Chili en Argentinië: tips graag!

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
DeikeBorstrok

Chili en Argentinië: tips graag!

Bericht door DeikeBorstrok »

Hallo allemaal,

eind maart wil ik een reis maken van 4 weken naar Chili en Argentinië. Gewoon alleen, met een backpack. Reiservaring heb ik, door bv. m'n reis in Guatemala en Honduras maar in Zuid-Amerika ken ik me helemaal niet uit. Wie heeft tips? Ik heb al goedkope tickets gevonden vanuit Dusseldorf met schipholtickets.com naar Santiago. Ik ben ook al gaan couchsurfen in Italië maar is dit een goed idee in Zuid-Amerika? Ik heb wel gemerkt dat je op die manier echt kennis maakt met een land. Wie heeft tips voor een route? Daar ben ik nu vooral op zoek naar. Alle andere tips ook welkom!
Chantal1981
Reiziger

Re: Chili en Argentinië: tips graag!

Bericht door Chantal1981 »

Couchsurfen is in Chili en Argentinië prima te doen, het is er normaal en de Chilenen doen het zelf ook veel. Overal zijn ook hostels waar je vanaf 7 euro in een dorm slaapt en daar meestal ook kunt koken.
Qua route is het handig om te weten waar je interesse ligt en in welk tempo je wilt reizen, voor ik je tips kan geven. Eind maart is het eigenlijk te laat om nog richting Patagonië te gaan, mocht je daar aan gedacht hebben.
Vanaf juli 2012 een jaar op wereldreis.
DeikeBorstrok

Chantal! bedankt voor je reactie. Bedoel je qua klimaat te koud? Ik richt me op het moment op Chili. Wijnregios bezoeken, ken er natuurlijk enkele. Ik heb vliegtickets gevonden rond 700 euro via schipholtickets.nl vanaf dusseldorf over parijs, best 'goedkoop' denk ik zo. Met KLM en dan vliegen rond 20 maart en dan 4 weken. Ik ben nog aan het twijfelen om naar Argentinie te gaan, ik zie liever een land goed dan twee landen gehaast. Of Chili vooral en een kleine 'oversteek' naar een highlight in argentinie. Alle tips/ervaringen zijn van harte welkom :D
Chantal1981
Reiziger

Inderdaad te koud, veel hostels sluiten vanaf 1 april, er rijden dan ook minder bussen en je moet wel echt van kou houden om dan nog richting Puerto Natales bv te gaan.
Zaratoestra geeft leuke tips voor Chili in dit stukje:
info-noord-chili-bolivie-zuid-peru-delen-t27796.html

Mijn ervaringen:
Santiago is een leuke stad, met lekker eten. Doe een free city tour om bekend te raken met de stad.
Valparaiso zou ik absoluut een nachtje of twee blijven, is een erg creatieve en fotogenieke stad.
De wijngebieden bereiken en bereizen is nog niet zo simpel, maar dit kun je wellicht met tours vanuit een van bovengenoemde steden doen.
Meer naar het noorden vond ik de Elqui vallei erg mooi. Je kunt hier een pisco-distilleerderij bezoeken, wandelen, naar een observatorium sterren kijken, paardrijden. Als je helemaal naar het noorden wilt zou ik zeker San Pedro de Atacama bezoeken, maar dit is echt ver vanuit Santiago (24 uur met de bus)
Ten zuiden van Santiago is het merengebied rond Villarica en Pucon erg mooi. Je kunt hier eindeloos veel activiteiten doen, zelfs een vulkaan beklimmen. Iets zuidelijker rond Puerto Varas is zo'n zelfde gebied, waar je evt ook over kunt steken naar Bariloche in Argentinië. Dit zijn echt plekken met veel andere reizigers en vooral leuk als je actief wilt zijn.
Het eiland Chiloe krijgt maar weinig toeristen, maar is met kleurrijke paalwoningen, houten kerken, pinguïns en zeeleeuwen ook erg de moeite waard om een ander beeld van Chili te krijgen. Dit hele gebied ligt zo'n 12 uur reizen vanaf Santiago, en de bussen zijn hier uitstekend.
Ik vond Chili echt prachtig, veilig en met aardige mensen en zou absoluut terug willen. Het is wel erg Europees, behalve rond San Pedro. Op mijn blog staan veel foto's van deze gebieden om je evt een idee te geven.
DeikeBorstrok

Dankjewel voor de tips! Super. Het klimaat is rond Santiago en meer naar het noorden wel nog aangenaam warm rond eind maart-begin april? Ik was ook het denken de woestijn te bezoeken in Chili. Als je nog tips hebt mbt vliegtickets, heel fijn. Ik zie ook nét dat er hele goedkope tickets zijn met Delta via de US, maar met overnachten erbij etc., kom je dan uiteindelijk toch op 600-700 euro uit. Dan beter met 1 overstap in parijs, lijkt me.
Chantal1981
Reiziger

Temperatuur is inderdaad nog prima dan, ook in het gebied rond Pucon hoor. Hou er wel rekening mee dat je boven Santiago al snel op hoogte zit en het dus ook gewoon kouder is, dus neem genoeg warme kleren mee (zeker voor San Pedro).
700 euro is inderdaad een redelijke prijs om naar Chili te vliegen, ik denk niet dat je nog iets voor veel minder gaat vinden.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Ik heb eigenlijk een vraag over Couchsurfing over hetzelfde gebied. Hoe moet ik mij dit voorstellen? Ik ga naar de website en begin gewoon berichten te sturen naar mensen die een 'bank' aanbieden? Is het dan de bedoeling dat je nog contact met elkaar opneemt en gaan die mensen er vanuit dat je als je daar eenmaal bent veel met ze optrekt of juist dat je je eigen gangetje gaat?
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
DeikeBorstrok

Ha Ubiytsa. Dat hangt volgens mij erg af per couchsurfadres. De ene werkt bv. de hele dag en laat gewoon de sleutels voor je achter. De ander is thuis en laat je van alles zien. Dit kun je gewoon afstemmen met elkaar, neem ik aan. Couchsurfen is voor mij wel 'dingen samen doen', anders kun je net zo goed naar een hostel/hotel gaan. Ook vanwege de indruk die je achterlaat als je alles alleen wilt doen; komt natuurlijk over alsof je alleen voor de gratis bank komt. Ik zoek altijd naar een middenweg ofzo, 24/7 op elkaars lip zitten, is ook niet fijn
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Deike Borstrok schreef:Ha Ubiytsa. Dat hangt volgens mij erg af per couchsurfadres. De ene werkt bv. de hele dag en laat gewoon de sleutels voor je achter. De ander is thuis en laat je van alles zien. Dit kun je gewoon afstemmen met elkaar, neem ik aan. Couchsurfen is voor mij wel 'dingen samen doen', anders kun je net zo goed naar een hostel/hotel gaan. Ook vanwege de indruk die je achterlaat als je alles alleen wilt doen; komt natuurlijk over alsof je alleen voor de gratis bank komt. Ik zoek altijd naar een middenweg ofzo, 24/7 op elkaars lip zitten, is ook niet fijn
En neem je dan ook iets mee voor de persoon waar je kunt overnachten als bedankje?
DeikeBorstrok

Meestal wel, maar eerlijk? Tijdens mijn couchsurf reis door Italie ook niet gedaan, 8 pakken stroopwafels mee in je backpack ofzo ... Ik heb gewoon eens voor ze gekookt/drankje gedaan op mijn kosten. Laat gewoon waardering zien :)
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Deike Borstrok schreef:Meestal wel, maar eerlijk? Tijdens mijn couchsurf reis door Italie ook niet gedaan, 8 pakken stroopwafels mee in je backpack ofzo ... Ik heb gewoon eens voor ze gekookt/drankje gedaan op mijn kosten. Laat gewoon waardering zien :)
Oké, bedankt. Voor mij zou een keuze bestaan uit een combinatie van interesse in de lokale bevolking en geldbesparing, dus ga er nog over nadenken of ik dit wel moet doen.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Ik denk dat Coachsurfing dubbel is. wij hebben die nu slechts 2x gedaan maar ik merk toch dat je zeer veel tijd en energie moet steken om mensen aan te schrijven en vaak maar heel traag of weinig reactie terugkrijgt.
Ik sta er dan ook steeds op om de mensen hun profiel door te lezen en te kijken of het matcht en dan een min of meer persoonlijke 'brief' op te stellen mits een beetje knip en plakwerk.
Ik wil bv. niet logeren bij mensen die van mij verwachten dat ik met hen uitga of op cafe ga. Ik heb mijn rust nodig.
Tevens wil ik niet echt om 7u mijn bed uit omdat ze uit werken gaan en dan pas om 18u terug zijn en ik 'buiten' moet blijven.
Wij kookten steeds voor de mensen bij wie we logeerden.
Ik vind coachsurfing wel leuk voor de ervaring maar je verliest er tijd en energie mee vind ik persoonlijk, en je moet je ook wel aanpassen natuurlijk. Daarom maken wij er slechts gebruik van op duurdere bestemmingen :-) Gemeen denk ik, maarja.
Misschien dat we het nu eens proberen in Indonesië om wat meer contacten te hebben met locale bevolking.
Wij merken ook op dat het moeilijk is om een 'couch' te vragen wanneer je zelf nog niet gehost hebt. Wij wonen echter op het platteland (geen treinen en slechte busverbindingen) op 30' van Gent en 45' van Brugge. Dus niemand wil bij ons logeren :-) Boehoe
Plaats reactie