Backpacken ZO Azië, Australië & NZ

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Travel23
Reiziger

Backpacken ZO Azië, Australië & NZ

Bericht door Travel23 »

Hallo allemaal,

Volgend jaar aug/sept wil ik voor +/- 10 maanden gaan backpacken.

Mijn plan is wat betreft Australië en NZ vrij helder (4 maanden Aussie en 2 maanden NZ), echter voor ZO Azië nog erg wazig.
In eerste instantie trok Azië mij namelijk niet zo, totdat ik op ging zoeken waarom het anderen wel trekt. Inmiddels ben ik dus van mening dat ZO Azië wel degelijk iets bijdraagt aan mijn backpack avontuur.

Maar nu.. welke landen wil ik bezoeken en voor hoe lang?

Na wat zoek en speurwerk op internet ben ik tot het volgende gekomen:
Thailand
Bangkok
Changwat Chiang Mai
Phuket
Phi phi eilanden
Railay Beach, Krabi
Vietnam
Ha Long Bay
Hoi an
Hanoi
Laos
Vang Vieng
Vientiane
Kuang Si waterval
Luang Prabang
Filipijnen
Puerto Princesa
Singapore
Maleisië
Kuala Lumpur
Langkawi
China
Beijing (Chinese muur uiteraard)

Cambodja ligt tussen Vietnam en Thailand in dus zal ik ongetwijfeld ook meepakken, trekt me alleen minder dan de rest.

Hebben jullie nog tips t.a.v. bovenstaande lijst? Voornamelijk qua tijd en routing zit ik nog te puzzelen.

Globale planning:
Australië 4 maanden
Sept t/m dec (incl. NYE)
NZ 2 maanden
Jan - feb
ZO Azië 4 maanden
Maart - jun (dit kan eventueel nog langer, maar ik heb begrepen dat in juni het klimaat nogal vochtig is(regenseizoen)?

Alvast bedankt voor jullie inbreng! :)
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Backpacken ZO Azië, Australië & NZ

Bericht door Tikva »

Al die 4 landen in zuid oost azie in 4 maanden is wel een beetje te veel van het goede.

4 maanden is een mooie periode voor een rondje zuid-oost azie, 1 maand thailand, 1mnd laos, 1 mnd vietnam en de rest van de tijd in zuid-thailand en cambodja. (cambodja zou ik wel bezoeken alleen al vanwege ankor)

Een andere optie is gebruik maken van de lowcost vluchten en dan bijvoorbeeld een week naar Beijing dan naar de Filipijnen bijvoorbeeld 3 weken naar Palawan en nog een week of twee naar een ander deel van de filipijnen (bijvoorbeeld whalesharks in donsol). De resterende tijd kan je bijvoorbeeld van singapore naar thailand reizen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Travel23
Reiziger

Bericht door Travel23 »

Bedankt voor je reactie!

Ik had al zo'n vermoeden dat ik teveel hooi op m'n vork neem.
Zou je een indicatie kunnen geven wat 4 maanden ZO Azië zou kosten?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Kijk eens bij de reisinformatie van de diverse landen daar staan wel budgetten. Over het algemeen is 20-25 euro per dag voor de meeste backpackers voldoende. Omdat je alleen op reis bent zou ik denken aan 25 euro, dan heb je een eigen kamer, reizen met openbaar vervoer, de bekende attracties, eten in restaurantjes combineren met eten op straat, biertje bij het eten en af en toe stappen plus wat toertjes.

Filipijnen en Singapore zijn duurder, als je veel tijd in zuid-thailand zit heb je ook wat meer budget nodig. Voor activiteiten zoals duiken moet je ook geld apart budgetteren.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Travel23
Reiziger

Bericht door Travel23 »

Nogmaals bedankt!

Duiken etc. wil ik in Australië gaan doen. Echter sluit het één het ander niet uit natuurlijk.
Om het ''ruim'' in te schatten hou ik nu €30 per dag aan.
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Ben het helemaal met Tivka eens... 4 maanden is ideaal voor Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. Ter indicatie: Zelf deed ik 3 weken Thailand (van bangkok naar Chaing Mai/Grens Laos), 5 weken Laos (kan ook in 4), 4 weken Vietnam, 2,5 week cambodja en 5 weken Zuid-Thailand. Ik pakte ook nog 5 weken Maleisie (inclusief een klein stukje Borneo) mee en toen stond mijn teller op 6 maanden ZO-Azie.

Ik raad je dus aan meer tijd te nemen of wat landen te schrappen. Er zijn veel meer mooie plekken dan dat je nu noemt. Leukere plekjes dan bijv Phuket en Vientiane. Om wat voorbeelden te noemen: Sapa, Mui Ne, HCMC (Vietnam), 4000 Islands, Nong Khiaw en Muang Ngoi Neua (Laos), Pai, Ayutthaya, Koh Chang, Koh Phangan, Koh Tao (Thailand), Perhentian Islands, Taman Negara, Maleisisch Borneo (Maleisie) Zoek nog maar eens rond op Aroundtheglobe bij de bestemmingsinformatie, op het forum of neem een kijkje op mijn blog (link hieronder).

In juni is het inderdaad in Thailand, Laos, Cambodja etc regenseizoen (wat niet persé een probleem hoeft te zijn) maar in bijv Maleisie is het dan juist het droge seizoen. Het verschilt dus per land.

30 euro per dag is meer dan genoeg. Het kan stukken goedkoper.

Succes met de voorbereidingen!
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Travel23
Reiziger

Bericht door Travel23 »

Bedankt voor je tips Lisette!
Ik ga ook maar eens goed per land het klimaat bekijken, want ik vind het niet erg om langer te blijven maar dan moet het wel goed weer zijn (lees: niet elke dag alleen maar regen).

Ik kan weer lekker door met voorbereiden en ga zeker ook hier spieken bij de bestemmingsinformatie!
Travel23
Reiziger

Bericht door Travel23 »

Het is vakantie, wat betekent dat ik veel tijd heb om van alles uit te zoeken voor m'n reis.
Ik heb een globaal plan opgesteld om zoveel mogelijk het regenseizoen in zuidoost-azië te vermijden.

Vietnam noord -> Vietnam zuid (4 weken - november)
Cambodja (2 weken - half december)
Laos (4 weken - half januari)
Thailand noord -> Thailand zuid (6 weken - februari)
Maleisië (2 weken - half maart)
Singapore (1 week - eind maart)
Nieuw-Zeeland (2 maanden - eind Mei)
Australië (2/3 maanden- Juli)

Nu worstel ik nog met de vraag hoe ik mijn vliegtickets ga regelen.
Amsterdam (Düsseldorf?) -> Hanoi
Singapore -> Auckland
Auckland -> Cairns
Sydney -> Amsterdam (Düsseldorf?)

Allemaal losse tickets (enkele reis) of via een WTC oid?

Heeft er iemand tips voor mij? ^O^

Danke schön!
Travel23
Reiziger

Bericht door Travel23 »

Optie 2:

Zelfde volgorde als hierboven, echter eerst NZ en Australië en dan zo-azie.

Amsterdam (Düsseldorf) -> Auckland

Christchurch -> Cairns

Melbourne -> Hanoi

Singapore -> Amsterdam (Düsseldorf)

Ik ben er inmiddels wel achter dat een vliegticket vanaf Singapore een stuk duurder is dan vanaf Kuala Lumpur (zo'n €200).

Wat raden jullie mij aan? :)
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

1 week voor Singapore hoeft niet hoor. Is vrij prijzig om te slapen.

Waarom vraag je geen offerte aan bij enkele reisbureaus.
bv. Tunafish, travelnation (UK), killroytravels
Zij kunnen bepaalde combitickets regelen waar wij zelf geen weet van hebben of niet kunnen regelen. succes
Travel23
Reiziger

Bericht door Travel23 »

Bedankt, ga ik zeker doen!

Ben je zelf in Singapore geweest? Het lijkt me (ondanks de prijzen) wel mooi om in Singapore geweest te zijn namelijk.
thvmoer

Bericht door thvmoer »

Ik ben zelf nog niet in Singapore geweest (komt nog, in februari vertrek ik voor mijn trip rond de wereld), maar heb van een aantal mensen (onafhankelijk van elkaar) gehoord dat je het na 2-3 dagen wel gezien hebt..
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door lisette-van-beek »

Je planning wat betreft Zuidoost-Azië ziet er prima uit! Een week voor Singapore is inderdaad veel. Ik had het na 2 dagen wel gezien. Maar beter te veel tijd dan te weinig, nu kun je die dagen eventueel ergens anders bij plakken... En vertraging loop je bijna altijd wel op tijdens je reis, bijvoorbeeld door ziekte. Dus het is fijn om wat speling te hebben.
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Een week Singapore is veel maar 2 dagen wel weer er weinig persoonlijk zeg ik een dag of 3 tot 5. Maar als je terug moet naar kl voor een goedkope vlucht gewoon zo laten staan. Heb je al gekeken naar air asia daarmee kan je heel goedkoop van Azië naar Australië. Vaak valt het goedkope uit om een ticket vanuit NLD retour naar Azië te boeken en het gedeelte naar Australië en nieuw zeeland te doen met de diverse lowcost airlines in de regio. Verder goe plan hoor.
Travel23
Reiziger

Bericht door Travel23 »

Bedankt voor de reacties!
Ik hou vooralsnog een week aan voor Singapore (liever te veel dan te weinig inderdaad). Als het dan uiteindelijk op 3-5 dagen uitkomt, is alleen maar positief voor m'n portemonnee;)

Mijn voorkeur gaat nu toch uit naar optie 2, eerst Auss en NZ om daarna pas naar Azië te gaan. Ook dan ontwijk ik het regenseizoen in elk land en kan ik NYE vieren in Sydney! *O*
In dat geval zou een retour naar Azië boeken niet erg verstandig is lijkt mij? Of is het zelfs zoveel goedkoper dat ik een retour naar Azië moet boeken, en vanuit daar (bv. Bangkok) een ticket kopen naar Auckland?
Plaats reactie