backpacken en overleven (overnachten)

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
rensss

backpacken en overleven (overnachten)

Bericht door rensss »

Hallo,

Op dit moment ben ik begonnen aan mijn wereldreis en zit ik in Maleisie. Nu nog bij een ' gastgezin' de familie van een vriendin in Nederland. Erg veilig dus, Maar binnenkort ga ik zelf verder.
Nu komen toch alle twijfels. Ik heb veel geruststellende verhalen in Nederland gehoord (al weer enige tijd geleden) maar nu ik verder zoek naar ervaringen van anderen lees ik alleen veel over wat ze gezien hebben maar niet over hoe het leven nou is. Als ik op zoek ga naar hoe je bijv een overnachting regelt stuit ik alleen op sites om hostels te boeken. Maar ik weet niet wanneer hoe en waar ik ben, heeft iemand ervaring met op de ' bonnefooi' reizen? Dat is toch vaak wat er gebeurt? Ergens aankomen en wel zien waar je slaapt?
Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij het eea vertellen (en me geruststellen(a) )
Het klinkt een beetje raar, maar ik zit nu even in mijn HELP- dip- momentje.
Dankjewel!

Groetjes
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: backpacken en overleven (overnachten)

Bericht door Tikva »

Ah balen dat je even een help momentje hebt. De meeste backpackers reizen op de bonnefooi en het is absoluut niet iets om je zorgen over te maken.

Wat is je volgende bestemming? wellicht kunnen we je dan wat concrete tips geven.

In het algemeen kijk ik zelf meestal in mijn reisgids. In zuid-oost azie hebben de meeste plaatsten echte backpackers wijken. Zorg dat je met het openbaar vervoer in de wijk komt, eventueel begin je met een hostel of guesthouse te bekijken dat je in de Lonely Planet leuk vond.
Vraag of ze kamers hebben, wat ze kosten en dan altijd vragen of je de kamer mag zien (vaak hebben ze meerdere soorten kamers dus als je niet kijkt krijg je een slechtere). Ben je tevreden dan neem je de kamer. Risico is wel dat hostels die in de Lonely Planet staan vaak duurder zijn dan nodig. Maar ben je moe, is het laat etc dan maakt dat ook niet zoveel uit dan kan je gewoon lekker onstpannen.

Blijf je ergens wat langer dan kozen we er vaak voor om de kamer te bekijken als als we bijvoorbeeld 80% tevreden waren dan aangeven dat je nog even verder kijkt. Je kunt in een half uur wel makkelijk 3-5 verschillende plekken bekijken en dan kies je waar je het prettigst bij voelt.

Het verhaal met de lonlelyplanet kan je tegenwoordig natuurlijk ook doen met sites als tripadvisor etc. Al zou ik je afraden van te voren te veel tijd te besteden aan het zoeken naar locatie op internet. Je bent nu eenmaal op reis, alleen voor drukke periodes (kerst, feestdagen) meer bekijken.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

dat "help waar ben ik aan begonnen momentje" heeft bijna iedereen, dus is niet erg dat je dat gevoel hebt. geloof me na een aantal dagen zul je het geweldig gaan vinden.

qua vinden van slaapplekken is het vrij simpel. (in mijn reis van 4,5 maand maar 1 hostel van te voren gereserveerd (verhalen dat het in myanmar heel vol zou zijn) voor de rest alles op de bonnefooi gedaan.

als je in de bus zit naar de volgende plaats keek ik altijd in mn lonelyplanet waar ongeveer de geusthouses zich bevonden. Staar je niet blind op de geusthouses die hierin staan. Meestal gaat de prijs omhoog vanaf het moment dat ze in de LP komen te staan.

Bij aankomst op het busstation uitvinden waar je je ongeveer bevind op de kaart. misschien dat je het kan lopen, maar vaak zullen deze busstations buiten de plaats liggen waardoor een ritje in een tuk tuk of iets dergelijks noodzakelijk is. Op dit punt sta je 99% van de tijd er niet alleen voor en zullen er medereizigers zijn.

Nu zorg je gewoon voor dat je wordt gebracht naar een punt waar veel geusthouses zitten (thank you asia voor het feit dat die eigenlijk allemaal in dezelfde buurt zitten) En vanuit hier loop je er een paar af. Bevalt de prijs + kamer je van een geusthouse neem je je intrek.

Edit: zie dat tikva me voor was, komt dus een beetje op het zelfde neer.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik heb ook altijd veel op de bonnefooi gereisd. Meestal besloot ik of ik wel of niet zou boeken op het moment dat ik de aankomsttijd wist... Als ik redelijk op tijd arriveerde dan boekte ik niets en zocht ik ter plekke uit waar te slapen.. Als ik laat zou aankomen dan boekte ik vaak wel via internet of telefoon net voordat ik zou vertrekken zodat ik iig voor de eerste nacht verzekerd zou zijn van een slaapplek.

Als ik iets verder van te voren wist dat ik ergens zou zijn dan gebruikte ik ook nog wel een couchsurfing of bewelcome. Nadeel is dat je persoonlijke aanvragen moet schrijven en je host moet je willen hosten en dan ook kunnen. Vaak zorg ik dan nog steeds dat ik telefoonnummers heb van hostels voor backup.

Dat help momentje krijgt denk ik bijna iedereen wel eens op reis en is ook geen probleem zo lang het niet je plezier bederfd ;) Geniet lekker van je reis! en qua accommodatie komt het echt wel goed!
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

ik sluit mij hier volledig bij aan: overal waar er iets te zien of te beleven valt zal je altijd kunnen eten en slapen in hostels of kleine accommodatie.
Als je voor gelijk welke reden dan ook ergens geen accommodatie kan vinden omdat het 100den dollars kost (bv. hoogseizoen op een zeer toeristische trekpleister + feestdag) reken er dan maar zeker op dat de locale bevolking je ook zal helpen.

Dus maak je niet teveel zorgen.
Wat wij wel als stelregel hanteerden was om bv. ten laatste tegen 17u ergens aan te komen en accommodatie te zoeken. Naarmate we langer reisden zwakte dat vaak af omdat we ondervonden dat je steeds accommodatie vindt.
Gebruik je gids als leidraad voor de 'wijk' te vinden en aan buspleinen en treinstations staan vaak 'touts' - mannetjes die je een kamer willen verkopen.
Veel plezier, alles zal vast super gaan
Bjorn123
Reisexpert

Bericht door Bjorn123 »

Precies wat iedereen zegt, niet heel veel op aan te merken. Heel vaak ontmoet je op het bus/treinstation ook andere reizers waar je ook meteen een taxi/tuktuk mee kunt delen. Heb jij geen flauw benul, dan weten zij wel iets, en andersom. Wat me wel een keer is overkomen is dat ik om 12 uur savonds eindenlijk op mn bestemming aan kwam, na een hele vermoeiende reis van 40 uur met veel overstappen en geen slaap, en dan alle betaalbare hotels volgeboekt waren omdat er de volgende dag een test zou zijn voor studenten vanuit de hele staat. Moest toen een trein pakken naar een andere stad. Eigenlijk vond ik dit best leuk, gewoon improviseren en je komt er wel!
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Improviseren is idd het mooiste wat er is. Zelf samen met een groep in Hoi An savonds 3 uur in de stromende regen op onze brommers gezocht naar een slaapplek. (volgende dag was het volle maan festival) Uiteindelijk bij een vol hotel in de personeelsruimte geslapen met kussens die we van de banken hadden gehaald. Maar is achteraf wel weer een mooie herinnering. Dus mocht het een keer tegenzitten, niet te erg mokken. Later zul je juist aan die momentjes terug denken!
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
rensss

Bericht door rensss »

Dankjulliewel voor deze geruststellende verhalen!! Had ik echt nodig! :@ Ik zal ze nog vaak terug lezen O-)
Ik ga wss vrijdag nr cameron highlands en daarna penang, lankawi en KK en sepilok. Rond 12 nov ga ik nr indonesie. Verder bestaat mijn reis uit: NZ, van buenos aires naar rio de janeiro en cuba. Maar tegen die tijd hoop ik toch een iets meer ervaren backpacker te zijn..
Dankjewel!
Nog veel reizen en reisplezier gewenst!
En tips zijn uiteraard altijd welkom:)
Groetjes x
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Het is inmiddels ruim een maand later, hoe gaat het nu met je? Is het meegevallen?
rensss

Bericht door rensss »

Hai!
Wat leuk dat je ernaar vraagt!!
Het is goed gegaan:) had altijd een slaapplek ind.
Tuurlijk zeker ook moeilijke momenten maar veel geleerd en het gaat goed:)
Jij nog wat in de planning?
Groetjes
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik ben weer net terug :) Dus ik wacht nog eventjes voor mijn volgende trip. Niets gepland staan in ieder geval.
Plaats reactie