Twijfel over route in Midden-Amerika

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
RVI

Twijfel over route in Midden-Amerika

Bericht door RVI »

Hallo!

In november hebben mijn vriend en ik een maand vrij en dan willen we graag naar Midden-Amerika.
Nu twijfelen we over de route. We willen sowieso naar Costa Rica, verder lijken Nicaragua, Belize en misschien Panama ons ook interessant. Of Guatemala en Honduras?

Wat is haalbaar in 5 weken en wat zijn de hoogtepunten? We hoeven niet overal lang te blijven, houden van combinatie natuur/cultuur, mijden liever gevaarlijkere gebieden en eindigen graag met een paar dagen luilakken op een mooi strand.

(NB vorige reis was 2,5 week Vietnam, week Cambodja en weekje Koh Chang. Dat vonden we een prima tempo, is wel wat snel maar we hebben daar vaak met de nachtbus en nachttrein gereisd. Is dat ook mogelijk en veilig in Midden-Amerika??)

Bedankt!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Twijfel over route

Bericht door Tikva »

Treinen zijn er niet in de landen die je noemt. Nachtbussen wel gezien in Mexico niet in de andere landen in centraal amerika. Als ze er al zijn dan waarschijnlijk alleen tussen de hoofdsteden anders zijn afstanden wel erg kort. Gezien de staat van de wegen en kans op berovingen zou ik sowieso niet snel een nachtbus nemen.

Vijf weken is echt niet veel tijd voor alles wat je noemt, zelfs als je een snelle reiziger bent. Persoonlijk zou ik me in jouw geval beperken tot Costa Rica en Nicaragua of Costa Rica en Panama als Costa Rica je voorkeur heeft. Waar komt die voorkeur vandaan? veel van de bezienswaardigheden in Costa Rica zoals vulkanen en natuur kan je ook in de andere landen vinden in centraal amerika alleen dan een stuk goedkoper en met wat minder faciliteiten.

In Nicaragua kan je voor cultuur naar Granada en Leon gaan, mooie natuur en vulkanen Isla Omtepe, voor mooie stranden zou je echter naar de corn islands moeten (vliegen). Voor de hoogtepunten kijk eens bij de reisinformatie van de diverse landen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
RVI

Bericht door RVI »

Bedankt voor je reactie Tikva! :)

Zou het haalbaar zijn om naar Costa Rica te gaan (+/- 2 weken), 1,5 week Nicaragua, door Honduras/Guatemala naar Belize. Caye Caulker lijkt me heel fijn om af te sluiten.

Is dit realistisch of slaan we dan teveel mooie dingen over? Wil niet zoveel mogelijk landen zien in een zo kort mogelijke tijd namelijk. Liever 2 landen goed dan haasten door alles. Las ook berichten over Honduras en Guatemala dat dat niet veilig is, vandaar misschien mijn voorkeur naar de andere landen. Of valt t daar wel mee?

Zou willen dat ik meer tijd had en er langer heen gaan maar helaas. (Voor nu!) gaat dat niet :N
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Haalbaar vast ja als je 4 dagen achter elkaar in de bus wilt zitten en niets doen, leuk niet dus nee nee. Haal even een lonely planet zodat je een idee hebt van reisafstanden en mogelijke routes. Van nicaragua naar honduras (hoofstad) 1 reisdag, dan een hele lange dag naar copan in honduras, vanaf daar kan je weer in een hele lange dag naar tikal in guatemala en dan weer 1 hele lange dag naar cay caulker. Er is een kortere weg met de boot van guatemala naar belize maar die boten zijn weer onbetrouwbaar en gaan maar iets van twee keer per week dus geen optie om op te gokken.

Als je op een relaxte plek af wilt sluiten met mooie stranden (die cay caulker niet heeft) goed duiken en snorkelen waarom dan niet de bay islands in honduras (roatan of utila). Ook erg relaxt. Guatemala heeft wel veel incidenten, honduras staat bij mij niet als onveilig bekend.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
RVI

Bericht door RVI »

Bedankt nog Tivka :)

Eindelijk tickets geboekt en onze route ongeveer bepaald.
We vliegen heen naar Managua, dan Leon, Granada en Isla de Ometepe en dan naar Costa Rica. Hier willen we sowieso naar Tortuguero, La Fortuna/El Arenal of daar in de buurt andere vulkanen en Manuel Antonio. Hierna vliegen we naar New York voor 4 dagen en dan naar huis. We zijn precies een maand weg!

Iemand nog bijzondere, geheime tips voor deze landen?
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Jep, ga naar Santa Elena voor Volcan Arenal en niet naar La Fortuna. Dat is veel rustiger en heb je een kijk op de mooiere kant van de vulkaan (vanuit La Fortuna lijkt het een normale berg). La Fortuna is erg saai.

Tortuguero is tof, maar wel erg toeristisch. Als je een schildpaddentour gaat doen, maak dan ook daadwerkelijk geen foto's. En natuurlijk niet in een motorbootje de kanalen door. Dan jaag je alles weg en dat is hartstikke zonde.

Manuel Antonio is meer een dierentuin aan het strand. Het strand en de omgeving zijn prachtig hoor, maar wel erg druk en niet avontuurlijk. Alles is veel te goed aangelegd en de apen worden gevoerd door irritante toeristen.

Overweeg een trekking door Parc Nacional Corcovado. Erg mooi en ongerept. Ook Monteverde is prachtig, maar wel toeristisch.

Reistijden zijn erg lang en dat komt doordat bussen erg langzaam rijden én omdat je bijna altijd langs San Jose moet, wat aardig in de bergen verscholen zit.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
RVI

Bericht door RVI »

Bedankt voor je tips!! Santa Elena wordt het dus :)

Ja Corcovado hadden we ook al aangestreept op de kaart. Had ook gehoord dat je altijd via San Jose moet, behalve met toeristenbusjes schijnbaar, die zijn duurder maar rijden wel rechtstreeks?

En Puerto Viejo, is dat leuk?

Toevallig ook in Nicaragua geweest en daar nog tips voor? Wij vinden het leuk om ook van de 'normale toeristenstroom' af te wijken. In Vietnam ook de binnenlanden ingegaan en dat was super!
RVI

Re: Twijfel over route in Midden-Amerika

Bericht door RVI »

Over 2 weken gaan we ein-de-lijk!
Willen eigenlijk niet echt iets plannen, alleen een logische route volgen i.v.m. tijd. Te veel wat ik wil zien!
Heb even toch een planning gemaakt, omdat ik graag wil weten of dit haalbaar is? Heb begrepen dat de reisafstanden niet zo ver zijn, maar je er toch behoorlijk lang over kunt doen. Dus voor de experts: is deze route logisch/haalbaar? En de indeling per stad/Nationaal park ook lang genoeg? Ik vind het zo lastig in te schatten...

3/11 Aankomst Managua 's avonds
4/11 Naar Leon - Overnachting in Leon
5/11 Leon
6/11 Naar Granada ca. 5 uur rijden - Overnachting in Granada
7/11 Granada Overnachting in Granada
8/11 Isla de Ometepe. Via ferry vanuit Rivas Overnachting Isla de Ometepe
9/11 Isla de Ometepe Overnachting Isla de Ometepe
10/11 Reisdag, grensovergang richting Rincon de la Vieja
11/11 Rincon de la Vieja
12/11 La Fortuna Overnachting El Arenal Reistijd La Fortuna – Monteverde: 3 ½ uur
13/11 Monteverde Overnachting Monteverde
14/11
15/11 Tortuguero
16/11 Tortuguero
17/11 Puerto Viejo
18/11 Puerto Viejo
19/11
20/11 Manuel Antonio
21/11 Manuel Antonio
22/11
23/11 Corcovado
24/11 Corcovado
25/11 Tortuga
26/11 Tortuga
27/11 Tortuga, ’s middags naar San Jose, hotel nabij luchthaven
28/11 Vertrek San Jose naar NYC

Alvast bedankt!
RVI

Bericht door RVI »

Denk dat we in plaats van Isla de Ometepe naar Masaya, Isletas de Granada en San Juan del Sur gaan doen. Iemand daar geweest?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ja ik ben in allemaal geweest. Masay vonden we erg leuk, klein plaatsje waar je veel mooie souveniers kunt komen. Verder niet zo veel te doen behalve een tour naar de Masaya vulkaan (doe het in de middag/avond voor het mooiste zicht op de lava). De eilandjes zijn ook leuk maar is gewoon een middag of ochtendtripje vanaf granada. Je ziet dikke huizen van de rijke van nicaragua en apen. San Juan del Sur vonden wij wat tegen vallen, strand was niet echt geweldig. Leuk als je van surfen houdt.
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Hoe belangrijk is Leon voor je? Wij hebben er voor gekozen om ivm tijdgebrek Leon over te slaan. Voor mij was het destijds belangrijk ivm het sandboarden vanaf de zwarte vulkaan. Het schema wat wij hadden was als volgt en dat is ons goed bevallen.
Dag 1; aankomst 's avonds laat, hotel pick up van het hotel in Granada, aankomst Granada (in Managua is volgens mij weinig te beleven en Granada is maar een half uur rijden)
Dag 2; Granada ontdekken al wandelend en een tripje naar de isletas (dat kost echt niet heel veel tijd, uurtje, misschien 2 uur)
Dag 3; in de ochtend naar Lagune de Apoyo, erg mooi (prive transfer heen en terug geregeld) en in de namiddag een trip naar Masaya (markt en vulkaan)
Dag 4: vertrek naar Isla Ometepe
Dag 5: wandeling de vulkaan op, maar slechts tot de waterval (dus niet tot de top) in de ochtend, in de middag naar het 'natuurlijke zwembad', weet niet meer hoe het heet, maar wel erg leuk om te zien aangezien er meer locals dan toeristen waren, was lopend vanuit hotel te doen.
Dag 6: vertrek naar San Juan del Sur en 's avonds een trip naar de schilpadden (voor ons de reden om naar San Juan del Sur te gaan, de stranden liggen heel ver van het stadje).
Dag 7: vertrek naar Costa Rica
Wij hebben het ons zelf gemakkelijk gemaakt door geen gebruik te maken van de lokale bussen....zo weet je een beetje wat haalbaar is in welke tijd. Succes met de planning! Je hebt een mooie reis in het vooruitzicht!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Wow dat is echt een sneltreinvaart bezoekje. Ik zou niet verwachten dat zoiets haalbaar is in die tijd. Zou niets voor mij zijn.

Ter vergelijk wij hebben 1 dag San Juan del sur gedaan, toen 4 dagen omtepe - 3 dagen leon en omgeving -masaya 1 dag - Granada een ruime week (incl spaanse les) - apoya 1 dag en toen richting honduras
Plaats reactie