hoeveel zorgtoeslag krijg jij?

Altijd al willen weten of het mogelijk is om de reis te maken die je al jaren wilt gaan doen met het budget die je voor ogen hebt? Of wil je weten welke verzekering het beste bij jouw reis past?
bolletjeom
Reisexpert

hoeveel zorgtoeslag krijg jij?

Bericht door bolletjeom »

Hallo allemaal.

We zijn bezig met de voorbereidingen voor onze tweede grote reis.
Tijdens onze vorige reis was dat gruwelijke nieuwe zorgstelsel nog niet ingevoerd en waren we voor een kleine 50 euro volledig verzekerd voor ALLES!

nu lijkt het erop dat het veel duurder gaat uitpakken omdat je verplicht blijft (in ons geval) om je in Nederland te verzekeren voor ziektekosten.

Nu zei iemand tegen ons dat je ook veel meer zorgtoeslag krijgt als je weinig tot geen inkomsten hebt dat jaar dat je weg bent.
Klinkt logisch....maar HOEVEEL dan???
ik heb na 40 minuten in de wacht bij de zorgtoeslag-telefoon de hoorn er op gegooit....maar ben toch erg nieuwsgierig...dus stel de vraag nu ook even hier.

ALS...( let op de woordkeuze :) ) ik maandag iemand aan de telefoon krijg van de belastingdienst dan zal ik het antwoord hier ook plaatsen. Maar voor nu ben ik even erg geintresseerd in mensen met praktijk ervaring!

groetjes rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

1 minuut googlen had je 40 minuten telefoonergenis bespaard! :D

http://www.toeslagen.nl/particulier/toe ... en-02.html
Marijn
Wereldreiziger

Bericht door Marijn »

Bij de antwoorden, Ja, Ja, Ja, 0 en 0 kom ik het hoogste uit: 104 euro per maand, dit is dan wel voor z'n 2en denk ik. Anders kom ik op 37 euro uit.
bolletjeom
Reisexpert

Marijn

Je bent geweldig!!!

toch zal ik nog even met die etters gaan bellen. omdat me nog niet duidelijk is of je er ook recht op hebt als je een vol jaar lang helemaal geen inkomsten hebt ( en dus ook geen belasting betaald).

Wat ik me nu realiseer is dat het echt heel veel verschil maakt wanneer je op reis gaat.
Als ik de berekening doe dat we in oktober 2007 vertrekken. dan hebben we dus de eerste 10 maanden van dat kalender jaar een inkomen. in 2008 zouden we dan terug komen in september en dan dus ook weer 3 maanden inkomsten hebben. Al emt al is onze zorgtoeslag dan 50 euro. ga je van januari tot januarie dan is de zorgtoeslag 104 euro! per maand!!!!

hmmm, even over nadenken of het de moeite is om de reis wat te verschuiven. ( kunnen we ook langer sparen ;-) )
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Dag Rudi,

Misschien dat ik voor jou kan voorkomen om die etters (en dat zijn ze) weer te bellen, want dat had ik namelijk al gedaan voordat ik wegging in december 2005.

Ik had toen nl gevraagd dat als ik werk, ik dat in het buitenland doe en dus geen belasting in NL betaal. Mijn vraag was dus of ik €0 moest invullen bij de prognose wat ik in 2006 zou verdienen.

Het antwoord hierop was dat je een prognose moest doen van jouw WERELDINKOMEN. Dit staat dus los van of je hier in Nederland wel of geen belasting betaald. Ik weet niet of je van plan bent te gaan werken, maar ik had maar een niet al te hoge bedrag ingevuld, volgens mij €3000,-.

Uit jouw verhaal maak ik op dat je helemaal niet gaat werken. Redenerend kom ik dan toch op de conclusie dat je er recht op hebt. Je staat ingeschreven in de bevolkingsregister, je moet dus zorgverzekering betalen. Maar omdat jouw wereldinkomen dan €0 is, heb je recht op zorgtoeslag.

Mocht je toch besluiten te bellen zou ik wel graag de uitkomst weten.

Succes,
Hoang
mel
Contacteer:

Bericht door mel »

Ongeveer 1.5 jaar geleden ben ik begonnen aan mijn wereldreis die nog wel ff zal duren. Toen ik ongeveer een jaar geleden allemaal paniek mailtjes kreeg vanuit NL ben ik maar eens gaan rond mailen naar zorgverzekeraars. Warempel, super snel antwoord terug van diverse organisaties.

Alle antwoorden waren bijna hetzelfde, hieronder een voorbeeld.

Vanaf 1 januari 2006 zijn o.a. alle Nederlandse ingezetenen verplicht zich te verzekeren in het kader van de Zorgverzekeringswet. Indien iemand voor een aantal maanden een wereldreis gaat maken blijft hij gedurende de reis ingezetene van Nederland, waardoor men verplicht is om een zorgverzekering te sluiten bij een zorgverzekeraar die de Zorgverzekeringswet uitvoert naar keuze. Indien men geen zorgverzekering afsluit wordt u door het College voor zorgverzekeringen een boete opgelegd.

Op welke prestaties men op grond van de Zorgverzekeringswet recht heeft, is afhankelijk van de gekozen polis.
Daarnaast heeft men, op grond van de Europese socialezekerheidsverordening 1408/71 (de Verordening) in de EU/EER-lidstaten en op grond van de bilaterale socialezekerheids Verdragen in de verdragslanden, recht op zorg die tijdens het tijdelijk verblijf medisch noodzakelijk wordt.

Uitschrijving uit de gemeentelijke registers is op zichzelf geen reden om niet langer uit te gaan van "wonen naar de omstandigheden beoordeeld". Als daarvan sprake is, is iemand AWBZ-verzekerd en daarmee verzekeringsplichtig. Het gaat er om of iemand het middelpunt van zijn maatschappelijk leven in Nederland heeft. Dit wordt bepaald door juridische (o.a. verblijfstitel), economische (inkomen, studiebeurs, belastingplicht) en sociale (lidmaatschap vereniging, familieband) factoren. Deze factoren dienen in zijn geheel te worden bezien. Geen van de factoren is op zichzelf doorslaggevend.

Hopelijk zal dit je vraag beantwoorden en kun je zorgeloos aan je reis beginnen.

Groetjes
dmdaphne

Re: hoeveel zorgtoeslag krijg jij?

Bericht door dmdaphne »

Hoi,
Ik vertrek in juli voor een wereld reis van een jaar. Ik ga tijdens het reizen niet werken. Kan ik nu zorgtoeslag ontvangen? Is mijn jaarinkomen dat het deel van mijn salaris dat ik wel heb ontvangen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Heel erg bedankt, Daphne
bolletjeom
Reisexpert

probeer de link eens die eerder in dit topic gegeven wordt
je jaarinkomen is idd het loon dat je totdantoe hebt ontvangen.

Zeker wanneer je niet een volledig jaar hebt gewerkt heb je in verhouding te veel belasting betaald dus naast eventuele zorgtoeslag moet je het jaar erna zeker aangifte doen voor de loonbelasting want dan kan je veel geld terug krijgen.
ik heb voor vorigjaar meer geld terug gekregen dan ik verdiend had!!!
mijn inkomen voor 2008 was maar €800 en ik krijg €2000 terug!!!
Seeker

Bericht door Seeker »

Mijn zorgtoeslag is per maand 57/58 euro, en ik heb een hele goedkope verzekering genomen, waar een doorlopende reisverzekering gratis bij is.
wereldreiziger

Bericht door wereldreiziger »

Seeker schreef:Mijn zorgtoeslag is per maand 57/58 euro, en ik heb een hele goedkope verzekering genomen, waar een doorlopende reisverzekering gratis bij is.
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

onze zorgtoeslag ligt op circa 121 euro per maand voor twee personen zonder inkomen. We betalen 190 euro aan zorgverzekering per maand voor het basispaket plus de eerste stap aanvullende verzekering bij Avero Achmea. Het is veel geld, maar als het uitkomt op een netto bedrag van 70 euro voor twee personen vind ik het heel redelijk. Daar komt een bedrag van 9.90 overheen voor twee personen aan een doorlopende reisverzekering bij OHRA en een totaal bedrag van 80 euro netto of 40 euro per persoon per maand.

Probleem nu is dat we nu thuis zijn en binnenkort toch weer iets moeten gaan verdienen... de zorgtoeslag zal dan omlaag gaan waardoor we netto meer gaan betalen voor de verzekering, maar de inkomsten zijn ook wel gewenst :)
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Jos schreef:Probleem nu is dat we nu thuis zijn en binnenkort toch weer iets moeten gaan verdienen... de zorgtoeslag zal dan omlaag gaan waardoor we netto meer gaan betalen voor de verzekering, maar de inkomsten zijn ook wel gewenst :)
Je kan altijd nog ontslag nemen en lekker bijstand trekken. Krijg je weer de volle zorgtoeslag, goed idee toch!
wereldreiziger

Seeker schreef:Mijn zorgtoeslag is per maand 57/58 euro, en ik heb een hele goedkope verzekering genomen, waar een doorlopende reisverzekering gratis bij is.

Bij welke verzekeringsmaatschappij zit je dan? En wat zijn de voordelen van die reisverzekering?
marco polo
Reiziger
Contacteer:

Bericht door marco polo »

Wij krijgen 122 euro zorgtoeslag per maand (twee personen, geen inkomen) en betalen 57 euro zorgverzekering (Unive, speciale budget verzekering. Weet de naam even niet meer), maximale eigen risico en meest uitgeklede pakket. Daarnaast doorlopende reisverzkering van Delta Lloyd (ongeveer 89 euro voor 2 personen) met ziektekosten clausule.
wereldreiziger

marco polo schreef:Wij krijgen 122 euro zorgtoeslag per maand (twee personen, geen inkomen) en betalen 57 euro zorgverzekering (Unive, speciale budget verzekering. Weet de naam even niet meer), maximale eigen risico en meest uitgeklede pakket. Daarnaast doorlopende reisverzkering van Delta Lloyd (ongeveer 89 euro voor 2 personen) met ziektekosten clausule.

Zoveel zorgtoeslag en zo weinig betalen voor de zorgverzekering?? Hoe doen jullie dat?
Plaats reactie