Maart 2014 vertrek ik voor 6,5 maand naar Azië. Het plan is heen te vliegen op Seoul en terug vanaf Bangkok.
De globale planning:
* Zuid Korea - 3 weken
* Filipijnen - 6 weken
* Maleisisch schiereiland/Singapore - 5-6 weken
* Indonesië - 4 weken Java en 4 weken Sulawesi
* Eindigen in Bangkok
Dan blijven er nog 4 of 5 weken over voor ik terug vlieg vanuit Bangkok. Die extra weken zou ik onderweg ergens aan vast kunnen plakken, of aan het eind nog een extra bestemming te zoeken. Het noorden van Laos heeft dan mijn voorkeur, of een simpel Thais eiland waar ik eind september terecht kan zonder weg te spoelen (suggesties zijn welkom).
Het enige wat ik vast zet, is de reisduur in Zuid Korea en de Filipijnen, maar van die laatste is de vlucht nog te wijzigen mocht ik langer/korter willen blijven. Dit omdat ik vooraf een visum voor de Filipijnen wil aanvragen en daar een retourvlucht voor nodig is.
Ik heb ter plaatse een budget tussen de 25 en 30 euro per dag voor eten/slapen/vervoer/entreetickets. Waarbij ik me realiseer dat ik in Indonesië minder kwijt ben dan in Zuid Korea en Singapore, dus dat zou elkaar aardig moeten compenseren. Ik probeer doorgaans om dorms af te wisselen met eigen kamers en stel verder geen eisen aan comfort (zolang het beddengoed maar niet zelfstandig aan de wandel gaat). Ik ben absoluut niet te porren voor dingen als ziplinen door een oerwoud, nachtelijke spooktochten of tuben in Vang Vieng, dus daar zullen in elk geval geen onverwachte kosten in zitten. Om medische redenen kan ik niet duiken of snorkelen, ook dat scheelt geld. Ik drink niet en ben ik niet het type 'feestende 18-jarige die voor het eerst op reis gaat'. Niets tegen die categorie reizigers, maar gewoon om even het verschil aan te geven

Qua vaccinaties ben ik volledig up-to-date en ik heb een reisverzekering van FBTO waarbij ik een lang-op-reis-module aan kan zetten voor 365 dagen nonstop dekking. Ik hou mijn huurwoning in NL gewoon aan en ga niet onderverhuren.
Ik ben vaker in Azië geweest, maar -afgezien van Bangkok en Laos- niet in de genoemde landen.
Mijn vragen zijn vooralsnog:
Is dit een realistisch budget?
Is dit een realistische planning?
Hoe is het reizen tijdens de ramadan in bijvoorbeeld Maleisië of op Java?
Zijn er praktische dingen die ik over het hoofd zou kunnen zien?
En niet geheel onbelangrijk: zou ik mijn vegetarische principes mee kunnen nemen op reis, of kan ik die beter thuis laten?