke vraag is vast al tig keren gesteld en ik heb al vele routes voorbij zien komen her en der. Toch ga ik opnieuw iets vragen over een route.
Ik zou graag een week of 3 Mexico bezoeken, gecombineerd met Guatemala en evt. een stukje Belize voor het duiken. Ik wil veel zien, maar ook niet dagelijks 8 uur in een bus zitten. Ik gok dat onderstaand idee een beetje overmoedig is, ookal houden veel organisaties deze route aan. Graag jullie op- en aanmerkingen op onderstaande route! Reizen zal tussendoor gebeuren. Is dit te doen? Waar kan ik beter meer tijd besteden en waar minder? Is dit allemaal goed zelf te organiseren qua vervoer (ben Zuid-Oost-Azie gewend)? Wat is gaver: Santa semena of dia de los muertos? Een combinatie tempels, natuur, cultuur en eindigen met duiken/strand klinkt ideaal. Bedankt voor de tips!
1. Cancun
2. Chichen Itza
3. Merida
4. Palenque
5. Palenque
6. Agua Azul en Misol-Ha watervallen, San cristobal de las casas
7. San cristobal de las casas
8. Panajachel
9. Panajachel (chichicastenango)
10. Antigua
11. Antigua
12. Rio Dulce
13. Tikal
14. Flores – San ignacio
15. San ignacio
16. Caye caulker
17. Caye caulker
18. Caye caulker
19. Playa del carmen
20. Playa del carmen
21. Terug naar huis
een soortgelijke vraag is vast al tig keren gesteld en ik heb al vele routes voorbij zien komen her en der. Toch ga ik opnieuw iets vragen over een route.
Ik zou graag een week of 3 Mexico bezoeken, gecombineerd met Guatemala en evt. een stukje Belize voor het duiken. Ik wil veel zien, maar ook niet dagelijks 8 uur in een bus zitten. Ik gok dat onderstaand idee een beetje overmoedig is, ookal houden veel organisaties deze route aan. Graag jullie op- en aanmerkingen op onderstaande route! Reizen zal tussendoor gebeuren. Is dit te doen? Waar kan ik beter meer tijd besteden en waar minder? Is dit allemaal goed zelf te organiseren qua vervoer (ben Zuid-Oost-Azie gewend)? Wat is gaver: Santa semena of dia de los muertos? Een combinatie tempels, natuur, cultuur en eindigen met duiken/strand klinkt ideaal. Bedankt voor de tips!
1. Cancun
2. Chichen Itza
3. Merida
4. Palenque
5. Palenque
6. Agua Azul en Misol-Ha watervallen, San cristobal de las casas
7. San cristobal de las casas
8. Panajachel
9. Panajachel (chichicastenango)
10. Antigua
11. Antigua
12. Rio Dulce
13. Tikal
14. Flores – San ignacio
15. San ignacio
16. Caye caulker
17. Caye caulker
18. Caye caulker
19. Playa del carmen
20. Playa del carmen
21. Terug naar huis
Re: Mexico, Guatemala, Belise: route?
Reizen moet tussendoor gebeuren?? uh pak er even een reisgids bij van Merida naar Palenque om maar wat te noemen is een dag reizen (of je moet een nachtbus nemen). De route die je noemt is echt niet te doen in drie weken.
Lees ons artikel over de Maya route en je ziet dat wij veel meer tijd adviseren voor deze route. Ook kan je hier de reistijden tussen de verschillende steden lezen. https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/be ... 11064.html
Lees ons artikel over de Maya route en je ziet dat wij veel meer tijd adviseren voor deze route. Ook kan je hier de reistijden tussen de verschillende steden lezen. https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/be ... 11064.html
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Re: Mexico, Guatemala, Belize: route?
Oei, typte ik nou Belise? Belize natuurlijk
Daar was ik al bang voor Tikva. Reisorganisaties houden dit schema wel zo'n beetje aan, maar dan zal je dus inderdaad voornamelijk onderweg zijn.. Afgaand op je tips, kom ik ongeveer op het volgende (onderstaand). Wat zou je weglaten? Waar zou je zeker meer tijd nemen? Het stukje Lanquin en Livingston/Rio Dulce twijfel ik nog over.
1. Cancun
2. Cancun-Merida (cenotes)
3. Merida (Chitzen Itza)
4. Merida-Campeche
5. Campeche-Palenque
6. Palenque (Agua Azul en Misol-Ha watervallen) San cristobal de las casas
7. Palenque
8. Palenque-San cristobal de las casas
9. San cristobal de las casas
10. San cristobal de las casas-panajachel
11. Panajachel (chichicastenango)
12. Panajachel
13. Panajachel-Antigua
14. Antigua (Pacaya vulkaan)
15. Antigua-Lanquin
16. Lanquin (semuc champey en ka’chanba grot)
17. Lanquin-Livingston/Rio Dulce
18. Livingston-Flores
19. Flores (Tikal) - San ignacio
20. San ignacio-caye caulker
21. Caye caulker
22. Caye caulker
23. Caye caulker-Playa del carmen
24. Playa del carmen
25. Terug naar huis

Daar was ik al bang voor Tikva. Reisorganisaties houden dit schema wel zo'n beetje aan, maar dan zal je dus inderdaad voornamelijk onderweg zijn.. Afgaand op je tips, kom ik ongeveer op het volgende (onderstaand). Wat zou je weglaten? Waar zou je zeker meer tijd nemen? Het stukje Lanquin en Livingston/Rio Dulce twijfel ik nog over.
1. Cancun
2. Cancun-Merida (cenotes)
3. Merida (Chitzen Itza)
4. Merida-Campeche
5. Campeche-Palenque
6. Palenque (Agua Azul en Misol-Ha watervallen) San cristobal de las casas
7. Palenque
8. Palenque-San cristobal de las casas
9. San cristobal de las casas
10. San cristobal de las casas-panajachel
11. Panajachel (chichicastenango)
12. Panajachel
13. Panajachel-Antigua
14. Antigua (Pacaya vulkaan)
15. Antigua-Lanquin
16. Lanquin (semuc champey en ka’chanba grot)
17. Lanquin-Livingston/Rio Dulce
18. Livingston-Flores
19. Flores (Tikal) - San ignacio
20. San ignacio-caye caulker
21. Caye caulker
22. Caye caulker
23. Caye caulker-Playa del carmen
24. Playa del carmen
25. Terug naar huis
Ben alleen in Guatemala en Belize geweest.
Van Flores naar San Ignacio incl het bezoek van Tikal, is denk ik te optimistisch.
Als het al lukt, wordt het een enorm lange dag.
Shuttle naar Tikal vertrekken al om 3 uur 's ochtends.
Je hebt daarnaast geen tijd om Livingston en San Ignacio zelf te bezoeken.
Persoonlijk zou ik Rio Dulce en Semuc Champey skippen. Mooie plaatsen om te bezoeken, maar ze zijn te remote als je weinig tijd hebt.
Blijf liever een dag langer in Flores (of El Remate) en bezoek ook Yaxha.
De Pacaya vulkaan vond ik overigens tegenvallen, maar er is genoeg te doen voor 1 dag in Antigua.
Van Flores naar San Ignacio incl het bezoek van Tikal, is denk ik te optimistisch.
Als het al lukt, wordt het een enorm lange dag.
Shuttle naar Tikal vertrekken al om 3 uur 's ochtends.
Je hebt daarnaast geen tijd om Livingston en San Ignacio zelf te bezoeken.
Persoonlijk zou ik Rio Dulce en Semuc Champey skippen. Mooie plaatsen om te bezoeken, maar ze zijn te remote als je weinig tijd hebt.
Blijf liever een dag langer in Flores (of El Remate) en bezoek ook Yaxha.
De Pacaya vulkaan vond ik overigens tegenvallen, maar er is genoeg te doen voor 1 dag in Antigua.
Bezoek ook eens mijn website:
http://www.dutchbackpacker.nl
http://www.dutchbackpacker.nl
Wij zijn 2 jaar geleden naar mexico/guaemala en belize gegaan. We hebben het een stukje kleiner gedaan, maar waren er ook maar 2,5 week. We wouden ook absoluut met walvishaaien snorkelen in Isla Holbox en onze advanced padi halen in Cay caulker, vandaar de langere periodes daar
Dit was ons reisschema:
Woensdag 1augustus: Aankomst Cancun, Mexico in de avond
Do 2 augustus: 's ochtends bus naar Valladolid, Mexico.
Vrij 3 augustus: in de vroege ochtend (7u) minibusje naar Chichen itza (ideaal! er waren zeer weinig toeristen, een aanrader, vanaf de middag stromen bussen en bussen toeristen aan) vanuit Merida ga je stuk later aankomen. Daarna in de namiddag rechtstreeks door naar Merida, Mexico
Za 4 augustus: dagbus naar Palenque
Zo 5 augustus: bezoek Palenque
Ma 6 augustus: Busje huren naar Yaxcillan en Bonampak, ginder blijven slapen.
Di 7 augustus: Grens over steken naar Flores, Guatemala
Wo 8 augustus: Tikal, Flores, Guatemala
Do 9 augustus: bus van Flores naar Belize city, boot naar Caye Caulker (Belize)
Vij 10- ma 13 augustus: Caye caulker-> Duiken, Belize, boot vanaf Cay caulker rechtstreeks naar Chetumal, Mexico -> naar Tulum
Di 14 augustus: Tulum, Mexico -> cancun
Wo 15 augustus-17augustus: Cancun-> Isla Holbox
Za 18 augustus: Isla Holbox-> Cancun, Mexico
Zo 19 augustus: Vlucht in vroege ochtend
Dit was ons reisschema:
Woensdag 1augustus: Aankomst Cancun, Mexico in de avond
Do 2 augustus: 's ochtends bus naar Valladolid, Mexico.
Vrij 3 augustus: in de vroege ochtend (7u) minibusje naar Chichen itza (ideaal! er waren zeer weinig toeristen, een aanrader, vanaf de middag stromen bussen en bussen toeristen aan) vanuit Merida ga je stuk later aankomen. Daarna in de namiddag rechtstreeks door naar Merida, Mexico
Za 4 augustus: dagbus naar Palenque
Zo 5 augustus: bezoek Palenque
Ma 6 augustus: Busje huren naar Yaxcillan en Bonampak, ginder blijven slapen.
Di 7 augustus: Grens over steken naar Flores, Guatemala
Wo 8 augustus: Tikal, Flores, Guatemala
Do 9 augustus: bus van Flores naar Belize city, boot naar Caye Caulker (Belize)
Vij 10- ma 13 augustus: Caye caulker-> Duiken, Belize, boot vanaf Cay caulker rechtstreeks naar Chetumal, Mexico -> naar Tulum
Di 14 augustus: Tulum, Mexico -> cancun
Wo 15 augustus-17augustus: Cancun-> Isla Holbox
Za 18 augustus: Isla Holbox-> Cancun, Mexico
Zo 19 augustus: Vlucht in vroege ochtend
Dank voor jullie reacties! Waarschijnlijk focus Ik me wat meer op Mexico, spoedig meer.
Domana, je bent zo te zien niet echt in merida geweest? Had je niet het idee veel te moeten haasten? Hoe beviel het rondreizen met bussen? Welke periode ging je?
Domana, je bent zo te zien niet echt in merida geweest? Had je niet het idee veel te moeten haasten? Hoe beviel het rondreizen met bussen? Welke periode ging je?
Neen, in Merida zijn we dan gewoon in de namiddag en avond geweest (we waren er rond 14u). We hebben wel het centrum bezocht, maar niet de omliggende bezienswaardigheden. Ik heb niet het gevoel dat ik die omringende mayasites in Merida gemist heb. Je moet echt keuzes maken de welke je echt de moeite vindt om te gaan bezoeken, want na een tijdje, het klinkt misschien oneerbiedig, maar heb je echt iets van, weer een site... We hebben Ek Balam, Chichen itza, Palenque, Bonampak, yacillan, tikal en Tulum gedaan en dan vond ik meer dan genoeg. Merida vond ik persoonlijk geen aanrader, vandaar dat we beslist hebben op dat moment om direct door te gaan en ook Campeche over te slaan. Valladolid vond ik veel mooier. Merida was toeristischer en werden we veel vaker lastig gevallen door mensen die ons allerlei wouden verkopen (spullen, tours,...). Ik denk wel dat als je de paden verlaat dat er nog wel heel mooie dingen zijn.
We zijn in augustus geweest (veel te warm btw!!)
De bussen in Mexico zijn echt zalig, niet te vergelijken met Azië! Goed geregeld, airco, mooi op tijd. Het enige nadeel vond ik dat zo weinig mensen Engels konden, zelfs niet in de toeristische zones (en wij konden geen spaans)
We zijn in augustus geweest (veel te warm btw!!)
De bussen in Mexico zijn echt zalig, niet te vergelijken met Azië! Goed geregeld, airco, mooi op tijd. Het enige nadeel vond ik dat zo weinig mensen Engels konden, zelfs niet in de toeristische zones (en wij konden geen spaans)
Beste allen,
ik heb weer een nieuwe schema'tje in elkaar gezet.. hierbij vraag ik me de volgende dingen af:
- mogelijk ga ik in oktober al, op dat moment schijnt het orkaan seizoen te zijn in Mexico en flink te kunnen stormen op Yucatan. Wie heeft ervaring met reizen in deze periode?
- is het schema te gehaast? waar heb ik meer tijd nodig?
- mis ik nog belangrijke plekken op de route Cancun-Mexico City?
- heeft er iemand de popocatepetl vulkaan bezocht?
- wat is tussen Cancun-Mexico city een leuke plek om bv een homestay oid te doen?
- is het bezoeken van een Mexicaanse worstelwedstrijd (lucha libre) ingewikkeld?
- waar kan ik op deze route het beste duiken?
- is het te adviseren voor oktober-november van tevoren accommodatie (hostels) te boeken?
- valt deze route goed met de bus/ov te doen?
- is Tulum nog de moeite waard of is Cancun prima om te relaxen/snorkelen/duiken?
Dank!
22 nov Amsterdam (16.40) – Londen- New York (20.55)
23 New York
24 New York
25 New York (19.30) – Cancun (22.40)
26 Cancun
27 Cancun
28 Cancun-Merida
29 Merida (stad, grotten/cenote)
30 Merida (Chitzen Itza)
1 dec Merida (Celestun)
2 Merida-Campeche
3 Campeche-Palenque
4 Palenque
5 Palenque (misol-ha en agua azul)
6 Palenque-San Cristobal de las Casas
7 San Cristobal de las Casas
8 San Cristobal de las Casas (Canon del sumidero)
9 San Cristobal de las Casas-Oaxaca
10 Oaxaca (hierve el agua/monte alban)
11 Oaxaca-Puebla
12 Puebla (Popocatepetl vulkaan)
13 Puebla-Mexico City
14 Mexico City
15 Mexico City
16 Mexico City (20.35) – Londen – Amsterdam
17 Aankomst Amsterdam (18.25)
ik heb weer een nieuwe schema'tje in elkaar gezet.. hierbij vraag ik me de volgende dingen af:
- mogelijk ga ik in oktober al, op dat moment schijnt het orkaan seizoen te zijn in Mexico en flink te kunnen stormen op Yucatan. Wie heeft ervaring met reizen in deze periode?
- is het schema te gehaast? waar heb ik meer tijd nodig?
- mis ik nog belangrijke plekken op de route Cancun-Mexico City?
- heeft er iemand de popocatepetl vulkaan bezocht?
- wat is tussen Cancun-Mexico city een leuke plek om bv een homestay oid te doen?
- is het bezoeken van een Mexicaanse worstelwedstrijd (lucha libre) ingewikkeld?
- waar kan ik op deze route het beste duiken?
- is het te adviseren voor oktober-november van tevoren accommodatie (hostels) te boeken?
- valt deze route goed met de bus/ov te doen?
- is Tulum nog de moeite waard of is Cancun prima om te relaxen/snorkelen/duiken?
Dank!
22 nov Amsterdam (16.40) – Londen- New York (20.55)
23 New York
24 New York
25 New York (19.30) – Cancun (22.40)
26 Cancun
27 Cancun
28 Cancun-Merida
29 Merida (stad, grotten/cenote)
30 Merida (Chitzen Itza)
1 dec Merida (Celestun)
2 Merida-Campeche
3 Campeche-Palenque
4 Palenque
5 Palenque (misol-ha en agua azul)
6 Palenque-San Cristobal de las Casas
7 San Cristobal de las Casas
8 San Cristobal de las Casas (Canon del sumidero)
9 San Cristobal de las Casas-Oaxaca
10 Oaxaca (hierve el agua/monte alban)
11 Oaxaca-Puebla
12 Puebla (Popocatepetl vulkaan)
13 Puebla-Mexico City
14 Mexico City
15 Mexico City
16 Mexico City (20.35) – Londen – Amsterdam
17 Aankomst Amsterdam (18.25)
Cancun zou ik van maken:
- Tulum of Isla Mucheres, Cancun zelf is niets meer dan hotels \ amerikaanse resorts. Isla Mucheres kan je goed duiken \ snorkelen, in Tulum kan je ook snorkelen in grotten maar als je kan duiken kan je daar ook in grotten duiken. Tulum heeft ook nog kleine ruines aan het strand. Hostel in Tulum is busstation uit en dan naar rechts, 1 zijstraat voorbij en dan aan de rechter kant een 100 meter voorbij een duikshop (uit mijn hoofd).
- Als je van Tulum > Merida gaat kan je tussendoor voor 2-3 uur in chitzen itza verblijven, scheelt je weer een dag
-Merida > Palenque kan je ook in een dag doen, ik zou Campeche skippen.
Kleine note: voor feestjes kan je het beste in playa del carmen zijn, tussen cancun\tulum in.
Wellicht zoiets:
-Dag1: Vlucht cancun > door naar Isla Mucheres (als dit nog lukt, is 1 hostel op het eiland). Anders in Cancun zit dit hostel op loopafstand van het centrale busstation > http://www.hostels.com/hostels/cancun/h ... hor=p37838
-Dag2: Einde van dag naar Tulum (is ongeveer 3 uur reistijd denk ik, maar er gaan veel bussen de hele dag door)
-Dag3: Tulum
-Dag4: Tulum
-Dag5: Tulum > Merida
-Dag6: Merida
-Dag7: Merida > Palenque
Mexico stad:
- Anthropology museum
- Centrum waar de regerings gebouwen + winkels + je kan 2de hoogste punt van de stad in (toren) zijn
- Teotihuacan (via bussen kan je daar komen)
- Hostel in Zona Rosa (loopafstand van anthropology museum) > http://www.hostelsclub.com/hostel-en-9681.html
- Tulum of Isla Mucheres, Cancun zelf is niets meer dan hotels \ amerikaanse resorts. Isla Mucheres kan je goed duiken \ snorkelen, in Tulum kan je ook snorkelen in grotten maar als je kan duiken kan je daar ook in grotten duiken. Tulum heeft ook nog kleine ruines aan het strand. Hostel in Tulum is busstation uit en dan naar rechts, 1 zijstraat voorbij en dan aan de rechter kant een 100 meter voorbij een duikshop (uit mijn hoofd).
- Als je van Tulum > Merida gaat kan je tussendoor voor 2-3 uur in chitzen itza verblijven, scheelt je weer een dag
-Merida > Palenque kan je ook in een dag doen, ik zou Campeche skippen.
Kleine note: voor feestjes kan je het beste in playa del carmen zijn, tussen cancun\tulum in.
Wellicht zoiets:
-Dag1: Vlucht cancun > door naar Isla Mucheres (als dit nog lukt, is 1 hostel op het eiland). Anders in Cancun zit dit hostel op loopafstand van het centrale busstation > http://www.hostels.com/hostels/cancun/h ... hor=p37838
-Dag2: Einde van dag naar Tulum (is ongeveer 3 uur reistijd denk ik, maar er gaan veel bussen de hele dag door)
-Dag3: Tulum
-Dag4: Tulum
-Dag5: Tulum > Merida
-Dag6: Merida
-Dag7: Merida > Palenque
Mexico stad:
- Anthropology museum
- Centrum waar de regerings gebouwen + winkels + je kan 2de hoogste punt van de stad in (toren) zijn
- Teotihuacan (via bussen kan je daar komen)
- Hostel in Zona Rosa (loopafstand van anthropology museum) > http://www.hostelsclub.com/hostel-en-9681.html
Sluit me aan bij Ralph, beter Tulum of playa del carmen dan cancun. Verder prima.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Wanneer je aankomt in Cancun kun je jezelf laten ophalen door verschillende hotels om je naar Tulum te rijden. Zelfs midden in de nacht.
Wij hebben toen gebruik gemaakt van www.CancunShuttle.com wat goed bevallen is. In 1.5 uur ben je dan in Tulum. Overdag gaan er ook bussen die er wat langer over doen maar ook verder prima zijn om te gebruiken.
Heb je toevallig al bij de Mexico info gekeken op de site? Daar staat redelijk uitgebreid wat je kunt doen en hoeveel tijd het ongeveer kost.
Wij hebben toen gebruik gemaakt van www.CancunShuttle.com wat goed bevallen is. In 1.5 uur ben je dan in Tulum. Overdag gaan er ook bussen die er wat langer over doen maar ook verder prima zijn om te gebruiken.
Heb je toevallig al bij de Mexico info gekeken op de site? Daar staat redelijk uitgebreid wat je kunt doen en hoeveel tijd het ongeveer kost.
Dank voor jullie antwoorden! Ik heb al heel wat forums en websites uitgeplozen, met behulp daarvan ben ik ongeveer op het eerder genoemde schema gekomen.
Kan iemand me nog vertellen of ik hoogtepunten mis?
Waar kun je een homestay oid doen?
Kan ik Campeche idd missen op de route?
Heeft iemand een vulkaan in Mexico bezocht?
Kan iemand me nog vertellen of ik hoogtepunten mis?
Waar kun je een homestay oid doen?
Kan ik Campeche idd missen op de route?
Heeft iemand een vulkaan in Mexico bezocht?
Beste allemaal,
de planning is als volgt:
18 okt Amsterdam – Chicago – Cancun – Playa del Carmen
19 Playa del Carmen
20 Playa del Carmen (duiken)
21 Playa del Carmen- Chitzen Itza - Merida
22 Merida (stad, grotten/cenote)
23 Merida (Celestun)
24 Merida (rondrijden regio bv. Uxmal, Calcehtok)
25 Merida-Palenque
26 Palenque (misol-ha en agua azul)
27 Palenque (Lacandon jungle, raften)
28 Palenque-San Cristobal de las Casas
29 San Cristobal de las Casas (dorpjes)
30 San Cristobal de las Casas (Canon del sumidero)
31 San Cristobal de las Casas - Oaxaca
1 nov Oaxaca (Dia de los Muertos!)
2 Oaxaca (hierve el agua)
3 Oaxaca-Puebla
4 Puebla (Popocatepetl vulkaan)
5 homestay?
6 homestay?
7 Mexico City
8 Mexico City (kookcursus)
9 Mexico City (Teotihuacan)
10 Mexico City – München – Amsterdam
11 Aankomst Amsterdam
Ik heb nog een aantal vragen:
- Tips qua accommodatie in deze plaatsen?
- Cenote duik of gewone duik in Playa del Carmen? Of moet ik toch echt ergens anders gaan duiken?
- Cenote bezoeken bij Merida of bij Playa del Carmen?
- Is duiken in een cenote zo speciaal of is snorkelen ook prima?
- Welke duikschool is aan te bevelen?
- Is Celestun de moeite waard?
- Waar is het beste een dag een auto te huren? Omgeving Merida leuk hiervoor? Of valt autohuur af te raden?
- Is iemand in de Lacandon jungle geweest?
- Iemand een vulkaan bezocht?
- Waar is er op deze route een leuke homestay te doen?
- Aanraders tussen Oaxaca en Mexico stad? Door Dia de Los Muertos hebben we relatief veel tijd voor deze regio.
- Wat is een aanrader qua kookcursus in Mexico stad?
Alle tips of op- en aanmerkingen over het schema en de bezienswaardigheden zijn welkom
Muchas gracias, hasta luego!
de planning is als volgt:
18 okt Amsterdam – Chicago – Cancun – Playa del Carmen
19 Playa del Carmen
20 Playa del Carmen (duiken)
21 Playa del Carmen- Chitzen Itza - Merida
22 Merida (stad, grotten/cenote)
23 Merida (Celestun)
24 Merida (rondrijden regio bv. Uxmal, Calcehtok)
25 Merida-Palenque
26 Palenque (misol-ha en agua azul)
27 Palenque (Lacandon jungle, raften)
28 Palenque-San Cristobal de las Casas
29 San Cristobal de las Casas (dorpjes)
30 San Cristobal de las Casas (Canon del sumidero)
31 San Cristobal de las Casas - Oaxaca
1 nov Oaxaca (Dia de los Muertos!)
2 Oaxaca (hierve el agua)
3 Oaxaca-Puebla
4 Puebla (Popocatepetl vulkaan)
5 homestay?
6 homestay?
7 Mexico City
8 Mexico City (kookcursus)
9 Mexico City (Teotihuacan)
10 Mexico City – München – Amsterdam
11 Aankomst Amsterdam
Ik heb nog een aantal vragen:
- Tips qua accommodatie in deze plaatsen?
- Cenote duik of gewone duik in Playa del Carmen? Of moet ik toch echt ergens anders gaan duiken?
- Cenote bezoeken bij Merida of bij Playa del Carmen?
- Is duiken in een cenote zo speciaal of is snorkelen ook prima?
- Welke duikschool is aan te bevelen?
- Is Celestun de moeite waard?
- Waar is het beste een dag een auto te huren? Omgeving Merida leuk hiervoor? Of valt autohuur af te raden?
- Is iemand in de Lacandon jungle geweest?
- Iemand een vulkaan bezocht?
- Waar is er op deze route een leuke homestay te doen?
- Aanraders tussen Oaxaca en Mexico stad? Door Dia de Los Muertos hebben we relatief veel tijd voor deze regio.
- Wat is een aanrader qua kookcursus in Mexico stad?
Alle tips of op- en aanmerkingen over het schema en de bezienswaardigheden zijn welkom

Muchas gracias, hasta luego!
Geen gewone duik bij Playa, vonden we echt enorm tegen vallen ondanks dat de lokale divemasters daar anders over denken. Veel kapot koraal, weinig vis. Merida hebben we kleine week auto gehuurd, zoveel te doen wat lastig bereikbaar is met OV. Daar een dagje auto huren is dus zeker aan te raden. Vooral de maya ruines, afgelegen cenotes en grotten zijn de moeite om te bezoeken.
Celustun, wel leuk ff wat anders flamingo's kijken, bootje varen, beetje zwemmen in mangrove bos en daarna lunches aan het strand met verse vis. Een echt must is het niet maar echt wel leuk.
Celustun, wel leuk ff wat anders flamingo's kijken, bootje varen, beetje zwemmen in mangrove bos en daarna lunches aan het strand met verse vis. Een echt must is het niet maar echt wel leuk.
Als aanvulling op Ralph en Tikva zou ik niet naar Tulum gaan. Ik vond dat zelf niet zoveel aan.
Playa del Carmen vond ik veel leuker (ook meerdere keren geweest al)
Cancun niet komen. Althans dat bepaal je zelf natuurlijk. Maar dat vind ik echt niks. Sterker nog ik ben er een keer heen gegaan vanuit Playa en binnen een uur zat ik weer in de bus terug (inclusief een broodje te hebben gegeten) zonde van je tijd..
Tulum zijn de ruïnes wel een must see eigenlijk, maar dat kan je net zogoed als excursie vanuit playa doen.
Als je toch naar Tulum gaat, geen probleem want als je het niks vind zit je binnen een 45 min met een busje in Playa.
Alvast veel plezier en sterkte als je er weer weggaat. Ik was twee echt fucking sago toen ik wegging uit PDC..
Is het trouwens niet mogelijk om te eindigen in Playa en te beginnen in mexico city?
Als aanvulling op Erik, een taxi pakken vanaf cancun kost je 500 pesos om naar PDC te komen
Playa del Carmen vond ik veel leuker (ook meerdere keren geweest al)
Cancun niet komen. Althans dat bepaal je zelf natuurlijk. Maar dat vind ik echt niks. Sterker nog ik ben er een keer heen gegaan vanuit Playa en binnen een uur zat ik weer in de bus terug (inclusief een broodje te hebben gegeten) zonde van je tijd..
Tulum zijn de ruïnes wel een must see eigenlijk, maar dat kan je net zogoed als excursie vanuit playa doen.
Als je toch naar Tulum gaat, geen probleem want als je het niks vind zit je binnen een 45 min met een busje in Playa.
Alvast veel plezier en sterkte als je er weer weggaat. Ik was twee echt fucking sago toen ik wegging uit PDC..

Is het trouwens niet mogelijk om te eindigen in Playa en te beginnen in mexico city?
Als aanvulling op Erik, een taxi pakken vanaf cancun kost je 500 pesos om naar PDC te komen