Op de brommer naar Turkije

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
BrommeRob

Op de brommer naar Turkije

Bericht door BrommeRob »

Hallo Medereizigers,

Komende zomer ga ik samen men mijn broertje 5 weken met onze jaren '70 brommertjes op reis naar Turkije en terug. Het plan is om ongeveer de volgende route te rijden:

Nederland --> Duitsland --> Oostenrijk --> Slovenie --> Kroatie
-->Bosnie --> Montenegro --> Kosovo --> Albanie --> Griekenland
--> Turkije --> Bulgarije --> Macedonie --> Servie --> Hongarije
--> Oostenrijk --> Duitsland --> Nederland

Ongeveer dit dus:
Afbeelding

We zijn druk bezig met voorbereidingen en willen de daadwerkelijke route samenstellen aan de hand van interessante gebieden aan plaatsen die we onderweg aan kunnen doen.
Uit eerdere reizen is gebleken dat 300km per dag goed haalbaar is op de brommer maar we hebben ook uitgevonden dat op moment dat het asfalt slechter wordt de afstand die we afleggen per dag een stuk kleiner. Bergen hebben ook een grote invloed aangezien we maar beperkt vermogen hebben en de berg dus in de 1e versnelling op moeten. Hoeveel kilometer we per dag rijden is dus niet echt te zeggen maar dit bepaalt een beetje hoe ver we Turkije inrijden en hoe vaak we ergens een stadje bezoeken e.d.

We willen onderweg zeker wel wat steden e.d. bezoeken maar laten 's nachts liever niet de brommers alleen. Dit maakt dat we een stad vaak niet langer dan een dag bezoeken. Gewoon op tijd er weer uit rijden en buiten de stad slapen. (Oke, ik weet dat dit soms niet te voorkomen is maar dan zoeken we een bewaakte stalling).

Tijdens de voorbereidingen komen er nogal wat vragen naar boven. De meeste goed te vinden via het internet en door het lezen van andermans reisverslagen maar andere zijn moeilijker te beantwoorden. Vandaar dat ik hier een draadje heb geopend.

Vraag 1:
We zitten sterk te denken het eerste deel van de route (Duitsland) op een andere manier te rijden om wat tijd te besparen. Duitsland hebben we immers al vaak genoeg doorkruist. Ik hoor graag low budget manieren om onszelf en de brommers naar Oostenrijk te verplaatsen.
Ons eerste idee om dit met de autotrein te doen is helaas afgevallen omdat de trein al volgeboekt zit. Ik ben wel in het bezit van een autorijbewijs maar niet van een auto. een mogelijkheid die ik nog open hou is een auto kopen voor deze reis en achteraf weer verkopen. Ik ben wel in het bezit van een autorijbewijs.
Iemand een ander idee?

Vraag 2:
Het liefst willen we overal wildkamperen. Dit om de kosten een beetje te drukken maar het is ook super ideaal omdat je niet hoeft te zoeken naar campings ed. Je kan lekker doorrijden tot je geen zin meer hebt en dan ergens in een veldje je tent opzetten. Het enige nadeel kan je veiligheid zijn. Ik zou dus graag willen weten in welke landen/gebieden we echt beter niet kunnen wildkamperen en in welke gebieden het best kan. Wie heeft er ervaring met (wild)kamperen in de Balkan? Campings zouden er genoeg moeten zijn overal heb ik gelezen.. (klopt dat?) Suggesties over andere low-budget manieren van slapen sta ik trouwens ook open voor. Helaas weten we alleen niet elke dag waar we belanden dus couchsurfen o.i.d. is niet echt een optie.

Vraag 3:
Toen we 2 jaar geleden in Rusland reden merkten we dat onze banden op dit slechte wegdek extreem hard sleten. Zo hard zelfs dat we onderweg nieuwe banden moesten komen. Dat probleem wouden we graag opvangen door een extra setje banden mee te nemen maar dit neemt nogal wat ruimte in. Als het niet hoeft dan nemen we het dus niet mee. Kan iemand iets zeggen over de wegen en de kwaliteit ervan.

Vraag 4:
Kun je overal onderweg gewoon benzine krijgen? de actieradius van onze brommertjes bedraagt ongeveer 200-250km. Deze kunnen we wel wat vergroten door colaflessen te vullen maar het is wel fijn als je van te voren weet of dit nodig is zodat je niet staat te kijken als het op is.

Vraag 5:
Zoals jullie zien bevat de route zoals ik hem nu uitgezet heb een oversteek vanaf Athene richting Turkije (waarschijnlijk Izmir). Heeft iemand deze oversteek al eens gemaakt? Het belangrijkste is dat we weten of je deze oversteek van te voren moet boeken of dat je ter plekke ook gewoon kan boeken. Ik kan weinig tot niks vinden over deze oversteek.

Vraag 6:
Misschien wel de belangrijkste vraag.. Wat MOETEN we echt bezoeken onderweg? Wat is het omrijden helemaal dubbel en dwars waard?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en verhalen, maar ook naar andermans reisverhalen. Ik had hier op de site al een en ander gevonden maar schroom je niet hier een linkje te plaatsen naar je eigen reisverslag van een soortgelijke reis in hetzelfde gebied. Ik ben er van overtuigd dat ik nog lang niet alles heb gelezen. Ik zal de antwoorden een beetje sorteren enzo zodat een eventuele volgende reiziger hier ook want aan heeft.

Alvast super bedankt!

Als jullie het leuk vinden hier wat filmpjes / foto's van onze eerdere brommertrip naar Rusland
http://www.youtube.com/watch?v=SaJA2fVdcTE
http://www.youtube.com/watch?v=Y0K31fvHu_k
http://www.youtube.com/watch?v=-jq3miE_THw
http://www.youtube.com/watch?v=YV_ttLyEDl0

Owja, als footnote: We zoeken ook nog sponsors voor deze reis. Na de reis zullen we proberen publiciteit te winnen (vorige keer stonden we ook in de Moto73 met ons verhaal). Als je ons wil sponsoren in ruil voor een sticker op onze brommer (dat hoeft echt niet heel duur te zijn) stuur dan even een PB'tje zodat dit topic daar verder schoon van blijft.
Tomm
Wereldreiziger

Re: Op de brommer naar Turkije

Bericht door Tomm »

Vraag 1* wat dacht je van een auto huren via hertz ofzo en dan achterlaten in einde Duitsland?

En Uhm je had het over extra banden en evt benzine, waarop ik dacht koop zo'n vissers kar die je achter je brommer kan kan, evt wat aanpassen misschien :).

Iig een kicken reis voor de boeg, succes ermee :)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Los van de veiligheid: je weet dat wildkamperen in een aantal landen verboden is?

Origineel idee in ieder geval!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
BrommeRob

Bericht door BrommeRob »

Dank voor de antwoorden.
Tomm schreef:Vraag 1* wat dacht je van een auto huren via hertz ofzo en dan achterlaten in einde Duitsland?
Naar die mogelijkheid hebben we inderdaad gekeken maar dat wordt extreem duur doordat je na 100km ofzo 35ct per km bij moet betalen. Heen en terug is het ongeveer 1800km.
Een ander probleem is dat ik mn rijbewijs pas net heb en ze vragen allemaal dat je minimaal een jaar he rijbewijs hebt.
Tomm schreef: En Uhm je had het over extra banden en evt benzine, waarop ik dacht koop zo'n vissers kar die je achter je brommer kan kan, evt wat aanpassen misschien :).
Ik ben eens eerder met zon karretje op vakantie geweest. In princiepe werkte dat prima op perfecte Duitse asfaltwegen. In Tsjechie daarentegen werd het toch wat problematisch want bij het minste of geringste besloot het karretje over de kop te slaan. We hebben die vakantie beide wielen van het karretje moeten vervangen en 2 setjes banden versleten. Als ik de wegen in Albanie bv bekijk wordt het echt onmogelijk daar met een karretje doorheen te rijden zonder alles kapot te maken. Die karretjes zijn eigenlijk ook gewoon gemaakt om achter een fiets te hangen en maximaal 1000km per jaar te draaien. Een echte motoraanhanger zou het wel houden maar is dan weer zo zwaar dat ik het betwijfel of mijn brommer dat wel houd..
Jenny schreef:Los van de veiligheid: je weet dat wildkamperen in een aantal landen verboden is?
Jep hiervan ben ik op de hoogte. Ik geloof dat het officieel alleen toegestaan is is Scandinavie, maar tot nu toe heeft dat ons nooit echt tegen gehouden. Mijn ervaring is dat je gewoon een goed plekkie moet zoeken waar je niemand in de weg staat. Dan zal niemand er een probleem van maken.
Plaats reactie