Verschil persoonlijk dagboek en online reisverslag

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Bjorn123
Reisexpert

Verschil persoonlijk dagboek en online reisverslag

Bericht door Bjorn123 »

Ik wil komende reis vooral bezig zijn met een persoonlijk reisdagboek, en van daaruit af en toe een stukje online zetten om het thuisfront tevreden te houden. Voorheen heb ik het alleen online gedaan, maar daar in zet je natuurlijk andere dingen dan in iets persoonlijks. Bijvoorbeeld je hoeft in je persoonlijke dagboek niet een straatbeeld tot in detail te beschrijven omdat dat in je persoonlijke herrieneringen zit, dit doe je meestal meer om de lezer een beeld te geven en is overbodig in een persoonlijk verslag. Als ik schrijf dat ik in een riksjaw naar het ziekenhuis werd gebracht, en hoe ik me op dat moment voelde, zie ik op het moment dat ik het terug lees de omgeving in mijn hoofd.

Wat schrijven jullie wel en niet in een persoonlijk dagboek? Heb nog nooit iets persoonlijks bijgehouden dus wil een beetje een soort van schrijfstijl/leidraad ontwikkelen. Ik wil dus proberen overbodige informatie te vermijden en me te richten op dat wat belangrijk is. Vooral omdat ik met pen en papier wil schrijven en dat gaat al niet zo vlot :P
zaratoestra
Reisexpert

Re: Verschil persoonlijk dagboek en online reisverslag

Bericht door zaratoestra »

Ik schrijf echter wel ook zeer persoonlijke info op in mijn dagboek. Ik beschrijf soms in de details hoe een bepaalde omgeving er uit ziet en wat ze met mij doet. Maar ik denk dat je gewoon moet beginnen schrijven.
Het kan ook leuk zijn om nu alvast te starten, zo lees je jaren later terug hoe je je voor het vertrek voelde en welke emoties er door je lijf raasden.
Wanneer vertrek je nu opnieuw? waar vlieg je heen en welke route heb je voorlopig in gedachten?

Aja, ik merkte wel op dat de schrijfstijl in het begin van de reis totaal anders was dan pakweg 1 maand later omdat ik toen hier bedrevener in werd en mijn eigen schrijfstijl had ontwikkeld.
colonel
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door colonel »

Tof idee, het verschil met een online blog en dagboek is voor mij persoonlijk wel heel groot. Ik vind het leuk om voor mensen te bloggen echter vermeld ik daar meer omgeving gerelateerde info en "to do's" in. In mijn persoonlijke reisboek schrijf ik wel op wat ik gedaan heb maar meer met persoonlijk gevoel en hoe ik me op zo'n moment voelde. Waar gaat je volgende reis naar toe ?:)
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Ik een dagboek schrijf ik wat ik heb gedaan, inside jokes en maak ik tekeningen van legendes (lees: extreem grappige mensen die ik ben tegengekomen tijdens de reis). Op mijn blog schrijf ik een minder persoonlijk verhaaltje en komen die inside jokes nauwelijks terug.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

zaratoestra schreef:Het kan ook leuk zijn om nu alvast te starten, zo lees je jaren later terug hoe je je voor het vertrek voelde en welke emoties er door je lijf raasden.
Wanneer vertrek je nu opnieuw? waar vlieg je heen en welke route heb je voorlopig in gedachten?
Ben er gister even voor gaat zitten en heb een stukje over mijn vorige reis wat persoonlijker opgeschreven. Dit vooral om een beetje met shrijven te oefenen, mijn handschrift is nou niet bepaald netjes. Het is idd wel een leuk idee om ook over de voorbereiding te schrijven. Heb vandaag bijvoorbeeld 2 uur bij het Indiase consulaat gezeten en dat was best gezellig. Veel gesprekken gehad, waar onder één met een man die nogal een vreemde kijk op alles had. De vrouw van de balie kwam zelfs nog met een schaal koekjes rond, feestje op het consulaat 8)7

Ik heb 14 weken deze keer en ga naar India, Bangladesh, Thailand en Myanmar *O*
Plaats reactie