Darwin-Sydney

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
Plaats reactie
babbeloebaa
Vakantieganger

Darwin-Sydney

Bericht door babbeloebaa »

Hallo Allen,

Wij willen onze reis in Australie waarschijnlijk beginnen in Darwin, om vanuit daar naar Alice springs te gaan.
Nou zijn er natuurlijk vele manieren op daar te komen.
Ik heb al een aantal opties bekeken, maar wat vinden jullie ervan of wat raden jullie aan?

- The Ghan train van Darwin naar Alice springs (48 uur). Nadeel dat je niet vrij bent en even onderweg kunt stoppen. Ik heb al zitten kijken voor een tickets, maar ik kwam voor een ticket voor 4 personen uit op 10.000 australische dollars!!! Dit lijkt me niet kloppen.
Weten jullie waar dit aan kan liggen. Misschien dat ik nog te vroeg kijk? (het is voor volgend jaar oktober).
- Camper via wickedcamper. Nadeel dat ik persee een week moet huren en dat kost dan toch al gauw 600 euro voor 2 personen. Dan kan ik net zo goed een vliegticket boeken, maar dat wil ik niet omdat ik dat te duur vind.
- Auto huren. Alleen dan komt bij mij de vraag op of er voldoende hostels onderweg zijn?

Hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden.

Groetjes.
Kims
Reisexpert

Re: Darwin-Sydney

Bericht door Kims »

Hoi weer,

Persoonlijk zou ik die trip met eigen vervoer doen omdat er erg veel te zien is zoals het schitterende Kakadu, Litchfield, watervallen, Katherine gorge etc. Je kunt je makkelijk een week of meer vermaken. Een campertje is dan ideaal maar ook met een auto en tentje is het goed te doen. Er zijn wel hostels maar niet veel en kamperen is toch echt de manier om in die gebieden te reizen omdat je dan heerlijk in de schitterende natuur zit!

Hou er wel rekening mee dat zoals gezegd het in oktober al erg heet is in de tropen vooral rond Darwin omdat het vrij Noordelijk ligt.

Dat is inderdaad extreem duur voor de trein. Dat hoeft niet zo duur te zijn. Je hebt bijvoorbeeld de Red Seats die het goedkoopst zijn. Ik vind zo snel tickets voor $538 p.p. voor begin oktober volgend jaar dus dat zijn nog eens andere prijzen.
Heb je op hun eigen website gekeken? http://www.greatsouthernrail.com.au/site/the_ghan.jsp

Heb je al onder reisinformatie gekeken op deze site? Staat ook erg veel info! En anders de zoekfunctie op het forum want er zijn al meerdere posts geweest over de trein, Alice, Kakadu etc :-)

Succes ermee!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
joristheunissen

Bericht door joristheunissen »

Hoi,

wij zijn vorig jaar ook begin oktober naar Darwin gevlogen. Daar hebben we een camper gehuurd voor een 5-tal dagen om Kakadu en Litchfield te bezoeken. Absoluut de moeite, heel erg mooi!! In beide parken vind je een aantal campings waar je makkelijk kan overnachten. Het was inderdaad redelijk warm (overdag 34°C, 's nachts 25°C), maar wel goed te doen.
Vervolgens hebben we de trein genomen (The Ghan) van Darwin naar Alice springs. Dit is een heel aangename treinrit van 24h. We hadden de goedkoopste seats genomen (Red seats). De seats zijn trouwens heel comfortabel: veel plaats en de zetels kan je ver naar achter schuiven. Prima geslapen! En er zijn ook douches in de trein. Onderweg stopt de trein een 5-tal uren in Katherine, waar je eventueel een tour kan boeken naar Katherine Gorge.

's Morgens kom je vroeg aan in Alice Springs. Wij zijn er een dag gebleven en hebben toen een auto gehuurd om The Red Centre verder te verkennen. Uiteindelijk zijn we hierna gevlogen van Uluru naar Sydney.

Groeten!!
babbeloebaa
Vakantieganger

Bericht door babbeloebaa »

Dank je wel beiden voor jullie reactie.

Ik ben nog een beetje zoekende op deze site, dus vandaar dit bericht.

Joris: Waar heb je de camper gehuurd. Want als ik nu kijk via verschillende camper verhuurders dan kan ik pas huren vanaf 1 week en dat is niet wat ik wil i.p.
Misschien dat jij nog tips hebt.

En als ik kijk op de site van the Ghan en dan bij de red seat tickets, dan staat er bijna overal non-viewing seat. Mag ik vragen waar we dan wel zitten?

Groetjes Mariel
joristheunissen

Bericht door joristheunissen »

Hallo Mariel,

wij hebben toen geboekt bij Apollo Campers (http://www.apollocamper.com/) en konden toen voor een 5-tal dagen huren. Prima campers trouwens!
Zorg zeker dat je genoeg proviand inslaat (drank en eten) als je gaat rondtoeren naar Kakadu en Litchfield, want onderweg is niet zo heel veel te krijgen. Er zijn wel enkele kleinere winkeltjes, maar je koopt toch best voldoende in Darwin.
Wat betreft The Ghan, wij hadden gewoon zitplaatsen in één van de vele treinwagons. Er zijn natuurlijk ook wagons met bedden, maar die zijn veel duurder. We hadden een groot raam naast onze zetels en konden dus prima buitenkijken!

Groeten!!
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Waarom is een week huren een probleem voor je? Als je niet alleen maar wilt doorjakkeren, maar ook nog wat wilt zien, is een week echt geen overbodige luxe. Zeker als je de auto wilt ipv trein of vliegtuig omdat je wat wilt zien moet je, m.i., ook de tijd nemen om dingen te zien.
Ik heb tijdens een reis met de Ghan gereisd voor nog geen 300 dollar voor een red seat. Kreeg veel korting via een 'backpackerspas' (VIP, YHA, Nomads). De moeite waard om daarnaar te informeren. Ik kreeg 50% korting, dus dat tikt aan. Die red seats zaten in een gewoon treinstel. Tijdens de reis kun je rondlopen. Er was ook een 'louche'-treinstel waar je op banken kon zitten. En inderdaad douches (met handdoeken!) aan boord.
Verder kan ik eigen vervoer overigens erg aanraden omdat je dan echt meer ziet. Een auto+tentje is waarschijnlijk de goedkoopste optie omdat een auto goedkoper is in huur(of koop) en verbruik. Maar je moet wel willen kamperen, natuurlijk. Als je in hostels zit, wordt het weer een stukje duurder natuurlijk.
Plaats reactie