Hoe pak je het plannen van wereldreis aan?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
sammiekismo

Hoe pak je het plannen van wereldreis aan?

Bericht door sammiekismo »

Ik ben 20 jaar en net zoals iedereen zn droom is wil ik over de wereld reizen, maar ik heb geen idee hoe je daarmee begint ik heb en vaste baan en heb en huurhuis. als ik zou gaan reizen betekent dat dus dat je dat moet opgeven? hoeveel geld denk je ongeveer nodig te hebben?
hoe weetje hoe je moet beginnen?
misschien rare vragen maar misschien kan iemand mij verder helpen!?

Groetjess
Jenny
Reisexpert

Re: vragen?

Bericht door Jenny »

Je begint met lezen.

Wat vind je leuk en welke route wil je ongeveer af gaan leggen? Dat is bepalend voor je budget. Een dag leven in Thailand is 5 keer zo goedkoop als een dag in Australië. Met hetzelfde budget kan je dus 5 keer langer weg ;)

Of je je baan moet opzeggen hangt van je werkgever af. Soms kom je in aanmerking voor loopbaanonderbreking (in België), soms kun je onbetaald verlof nemen. Soms ook niet...

Of je je huis kunt houden moet je met de verhuurder overleggen. Zeker wanneer je een sociale huurwoning hebt in een stad met lange wachttijden zou ik proberen het huis te behouden. Je kan het in onderhuur doen. Dat is soms legaal mogelijk (overleg met de verhuurder), je kán besluiten het illegaal te doen. Maar voordat je beslist zou ik me héél goed inlezen in de voor- en nadelen.

Kijk op deze site eens bij wat artikels over budget, verzekering, landeninformatie, huizen enz.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Bjorn123
Reisexpert

Re: vragen?

Bericht door Bjorn123 »

Zo, 20 jaar en al een vaste baan en huurhuis, dat gaat snel. Zou er zelf nog niet aan moeten denken al gesetteld te zijn, maar oke dat ben ik.

Begin inderdaad eens wat rond te lezen op de website, eigenlijk is het heel simpel. Spaar wat geld, zoek uit waar je heen wilt, boek een ticket, lees je in en geniet! Nouja, in mijn geval is het iets simpeler dan bij jou, ik woon nog bij mijn ouders en op het moment dat ik geen lange tijd vrij kan krijgen neem ik gewoon ontslag (ik spaar mijn reizen bij elkaar met simpele bijbaantjes).

Ik weet niet precies in welke zin je baan "vast" is, ik neem aan dat je op je 20ste nog geen hele carriere hebt opgebouwd. Is het een baan waarvoor je hebt geleerd?
Sandervh
Reisexpert

Re: Hoe pak je het plannen van wereldreis aan?

Bericht door Sandervh »

Ik zelf had al wel een vaste baan, nog geen vaste woonruimte. wist wel dat ik 4 a 5maanden naar zuid oost azie wou. Hoe ik het heb aangepakt:

1. Allereerst uitgezocht wat ik aan budget nodig had. (mensen hier op het forum willen en kunnen je zeker helpen. Wel is het nodig om te weten waar en hoelang je ergens wilt zijn)
2. spaarplan opgezet.
3. Met mijn baas gesprek gehad. Uitkomst: ik nam ontslag, maar wel garantie (op papier) dat ik terug kon komen na mijn reis als ik geen gekke ziektes kreeg of invalide was zou worden. (uiteindelijk 4 dagen na terugkomst meteen weer aan de slag.
5. Benodigde spullen bij elkaar geshopt (backpack en etc. handig is een lijstje wat je hier onderaan de pagina kunt vinden)
4. Sparen sparen sparen.
5. Vliegticket boeken
5. Bankzaken en verzekering regelen (denk aan ouders machtigen voor noodgevallen)
6. in het vliegtuig stappen en genieten!

ps. weet niet of je er iets aan hebt, maar dit is mijn allereerste topic op dit forum waarin ik ook als groentje van alles wou weten *O*
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Plaats reactie