backpacken Cairns-Sydney

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
marjoleinkoper
Vakantieganger

backpacken Cairns-Sydney

Bericht door marjoleinkoper »

Hoi allemaal!
Ik wil vanaf oktober een aantal maanden gaan reizen naar Australie, Nieuw-zeeland en Azie. Ik wil graag beginnen in Australie en ik heb nu bedacht om van Cairns naar Sydney te gaan backpacken om vervolgens naar Nieuw-zeeland te gaan en Melbourne over te slaan. Ik wil graag niet te snel hoeven reizen, maar heb er toch moeite mee om in te schatten hoe lang ik hier voor nodig heb. Iemand ervaring?

Groetjes
Francine
Reisexpert

Re: backpacken Cairns-Sydney

Bericht door Francine »

Het ligt er natuurlijk aan wat je wilt gaan doen. Ben je van plan tussendoor ook te gaan werken en/of wwoofen? Heb je eigen vervoer of niet? Vind je het fijn om soms gewoon lekker een paar dagen op één plek te zijn, enz.
Ik denk dat de meeste mensen vier tot zes weken nemen voor de oostkust. Dan kun je alles op je gemak bekijken. Heb je meer tijd, dan heb je tijd voor nog meer uitstapjes, natuurlijk!
Ik zou, als je in oktober start, wel in cairns beginnen ivm het regenseizoen!
marjoleinkoper
Vakantieganger

Ik ga backpacken dus heb geen eigen vervoer. Ben niet van plan om te gaan werken, maar vind het wel fijn om niet te hoeven haasten. Begin inderdaad in cairns, vlieg denk ik op brisbane en dan met een binnenlandse vlucht naar cairns. Verder twijfel ik nog om naar melbourne te gaan.
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Met het openbaar vervoer ben je wat meer tijd kwijt, zeker als je sommige plekken wat beter wilt bekijken. Ik heb de oostkust zowel met het ov gedaan als met eigen vervoer en ik merkte dat ik met het ov wat langzamer reisde om op dezelfde plekken te komen.
Je bent wat afhankelijker van tours. Zoek tours uit waar je bijvoorbeeld wat langer op een overnachtigsplek kunt blijven en met een volgende tour weer terug. Ik heb bijvoorbeeld naar cape tribulation een eendaagse tour genomen, waarbij je kon kiezen om te blijven overnachten op een van de plekken rondom het nationaal park. Heb toen eerst in 'crocodylus village' gezeten voor een paar dagen en daarna nog meer richting cape tribulation zelf voor een paar nachten en toen met diezelfde maatschappij weer terug. Ik kwam overigens de laatste keer iemand tegen dieneen fiets met tassen e.d had gehuurd in cairns en een rondje cape tribulation per fiets deed. Ook een aardig idee als je van fietsen houdt!
Een lonely planet is erg handig om te hebben omdat zelfs bij kleine plaatsen staat hoe je er kunt komen met het ov.
Ik heb ook wel gebruik gemaakt van schoolbussen (meestal geregeld via plaatselijke vvv of via eigenaar camping) om bv aan het begin van een wandeling te komen. Ook hostels bieden soms wel vervoer aan.
Heb je een tent bij je? Soms is het makkelijker om dan met andere reizigers mee te reizen die een auto hebben. Zij verblijven vaak op campings en dan heb jij ook meteen je campinggear bij je.
Australiers vinden het heel apart als je op een camping staat zonder auto. Mij heeft het heel wat maaltijden en tripjes opgeleverd:-) ik had een eenpersoonstentje en dan ook nog eens als vrouw alleen vonden mensen heel vreemd. Regelmatig is me een maaltijd aangeboden (ik had geen kookgerei bij me, kampeerde ook geen enorme tijden achter elkaar. Kookten op vaak aanwezige barbecues en at verder vaak brood met salade oid) of ging ik met mensen mee een wandeling maken waar zij met de auto heen gingen.
Met het ov zou ik zéker op zes weken rekenen voor cairns-sydney als je ook echt dingen wilt zien. Je kunt ook met gemak twee maanden de tijd nemen.
marjoleinkoper
Vakantieganger

Ik neem geen tentje mee, dus kamperen is voor mij geen optie. Ik heb vandaag een optie op een ticket genomen en heb besloten om 3 maanden in Australie te blijven, om zo kerst en oud en nieuw in sydney door te brengen. Ik ga op mijn gemak de oostkust doen, waarschijnlijk met een greyhound buspas en ga daarna kijken of ik nog tijd over heb om de zuidkust mee te pakken. Bedankt voor je tips!
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

Ik heb greyhound gedaan van Cairns naar Brisbane. Heb ik 6 weken over gedaan en geen moment gehaast. 2 maanden zou denk ik wel genoeg moeten zijn voor Cairns - Sydney. Ik ben zelf verliefd geworden op Melbourne, maar als dat betekent dat je tijd moet inleveren voor de oostkust zou ik niet zo snel die kant opgaan voor een paar dagen Melbourne.

Ohh en kijk voor de premier ipv de greyhound. Die is goedkoper (Greyhound rijd vaker op de dag, terwijl premier vaak maar 1x per dag gaat)
marjoleinkoper
Vakantieganger

Ja, ik heb al eerder over premier gehoord, maar toen ik bij kilroy was om mij ticket te boeken kenden ze dat helemaal niet. Werkt premier ook met pakketten dat je een aantal kilometers kunt kopen? Of zijn dat losse bustickets?
Ik zal er in ieder geval even naar kijken.
Ik ga zeker niet haasten over de oostkust, maar heb zonder sydney zeker 2,5 maand, dus al doe ik zes weken om van cairns naar beneden te komen heb ik nog een maand de tijd om verder te reizen, en vervolgens nog 10 dagen sydney tijdens kerst en oud en nieuw.
Taan
Vakantieganger

Bericht door Taan »

Ik heb hetzelfde gedaan: aangevlogen op Brisbane en toen naar Cairns. Vervolgens met een Greyhound pass naar Sydney gereisd in precies twee maanden; ik heb me niet gehaast, dat was tijd zat. (Tip: skip Port Maquarie en Coffs Harbour. Ik vond NSW een stuk minder leuk dan Queensland, behalve Byron Bay natuurlijk!) Het is een beetje de standaard om het op die manier te doen. Kan het wel aanraden, hoewel het me denk ik nog leuker lijkt om reismaatjes te vinden en het met een auto te doen, en tussendoor ook lekker te kamperen en plekjes te kunnen zien waar de bus niet komt (buiten de stadjes zelf). Mocht je dat willen, kijk op Gumtree(.com.au). Er zijn genoeg backpackers in Australië dus dat moet ook een optie zijn!

Trouwens, waarom sla je Melbourne over? :{ Zit je zo krap in tijd/budget?
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Je kunt waarschijnlijk het beste een km-pass nemen en dan minder k's inkopen. Op die manier is het minder zonde als je eens wél mensen vindt om stuk mee te reizen. Ook kun je dan af en toe eens met een andere maatschappij reizen (langs de oostkust zijn inderdaad meer opties en bv naar melbourne toe is firefly volgens mij vrij goedkoop. Was in elk geval).
Je hebt lekker veel tijd, dus ik zou niet al te veel van tevoren plannen. Leg je oor te luisteren bij anderen, blader door de lonely planet (zo kun je op leuke plekken komen:-) en vraag ook de mensen die bij een hostel werken of ze leuke plekken weten.
Rebec
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Rebec »

https://www.premierms.com.au/newhome/home.asp raar dat ze de premier niet kennen. Daarom is Greyhound zo overprijst, omdat iedereen denkt dat dat de enige bus is. Je kunt ook een pas kopen :)
Plaats reactie