Belastingaangifte in NL voor buitenlands werk?

Stel hier je vraag over stageplekken of (vrijwilligers) werk in het buitenland.
Plaats reactie
Taan
Vakantieganger

Belastingaangifte in NL voor buitenlands werk?

Bericht door Taan »

Ik heb vorig jaar in Australië gewerkt tijdens het backpacken. Ik weet hoe het zit met belasting daar en taxback enzo, maar nu ik met mijn Nederlandse belastingaangifte bezig ben kwam ik daar ook een kopje tegen over 'Loon in het buitenland'. Er staat bij dat je dat moet aangeven, en dat het niet per se betekent dat je dubbel belasting moet betalen (want ik heb in Australië al belasting betaald hierover), maar ik ben een beetje huiverig. Moet ik dit dus aangeven? Hoe hebben jullie dit opgelost en wat was het resultaat?
Brasov
Wereldreiziger

Re: Belastingaangifte in NL voor buitenlands werk?

Bericht door Brasov »

Hoi Taan,

Het klopt inderdaad dat je je Australische inkomen moet aangeven. Je moet namelijk alles wat je in een jaar verdient wereldwijd aangeven. Als je dat niet doet pleeg je zelfs fraude en Nederland zou er bij een controle zo achter kunnen komen (NL krijgt alle gegevens van AUS).

Daarbij kan het financieel ook nog voordelig uitpakken om je Australische inkomen gewoon aan te geven. Of je belasting moet bijbetalen of juist belasting terugkrijgt, verschilt namelijk per situatie. NL heft namelijk bij als NL over het totale inkomen meer zou hebben geheven, maar geeft juist een teruggaaf als NL over het totale inkomen minder zou hebben geheven.

Het ligt dus maar net aan de situatie: Grof gezegd: Hoog Nederlands inkomen = bijbetalen. Laag Nederlands inkomen = teruggaaf. En daarbij geldt, hoe hoger het belastingtarief in Australië, des te meer kans dat dat je in Nederland geld terugkrijgt.

Groet,
Daan
Taan
Vakantieganger

Re: Belastingaangifte in NL voor buitenlands werk?

Bericht door Taan »

Bedankt voor de info en de snelle reply! Ga ik het gewoon aangeven.
Plaats reactie