Twijfels bij tweede lange reis

Kom tot rust in de Around the Globe huiskamer sectie. Hier kan je kletsen, met een spelletje meedoen of gekke weetjes uitwisselen.
Plaats reactie
zaratoestra
Reisexpert

Twijfels bij tweede lange reis

Bericht door zaratoestra »

hi allemaal,

even gewoon een berichtje om even mijn gevoelens op tafel te gooien. :-)
2011-2012 zijn mijn man en ik voor 1 jaar op reis geweest.
Enkele maanden na onze thuiskomst beslisten we al snel, omdat het financieel wel leek te lukken, om opnieuw op reis te vertrekken.
Even dachten we eraan om midden of zuid Amerika aan te doen ofwel terug naar Azie.
Uiteindelijk hakten we de knoop door om deze trip naar centraal azie af te reizen en nadien er nog een stukje zuid-oost azie, of japan of indonesie aan te plakken.
In totaal lijkt het ons dat we in april zullen vertrekken om eind 2014 tijdens de kerstperiode terug te komen.
Omdat we reeds sinds de zomerperiode bezig zijn met onze verbouwingen ben ik een beetje 'de kluts' kwijtgeraakt.
Het stof, de maanden dat we op 1 kamertje leefden, niet konden koken, ... nu komt alles weer in de plooi maar ik merk precies dat ik weinig tijd/energie heb om aan de nieuwe reis te denken. Mede door mijn werk - wat best wel zwaar is - en ook de afwerking aan de verbouwing die we weldra zullen starten.
Ik heb het gevoel dat ik niet echt enthousiast ben - ondanks het feit dat ik wel zin heb om te reizen, om toffe dingen te zien, avontuur te beleven, niet te hoeven werken, steeds bij mijn man te zijn ....maar of we nu binnen twee maand, 4 maand of 8 maand vertrekken - het maakt me precies weinig uit. Missschien omdat ik weet dat we toch wel snel vertrekken. Niet gaan zie ik ook niet zitten want ik weet dat ik na 1.5 jaar werken er opnieuw even genoeg van heb en mijn man heeft reeds onbetaald verlof gekregen en mijn contract loopt af.
Heb gewoon het gevoel dat mijn hoofd vrij vol zit en ik niet echt kan uitkijken naar ons vertrek.
IK ben nu ook aan het twijfelen over onze bestemming. Wil precies ook wel graag naar Zuid-Amerika (Peru, Colombia, Ecuador, misschien Patagonie) We waren reeds in zuid Amerika (Noord-Chile, Bolivie, Peru,....)
Of misschien ook wel midden Amerika. Of australie????

De eerste keer dat we reisden was met een RTWticket en gingen we zowel naar Azie, New Zeeland en Zuid-Amerika. Een beetje van alles dus. Maar nu moeten we dus echt keuzes maken.

Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen...'tis gewoon een ander gevoel dan de eerste keer dat we gingen. Alhoewel dat weet ik misschien ook niet helemaal zeker.
De eerste keer las ik gidsen, zocht ik op internet, las en herlas. Plande allerlei routes op papier en in mijn hoofd. Eenmaal ter plekke kwam ik er al snel achter dat dat helemaal niet nodig was en reisden we op de bonnefooi. Dat beviel ons prima; Met deze ervaringen in mijn hoofd hebben we nu gewoon bepaald waar we vast en zeker heen gaan (oezbekistan , tajikistan, kirgizie en china) en las ik de lonely planet van centraal azie en china. Onze inspuitingen hebben we reeds gehad.
Ik ben nu veel rustiger dan de eerste keer.
Morgen komen er potentiele huurders naar ons huis kijken...
Alles loopt wel zoals het moet...maar heb gewoon een vreemd gevoel en kan het niet echt verwoorden. Weet het zelf niet goed.

Enige feedback jullie??
Weet het even niet goed nu. 8)7
Erik
Site Admin

Re: 2e lange reis

Bericht door Erik »

Zijn het niet gewoon de normale kriebels voor iedere grote reis? Daar waar je bij je eerste reis niet wist wat je mocht verwachten weet je dat nu een beetje meer. Bij een tweede reis zou ik me ook afvragen of die nieuwe reis de eerste kan evenaren?

Ik weet niet hoe jullie je reis (en met name de vliegtickets) hebt geregeld, maar je kunt bijna altijd nog afwijken van je originele plan. De grote vraag is dan alleen, is me dat een bedrag van X euro waard? Je weet vooraf niet wat de beste beslissing is, en als blijkt dat je niet blij bent met waar je bent, pas je het aan. Kan altijd, kost alleen misschien wat extra geld. Maar ja als je daar dan gelukkiger van wordt? Doen !

Doordat er nu misschien veel op je afkomt kun je er misschien ook minder voorpret aan beleven? Had je toen ook zoveel verplichtingen en dingen die nog voor je reis geregeld moesten worden? Ik heb dat zelfs soms op vakantie. Pas wanneer je echt vertrokken bent begint de pret en naarmate de dagen / verstrijken hoe meer je het reis / vakantiegevoel weer terug krijgt.

Last but not least... mocht de reis niet zijn wat je er van verwacht had, kun je altijd eerder naar huis terugkomen? Niet dat je dat wilt, maar de eerste stappen om te vertrekken zijn genomen. Nu dus ook de vervolg stappen zetten en als het niet is wat je wilt, gewoon terug naar de oude situatie (voor zover dat kan).
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Twijfels bij tweede lange reis

Bericht door Tikva »

Iets voor een 2e keer doen is altijd minder spannend dan de eerste keer. Wellicht staat je hoofd gewoon nu even niet naar plannen maken maar komt het vanzelf wel weer terug.

Een andere optie is dat je toch echt niet zo enthousiast bent over de bestemmingen die je gekozen hebt. Misschien leken het je toen wel spannend weinig bezocht bestemmingen maar heb je nu eerst meer behoefte aan wat strand en relaxen. Als je tickets nog kunt aanpassen zou ik zoiets doen. Na een week luieren kom je vanzelf wel weer in de reis stemming.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
zaratoestra
Reisexpert

hi Tikva en Erik,

bedankt voor jullie reactie.
Gelukkig kan ik er met mijn man over praten en reageert hij heel begripvol. Hij oordeelt niet, rijkt geen oplossingen aan, probeert me gewoon gerust te stellen en zegt: "het maakt me niet uit waar we heen gaan, we doen het gewoon samen".
Bepaalde zaken die mijn man aanreikt en die jullie ook zeggen zijn de volgende:
Inderdaad opnieuw angst voor het onbekende - ondanks het feit dat we weten hoe zo'n grotere reis in zijn werk gaat - toch is het altijd net iets anders
Inderdaad wel schrik - onbewust misschien - dat het niet zo leuk gaat zijn dan de eerste keer. Of op zijn minst totaal anders. Toen genoten we echt met volle teugen, en dat RTW ticket was echt wat we wilden.
Misschien toch ook een beetje schrik in het algemeen. Net nu ons huis bijna af is zullen we het opnieuw achterlaten. ondanks het feit dat het hier eind volgend jaar toch gewoon nog steeds is.

De beslissing om opnieuw te gaan reizen maakten we al snel. We kwamen begin augustus terug en in december besloten we om opnieuw te gaan reizen.
Azie leek ons toen wel een goed idee. Mede doordat we de laatste 3 maand van onze reis in Zuid-Amerika doorbrachten had ik even genoeg van de papa's con polo (friet met kip) en het eten in Zuid-Amerika.
We hadden ook schrik dat we niet genoeg geld gingen hebben voor Argentinië en Chili - vooral Patagonie dan. En ook wel wat schrik dat het duurdere vervoer (bussen) en het kostenplaatje in het algemeen het ons moeilijk gingen maken. In het algemeen vinden wij het zeer fijn in goedkopere landen. Al bleek nieuw zeeland dan geen probleem te zijn.

Tevens hopen we nog enkele langere reizen te maken en daarom zeiden we: kunnen we dan Zuid-Amerika niet gewoon koppelen met antartica. Waar we dus nu nog geen geld voor hebben. En op die manier voor later bewaren.
Kunnen we dan Midden Amerika niet koppelen met Mexico en een stukje westkust van de USA?

Op die manier - mede doordat ik toen we de beslissing maakten om opnieuw te gaan reizen - naar minder ontwikkelde gebieden wilden. (bv. Tajikistan, Kirgizie)
Nu weet ik het eigenlijk even niet meer. Komt dit dan misschien ook niet doordat we opnieuw graag naar China wilden dat we de Stanlanden eraan 'geplakt' hebben.
Misschien heb ik ook wel gewoon 'schrik' voor Kirgizie en Tajikistan omdat veel stukken zich op grotere hoogte afspelen, echt wel niet zo uitgerust zijn op gebied van accommodatie en vervoer. Aan de ene kant spreekt me dat wel aan, aan de andere kant,....hmmm

Het is vreemd...
Ik ga nu even kijken naar de opties op het gebied van klimaat. We kunnen de periode waarin we vertrekken niet echt verzetten lijkt me omdat Bjorn alles reeds met zijn werkgever heeft geregeld. Maar ik kijk even wat de mogelijkheden zijn voor Latijns Amerika. Op het gebied van kllimaat en ook op het gebied van vliegtickets.
Misschien 1/2 latijns Amerika en dan 1/2 azie. Is duurder voor vliegtickets natuurlijk...maar we zien wel wat er uit de bus komt.
zaratoestra
Reisexpert

hi allemaal,

De voorbije periode ben ik bij mijzelf te rade gegaan en beslist dat ik toch wel wil reizen. De vraag was dan enkel nog waarom het me niet lekker zat.
Volgens mij is het een kwestie van 1. Mijn zin om naar centraal azie te reizen is afgenomen (dan vooral Kirgizie en Tajikistan)
2. Ik heb toch wat schrik voor het onbekende
3. Ik zou het jammer vinden om landen waar ik al echt heel lang naartoe wil - en Bjorn eigenlijk ook - opnieuw niet te kunnen doen deze reis omdat we China en Centraal Azie zullen bereizen. Op die manier blijft er van die 8 maanden maar 'weinig' tijd over voor Myanmar, Sumatra, Sulawesi, Borneo. Allemaal plekken die we al langer willen aan doen.

Ik heb nu nog verschillende ideeën die ik stilletjes aan ga uitzoeken. Mijn man steunt me in alles en voor hem is het eigenlijk gelijk waar we naartoe gaan.
De mogelijkheden:
1. vlucht naar KL, Singapore of Bangkok en dan enkele bestemmingen zoals Myanmar, Borneo, sulawesi, Sumatra, papua??
2. vlucht naar Nieuw zeeland en stopover in Azie en Australie proberen versieren. Dan bovenstaande aziatische bestemmingen + bv. 4 weken op het noordereiland van NZ (we waren reeds 7 weken in NZ waarvan slechts 10 dagen op het noordereiland) en een stukje Australie
3. vlucht naar nieuw zeeland en stopover in Azie. We kunnen dan misschien een low budget vlucht vanaf Indonesie (bv. Bali) naar Australie versieren en daar een tijdje rondreizen.

Het idee dat we nu naar Myanmar, Borneo, enkele Indonesische eilanden en mogelijks nog wat andere aziatische bestemmingen zullen aan doen heeft me wel gerustgesteld en opgelucht :-)
Dit voelt direct anders 'beter' aan.
Nu wil ik even kijken wat de ticket mogelijkheden zijn voor eventueel combi Nieuw Zeeland en/of Australie.

Op het forum van australie mogen jullie weldra - lees: binnen 2 minuten - een vraag verwachten :-)
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Vergeet in het rijtje "Myanmar, Borneo, sulawesi, Sumatra, Papua" de Molukken niet. Wellicht een mooie toevoeging.
En ook jullie raad ik aan om eens te kijken op de website van findacrew.net. In die hoek zijn veel mensen aan het zeilen en misschien kun je zo een reisje naar Papua meepikken... Of ergens anders naartoe : )
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
zaratoestra
Reisexpert

Bedankt Travelator
Heb je blog over Sulawesi reeds gelezen en je een prive berichtje gestuurd. :-)

Wist echter niet dat je ook op de molukken bent geweest. Op die manier heb ik wat vers leesvoer :-)

Groetjes Ellen
zaratoestra
Reisexpert

@travalator: ik vind je Molukken avonturen nergens terug. Ofwel ligt het aan het feit dat ik extreem vroeg wakker ben. Nachtmerrie gehad en pc erbij genomen. :-)
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

zaratoestra schreef:@travalator: ik vind je Molukken avonturen nergens terug. Ofwel ligt het aan het feit dat ik extreem vroeg wakker ben. Nachtmerrie gehad en pc erbij genomen. :-)
Ben zelf nog niet op de Molukken geweest, maar wil wel graag.
Leek me gewoon een mooie voor op jullie lijstje : )
Ben erg druk, dus beantwoord je bericht wat later... Moet ik even rust en tijd voor vinden : )
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Plaats reactie