Beste tijd om te beginnen in australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
JCB
Vakantieganger

Beste tijd om te beginnen in australie

Bericht door JCB »

Na een aantal jaar hier weggeweest te zijn en nog steeds niet op reis geweest te zijn begint het toch weer te kriebelen _O-

Ik hoop eind 2014 of begin 2015 toch wel mijn reisplannen naar Australië werkelijkheid te maken. Maar dan is de grote vraag (buiten wanneer het financieel mogelijk is) wanneer is het goed jaargetijde?
Ik zit eraan te denken om de oostkust te doen vanaf het noorden naar het zuiden. En vervolgens misschien nog een stuk van de zuidkust en Tasmanië en Nieuw Zeeland.

Klopt het dat als je in het noorden begint je daar in september/oktober goed zit omdat dan de winter is maar nog wel "warm" is met zo`n 20 graden en dat je dan na een paar maanden in het zuiden aankomt (januari/april?) waar dan de zomer begint en het dus ook warm is. En niet zoals in de winter dat het daar kan vriezen?
Francine
Reisexpert

Re: Beste tijd om te beginnen in australie

Bericht door Francine »

Ja, dat klopt. Tegen eind oktober kan het al flink warm worden en soms ook nat in het noorden, dus veel later moet je daar niet wezen. Dan naar het zuiden toe wordt het steeds warmer omdat je daar de zomer in gaat. Voor Tasmanië en ook Nieuw-Zeeland zit je in jan/feb het beste.
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Hoe vroeger je inderdaad in het Noorden kan beginnen, hoe beter zoals Francine schrijft. Tegen september wordt het al goed warm en benauwd en oktober kan echt al bloedje heet zijn met gemiddeld zo'n 35-40 graden qua gevoelstemperatuur. De beste reistijd voor het Zuiden is het van de Australische lente tot herfst om te reizen, maar ook daar kunnen de temperaturen hoog oplopen hartje zomer.

Hou er rekening mee dat je van de tropen naar een zeer gematigd klimaat in Tasmanie reist met alle variaties van dien.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
JCB
Vakantieganger

Bericht door JCB »

Dus als het me lukt om in september te vertrekken (ligt aan de financiën...) Kan ik best in Cairns beginnen. Om zo af te zakken naar Sydney en daar eind december aan te komen.
Vervolgens daar oud en nieuw vieren (wel duur maar lijkt me erg gaaf) en vervolgens mijn reis vervolgen naar Nieuw Zeeland en/of Tasmanië in januari en februari.
Om vervolgens weer ergens eind februari/begin maart verder te reizen vanaf Sydney of Melbourne naar het westen?

En de oostkust word veel gebruikt als route. Gaan de meeste mensen van zuid naar noord of van noord naar zuid?
Travel23
Reiziger

Bericht door Travel23 »

Ik heb me laten vertellen dat het niet veel uitmaakt of je N-Z of Z-N doet.
Zelf ga ik ook van Cairns richting Sydney, om daar NYE te vieren. Zoals je zei, het is wat duurder maar daar krijg je ook wel een hele toffe ervaring voor terug! ^O^
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

September is inderdaad een goede maand voor Cairns. Wel vraag ik me af hoe je uitkomt als je pas eind december in Sydney aan wilt komen. Ik zeg het niet vaak, want meestal nemen mensen juist te weinig tijd, maar een week of zes, zeven is meestal voldoende voor de oostkust. Als je van plan bent te gaan werken is september t/m december natuurlijk geen enkel probleem! En ook als je dat niet gaat doen, zijn er genoeg plekken om te ontdekken, maar ik zeg het toch maar even als achtergrondinformatie.
Daarna Tasmanie of NZ, het zuiden en nog door naar het westen is prima. Als je ook naar het noordwesten gaat, moet je weer zorgen dat je daar na het regenseizoen aankomt, tegen april/mei.

@travel23 N-Z of Z-N maakt inderdaad niet zoveel uit. De meeste mensen laten het afhangen van het seizoen waarin ze reizen. Daarnaast is N-Z iets prettiger omdat je dan niet steeds recht in de zon moet kijken (op het zuidelijk halfrond beweegt de zon over het noorden ipv zuiden) terwijl je autorijdt.
JCB
Vakantieganger

Bericht door JCB »

Ik heb nog geen idee wat er precies allemaal te doen is aan de oostkust. Wel wil ik echt meerdere keren duiken/snorkelen bij het great barrier reef. Ook hoop ik een tijd ergens te kunnen zijn om te leren surfen (misschien in Sydney zelf of onderweg) en wil ik onderweg ook regelmatig werken of een tijdje aan wwoof doen.

En mocht het ernaar uitzien dat ik dan alsnog tijd over heb. Zal ik tzt waarschijnlijk ervoor kiezen om in december ook 5 of 11 dagen een Jackaroo cursus te volgen in Leconfield gezien ik dat echt niet wil missen!

Ik heb er ook aan zitten denken om die cursus na aankomst te gaan doen (even rondhangen in Sydney en dan de cursus doen) echter kom ik dan pas ergens in Oktober aan in Cairns wanneer het als echt heet begint te worden. En dat hoeft van mij niet echt perse :P
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Wwoofen aan de oostkust is erg populair. In veel delen van australie hoef je niet echt ver van tevoren te plannen, aan de oostkust vaak wel. Waarschijnlijk verstandig om op tijd lid te worden zodat je al plekken kunt uitzoeken en mogelijk al afspraken kunt maken met hosts.
Surfen kan prima onderweg, je komt langs surfers paradise en byron bay. Surfplekken bij uitstek.
STFN

Bericht door STFN »

Hee JCB,

Je stelt precies de vragen die ik mezelf ook al af vroeg.
Ook ik heb al jarenlang de ambitie om te gaan reizen in de periode tussen studie en full-time werk. Echter kwam dit allemaal in een stroomversnelling en de banen liggen helaas niet voor het oprapen. Toch besloten om eind begin oktober richting Cairns te gaan om de oostkust in zuidelijke richting Melbourne te gaan nemen. Ben bang dat het er anders nooit meer van komt... Tijdsbestek afhankelijk van het financiële plaatje. Gezien en gehoord de verhalen ga ik uit van zo'n 2 á 3 maanden.

Ben benieuwd of meerdere mensen uit eigen ervaring kunnen bevestigen (naast internet dan) dat sep/okt de beste tijd is om noordelijk te beginnen? :)
Taan
Vakantieganger

Bericht door Taan »

Yep, ook ik ben in Cairns begonnen (in Brisbane het land binnen gekomen en doorgevlogen) begin/half September. Het was daar toen aangenaam (27 graden, meteen in de eerste week verbrand, en zo maak je meteen kennis met de zon die Australië kent haha). Ik ben in 2 maanden naar Sydney gereisd, en daar was het toen ook wel lekker, hoewel het in het zuiden toch nog wat frisjes kan zijn. (Ik ben na Byron Bay niet veel meer het water ingegaan omdat ik het fris vond. Ik was dan misschien wel een beetje een koukleum. Op het strand in de zon was wel heerlijk :)) Als je dus heel pietje precies wil zijn zou ik zeggen eind september/begin oktober beginnen in het noorden, dan zit je helemaal goed!
Tomm
Wereldreiziger

Bericht door Tomm »

Hallo iedereen.

Zoals vele hier, ben ook ik van plan om te vertrekken.
En zoals STFN al vertelde de banen liggen idd niet voor het oprapen en ben er hier wel klaar mee.
dus... ik ga ook :D.
De planning is volgend jaar rond deze tijd te gaan en ben ook van alles aan het plannen, maar seizoens gebonden reizen heb ik nog geen tijd voor gehad, ik land in sydney wat zou dan een mooie route zijn om te reizen? met de zon mee als het even kan, en ben tevens ook van plan om daar een auto te kopen.

kom maar op met jullie ideeen :).

Gr Tom
STFN

Bericht door STFN »

Beste Tomm,

Wellicht heb je iets aan onderstaande site?
http://australia.gov.au/about-australia ... he-seasons

Ik ben zelf nog niet in Australië geweest maar mezelf wel goed in verdiept. De beste seizoenen ligt beetje aan hoe lang je wilt gaan?

Je zei dat je wilt beginnen in Sydney. In Sydney is het zomer van december tot februari. Als je begin april 2015 wilt gaat reizen begin je dus in de herfst van Sydney. Als je vanaf Sydney langs de oostkust naar boven reist, kom je precies terecht in het dryseason (april - october). Na october begint het regenseizoen en krijg je last van kwallen.

Wellicht interessant voor je?
Tomm
Wereldreiziger

Bericht door Tomm »

Ik ben zelf ook nog niet in oz geweest stfn, maar veeeel mooie verhalen over gehoord.

thnx voor de site ik heb het ondertussen al een beetje gevonden maar route nog onbekend denk ik. word denk van dag op dag reizen :).

wanneer ben jij van plan om te vertrekken Stfn ?

gr Tom
STFN

Bericht door STFN »

Route moet je, als je kan, ook zo open mogelijk houden :)

Voor mezelf al een globale invulling gemaakt.
Zelf wil ik begin oktober die kant op vertrekken en dan van Cairns naar Melbourne. (oftewel, het lekkere weer achterna)
Tomm
Wereldreiziger

Bericht door Tomm »

Ja precies, mee eens :).

zoals ik al zei route nog onbekend, wel al begonnen met verdiepen in veel andere dingen. visum ect ect begroting maken blabla je kent het wel haha
Plaats reactie