Rolstoelen en vliegtuigen
Rolstoelen en vliegtuigen
Hallo piepeltjes,
Mijn vraag betreft eigenlijk meer mijn moeder. Het lijkt ons heel leuk om een keertje te gaan kerstshoppen in Londen (staat al een tijdje op mijn lijstje). Uiteraard mag moeders ook mee, maar die is afhankelijk van haar rolstoel voor de grotere afstanden. Varen is ivm enorme watervrees geen optie en treinen duurt gewoon te lang. Heeft iemand ervaring met rolstoelen, vliegtuigmaatschappijen en dergelijke? Of tips?
Alvast bedankt!
Mijn vraag betreft eigenlijk meer mijn moeder. Het lijkt ons heel leuk om een keertje te gaan kerstshoppen in Londen (staat al een tijdje op mijn lijstje). Uiteraard mag moeders ook mee, maar die is afhankelijk van haar rolstoel voor de grotere afstanden. Varen is ivm enorme watervrees geen optie en treinen duurt gewoon te lang. Heeft iemand ervaring met rolstoelen, vliegtuigmaatschappijen en dergelijke? Of tips?
Alvast bedankt!
Re: Rolstoelen en vliegtuigen
Geen ervaring mee maar kom het soms wel tegen. Bij de betere luchtvaartmaatschappijen kun je aangeven als je hulp nodig hebt (omdat je in een rolstoel zit). Ook op b.v. schiphol kun je het grootste gedeelte gebracht worden in een rolstoel of in een wagentje om daar te komen waar je moet zijn.
Dat gaat met een budget maatschappij denk ik wat minder goed lukken. Maar nogmaals heb er zelf geen ervaring mee.
Dat gaat met een budget maatschappij denk ik wat minder goed lukken. Maar nogmaals heb er zelf geen ervaring mee.
Vanwege gescheurde enkelbanden heb ik wel eens met een rolstoel gevlogen. (Althans, ben ik het vliegtuig in- en uitgereden, ter plekke liep ik met krukken). Het ging allemaal bij makkelijk: je kan op het vliegveld een rolstoel lenen, en die laat je achter in de gate. Bij aankomst stond en weer een leenrolstoel klaar. Er zijn aparte rijen voor rolstoelen bij de security. Ik ben toen met Ryan Air vanaf Eindhoven gevlogen. Ik weet niet meer waarmee ik even later naar Pisa vloog...)
Hoe de rolstoel precies vervoerd moet worden kun je checken bij de luchtvaartmaatschappij.
Hoe de rolstoel precies vervoerd moet worden kun je checken bij de luchtvaartmaatschappij.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Bedankt voor de reacties tot nog toe, maar ik bedoelde eigenlijk te vragen of iemand wel eens een eigen rolstoel heeft meegenomen in het vliegtuig en hoe de ervaringen daarmee zijn. Eigen ervaring of uit tweede had....
Ik ben wel eens met rolstoeltennissers op dezelfde vlucht beland. Bij BMI Baby (budget maatschappij, die nu niet meer bestaat) hadden ze begeleiding tot aan de gate, je rolstoel kan je bij je houden tot aan de gate, daarna gaat hij het ruim in en wordt je vliegtuig in geholpen. Bij aankomst regelen ze dat je stoel weer klaar staat. Zij zaten al in vliegtuig toen ik instapte en gingen er pas uit toen iedereen eruit was. Dit kan natuurlijk per maatschappij verschillen en je moet het altijd aanvragen/melden. Want er mogen maar beperkt aantal mensen mee met een lichamelijke beperking per vlucht.
Zie bijvoorbeeld voor wat informatie: https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepar ... /index.htm
Zie bijvoorbeeld voor wat informatie: https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepar ... /index.htm
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Heb meerdere malen met een vriend die rolstoelafhankelijk is gereisd. Zowel met flag carriers als met low cost airlines. Bij sommige maatschappijen kan je bij de boeking (op de site) al aangeven dat je met een rolstoelafhankelijk iemand reist, bij andere moet je na de boeking contact opnemen met de helpdesk van de maatschappij. Meestal krijg je begeleiding vanaf de incheckbalie of kan je met je rolstoel tot aan de deur van het vliegtuig rijden. Je rolstoel wordt daarna opgeborgen in het vrachtruim.
Houdt er rekening mee dat er redelijk ruw wordt omgegaan met bagage die het vrachtruim in moet. Wij hebben 1 keer een zwaar beschadigde rolstoel terug gekregen. Dus als je een oude rolstoel hebt zou ik die meenemen
Houdt er rekening mee dat er redelijk ruw wordt omgegaan met bagage die het vrachtruim in moet. Wij hebben 1 keer een zwaar beschadigde rolstoel terug gekregen. Dus als je een oude rolstoel hebt zou ik die meenemen
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Met al het laatste nieuws over low cost vliegen
Zwaar beschadigd nog wel. Dat is niet niks. Heb je daar nog iets mee gedaan?
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Reisverzekering heeft vergoedt . Met Transavia viel niet te onderhandelen. Volgens mij is met de nieuwe EU regelgeving de maatschappij wel verantwoordelijk. Ik praat over een situatie van 10 jaar geleden.
http://www.goedkoopvliegenclub.nl
Maar ondertussen zit je wel met een kapotte rolstoel en kun je moeilijk verder reizen. Een rolstoel/scootmobiel verhuurbedrijf op vliegvelden zou goede zaken kunnen doen.
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Vliegtuigmaatschappijen hebben steeds duidelijkere regels over het meenemen van een rolstoel. Ook in steeds meer landen kan je rolstoelen en scootmobiels huren.
op de website: https://www.tourismforall.org.uk/ staat ook een FAQ pagina met vragen die speciaal zijn toegespitst op rolstoel gebruikers en waar je met vliegen aan moet denken en moet navragen. (als de link niet mag laat even weten dan stuur ik een pb)'
Direct mobility solutions verhuren ook materialen als het nodig is.
Maar het is wettelijk vastgelegd dat vliegtuigmaatschappijen mensen in een rolstoel moeten meenemen, alleen waar bagage vervoerd wordt kunnen er dingen kapot gaan..Zorg voor een reisverzekering en lees bij de luchtvaartmaatschappij de voorwaarden na.
op de website: https://www.tourismforall.org.uk/ staat ook een FAQ pagina met vragen die speciaal zijn toegespitst op rolstoel gebruikers en waar je met vliegen aan moet denken en moet navragen. (als de link niet mag laat even weten dan stuur ik een pb)'
Direct mobility solutions verhuren ook materialen als het nodig is.
Maar het is wettelijk vastgelegd dat vliegtuigmaatschappijen mensen in een rolstoel moeten meenemen, alleen waar bagage vervoerd wordt kunnen er dingen kapot gaan..Zorg voor een reisverzekering en lees bij de luchtvaartmaatschappij de voorwaarden na.
Oh, dat is idd een fijne site. Dank je wel!