Hamburg/Bremen: hoe invullen?
Hamburg/Bremen: hoe invullen?
Met Hotelweek ga ik 3 nachten naar Hamburg. We willen dit combineren met Bremen. Mogelijk gaan we al een dag eerder weg en overnachten we elders in Duitsland. Iemand suggesties hoe dit in te vullen? Voor Bremen dacht ik aan de Altstadt te bezoeken en wat kerken. Volgens mij is er voor de rest niet heel veel te beleven? Qua Hamburg ben ik nog volledig blanco.
Mogelijk is één dag weg omdat we ook naar Helgoland kunnen gaan.
Mogelijk is één dag weg omdat we ook naar Helgoland kunnen gaan.
Re: Hamburg/Bremen: hoe invullen?
Alle informatie voor het artikel over Bremen ligt in de la, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om het te schrijven
Even kort: Je kunt je prima een paar dagen in Bremen vermaken. De Altstadt is erg leuk, best veel te zien. Voor iets meer dan een euro kun je de Bleikeller bezoeken, een crypte onder de Dom van Bremen. Verder is de Böttcherstraße leuk, en natuurlijk de wijk Schnoor. Ook is het Übersee museum zeker de moeite waard, je zou hier wel een hele middag kunnen rondlopen. Je kunt een mooie wandeling maken in het park langs de oude stadswallen van Bremen, de Wallanlagen. Je vindt veel gezellige en goede cafés en restaurants aan de Wezerpromenade (de Schlachte). Enne, de kerstmarkten zijn natuurlijk ook altijd gezellig 
Hamburg: Geen idee, nog nooit bezocht.
Gaan jullie met de auto? Dan moet je erop letten dat je een milieusticker moet hebben.

Hamburg: Geen idee, nog nooit bezocht.
Gaan jullie met de auto? Dan moet je erop letten dat je een milieusticker moet hebben.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Denk er ook aan dat als je met de auto gaat je ook winterbanden moet hebben in Duitsland
.

Daar is allemaal aan gedacht
We hadden ook andere bestemmingen bekeken voor Hotelweek maar daar moest je sneeuwkettingen bij hebben...
wel iig dank nog voor het meedenken en eraan herinneren! 

We gaan nu een dagje eerder richting Duitsland, zodat we in ieder geval 1 volle dag extra hebben
Waarschijnlijk op heenweg naar Bremen en daar o.a. de Alstadt bekijken. Musea ligt heel erg aan wat we nog meer kunnen doen of we dat gaan doen. Verder zag ik dat Neuengamme onder Hamburg ligt. Ben zelf geinteresseerd in dit deel van de geschiedenis, dus misschien vanaf Hamburg richting huis op de laatste dag daar heen... Ik merk al dat we tijd te kort hebben
maar dat is bijna altijd zo bij een midweek weg!
Voor Hamburg gisteren 3opreis teruggekeken. De Reperbahn en Beatlesplatz willen we zeker even bekijken daar.

Voor Hamburg gisteren 3opreis teruggekeken. De Reperbahn en Beatlesplatz willen we zeker even bekijken daar.
Ik ben inmiddels weer terug! Wij zijn op de heenweg in Osnabruck blijven slapen en de dag erna naar Bremen gegaan. Daar hebben we inderdaad vooral de Altstadt bekeken. Maar we zijn begonnen met een rondleiding door het Rathaus. Twee kamers mag je in, maar de rondleider kan er uur over vertellen, hij was echt grappig. Het kostte 5 euro. Dom Petri gezien maar ook de Unser Liebe Fraue Kirche. Bleikeller was ineens dicht voor een paar maanden
De toeristeninformatie trouwens ook dus dat was wel jammer. Natuurlijk de Stadsmusikanten gezien. Vervolgens hebben we de Bottcherstrasse gehad en zijn we vanaf daar gewandeld langs het water en gegeten op de pannenkoekenboot. Toen nog de Wallanlagen en uiteindelijk Schnoor. Wat een leuke wijk!! We hadden alleen de pech dat het wat somber weer was en het begon te regenen dus daar maar thee gedronken met een lekkere Bremer koek. 's avonds nog even wezen winkelen bij het winkelcentrum Waterfront, waar de auto de hele dag gratis kon staan op de P+R
met ubahn 3 ben je zo in Centrum!
Dan Hamburg! We hebben een Hamburg Citycard genomen omdat die voor tot 5 personen slechts 15,50 per dag was en je dan al bijna de kaart eruit had met alleen al 2x de metro nemen per persoon. Ook nu de auto weer geparkeerd bij een gratis P+R. We hebben wat musea bezocht: Schip Rick Remers, Speicherstadmuseum en Hamburger museum. Die laatste is echt aanrader! Heel groot en een uitgebreide collectie over allerlei onderwerpen. Ook de Nicolarikirche (ruine, maar je kan er nog steeds met een lift naar boven om uitzicht te zien!) en Michaeliskirche waren erg mooi (ook hier heb je uitzichtplatform). Ook hier rondleiding gedaan door het Rathaus. Verder St Pauli Elbe tunnel Hafencity, Reeperbahn (niet zo bijzonder) en Beatlesplatz (ook niet zo bijzonder) bekeken. Ook nog een ferry genomen zodat we toch nog een rondvaart over het water hadden;) Laatste dag naar een wildpark geweest en voormalig concentratiekamp Neuengamme. Dat laatste was echt heel indrukwekkend.

Dan Hamburg! We hebben een Hamburg Citycard genomen omdat die voor tot 5 personen slechts 15,50 per dag was en je dan al bijna de kaart eruit had met alleen al 2x de metro nemen per persoon. Ook nu de auto weer geparkeerd bij een gratis P+R. We hebben wat musea bezocht: Schip Rick Remers, Speicherstadmuseum en Hamburger museum. Die laatste is echt aanrader! Heel groot en een uitgebreide collectie over allerlei onderwerpen. Ook de Nicolarikirche (ruine, maar je kan er nog steeds met een lift naar boven om uitzicht te zien!) en Michaeliskirche waren erg mooi (ook hier heb je uitzichtplatform). Ook hier rondleiding gedaan door het Rathaus. Verder St Pauli Elbe tunnel Hafencity, Reeperbahn (niet zo bijzonder) en Beatlesplatz (ook niet zo bijzonder) bekeken. Ook nog een ferry genomen zodat we toch nog een rondvaart over het water hadden;) Laatste dag naar een wildpark geweest en voormalig concentratiekamp Neuengamme. Dat laatste was echt heel indrukwekkend.