Advies gezocht voor mijn visum aanvraag?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
mallebart

Advies gezocht voor mijn visum aanvraag?

Bericht door mallebart »

Beste Globetrotters,

Na heel wat informatie en forums over visa/visums gelezen te hebben, zit ik toch nog met enige onduidelijkheid (kan door alle informatie m'n antwoord niet meer vinden) 8)7
Het is zo dat ik woensdag 5mrt aanstaande vertrek van Amsterdam naar Hanoi(Vietnam) van daaruit wil ik naar het zuiden reizen in ongeveer 4weken en dan richting Thailand. Maar aangezien ik vrij wil zijn in tijd en route, weet ik dus niet of ik binnen/buiten de 30dgn Vietnam weer verlaat, en ook niet hoe?(land-zee-lucht) dan is het mijn bedoeling om ook ongeveer 4weken door Thailand van Noord naar Zuid te reizen. Ook hier is het nog niet duidelijk hoelang ik erover doe en/of verblijf (30dgn) :?
Dan is ook nog de bedoeling de laatste 1.5/2weken op en neer naar Bali te gaan vanuit Thailand mits mijn tijd/budget het toelaat.
Waar ik eigenlijk mee zit is dus welk visum(s) ik het beste kan aanvragen en/of ik dat van Thailand hier thuis of in Vietnam zal doen?

PS Tips, ideeën en suggesties v.w.b.de route zijn van harte welkom _O_ , want ik heb echt nog geen idee welke kant ik op zal gaan, en wat ik wil zien :?

mvg, Ralf
Jenny
Reisexpert

Re: Advies gezocht voor mijn visum aanvraag?

Bericht door Jenny »

In principe hoef je voor Thailand geen visum aan te vragen. Wanneer je met het vliegtuig vanuit Vietnam naar Thailand gaat, krijg je namelijk een visum-vrije entree voor 30 dagen. Als je langer dan die 30 dagen wilt blijven, kun je dat ter plekke verlengen. Je hebt officieel een vliegticket het land uit nodig als bewijs dat je Thailand weer verlaat.

Besluit je via Laos of Cambodja overland te reizen, dan krijg je een visumvrije entree van 15 dagen. Hoewel je officieel ook hier een ticket nodig hebt als bewijs dat je het land verlaat, word je in de praktijk bij de landsgrenzen niet vaak gecontroleerd. Wil je langer dan 15 dagen blijven? In dat geval zou ik in Laos of Cambodja al je visum regelen. Je kan evt zelfs een visum voor 60 dagen aanvragen.

Wat Indonesië betreft: blijf je korter dan 30 dagen, dan kun je op het vliegveld een visum on arrival kopen voor 30 dagen. Ook hier heb je weer een vliegticket nodig als bewijs dat je het land verlaat.

Je hoeft dus niet je hele reis in NL al te plannen, maar je zult af en toe wat knopen door moeten hakken qua tickets.

Qua bezienswaardigheden en routes zou ik me gewoon eens inlezen op dit forum, een reisgids als de Lonely Planet (zie bijvoorbeeld 'suggested ittenaries'), blogs en reisverhalen van reizigers (zie bijvoorbeeld mijn handtekening ;)). Soms is het ook nuttig om op sites van reisorganisaties als Koning Aap en Shoestring te kijken, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat zij eigen vervoer hebben en het reistempo hoger ligt.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

Als je voor Vietnam een visum van 30 dagen krijgt lijkt het mij verstandig omdan ook max 30 dagen te blijven. Scheelt je een hoop ellende.
Als je direct van Vietnam naar Thailand gaat dan lijkt vliegen de enige realistische optie. Dan krijgt je een visum voor 30 dagen en kan je dus je 4 geplande weken blijven.
mallebart

Bericht door mallebart »

Bedankt voor jullie advies
Ik ben er een heel eind uit, maar heb toch nog een paar kleine vraagjes.
is het 30dagen visum van Vietnam ook nog te verlengen,of moet ik dan voor 90dagen aanvragen ?
en als ik van Vietnam naar Thailand ga met het vliegtuig krijg ik een vrije entree van 30dagen
maar ik heb een vliegticket van vertek die niet binnen de 30dagen is is dat een probleem? of moet ik dan een visum voor 60dagen aanvragen o.i.d. ?
RVL93

Bericht door RVL93 »

Hoi!

Als je in Vietnam bent is het erg gemakkelijk je visum te verlengen met een maand.
Er zijn veel travel agencys die dat voor je kunnen doen. Of je kunt zelf naar de ambassade gaan natuurlijk.
ik weet alleen niet wat de kosten hiervan zijn.
Wat betreft je visum in thailand, officieel moet je kunnen aantonen dat je het land binnen 30 dagen weer verlaat. Maar heb je dat niet, is dat in de praktijk vaak geen probleem. Ik heb het zelf ook gedaan en het heeft mij geen problemen opgeleverd. ;)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

RVL93 schreef: Wat betreft je visum in thailand, officieel moet je kunnen aantonen dat je het land binnen 30 dagen weer verlaat. Maar heb je dat niet, is dat in de praktijk vaak geen probleem. Ik heb het zelf ook gedaan en het heeft mij geen problemen opgeleverd. ;)
Het hangt er vanaf waar vandaan je vliegt. Vanuit Nederland en Duitsland worden de controles steeds strenger.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
mallebart

Bericht door mallebart »

nogmaals bedankt voor de tips.
ik hou het maar op een visum voor 30dagen in vietnam en dan zie ik daar wel verder 8-)
het zal wel goed komen en anders maar niet, ze zullen mij daar vast niet langer houden dan dat ik wil :9
en alles in het voren plannen heb ik echt geen zin in
Plaats reactie