Kortingskaarten (Hostels)

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
STFN

Kortingskaarten (Hostels)

Bericht door STFN »

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig met het verzamelen van informatie voor mijn reis langs de oostkust van Australië. Inmiddels aardig wat verzameld alleen wordt het voor mij niet duidelijk op gebied van kortingskaarten.

Er zijn genoeg kaarten:
ISIC (Student)
IYTC (<26 jaar)
YHA Membercard
VIP Backpackers card
Nomads
Base

Welke hiervan is het meest interessant als ik langs de oostkust gaat reizen (KM pass Greyhound), voornamelijk slapen in hostels? Ben tevens 23 jaar oud en geen student meer.

Weegt het bijvoorbeeld op om te slapen in bijv een YHA hostels (met 10% korting) t.o.v ander onbekend hostel die over het algemeen goedkoper is?

Ben benieuwd wie recente ervaringen heeft met deze passen? :)
menasil
Reisexpert

Re: Kortingskaarten (Hostels)

Bericht door menasil »

Ik heb zelf een kaart van Hostelling International. Voorheen zat ie bij mijn CJP erin, tegenwoordig (sinsd 2013) is dat niet zo. Ik heb toen naast mijn CJP tijdelijk een aparte gratis kaart van ze gehad vorig jaar, maar deze werd ineens automatisch omgezet naar een betaalde pas. Dat was niet duidelijk gecommuniceerd en ook laksheid van mij denk ik. Maar ik boekte net op dat moment een Hi Hostel in Noorwegen en de prijs die ik voor de pas betaalde, was veeeeel lager dan de totale kortingsprijs dus het loonde en heb ik zo gelaten. Anders had ik wel geklaagd. Nu weet ik wel dat ik op tijd moet opzeggen.

Zelf zoek ik niet bewust naar HI hostels. Ik neem ze wel mee in de afweging. Zo heb ik voor mijn vakantie naar Warschau bewust geen Hi Hostel genomen. Er zijn hostels die een betere ligging hebben en wellicht iets duurder zijn maar die ene euro kom ik wel overheen. Anders ben ik die kwijt aan reiskosten. In Helsinki heb ik nu juist Hi hostel geboekt vanwege een goede ligging en was het toevallig ook nog de goedkoopste.

Ik zou dus ook zeker de minder bekende hostels in overweging nemen en ook de ligging, de reviews, faciliteiten e.d. in overweging nemen, naast de kosten voor een overnachting.
RensHoomans
Vakantieganger

Bericht door RensHoomans »

Hey Stfn,

k ben nu twee maanden geleden teruggekomen uit australie, en ik had de pas van YHA. met de korting die je daar krijgt zit je op dezelfde prijs als andere hostels, en soms nog iets lager. wat ik het grote voordeel van YHA vond, is dat ze erg zuiver zijn, en ietsje stiller dan de "goedkoopste". met de andere passen heb ik geen ervaring, maar ik zou er sowiezo een aanschaffen, welke dan ook(misschien een algemene, want anders zit je weer aan 1 "merk" vast). je krijgt er op veel plaatsen korting mee, bij eettentjes, tours en buspassen.

Wanneer vertrek je? enn, reis je alleen of met gezelschap? Ook wil ik je adviseren niet te veel te plannen, zelf had ik mijn binnenlandse vluchten thuis al geboekt, maar eenmaal daar heb ik alles omgegooid. Je gaat vast een prachtige tijd tegemoet, ik ben jaloers op je!
STFN

Bericht door STFN »

Bedankt allen voor de reacties!

@RensHoomans, gaaf dat je net geweest bent! Duidelijke uitleg. Hoe heb jij binnenlands transport gedaan? Met een mobile-home, auto, bus?

Was sowieso van plan er eentje aan te schaffen. Vraag was alleen welke interessant was. YHA (of VIP) is een goede kanshebber dus! :)

Ik denk dat ik alleen ga, of enkel de heenreis met een reismaat. (echter alleen is ook zo alleen). Terplekke kan dan worden gekeken of de neuzen de zelfde kant op staan. Ben jij alleen geweest? En hoe heb je dit ervaren?

Ben idd niet van plan teveel van te voren te gaan regelen. Lekker op de bonnefooi erop uit en kijken waar het schip strand.
RensHoomans
Vakantieganger

hey, mijn route was niet erg logisch.. ik ben geland in brisbane, en met de greyhound bus ben ik naar sydney gereisd(met de bekende tussenstops). vanuit sydney ben ik naar alice springs gevlogen, vanuit alice naar melbourne(gevlogen) voor de feestdagen, en van daaruit naar cairns(gevlogen). En toen van cairns naar weer naar brisbane gevlogen?! dus, teveel plannen is niet ideaal, maar ik heb eigenlijk klakkeloos maar wat gedaan, dus dat is ook niet alles

de greyhound bus vond ik echt chill, en als ik meer tijd had gehad, had ik meer met de bus gedaan. Ik heb ook alleen gereisd, en het is natuurlijk persoonlijk, maar ik vond het geweldig, niks aan je hoofd, doen gaan en staan waar en hoe je wilt. Ik had van tevoren wel een beetje zenuwen, want ik wist neit goed hoe het zou gaan met contacten leggen, maar dat gaat vanzelf:)

Bedenk goed van tevoren wat je wil zien, want ik had dat niet echt goed op een rijtje.. Cairns(great barrier reef en Daintree rainforest/cape tribulation) stond aanvankelijk niet op mijn planning, maar ben blij dat ik dat niet gemist heb.

ik heb dit in zeven weken gedaan, ik heb me niet echt hoeven jagen, maar als ik het opnieuw zou mogen doen dan zou ik langer blijven haha.. een maand of 6 langer.

groetjes
STFN

Bericht door STFN »

Klinkt als een mooie route, ook al is hij niet even logisch :) Het contacten maken ben ik ook wel nieuwsgierig/zenuwachtig voor. Maar komt vast goed!

Great Barrier reef staat wel op het lijstje. Daintree rainforest/cape tribulation nog niet? Zal er eens naar kijken. Verder nog dingen die niet op je lijstje stonden maar dat je blij bent dat je ze gedaan hebt.

Mijn plan is te vliegen op Sydney, paar dagen acclimatiseren en dan middels een binnenlandse vlucht naar Cairns te gaan. Vanuit hier naar beneden richting melbourne. Dit in zo'n 2 a 3 maanden totaal.

groeten
RensHoomans
Vakantieganger

oh gaaf, de tours die ik nog gedaan heb.. ik ben naar fraser island geweest, 2 dagen.. heb gemountainbiked in byron bay, ik heb niet gesurft.. echt stom eigenlijk. de blue mountains bij sydney, en als je in sydney bent is het de moeite waard om naar Bondi en Manly te gaan, met de bus of ferry. verder heb ik toen ik in melbourne was de great ocean road gedaan, en daar ook naar national park the grampians geweest. ik vond st. kilda bij melbourne ook erg leuk.. verder heb ik erg vertrouwd op mijn lonely planet haha. je bent niet van plan om naar alice springs te gaan? ik heb daar 4 dagen the rock tour gedaan, wat ik erg gaaf vond. maar dat lag ook veel aan het gezelschap.

maar goed als je down under bent loop je nog tegen zo veel andere leuke dingen aan! ik heb daar de tijd van mijn leven gehad.
STFN

Bericht door STFN »

Ja dat boekje van Lonely Planet wordt door iedereen de hemel in geprezen. Die moet ik dus hebben! :P

Je hebt een paar mooie dingen genoemd die ik zeker ga overwegen. Echter Alice Springs heeft me (met google afbeeldingen) nog niet voldoende overtuigd om speciaal daarvoor extra vluchten te boeken. Maar wie weet wordt ik ter plekke overgehaald. :)
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Mijn ervaring is dat je met VIP maar een dollar ofzo korting krijgt op VIP hostels, terwijl je met een YHA veel meer korting krijgt op YHA hostels, zodat de YHA dan inderdaad op een normale prijs komt. YHA is over het algemeen iets duurder, maar zoals hierboven al opgemerkt: het zijn over het algemeen schoon, niet al te grote slaapzalen en iets rustiger. YHA zit ook vaak op plekken waar niets anders zit.
Maar neem in elk geval een kortingspas, want ze geven inderdaad op veel meer dingen korting dan alleen op hostels! Ik weet niet of de southern railway nog steeds zoveel korting geeft, maar ik ben zowel naar Alice als naar Perth met de trein geweest en kreeg daar daar 50% korting. Behoorlijk wat dus! Die lange treinreizen vond ik ook een geweldige ervaring. Je ervaart de afstanden in dat enorme land veel beter dan dat je vliegt.

Wanneer vertrek je? Want als je naar Cairns wilt, moet je wel een beetje rekening houden met het seizoen. Vanaf november/december begint daar het regenseizoen tot in april en dan wil je daar niet zitten.
STFN

Bericht door STFN »

Hee Francine,

Het is nu wel duidelijk dat ik een kortingspas moet hebben :)
Denk dat ik deze beter terplekke kan halen icm met buspas.

Treinreizen zelf heb ik nog niet veel over gehoord. Wellicht de moeite waard! :Y Zal er eens naar kijken. Planning staat nog vrij open en is flexibel.

Periode dat ik zou willen gaan is begin oktober die kant op. Beginnen in Cairns (vanwege regen-, kwallenseizoen) en dan naar beneden reizen richting melbourne in zo'n 2/3 maanden.
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Ja, neem in elk geval een kortingspas!
Treinreizen is leuk! Vind ik tenminste, maar ik hou ook meer van langzaam reizen met zo min mogelijk vliegen. Ik wil het land zien! Vond het ook erg leuke ervaring om zo lang in een trein te zitten. Veel leuke contacten opgedaan ook.
Prima periode waarin je gaat!
Geniet van je reis!
Taan
Vakantieganger

Bericht door Taan »

Ik had een VIP kortingspas, heb hem niet heel veel gebruikt omdat ik meer keek naar 'welk hostel lijkt me leuk' dan 'waar krijg ik korting', hoewel ik natuurlijk ook wel op de prijs lette. Ik zou niet voor een Nomads of YHA kortingspas gaan. Ja, met zo'n YHA kortingspas krijg je wel een paar dollar korting en dat kan wel leuk oplopen, maar 1) YHA hostels zijn meestal niet de goedkoopste optie (voornamelijk in de steden erg duur) en 2) ze lijken allemaal een beetje op elkaar. YHA heeft een reputatie dat ze veilig en schoon zijn, maar ook een beetje stilletjes, terwijl Nomads en Base weer meer party hostels zijn. Ik zou daar rekening mee houden voordat je zo'n kortingskaart aanschaft, en bedenken wat je wil. Daarnaast gewoon op Hostelbookers kijken voordat je ergens aankomt, vaak zitten daar ook leuke prijsjes tussen.
STFN

Bericht door STFN »

Hee Taan,

Weet jij toevallig of je ook die 10% korting krijgt op de Greyhound met de VIP pas?

Op de website van Greyhound staat namelijk het volgende:

''Greyhound offers up to 10% off Travel tickets and Passes for customers who hold one of these membership cards.

ISIC card
YHA card
MAD card
Base Card

Other cards accepted include; VIP Card, Gap Year debit card, ISE Card, International Student Privilege card, Independent Backpacker Gold Card, Peter Pan’s Gold card, Platinum Card, Aussie Travel Saver Card and Australian University Student Identity cards.''

Echter vind ik het niet duidelijk of je nou met het onderste lijstje cards ook die 10% krijg of een ander percentage..
Taan
Vakantieganger

Bericht door Taan »

Ik denk wel dat dat klopt. Ik geloof me te herinneren dat het destijds (anderhalf jaar geleden) voor kilometerpassen gold, dat je extra kilometers kreeg voor je geld met een backpackerskaart. Weet niet hoe dat nu zit. Overigens zou ik wachten met het aanschaffen van een Greyhound pass tot je in Aus zelf bent en/of de site in de gaten houden voor acties, dan krijg je een hoop meer korting dan 10 procent. Bij travel agencies (Wicked Travel, Peter Pan en dergelijken) kun je vaak nog een hoop afdingen, vooral als je nog andere tours erbij boekt.
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Voorzover ik weet geeft VIP ook gewoon 10% korting.
Plaats reactie