Oostkust Australie Jan/Feb

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
floris82

Oostkust Australie Jan/Feb

Bericht door floris82 »

Langzaam worden mijn plannen een beetje meer duidelijk. Maar januari en februari ga ik naar Australië. Wil eigenlijk alles zien, maar helaas is de twee maanden die ik heb daar te kort voor. Graag zou ik jullie advies/mening willen om voor mijzelf de laatste dingen duidelijk te maken.

- Eigenlijk wil ik net na kerst weg. Maar ongetwijfeld willen meer mensen oud & nieuw vieren in Australie. Is er iemand die suggesties heeft waar mijn reis te starten. Online kan ik weinig vrije hostels meer vinden in Sydney.

- Ik wil eigenlijk starten in Sydney en dan in eerste instantie naar het Noorden. Er zijn twee dingen die ik graag wil doen. De eerste is duiken. Maar nu lees ik dat er in januari en februari veel kwallen zijn en dat het duiken daardoor ook moelijker wordt. Tot waar aan de Oostkust kun nog goed duiken zonder dat je daar last van hebt. Het liefst wil ik natuurlijk richting GBR. Waar zou ik het best heen kunnen om dit te doen?

- Naast duiken wil ik ook graag Surfen. Eigenlijk meer dezelfde vraag als met het duiken. Als ik wil surfen wat is dan een goede plek om dit te doen zonder dat je echt last hebt van de kwallen en de regen.

- Ik lees veel leuke verhalen over Cairns. Maar is Cairns in de maanden dat ik ga een beetje een goede plek om heen te reizen? Of zouden jullie in januari en februari niet zo noordelijk reizen en is zuidelijk richt Melbourne een beter optie.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!!!!
Francine
Reisexpert

Re: Oostkust Australie Jan/Feb

Bericht door Francine »

Januari en februari zijn zo ongeveer de slechtste maanden om naar het noorden (v.a. ong Brisbane) te reizen. Het zuiden is dan echt veel en veel beter. Ten zuiden van Brisbane heb je wel de grote surfplekken (Byron Bay, bijvoorbeeld), maar om te duiken, zit je echt niet zo erg goed.

Oud en nieuw vieren in Sydney is inderdaad heel erg druk en heel erg duur. Je moet je hostel ver van tevoren boeken en vaak moet je voor minstens een week een kamer boeken. De prijzen schieten in die tijd omhoog.

Eerlijk gezegd zou ik in die maanden kiezen voor het zuiden van Australie: Tasmanie, rondom Melbourne of lekker naar Perth en het zuidwesten meepikken.
Maar mogelijk zijn hier mensen met duikervaring is die periode?
floris82

Bericht door floris82 »

Zou je het echt afraden om meer Noordelijk dat Brisbane te reizen of is het gewoon minder aangenaam?

Ben aan het kijken waar mijn reis te starten. Eigenlijk wil ik eind december die kant op. Wat zou een goede punt zijn om te starten?
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Ik raad het af. Kans op cyclonen (meerdere per seizoen, startend in december), overstromingen, enz. Kans dat je ergens vast komt te zitten is aanwezig. Kans dat je bepaalde dingen die je wilt doen niet kan doen is groot.
Aan de andere kant, zul je altijd zien dat het het jaar dat jij gaat gewoon goed gaat...
Weer is altijd moeilijk te voorspellen, maar het is gewoon echt geen goede tijd.
Ik heb wel in december in Queensland gezeten. De ene week wat het prima, de week daarop lag alles opeens plat en kon je niets, maar dan ook niets meer. Zaten mensen totaal vast, geen elektriciteit, enz. Gewoon hartstikke vervelend.
Lisanne1989

Bericht door Lisanne1989 »

Hi Floris!

Zelf heb ik ook het plan om net na kerst te vertrekken. In 2009 heb ik oud en nieuw in Sydney gevierd en dus is mijn plan om het dit jaar in Brisbane of Byron Bay te doen, heb hier veel goede verhalen over gehoord.

Mijn plan is om van Brisbane naar Cairns te reizen, maar ik twijfel dus nog erg hierover vanwege het klimaat. Ik lees en hoor steeds verschillende verhalen... Melbourne en Sydney heb ik al gezien, dus wil ik hier eigenlijk niet naar terug.

Wat is verder jouw plan? Ik ben van plan om ongeveer 4-6 weken te gaan..

Groetjes,

Lisanne
floris82

Bericht door floris82 »

Hey Lisanne,

Mijn plan is om 6-8 weken te gaan. Waarbij ik nog aan het kijken ben wat precies mijn route wordt. Het idee was om na kerst te vertrekken en daar oud en nieuw te vieren. Ben nog aan het kijken waar. Sydney is heel lastig in ieder geval qua accomodatie zoals ik het nu zie als ik naar hostels kijk. Dus zal waarschijnlijk rond Brisbane of Byron Bay worden. Leuk dat jij daar goede berichten over gehoord hebt. Maakt mijn keuze weer iets makkelijker :).
Dingen die ik onder ander wil gaan doen ik duiken en surfen. Dat in combinatie met het regenseizoen zal mijn reis zoals ik het nu inschat zal mijn reis waarschijnlijk meer zuidwaarts zijn vanaf hier. Maar ook de outback staat op mijn verlanglijst dus misschien dat dit de eerste tussenstop wordt.

Is jou plan om ondanks het regenseizoen richting Cairns te gaan?
Lisanne1989

Bericht door Lisanne1989 »

Hi Floris,

Ik vind het heel erg lastig in te schatten. Zowel internet, als mensen, geven verschillende informatie. Begin nu wel erg te twijfelen. Zou wel heel graag oud en nieuw willen vieren in Brisbane of Byron Bay, dus ik gok dat ik sowieso op Brisbane wil vliegen. Misschien is het dan toch verstandiger om richting Sydney te reizen. Enige is dat ik toch wel heel graag wat andere plekken zou willen zien zoals de Whitsundays, Mackay, surfers paradise etc. Een paar jaar geleden ben ik in december en januari in Australië geweest en toen is het ons zwaar afgeraden om richting the Great Barrier Reef te gaan. Onwijs spijt achteraf, want er was niets aan de hand... Vandaar mijn twijfels!

Ben bang dat ik als ik nogmaals naar Sydney en Melbourne ga, ik snel verveeld raak. Weer dezelfde bezienswaardigheden etc...

Surfen en duiken wil ik ook graag doen! Beiden nog nooit gedaan, dus wordt tijd voor een eerste keer! Jij wel ervaring?

Groetjes!
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Als ik even in mag breken: Natuurlijk kun je heus wel in de maanden december en januari naar Cairns afreizen, als je dat graag zou willen. Je moet alleen bepaalde zaken niet onderschatten (zoals bijvoorbeeld de hitte en de dagelijkse regenbuien) en goed de weerberichten volgen met het oog op cyclonen ed. Ik zou het zelf niet zo snel doen, omdat je door de hitte of door andere weersomstandigheden soms echt weinig kunt ondernemen. Toen ik in Cairns woonde waren mijn vrienden en ik vooral te vinden in Cairns Central (winkelcentrum), de bioscoop of andere gebouwen met airco :P
Wat het GBR betreft: in deze periode is ook het zogenaamde stinger season.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
floris82

Bericht door floris82 »

Ben er redelijk uit wat ik wil doen... Nog puntjes waar ik nog niet uit ben. De eerste is waar ga ik precies starten en is mijn reisschema reëel.

Mijn idee is het volgende:
Starten in Brisbane
Brisbane - Frasier Island
Frasier Island - Surfers Paradise
Surfers Paradise - Byron Bay
Byron Bay - Sydney
Sydney - Alice Spring / Uluru Rock
Alice Spring - Melbourne
Melbourne - Sydney
En dan vanuit Sydney weer naar huis.

Andere optie is om te starten in Sydney en dan richting Brisbane en dan vanaf Brisbane naar Alice Springs.

Zijn er nog mensen die aanraden of sommige dingen over te slaap of juist wel te zien hoor ik graag jullie suggesties.
pw89

Bericht door pw89 »

Dag Lisanne & Floris,

Rond dezelfde periode zit ik ook in Australie. Half januari vlieg ik vanuit NL naar Melbourne. Lengte van mijn trip nog onbekend.

Ik blijf denk ik in het zuiden / oosten. Melbourne, Perth en Sydney.

Ben benieuwd naar jullie plannen.

Groetjes Peter
floris82

Bericht door floris82 »

Ik ben er bijna uit! :D Op internet al een heel hoop opgezocht. Het noordelijke deel zal ik over slaan ivm het klimaat en het echt centrum van Australie (Alice Springs en omstreken) ook niet bezoek vanwege de toch niet hele lange periode.

Daarom kwam ik zelf tot de route van Melbourne naar Brisbane. Deze route wil ik in twee maanden reizen. Wat zou de beste route zijn? Starten in Brisbane en dan naar Melbourne of juist andersom. En wat zijn dingen die ik gezien MOET hebben?

Zelf had ik al:
Melbourne
Great Ocean Road
Sydney
Blue Mountains
Byron Bay
Brisbane
Fraser Island
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Prima. Ruim de tijd om veel leuke dingen te doen op die route.
Hoe ga je reizen: huur je een auto? Ga je met het openbaar vervoer?
In twee maanden kun je deze route ruim nemen. Er zijn tal van mogelijkheden.
Je zou vanaf Melbourne, Great Ocean Road (vergeet the grampians niet!) een eind richting het noorden kunnen reizen en een stuk 'outback' zien richting Broken Hill. Mungo NP is mooi (wel eigen 4WD vervoer!).
Je zou ook nog kunnen doorreizen naar Adelaide en dan naar het noorden naar de prachtige Flinders Ranges. Ik weet niet of je van wandelen houdt, maar daar heb je prachtige mogelijkheden. Eigen vervoer is handig, maar je kunt ook met de bus bij een camping komen (dus wel tent nodig, maar volgens mij waren ze ook bezig lodges te bouwen).
Ten oosten van Melbourne is het ook mooi met Filip (pinguin) island, en de eerste uitlopers van de Victoriaanse alpen.

Op het stuk tussen Sydney en Brisbane heb je natuurlijk de kust met Byron Bay, maar vergeet ook niet het binnenland in te gaan en de wouden rond Dorrigo te bekijken. In die tijd kunnen de regenwouden wel echt REGENwouden zijn, maar ze zijn dan ook zo prachtig!! Prachtige mistflarden tussen de bomen enzo. Echt mooi. Wel veel kans op wat bloedzuigers in die tijd, maar gewoon goede schoenen aandoen en een beetje opletten.
Ik vond zelf New England NP ook erg mooi, maar dan moet je wel eigen vervoer hebben.
In Dorrigo kun je wel komen vanuit het YHA-hostel in Bellingen.

Vergeet ook beslist Noosa, ten noorden van Brisbane niet. Leuk en relaxt stadje.
Plaats reactie