Hoe weten instanties dat ik in het buitenland zit?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Sophia2

Hoe weten instanties dat ik in het buitenland zit?

Bericht door Sophia2 »

Goedemiddag,

Ik wil later dit jaar op reis gaan, min 8 maanden maar waarschijnlijker een jaar (of langer). Ik ben vaker langer op reis geweest maar nooit meer dan 6 maanden.
Nu weet ik dat als je langer dan 8 maanden uit nederland bent, je je eigenlijk ook moet uitschrijven bij de gemeente. Dit is voor mij niet mogelijk omdat ik een huurhuis heb, die ik ook zal aanhouden (onderverhuren). Ik zal mijn zorgverzekering ook gewoon aanhouden.

Nu de vraag. Kan ik in de problemen komen als ik niet doorgeef dat ik NL verlaten heb? Hoe weten de gemeente en belastingdienst dat ik weg ben als ik dat zelf niet doorgeef?

Alvast bedankt!
Sophia
Brasov
Wereldreiziger

Re: Hoe weten instanties dat ik in het buitenland zit?

Bericht door Brasov »

Hoi Sophia,

Ben ook van plan eind dit jaar voor langere tijd weg te gaan en wil me ook niet uitschrijven. Van wat ik gevonden heb, is de kans niet groot dat de instanties er achter komen. Zeker niet als je niet gaat werken. Als je wel gaat werken, ben je geregistreerd bij buitenlandse belastingdiensten en die wisselen informatie uit. Dan heeft NL bewijs dat je bepaalde tijd niet in NL was.

Ga je niet werken, dan kunnen de NL instanties niet echt bewijs krijgen dat je in het buitenland bent volgens mij. Je bank bijvoorbeeld wisselt geen informatie uit met de belastingdienst over waar je geld opneemt/pint enzo.

Natuurlijk kunnen de NL instanties wel een vermoeden hebben dat je in het buitenland bent, bijv. omdat je geen inkomen/werkgever hebt. Volgens mij is het ergste wat er dan kan gebeuren dat je je persoonlijk moet melden bij de Belastingdienst. Maarja, die kans is niet groot volgens mij.
Kuess
Wereldreiziger

Bericht door Kuess »

Volgens mij kun je het beste je woningverhuurder vragen hoe zij hier over denken. Vooral bij onderverhuur. Als deze er geen problemen mee heeft dat jij je huurwoning aanhoudt en onderverhuurd dan kun je deze volgens mij gewoon aanhouden en uitgeschreven worden bij de gemeente. De gemeente zal je geen boete opleggen als je je niet uitschrijft maar de woningverhuurder mag dit wel bij illegale uur! En dat zijn geen grappige bedragen.
.:: Sapere Aude ::. - Horatius 20BC
Sophia2

Bericht door Sophia2 »

Hallo,
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben wel van plan om te gaan werken, ga met werking Holiday visa naar Australië. Dus zal ook belasting betalen dus dat zal dan mss een probleem worden...
Kuess, ik ga mijn huis illegaal onder verhuren. Toch verwacht ik hier geen problemen mee aangezien ik dit vaker zonder problemen heb gedaan. Ik blijf gewoon zelf de huur betalen en een vriendin betaalt het aan mij.

Maar dat werken zou dus een probleem kunnen worden, al zal ik natuurlijk niet constant werken maar een maanden hier en daar...
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Hoi Sophia,

Over illegaal onderverhuren: De pakkans zal inderdaad niet zo groot zijn denk ik. Omdat jij de huurder persoonlijk kent, zal zij zich hopelijk bij een mogelijke controle op het standpunt stellen dat jij nog steeds gewoon in de woning woont, dus dan zal je niet gauw gepakt worden... Je kan je huurcontract ook even checken of er nog iets over een boete bij onderverhuur staat. Als je gepakt wordt, moet je dat bedrag waarschijnlijk sowieso betalen. Daarnaast (ook als er niet zo'n boetebeding bestaat), kan de verhuurder nog schadevergoeding van je eisen. Nogal lastig te zeggen hoeveel schade hij door de onderverhuur leidt, maar dat kan aardig oplopen blijkt uit recente zaken.

Over werken: Als je niet langer dan die 8 maanden binnen een jaar werkt (en dus belasting betaalt) in het buitenland, heeft de Nederlandse Belastingdienst geen onomstotelijk bewijs dat je niet in NL was. Dus kan de gemeente zich daar dan ook niet op beroepen.

Misschien dat de kans dat de Belastingdienst je vraagt om je persoonlijk te melden wel iets groter wordt als ze door krijgen dat je in het buitenland werkt. Maar dat zal pas zijn als ze vermoeden dat je Nederland echt voor langere tijd verlaat en niet langer als inwoner van Nederland wordt gezien volgens de wet en de verdragen. Die 8 maanden is namelijk iets wat alleen de gemeenten gebruiken. Voor de Belastingdienst is het in veel gevallen namelijk helemaal geen probleem als je langer dan een jaar NL verlaat, als je maar weer van plan bent terug te komen: je blijft inwoner en binnenlands belastingplichtige. Je mag ook best en paar maanden werken in het buitenland, zonder je status als inwoner/binnenlands bel.plichtige van Nederland te verliezen.
Sophia2

Bericht door Sophia2 »

Hey Brasov,

Bedankt voor je uitgebreide reactie, daar heb ik zeker iets aan.

Onderverhuren blijft idd altijd een risico, maar die neem ik. Woon in Amsterdam en zoals als ik nu heb is niet makkelijk weer te krijgen, helemaal als ik bij terugkomst geen baan heb.
Ga nog wel even in het contract kijken naar evt boete.

Ik ben niet van plan om constant te werken, maar af en toe hier en daar. Zal niet aan 8 maanden in het jaar komen. Inkomen wat ik in Australië verdien moet ik ook gewoon aangeven bij NL belastingdienst toch?

Ik blijf mn huur betalen en hou de zorgverzekering aan, dan behoud ik toch ook het recht op huur- en zorgtoeslag?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Sophia2 schreef: Ik blijf mn huur betalen en hou de zorgverzekering aan, dan behoud ik toch ook het recht op huur- en zorgtoeslag?
Om voor huur- en zorgtoeslag in aanmerking te komen moet je ingeschreven staan bij de GBA. Wanneer je langer dan 8 maanden weggaat, moet je je uitschrijven bij de GBA. Je verlies dan OOK je recht op toeslagen.

Waarom vraag je niet of je je huurwoning kan onderhuren? Je krijgt dat geen huurtoeslag, maar dat hoeft ook niet want de huurder betaalt de echte prijs voor het huis. Nu klink je als iemand die winst wilt maken door de woning illegaal te verhuren. Niet echt netjes. ~O>
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie