Interrail (Oost-)Europa

Wil jij meer weten over hoe je kunt Interrailen in Europa of hoe je gemakkelijk met de trein rond kunt reizen, dan is dit forum voor jou. Lees alles vragen en antwoorden van anderen door en deel ook zeker je eigen tips.
Lukasw

Interrail Oost-Europa / Scandinavie

Bericht door Lukasw »

Na een succesvolle interrailtrip door Italie/Frankrijk/Spanje/Belgie vorig jaar ga ik nu met een vriend de oostkant (+ Scandinavie) op. (ongeveer 4 weken) We vliegen naar Warschau (28 euro), vervolgens: We nemen een interrail van 30 dagen lang elke dag reizen.

Warschau - Praag
Praag - Bratislava
Bratislava - Budapest
Budapest - Ljubljana
Ljubljana - (Zagreb/Split/Hvar, ligt eraan hoe soepel het vervoer loopt.)
Zagreb - Belgrado
Belgrado - Thessaloniki
(5/6 dagen Griekenland)
Corfu - Bari (Boot)
Bari - Rome
Rome - Oslo (Vlucht) (28 euro)
Oslo (via Zweden) - Copenhagen
Copenhagen - Hamburg - Nederland.

Heeft iemand ervaring met de ferry van Griekenland naar Italie?
En tips voor onderweg? (vooral Scandinavie) Do's, dont's.
menasil
Reisexpert

Re: Interrail Oost-Europa / Scandinavie

Bericht door menasil »

Heb je voor jezelf een schema hoe lang je ongeveer waar wilt blijven en wat je reistijd is tussen de steden? Je moet natuurlijk op een bepaald tijdstip in Rome zijn nl. Als ik zo even snel tel heb je 13 reisdagen er tussen zitten. Dat betekent dat je per plek 2 dagen kunt blijven en op een enkele plek 3 of meer. Is dat niet wat krap?

Op welk vliegveld kom je aan in Warschau en reis je meteen door naar Praag? Of blijf je nog even in Warschau? Je komt, als het goed is, over Kraków naar Praag en Kraków is ook de moeite waard. Maar weet niet of het wat optimistisch is.

Ga je vanaf Oslo door naar Malmö en dan Kopenhagen? Want, als de tijd het toe laat, zou je ook via Stockholm kunnen gaan. Alleen dat kost je 6 uur reistijd tussen Oslo - Stockholm en 5,5 uur reistijd tussen Stockholm - Kopenhagen. Je zou bijvoorbeeld via Gotenburg kunnen gaan, maar daar ben ik niet geweest dus weet niet hoe het is. Dat ligt wel op de route richting Malmö vanwaar je trein kunt pakken naar Kopenhagen. Of je kan in een keer reizen vanaf Oslo naar Kopenhagen. Ik vond Kopenhagen de moeite waard.
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Wat wil je precies weten over Scandinavie?

Ik sluit me overigens aan bij Menasil, het is behoorlijk veel.. Als ik advies mag geven: blijf een dag langer in Budapest en skip Ljubljana. Bratislava zou je evt ook over kunnen slaan. Geen ervaring met de ferry tussen GL en IT.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Lukasw

Bericht door Lukasw »

Bedankt voor jullie reacties. 29 juli vliegen we naar Warschau, daar blijven we 1/2 nachten. Bratislava/Ljubljana/Belgrado blijven we ook 1 (Max 2) nacht. In Kroatie en Griekenland blijven we langer. We hebben ong. 20 dagen om in Rome te komen (Rome kennen we al, is puur voor de goedkope vlucht). Het is de bedoeling om Een paar dagen in Oslo te blijven, om daarna in een keer naar Kopenhagen te gaan en van daaruit (afhankelijk van de tijd die we nog hebben) naar Nederland te gaan. Qua tijdschema moet het geen probleem zijn, maar benieuwd naar ervaringen van anderen met de boot. En ik hoor hier en daar dat treinen/bussen in de balkan superveel vertraging hebben/al dan niet rijden. Klopt dit of is dat overdreven?
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Heb je al accommodatie in Warschau? Ben zelf zeer te spreken over Oki Doki Hostel (gezellig, met pub) en Hostel Helvetia (wat meer karakter van familiehostel maar wel straat achter de Koninklijke route. En je vliegt op Chopin airport?

Ik heb van anderen gehoord dat in de balkan er inderdaad grote vertraging kan zijn, maar daar zelf geen ervaring mee...
Selina

Interrail Oost-Europa

Bericht door Selina »

Hallo,

Ik heb in juli 2 weken vakantie en ik had die graag gebruikt om te gaan interrailen in Oost-Europa. Ik ben nog nooit echt alleen op reis geweest, laat staan zo'n interrail, dus ik ben nog heel erg zoekend.

Momenteel heb ik het plan om vanuit Ljubeljana in oostelijke richting te gaan. Verder wil ik Belgrado graag ook doen en indien mogelijk, bij voorkeur nachttreinen nemen (om overnachtingen uit te sparen en tijd te winnen). Heen- en terugreis wil ik met het vliegtuig doen, zodat ik daarbij ook tijd spaar.

Momenteel heb ik een aantal ideeën:
  • Ljubeljana - Zagreb - Belgrado - Sofia - Istanbul (qua nachttreinen zit dit zeker goed, maar ik vraag me af of ik niet teveel moois onderweg mis hierdoor)
  • Ljubeljana - Zagreb - Balaton - Budapest (Belgrado lijkt me hier moeilijker in te passen?)
  • Ljubeljana - Zagreb - Belgrado - Timisoara - Bukarest
Zagreb is geen must, ik was al eerder in Kroatië, dus mochten jullie andere favorieten hebben op de route, hoor ik het graag. In september plan ik misschien een roadtrip van Krakow naar Bratislava en in augustus ga ik naar Praag, dus die richting wil ik sowieso niet uit.

Dus, wat zijn jullie bedenkingen en tips hieromtrent?
Brasov
Wereldreiziger

Re: Interrail Oost-Europa

Bericht door Brasov »

Hoi Selina,

Ik wil je adviseren om GEEN interrailpas te kopen. Die is financieel totaal niet aantrekkelijk als je alleen door de landen reist die je noemt (en er niet per trein vanuit Nederland naar toe gaat). Losse kaartjes zijn vele malen goedkoper. En het is ook niet lastiger ofzo zonder interrail, want je moet voor veel treinen als je een interrailpas hebt toch ook nog een reservering kopen bij het loket.

De 3 routes die je noemt hebben allemaal wel wat. Een aantal tips:
  • Vanuit Ljubljana een dagtripje naar Divaca (Slovenië) Daar liggen de grotten van Skocjan in de buurt. Google 't maar eens, naar mijn mening de mooiste/grootste grotten van Europa en ook in een mooie natuurlijke omgeving.
  • Zagreb is zoals je zegt geen must, maar inderdaad handig om te overnachten voor je weer verder gaat. Besteed er in ieder geval niet meer dan een dag aan. Andere bestemmingen zijn veel mooier.
  • Sarajevo (Bosnië) is een hele mooie stad in een schitterende natuurlijke omgeving. Directe trein vanaf Zagreb. Vanaf Sarajevo kan je met een directe bus naar Belgrado.
  • Boekarest viel mij tegen. Het kan er ook ontzettend heet zijn (+40 graden). Ik zou als je in Roemenië bent na Timisoara naar steden als Sibiu, Brasov en Sighisoara reizen. Mooi qua steden en natuur, goedkoop en leuke backpackbestemmingen.
  • Boedapest is weliswaar mooi, maar ik zou voor één van de twee andere opties kiezen, dus richting Roemenië of richting Istanbul. Boedapest is namelijk veel toeristischer en voelt wat meer 'gewoontjes' aan dan de andere bestemmingen. Daarnaast kan je Boedapest ook makkelijk nog is bezoeken als citytrip.
  • Tussen Sofia en Istanbul ligt Plovdiv. Dat is ook best een leuke stad.
Verder de tip, omdat je alleen reist, om in hostels te overnachten. Dan kom je zeker veel andere backpackers tegen en kan je nu en dan samen een stad verkennen/uitgaan etc. Laat het maar weten als je dit van plan bent, dan zal ik wat gezellige hostels noemen.

Nachttreinen kan je inderdaad voor kiezen, en als je richting Istanbul gaat zijn ze zeker aan te raden. Maar voor het geld zou ik het niet doen. Een hostelovernachting in de steden die je noemt is vaak zelfs goedkoper dan de reserveringskosten die je moet betalen voor een plek in de nachttrein (die kosten komen er nog bij, ook als je een interrail-pas hebt!).

Afhankelijk van je reisplannen, kan je ook nog kiezen om ergens in de Balkan de Balkan flexi pass aan te schaffen. 70 euro voor 7 reisdagen binnen 1 maand(!). Maar niet geldig in Slovenië, Kroatië en Hongarije (dus als je voor Boedapest gaat is deze pas sowieso niks), wel in de andere landen die je noemt, ook Turkije. Werkt verder hetzelfde als een interrailpas.

Laat maar weten als je nog vragen hebt. Als je plannen wat concreter worden en je weet voor welke route je gaat, heb ik zeker nog wat meer tips.
Selina

Bericht door Selina »

Super, dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik zal zeker van je tips gebruik maken!

Ik heb besloten om Budapest en Istanbul niet te doen nu, omdat dit steden zijn waar ik me later sowieso nog wel eens naartoe zie gaan, en vooral steden en plaatsen te doen die ook de moeite zijn, maar waar je over het algemeen niet zo snel (op citytrip of bij een andere reis) o.i.d. naartoe gaat.

Mijn route wordt dus (in grote lijnen) Ljubeljana - Zagreb - Sarajevo - Belgrado - Timisoara - Bukarest. Tussen Timisoara en Boekarest wil ik ook de steden doen die je aanraadt, maar ik moet nog even bekijken hoeveel dagen ik overal denk te willen besteden en hoe haalbaar dit dus is. Ik heb iig, aan de hand van je reactie, besloten om niet te veel tijd in Boekarest te blijven, en deze stad vooral als eindpunt te nemen, omdat ik van daar kan terugvliegen.

Ik ben inderdaad van plan om in hostels te overnachten, dus ik ben zeker geïnteresseerd in gezellige hostels.
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Goede keuze! :)

Een prima combi van verschillende soorten steden en logische volgorde.

Als je tussen Belgrado en Timisoara met de trein wil reizen, moet je overstappen in Vrsac (Servië). Bussen gaan wel direct, maar duurder.

Wat ik erg leuk vond:
http://www.sarajevowalkingtours.com
Een student leidde me rond en vertelde over Sarajevo, ook over zijn persoonlijke ervaringen toen in de Balkanoorlog.

http://www.belgradegreeters.rs
Moet je je ruim vantevoren voor aanmelden. Een bewoner (volgens mij vooral studenten) leidt je rond en laat zijn of haar persoonlijk leukste plekken van de stad zien, afhankelijk van je eigen voorkeuren (als je bijv. interesse hebt in muziek of eten ga je niet naar het Historisch museum)

Gezellige hostels waar je zeker mensen ontmoet om wat mee te ondernemen/uit te gaan:
Belgrado: Hostelche Hostel
Timisoara: Hostel Costel
Brasov: Kismet Dao Hostel

Mocht je twijfelen tussen de 3 Roemeense steden die ik noemde, dan zou ik voor Brasov gaan ;)
Selina

Bericht door Selina »

Die rondleidingen zien er zeer interessant uit! En ik ga zeker ook eens kijken naar de hostels die je tipte. Dankjewel!

Mijn omgeving staat er niet zo voor te springen dat ik alleen ga reizen ("als meisje, helemaal alleen, zou je dat wel doen?") (maar ze zijn ook niet zoveel avontuur gewend ;) ), maar ik lees online vooral dat het best wel veilig is, ook voor alleen-reizende vrouwen, en prima te doen, zolang je de normale voorzorgen neemt en je intuïtie gebruikt (en dat geldt natuurlijk overal wel). Wat zijn jouw ervaringen?
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Haha, tsja ik ben een man dus daar mag ik me eigenlijk niet aan wagen om iets over te zeggen.

Wel ben ik heel wat vrouwen tegengekomen die alleen door Oost-Europa reisden en zich niet onveilig voelden.

Verder wat je al zei, intuïtie, niet doen wat je ook niet zou doen als je in Nederland alleen zou zijn. Dan zit je wel veilig. De landen die je bezoekt zijn volgens mij net zo veilig als West-Europa. Maar laat je dus adviseren door vrouwen ;)

En verder let goed op je spullen als er zigeuners de trein instappen (die herken je meteen :9 ) Als er geen mensen in de coupe zitten die je vertrouwt om op je spullen te letten, ook niet gaan slapen. Ook in hostels is nooit iets gejat van mij, terwijl ik mn backpack met alles er in altijd gewoon naast mn bed op de slaapzaal laat liggen (kluisjes zijn vaak wel beschikbaar, staat op hostelworld voor elk hostel of ze er zijn).

Groeten,
Daan
GoAroundEurope

Bericht door GoAroundEurope »

Andere leuke hostels voor je route:

Zagreb: Swanky Mint hostel ([verwijderd])
Belgrado: Hedonist hostel ([verwijderd]

In principe kun je in alle hostels wel je spullen een veilig plekje geven in een eigen locker of achter de receptie.
Selina

Bericht door Selina »

Super, dankjewel allebei!

Ik maak me er zelf niet zoveel zorgen over, ik lees heel veel positieve ervaringen. Dus het wordt vooral een kwestie van mijn omgeving daarvan te overtuigen ;) .

Ik heb gisteren toevallig ook ontdekt dat het op de dag waarop ik plan toe te komen, 's avonds Bled Days zijn. Ik was niet van plan om tot Bled te reizen, maar dat wil ik nu wel doen. Het lijkt me wel iets speciaals om te zien.

Hoe meer ik me inlees, hoe ongeduldiger ik word om te vertrekken. Ik kan nu al niet meer wachten, haha :P .
goedkoopvliegenclub
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door goedkoopvliegenclub »

Als je naar zo'n evenement in Bled wil. moet je daar zeker van te voren je hostel reserveren
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
GoAroundEurope

Bericht door GoAroundEurope »

Een festival is altijd een extra goede reden om naar een stad te gaan. Bled days lijken me inderdaad erg indrukwekkend, zeker het verlichte meer 's avonds. Maar rondom festival neigen hostels inderdaad sneller vol te raken. Dus ik zou dan wel reserveren.

Oh, vergeet trouwens niet om een nummerslot mee te nemen voor je kluisje. In veel hostels moet je die anders toch aanschaffen of huren. Dus dan kun je hem net zo goed aanschaffen.
Plaats reactie