8 maanden backpacken zuidoost Azie

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Tim8

8 maanden backpacken zuidoost Azie

Bericht door Tim8 »

Dag allemaal,

Ik ben Tim 21 jaar, eind juni ben ik klaar met studeren (als alles goed loopt), dan ben ik van plan om in augustus 8 maanden alleen te gaan backpacken in zuidoost Azië.
Ik wil de volgende landen bezoeken:
Indonesië - 3 maanden (eilanden: Java, Bali, Lombok, Sulawesi, Kalimantan), Maleisië - 1 maand, Laos, - 1 maand, Cambodja -1 maand, Vietnam - 1 maand, Nepal - 1 maand.

Persoonlijk kom ik op de volgende kosten:
1. vlucht heen en terug Amsterdam->Jakarta, ...->Amsterdam €1000.
2. rugzak, boeken, visums - €500,-.
3. Uitgave per dag (overnachting, eten, reizen en activiteiten) 30*250 dagen= €7500,-.
Totaal €9000,-
Onvoorzien 10% = €900,-
Totaal reis €10.000,-

Nu heb ik de volgende vragen:
1. Qua kosten of dit een beetje goed berekend is, heb naar mijn mening alles aan de hoge kant gehouden. Wat zeggen jullie hiervan meer/minder?
2. Wat betreft tijdsverblijf in de landen sommige landen te lang of te kort?
3. Beschik niet over een Visa card is dit een must?
4. Traveler cheques meenemen?
5. 55 liter rugzak te veel/te weinig?
6. Ik wil alleen voor Indonesië vooraf een 60 dagen visum regelen en moet dan 1x verlengen. Rest doe ik daar, is dit slim?

Benieuwd naar jullie reacties, tips en adviezen,

Tim
Sandervh
Reisexpert

Re: 8 maanden backpacken zuidoost Azie

Bericht door Sandervh »

1. Goed budget. moet het zeker mee lukken. Liever te ruim dan te krap. Kun je tenminste alles doen wat je leuk lijkt.
2. Hoor altijd dat nepal 1 maand iets wat krap is om de echte leuke trekkings te kunnen doen. Overige landen is prima!
3. Creditcard (visa of mastercard) is een MUST. Weet niet welke bank je hebt maar met bijv. de rabobank kun je niet pinnen in Laos, wel met hun creditcard (mastercard) Verder heb je het ook nodig als je vluchten wil boeken. Mocht je eigen loon niet toerijkend zijn. Samen met je ouders naar de bank gaan en de situatie uitleggen. Mogelijk dat je ouders wel garant moeten staan.
4. Niet nodig als je een creditcard hebt. + ze worden intussen ouderwets
5. Zelf ook een 55L (45+10) voor mij was dit precies goed. kon tenminste op het eind van mn reis ook nog wat souvenirs in kwijt.
6. Dit kan heel goed, en blijf je lekker vrij. Voor thailand, cambodja en laos krijg je een visum on arrival trouwens. Dus hoef je alleen nog wat te regelen voor nepal en vietnam tijdens je reis. Maar dat is simpel.

Veel plezier met de voorpret! Ook een leuke tijd namelijk :Y
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Tim8

Bericht door Tim8 »

Hey Sander,

Dank voor je reactie.
Zal in ieder geval achter de creditcard aangaan.

Verder zal ik de komende tijd gewoon verder moeten gaan plannen en fantaseren van wat ik wil gaan doen :). Misschien dus later nog meer vragen.

Groetjes,

Tim
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Eens tof om te lezen dat sommige mensen echt de tijd nemen om landen te ontdekken.
Je zegt dat je naar Jakarta wil vliegen. Aangezien tickets via airasia en dergelijke binnen Azie spotgoedkoop zijn is het misschien een idee om te vergelijken hoeveel een vlucht naar Bangkok, Singapore, Kuala Lumpur,... kost in vergelijking met Jakarta.

Qua tijd zit je wel goed. En budget moet ook wel lukken denk ik. Je hebt nog steeds je 10% extra en je zal goedkopere dagen hebben en duurdere.
Veel plezier!!!
Brasov
Wereldreiziger

Bericht door Brasov »

Hee Tim.

Mooi plan! Kan ook niet wachten te vertrekken zodra die studie eindelijk af is ;)

Verder prima planning denk ik.

Heb je de vliegkosten alvast voorberekend? Ben geen expert ofzo hoor, maar zit de laatste tijd ook beetje naar vliegkosten te kijken in Azië. 1000 euro lijkt mij aan de lage kant voor vliegen naar Jakarta, Vietnam-Napal en van Nepal terug naar huis (en nog wat vluchten binnen zo-azië?). Als je losse tickets wil kopen kan je alvast op bijvoorbeeld skyscanner kijken en kan je zien vanaf waar je bijvoorbeeld het goedkoopst naar Nepal kan vliegen en aan wat voor prijzen je moet denken.

Succes!
Tim8

Bericht door Tim8 »

Beste Zara en Brasov,

Ik kwam op een enkeltje van Amsterdam naar Jakarta op 472 euro (via World Ticket Center). Terug weet ik de kosten nog niet maar ik heb hetzelfde budget aangehouden vandaar die 1000 euro. Dit zijn dus enkel de reiskosten van Europa naar Azie en terug. De overige reiskosten in Azie zitten dus in het dag budget, ik zag op AirAsia al tickets van Denpasar (Bali) naar Kuala lumpur voor 40 euro en van Kuala Lumpur naar Ho Chi Minhstad ook voor 40 euro.

Het kan zijn dat voor de heenweg vanaf Brussel of Dusseldorf vertrekken nog goedkoper is en dit misschien een betere optie is, daar moet ik nog naar kijken. Wat betreft aankomst, ik wil heen eigenlijk zonder problemen d.w.z. zo direct mogelijk in Jakarta zijn. De terugweg kan ik inderdaad kijken naar vluchten die waarschijnlijk goedkoper terug gaan via Bangkok/Kuala Lumpur, dank voor de tip.

Dank voor het meedenken! :)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ziet er goed uit, mooi budget ook!
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Plaats reactie