Sumba en Sumbawa

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
zaratoestra
Reisexpert

Sumba en Sumbawa

Bericht door zaratoestra »

Iemand recentelijk naar een van deze beide eilanden geweest?

Sumba lijkt wel een toffe cultuur te hebben.
Sumbawa overweeg ik om vanaf Lombok via Sumbawa naar Flores te geraken.
Las echter op het forum van Lonely planet dat enkele dagen terug de ferry tussen Sumbawa en Flores, die er 8 uur over doet, gezonken is met doden en vermisten tot gevolg. Creepy!
zaratoestra
Reisexpert

Re: Sumba en Sumbawa

Alweer Jenny blijkbaar, onze Indonesie expert
Ik lees je blog later eens door :-)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik was inderdaad in 2009 op Sumba. Aanrader!

Leer wel voor vertrek wat Indonesisch. Je zult geen toeristen tegenkomen, en Engels wordt niet echt gesproken. Zelf niet in hotels.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
zaratoestra
Reisexpert

Bedankt voor je reactie Jenny.
We hebben iets minder dan 6 maanden en we willen verschillende eilanden/bestemmingen bezoeken.
Zoals ik het nu zie: 1 maand Sumatra, 1 maand Sulawesi, 1 maand Myanmar, dan 2x een kleine maand in Sabah en Sarawak. Dan heb ik nog 1 maand over. Alles ruim gerekend echter.
Dan kunnen we nog naar Bali, Flores, Lombok, Sumba, Filipijnen, Molukken, Vietnam, Vasteland Maleisie, Zuid-Thailand of China. Afhankelijk waar we zin in hebben - goedkope tickets ed.

Dat indonesisch leren zie ik nu nog niet echt gebeuren. Er moet toch in het slechtste geval een gids te vinden zijn die Engels spreekt. Ik zoek het nog verder uit :-)
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Zara, Indonesisch leren van de locals is super leuk! Op Sulawesi wordt ook weinig Engels gesproken, maar je leert het vanzelf... Het is ook niet zo moeilijk dus het gaat best snel.
Je kunt natuurlijk een woordenboekje aanschaffen, maar dat is oersaai.
Wat ik zelf heel erg leuk vond, was de locals vragen om hulp. Woorden die vaak terugkwamen, zoals bijvoorbeeld "kamer", "eten", "hotel" etc schreef ik op een briefje en als iemand dan begreep wat ik bedoelde, schreef ik het woord er in Indonesisch (fonetisch) naast. Zo werd m'n lijstje steeds langer en m'n woordenschat steeds uitgebreider.
Ondertussen begrijp ik al best "veel".
De locals vonden dat vaak prachtig en wilden maar al te graag helpen. Ook vonden mensen het geweldig als ik m'n briefje weer ergens uit m'n broekzak toverde. Zo leer je de taal echt supersnel. Overigens lijken Bahasa Indonesia en Bahasa Malay erg veel op elkaar, zoiets als NL en Vlaams of zo. Je hebt er dus in beide landen iets aan als je wat woordjes/zinnetjes leert.

: )
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
zaratoestra
Reisexpert

Ja, ik wil gerust wat zinnetjes leren...om af te dingen, aan eten te geraken (zeer belangrijk!!!), kamer te krijgen, weg te vragen,...
Dat probeerden we in China ook. Al was het hier vooral beperkt tot tellen, eten en toilet!!! :-)
Ik kan mij echter niet voorstellen dat ik het echt ga spreken.
Hiermee bedoel ik dus het verschil met 1 jaar, 1x per week 3.5 uur Spaans, tov enkele woordjes leren op onze reis doorheen Indonesie
Plaats reactie